BIOSHOCK |
BIOSHOCK |
V priebehu ľudských dejín je možné naraziť na pojem utópia až podozrivo často. Platón (v dielach Politeia a Politicos), Thomas More (v diele Zlatá a užitočná kniha o najlepšom usporiadaní štátu na ostrove Utópia) či môj obľúbenec Francis Bacon (dielo Nová Atlantída); všetcí títo významní filozofi riešili otázku ideálnej spoločnosti bez biedy a útlaku tou najideálnejšou cestou, ktorá sa ale nanešťastie vždy skončila tragicky: rozpadom spoločnosti, nepokojmi, chudobou a pod. Je nad slnko jasné, že najväčší podiel na krachu utopistických úvah mala nedokonalosť, hlboko zakorenená v každej ľudskej bytosti, ibaže to akosi vtedajším filozofom nedochádzalo (naivita bola v tom čase asi poriadne rozšírená:)). Závisť, nenávisť, žiarlivosť.. to všetko malo, má a po ďalšie tisícky rokov bude mať jednoznačný vplyv na formovanie ľudskej spoločnosti, v ktorej spravodlivosť a jej podobné hodnoty nebudú mať na ružiach nikdy poriadne ustlané. A prečo vlastne takýto nič nehovoriaci úvod? Nuž, odpoveď je jednoduchá: Bioshock. Duchovný pokračovateľ úspešnej sci-fi série System Shock sa totižto odohráva v troskách jednej utopistickej spoločnosti, ktorá na vlastnej koži pocítila, kam až siahajú hranice ľudského utrpenia. Tak teda, nasaďte si potápačskú výstroj pretože hlbiny oceánu na náš už netrpezlivo čakajú!
Little Sisters na love
|
Daddy DJ
|
Ísť či neísť do kina.. to je otázka
|
Je vcelku zaujímavé, ako sa sprvu nevinná myšlienka môže behom niekoľkých okamihov zvrtnúť v ozrutnú katastrofu. A pritom všetko to začalo tak nevinne. Písali sa 30 roky 20. storočia a nejaké chytré hlavy kdesi v tramtárii napadlo, že by nebolo od veci vybudovať hlboko na dne oceánu tajné podmorské mesto, ktoré by poslúžilo ako primárne útočisko pre VIP a iných vplyvných resp. nadaných ľudí v časoch, kedy by sloboda a iné ľudské hodnoty dostávali poriadne na frak. Rapture, ako sa novovytvorená verzia Atlantídy volala, mala ale spĺňať aj iné funkcie, než len byť krytom pre vyvolených. Sebestačná spoločnosť založená na idei, že každý sa má stať tým, čo mu je predurčené, bola hlavnou devízou podmorskej metropoly a nebyť odvážneho vedeckého výskumu, jej sláva by prekvitala ešte dnes. Nanešťastie, prehnaná sebarealizácia niektorých obyvateľov viedla k používaniu tzv. bio-modifikácií, umožňujúcich úpravy telesnej schránky v akomkoľvek rozsahu. Ako to ale bolo v tej dobe možné? Pri budovaní Rapture sa totižto na dne oceánu našla tajomná hmota obsahujúca genetický materiál, vďaka ktorej sa veda v oblasti genetických úprav dostala na kompletne novú úroveň. Počiatočné hojné zásoby hmoty ADAM, ako ju jej objavitelia nazvali, sa ale čoskoro začali rapídne stenšovať a tak dochádzalo k prvým konfliktom, vedúcim až k samotnému odmlčaniu sa podmorského mesta, ktorý postupne rokmi upadlo do zabudnutia. To platilo až doteraz. Končia sa 50. roky a do tohto izolovaného sveta sa dostáva jeden šťastlivec, ktorý len o vlások unikol smrti, črtajúcej sa v útrobách novovzniknutého lodného vraku. Po vstupe na pôdu podmorského mesta ale nášho hrdinu žiadne vrelé privítanie nečaká. Špina, bordel, nefunkčné osvetlenie, tu a tam rozpadajúce sa steny... to všetko sú dôkazy skazy, sprevádzajúce našu postavu počas prvých krokov v Rapture a verte mi, že to je len začiatok. Ta pravá hrôza a strach na vás ešte len čakajú.
Face to Face stretnutie s Big Daddym asi dopadne zle.. ale pre koho?
|
Skrývať sa pred týmto monštrom budete v tejto hre až nechutne často
|
Temné zákutia ako toto budú v BioShocku na dennom poriadku
|
Už z prvých obrázkov a prezentácií titulu Bioshock vám muselo byť jasné, že zdanlivá opustenosť a bezútešnosť podmorských priestorov bude nosným pilierom ťaživej atmosféry, krútiacej vaše črevá do tých najrozmanitejších tvarov. Tu a tam ležiace zohavené mŕtvoly, poblikujúce osvetlenie a občasné strohé útržky informácií o tom, čo sa tu vlastne stalo... to všetko vás bude sústavne desiť do morku kostí a už teraz sa neviem dočkať príbehového objasnenia sporu, ktorý medzi modifikovanými a “čistými“ ľuďmi vlastne nastal a prečo začali niektorí modifikovaní jedinci dominovať tým ostatným. Dôležitým rozdielom oproti System Shockom bude ale samotné pôsobenie ADAMa na ľudský organizmus. Už to nebudú len nechutné mutácie ale predovšetkým markantné zmeny v správaní, ktoré si ako prvé všimnete. Zoberme si napríklad také Little Sisters. Viditeľne zbedačené dievčatka, ktoré sa potulujú po opustených priestoroch hľadajúc hnijúce ľudské torza za účelom získania aj tých najmenších množstiev bio-hmoty ADAM. Pohľad na drobné dievčatko, extrahujúce časť krvi z tela mŕtvoly je nielen že hrozivý ale navyše vo vás vyvoláva aj otázku, k čomu im vlastne tá hmota bude. Samotné little sisters by ale mohli v tak nehostinnom prostredí rýchlo stratiť svoju životnosť a tak sú po väčšinu času doprevádzané svojimi ochrancami, tu predstavovanými vo forme tzv. Big Daddies. Pozrite sa teraz prosím na okolité obrázky a na chvíľku si predstavte, že by sa vám do cesty postavilo čosi podobné. Obrovité čudo navlečené do dobového potápačského obleku nielenže pôsobí desivo, ale vďaka nadľudskej sile urobí z vašich plánov doslovnú sekanú. Opäť tu vyplávajú na povrch otázky ohľadom jeho ľudskosti a zámerov ale v okamihu stretnutia s ním vás bude zaujímať iba jediná vec: ako to, že si ma nevšíma? Ono totižto, jeho primárnou úlohou je chrániť little sisters a pokiaľ ich necháte na pokoji, vyhnete sa aj problémom z veľkými ocinami. Už pri tomto príklade si môžete všimnúť do nebies vynášanú slobodu konania, vďaka ktorej budete mať chod herných udalostí pevne vo vašich rukách. Zaútočiť na dievčatká a zistiť si tak informácie agresívnou cestou alebo sa dostať k potrebným údajom prostredníctvom inej metódy? Holt, tejto a jej podobným otázkam budete počas hry neustále čeliť a vďaka tomu sa podľa autorov hra zakaždým odohrá za iných kľúčových udalostí, čo do určitej miery spĺňal už pomerne dávny Deus Ex: Invisible War.
Spomínaná dvojica obyvateľov Rapture je ale len zlomok toho, čo na nás vývojársky tím pripravuje. Rôzne karikatúry ľudských osobností nám majú zo života spraviť doslovné peklo a vďaka nim máme pochopiť pravý význam slova strach a beznádej. Navyše, po vzore System Shockov, aj tu vás bude počas hry sústavne ohrozovať miestny bezpečnostný systém (treba povedať že značne improvizovaný), ktorý ale bude možné preprogramovať a následne ho tak použiť proti vašim nepriateľom, čo v prípade ohláseného obmedzeného množstva munície rozhodne príde vhod. A ako autori vyriešia RPG problém spojený s upgradom skillov a schopností? Odpoveď je myslím si viac než zrejmá: prostredníctvom ADAMa. Veru tak; tajomná substancia sa počas hry stane aj vašim spoločníkom a aj keď vo svojej čistej podobe nemá žiadne účinky, jej transformáciou v tzv. plazmidových mašinách si vytvoríte takú genetickú hmotu, na ktorú budete mať v danom momente chuť. A pozor, nebude sa jednať len o upgrady vašich schopností; o mnoho častejšie využijete modifikovateľnosť ADAMa na rôzne taktické zámery, ktoré vám umožnia bezproblémový postup ďalej. Ako príklad spomeniem napríklad Security Beacon Plasmid, robiaci z vašich nepriateľov hrozbu pre bezpečnostný systém či Agressor Irritant, sprej, priťahujúci pozornosť Veľkých Tatkov. Autori sľubujú obrovské množstvo kombinácií skillov, vďaka čomu si prídu na svoje nielen zástanci agresívneho postupu ale taktiež aj osoby, ktoré sa vyžívajú v tichých a obozretných taktikách, robiacich žánru stealth iba to najlepšie meno.
Unreal Engine 3 je skrátka v móde a ak si myslíte, že v súčasnosti má akú takú konkurenciu, Bioshock vás dokonale vyvedie z omylu. Neskutočne prepracované efekty vody, svetla a tieňov, bohaté textúry prostredia a jeho obyvateľov, úžasne dekadentný design mesta Rapture, nie nepodobný ponorke Nautilus kapitána Nema.. to všetko bude vo výsledku tvoriť vynikajúcu atmosféru, ktorá nás pri hre udrží až dovtedy, do kým ju skutočne nedohrajeme. Očakáva sa taktiež strhujúci soundtrack a kopec všakovakých zvukových efektov, ktoré by mali predovšetkým na platforme Xbox 360 vo svojom digitálnom 5.1 prevedení dokázať, že aj pri hre sa dá výborne báť. Ešte zabezpečiť potrebnú optimalizáciu a o hre budúceho roka nemôže byť ani len pochýb.
System Shock ako aj jeho pokračovateľ zaznamenali v čase ich vydania priam kultový záujem a klamal by som vám ak by som povedal, že ma ich úspech minul. Vynikajúca atmosféra spolu s prepracovaným RPG systémom vo mne vzbudzuje obdiv aj v dnešných dňoch a vážne by som sa čudoval, keby na kvality svojich predchodcov Bioshock nenadviazal. Autori majú ešte dostatok času na jeho dopracovanie (hra má výsť až niekedy v roku 2007) ale už aj z toho mála dostupných informácií je zrejmé, že o nič menšie než hit tentokrát nepôjde. Každopádne, stay tunned...
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: 2K Games / TBA / Irrational Games Štýl: Akcia / RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|