PREY |
PREY |
Americkí indiáni to v histórii nikdy nemali ľahké. Už od dôb Kolombusa museli ťažko bojovať o prežitie. Choroby, zlatá horúčka, divoký západ, rasizmus – to všetko sa podpísalo na stále sa zmenšujúcom počte pôvodných obyvateľov Ameriky. A aby toho nebolo málo, jedného krásneho dňa si príde kozmická loď a začne indiánov unášať.
Indiánske tradície spojené s mimozemšťanmi. Hm, zaujímavá idea. To isté si museli povedať aj v 3D Realms, keď po skončení prác na Duke Nukem 3D začali súčasne pracovať na dvoch nových FPS hrách: Duke Nukem: Forever a Prey. Prvé ukážky oboch hier boli prezentované na E3 už v rokoch 1997 a 1998. Zatiaľ čo osud Dukeho je stále neistý, na tohtoročnom E3 (teda po ôsmych rokoch) sa verejnosti predstavil niekoľkokrát definitívne zrušený a potom znova obnovený projekt Prey. Vývoj Prey sa pohol správnym smerom, keď 3D Realms zverili vývoj do rúk Human Head Studios, zodpovedných napr. za vikingskú mlátičku Rune.
Aj keď prvý odstavec je možno trochu prehnaný, vystihuje situáciu, do ktorej nás Prey vovedie. Tommy Hawk (pozor, nepliesť si s Tony Hawk :)) je mladý indián z kmeňa Cherokee. Po tom, čo absolvoval vojenský výcvik u rangerov sa vracia do domovskej rezervácie. Je frustrovaný a znechutený životom v komunite. Necíti v sebe nič z dávnej sily Cherokeeov a túži po odchode a spoznávaní okolitého sveta. Jediné, čo ho v rezervácii drží, je jeho starý otec a priateľka Jenny. Starý otec vlastní miestny bar, v ktorom čašníčku zhodou okolností robí práve Tommyho dievča.
Jedného obyčajného dňa sa Tommy vyberie za Jenny do baru. Od toho okamihu si bude priať, aby sa jeho túžby po niečom novom a nepoznanom radšej nikdy nesplnili. Keď sa vonku za oknami začnú vznášať autá a niečo doslova odtrhne strechu baru, začína mu byť jasné, že stojí na prahu najväčšieho dobrodružstva v jeho živote. Potom si už len stačí všimnúť, ako sa Jenny spolu s kusmi nábytku vznášajú smerom k podivnej štruktúre nad barom a upadne do milosrdného bezvedomia.
|
|
|
Tou podivnou štruktúrou je organická kozmická loď Dyson Sphere, ktorá má (ako to už z názvu vyplýva) tvar gule, v strede ktorej je miniatúrne slnko. Táto guľa putuje po galaxiách a unáša rôzne tvori kvôli experimentom. Vo vnútri lode nás teda čaká množstvo rôznych prostredí v závislosti od toho, aký mimozemský druh danú oblasť obýva. Ocitneme sa uprostred slizom olepených stien, v chodbách zaprataných potrubím a kabelážou, ale aj v rozľahlých „vonkajších“ prostrediach. Autori sa netaja že inšpiráciu pri tvorbe levelov čerpali od mnohých popredných hororových/scifi autorov a umelcov, počnúc H.P. Lovercraftom a Gigerom končiac. Ak bude chcieť Tommy v tomto nehostinnom svete prežiť a zachrániť svoju lásku, bude musieť siahnuť hlboko do svojho vnútra a vrátiť sa k duchovným tradíciám svojho kmeňa.
Na prechody medzi prostrediami bude slúžiť systém portálov. Už v pôvodnom dizajne Prey z roku 1997 hrala táto myšlienka veľkú rolu. Prechodom cez portál sa hráč môže dostať do úplne iného prostredia, so špecifickou architektúrou, dizajnom aj obyvateľmi. Cez portály sa dá nielen prechádzať (a to bez akéhokoľvek loadingu), ale aj strieľať, takže vznikajú efektné situácie, keď hráč stojí v jednom prostredí a cez portál si to „rozdáva“ s mimozemšťanmi žijúcimi na druhej strane, v úplne iných (grafických) podmienkach.
Niektoré portály sa ale otvárajú a zatvárajú samé od seba, čo s obľubou využívajú nepriatelia, ktorý sa takto častokrát zjavia za Tommym, ale čo je horšie aj nad ním alebo pod ním. Dynamická gravitácia bude po portáloch ďalšou veľkou devízou Prey. Po prechode portálom sa ľahko môže stať, že sa Tommy ocitne na strope alebo na stenách miestnosti a pojmy „hore“ a „dole“ potom nadobúdajú úplne iný význam. Pre zlepšenie tohto efektu slúžia gravitačné chodníky, ktorá sa tiahnu naprieč celou loďou. Tieto chodníky na rozdiel od našich klasických chodníkov vedú aj po stenách a stropoch, takže prechádzanie niektorých levelov sa (v tom dobrom zmysle) bude podobať jazde na húsenkovej dráhe.
Tommyho budú po ceste sprevádzať dve zvláštne bytosti. Jednou bude duch starého otca a tým druhým bude jeho verný priateľ z detstva, sokol Talon. Práve starý otec ukáže Tommymu, že jeho skutočná sila sa ukrýva v jeho vnútri a indián tak pri postupe levelmi bude od dedka dostávať nové špeciálne sily a schopnosti. Základnou silou bude odhmotnenie, ktoré hrá v kultúre Cherokeeov veľký význam. Po vyvolaní tejto schopnosti Tommyho duch vystúpi z jeho materiálneho tela a bude sa môcť dostať do inak neprístupných miest. V tomto zmysle bude orientovaná aj časť logických hádaniek v hre, keď bude nutné na správnom mieste opustiť telo, prejsť s duchom sériou silových polí, zamknutých dvier atď a použitím spínača otvoriť cestu „fyzickému“ Tommymu.
|
|
|
Ďalšou nadprirodzenou silou, ktorou chcú Human Head osloviť hráčov, je tzv. DeathWalk. Po klesnutí životnej energie na 0, nebude nasledovať obligátny quickload, ale krátka prechádzka ríšou mŕtvych. Ak sa mu v tomto svete Tommymu podarí za obmedzený čas nazbierať dosť „duší“ svojich nepriateľov, vráti sa späť do tela a bude môcť pokračovať vo svojom príbehu. Sokol Talon bude hrať v hre rolu sidekicka (pomocníka). Jednak bude slúžiť ako Tommyho „vševidiace“ oko, ale zároveň sa v čase núdze postaví po jeho boku a spolu s ním sa pustí do nepriateľov.
Po ceste (ktorá má mimochodom podľa slov autorov zabrať 15-20 hodín čistého času) stretne mladý Cherokee viac než dosť rozmanitých nepriateľov. Ako sa od správnej sci-fi strieľačky očakáva, vycvičí sa na menších a menej nebezpečných druhoch a postupne sa prepracuje k tým veľkým a ozaj nebezpečným. Faunu na Dyson Sphere netvoria len rôzne exotické druhy mimozemšťanov s veľkými telami, veľkými očami, veľkými zubami a veľkým zbraňami (to je ako z Červenej Karkulky :)), ale aj dávnejšie odchytení a mierne prerobení príslušníci rasy pozemšťanov. Neviem ako vám, ale vo mne osobne oveľa viac nepríjemných pocitov vyvolá malá dievčatko s rozkošnými copíkmi a nepríčetne žiariacimi očami (viď obrázok), prahnúce len po tom, aby mohlo ochutnať vašu krv, než trojmetrové rohaté monštrum ozbrojené dvojicou rotačných guľometov.
Tak, ako v prípade Quake 4 je už z letmého pohľadu vidieť, že Prey poháňa engine DOOM 3. Autori sľubujú, že sa konečne dočkáme normálne osvetlených interiérov a nebudeme nútení si nastavovať hodnoty brightness na maximum. Už samotné použitie D3 enginu garantuje skvelý vizuálny zážitok a ušetrilo tvorcom hry množstvo času, takže sa mohli pustiť do kompletného prerobenia ragdoll fyziky a rozšírenia fyzikálnych funkcií, ktoré sú potrebné k vierohodnému zobrazovaniu spomínanej dynamickej gravitácie.
Pár slovami by sa patrilo spomenúť, na aké zbrane sa v Prey môžeme tešiť. Prostredie mimozemskej lode, putujúcej po svetoch zbierajúc rôzne formy života, ako také dáva priestor veľkému počtu exotických zbraní. Tommymu medzi rukami prejdú rôzne verzie projektilových aj energetických zbraní, pričom všetky by mali mať viacero módov použitia (samopal/granáty, laser/štít …). Zaujímavo pôsobia zbrane s organickým pôvodom, ako napríklad chrobákoidné granáty. Pred použitím treba chrobáka najprv odistiť, čo sa udeje jednouchým odlomením jednej z končatín.
|
|
|
V žánri FPS je momentálne „v kurze“ používanie dopravných a bojových prostriedkov. Ani Prey nebude výnimkou. Ovládať sa bude dať napríklad malé vznášadlo osadené raketometom, pomocou ktorého zažijete niekoľko dogfightov so zákernými lietajúcimi protivníkmi. Úplné minimum informácii je dostupných o forme multiplayeru. V podstate je tá informácia iba jedna: áno, MP bude.
Ak si chcete o Prey urobiť ešte lepší obraz, doporučujeme si pozrieť E3 trailer. Nájsť ho môžete tu (178MB). V jedenástich minútach záberov priamo z hry sa dozviete viac o systéme portálov, gravitácie, špeciálnych schopnostiach, zbraniach a nepriateľoch. Video má čo ponúknuť a skutočne sa ho oplatí vidieť. Iste sa pri jeho pozeraní na pár miestach neubránite (tak ako ja) výrokov typu „wow“ alebo „tak toto je husté“. Dúfajme, že „wow“ bude aj najvýstižnejšie slovo po dohraní Prey, ktorý je plánovaný na budúci rok.
PC
Vývoj: 3D Realms / Human Head Studios Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|