Psychologický akčný thriller. Nie, nehovorím o novom filme niektorého z populárnych akčných hrdinov typu Steven Seagal alebo Chuck Norris. Na mysli mám do rúška tajomstiev zahalený herný projekt štúdia Remedy, ktorý už od prvých uverejnených screenshotov vyvoláva búrlivé reakcie. Alan Wake totiž sľubuje ozajstný next-gen vizuálny zážitok v pravom slova zmysle. Všetci ale vieme, že farebné pozlátko nemusí vždy znamenať dokonale sladkú maškrtu, poďme preto spolu skúsiť poodhaliť niektoré Alanove tajomstvá.
Alan Wake je spisovateľ. Nepíše ale romantické novely, alebo milostnú poéziu či romány pre deti. Jeho špecializáciou sú knihy s hororovými a psychologickými námetmi. Počas písania svojho posledného diela stretáva dievča menom Alice, ktorá sa veľmi rýchlo premení na jeho múzu. Vždy, keď je s ňou, presnejšie, keď vedľa nej spí, snívajú sa mu hrôzostrašné sny, ktoré ho na jednej strane desia, ale na druhej strane ich stále častejšie používa ako inšpiráciu pri písaní. Alan dokončí svoju knihu, tá sa okamžite stáva bestsellerom, lenže za úspech zaplatí spisovateľ krutú daň. Alice zmizne. A čo je ešte horšie, zmizne za okolností ako vystrihnutých z jeho knihy. Mladík prepadá depresiám, stavom úzkosti a začína trpieť chronickou nespavosťou (Alan Wake = A. Wake = awake = prebudiť sa, byť zobudený). V takomto bezútešnom stave prichádza do ústavu v mestečku Bright Falls, kde by mu mali so symptómami pomôcť. Zoznámi sa so ženou veľmi podobnou Alice, postupne sa mu uľaví a začína znova písať. Tentokrát sa ale všetko, čo napíše, začne nebezpečne premietať do reality a keďže Alan opäť píše horor, o „zábavu“ v mestečku je postarané.
Zamotaný a spletitý príbeh bude podávaný formou televízneho seriálu. Každá epizóda (epizóda v zmysle uzavretý dejový celok, nie epizodicky predávaná hra, i keď autori už deklarovali snahu spraviť z Alana, mimochodom navrhnutého podľa fínskeho profesionálneho herca Ilkka Villi, seriálového hrdinu na štýl Twin Peaks) bude mať svoj začiatok, stred a koniec, pričom je pravdepodobné, že v úplnom závere nás čaká viac ako jedno možné vyvrcholenie. Samotní autori hru opisujú ako reálnejší a uveriteľnejší Silent Hill, z čoho sa medzi riadkami dá vyčítať, že Alan bude musieť jednak riešiť úlohy a rozpletať pavučiny svojich snov, a jednak bojovať.
Dôraz by mal byť kladený hlavne na prvú časť, ale ani o kvalitu súbojov sa určite netreba obávať (Remedy stoja za výbornými akčnými strieľačkami Max Payne). Dej bude dopredu poháňať plnenie hlavných a vedľajší úloh, alebo ak chcete questov, v kombinácií s úplnou voľnosťou pohybu po okolí mestečka ležiaceho v severozápadnej oblasti USA. Ponúka sa porovnanie s GTA, v prípade Alan Wake však pôjde o oveľa „vážnejšiu“ zábavu. Na objavovanie pri plnení úloh je pripravených 100 km štvorcových plochy (Oblivionu ponúkal rozlohu cca 6,5 x 6,5 km), čo priam volá po implementácii nejakých prostriedkov pre zrýchlený presun. Najlepším sa v tomto prípade ukázalo zároveň aj najreálnejšie riešenie - pohyb medzi jednotlivými lokáciami zabezpečia autá, ktorých bude v hre hneď niekoľko a Alan ich veľmi rád a bez problémov použije.
Bežný Alanov deň bude vyzerať aj takto: Spisovateľ sa rozhodne ísť preskúmať chatu pri jazere Cauldron Lake. Získa potrebný kľúč od majiteľa benzínovej pumpy. Nasadne do auta a vyrazí na cestu. Zrazu sa ozve vnútorný hlas, ktorý začne rozprávať časť Alanovej knihy, kde hlavný hrdina najprv stretne a neskôr zabije neznámeho stopára. V tom okamihu Alan zastavuje na kraji cesty a... o pár sekúnd už sedí vo vnútri auta stopár. Začne mu rozprávať, že presne o tejto scéne sa mu už raz snívalo, keď ho tulák preruší a sám dorozpráva zvyšok sna. Skôr než vôbec Alan začne o podivuhodnosti vzniknutej situácie rozmýšľať, prudko pribrzdí a takmer narazí do jeepu odstaveného na krajnici. Vyjde von a v kaluži krvi zbadá ležať ženu. Bohužiaľ, celá nešťastná situácia sa odohráva v neprehľadnej zákrute a hoci Alan ešte zabrzdiť stihol, rútiaci sa nákladiak už toľko šťastia nemal. Alan už iba s hrôzou v očiach sleduje, ako sa jeho auto, aj so stopárom vnútri, mení na kopu trosiek. V kombinácii s jeho psychickými problémami to je na neho príliš veľa a nešťastný mladík omdlieva.
Keď sa preberie z mdlôb, je už večer a Alan je rád, že má pri sebe aspoň malú baterku. Krátky pohľad na miesto nehody mu stačí na to, aby sa potvrdili jeho najhoršie predstavy. Mŕtvoly ženy aj stopára sú preč. Vyberie sa preto cez blízky povrazový rebrík smerom k hľadanej chate. Nebezpečne sa stmieva a okolie osvetľuje len malý kužeľ svetla baterky. Alan znenazdajky začuje svoje meno. Volá ho niekto zo smeru, ktorým prišiel, zo smeru, kde sa stala desivá nehoda. Pri troche predstavivosti by to mohol byť hlas neznámeho stopára, umiestnený do nepríjemne piskľavej a škriekajúcej oktávy. Alan pribehne k mostu. Iba sa mu to zdá, alebo sa most hýbe? Je to iba vietor, alebo sa k nemu niekto blíži? Deň už predal vládu noci a baterka celý most neosvetlí. Lenže podľa pravidelných otrasov lán nie je pochýb, že sa čoskoro bude musieť postaviť zoči voči niekomu, alebo niečomu, čo je ešte zatiaľ zahalené do hrôzostrašného temna...
Hoci sme Alana na viacerých screenshotoch videli s klasickou zbraňou v ruke, jeho hlavným pomocníkom v bojoch bude niečo úplne iné. Svetlo. Baterka, lampáš, reflektory auta, pobrežný maják a iné svetlotvorné prostriedky prídu vhod vždy, keď sa na scéne objaví zhmotnená knižná predstava. Nepriateľov bude možné omráčiť, alebo celkom zabiť; dizajnéri tvrdia, že na používaní svetla bude postavená celá herná mechanika. No ani na to sa nebude dať vždy spoľahnúť, pretože okrem všetkých iných diagnóz Alan trpí aj hypersenzitivitou na svetlo. Atraktívnosti súbojov možno zvýši „bullet time“ efekt, predsa len, v Remedy prakticky tento štýl vymysleli a bolo by veľkou chybou neskúsiť ho použiť aj tentokrát.
O grafike, efektoch, zmenách počasia (priamo vplývajúcich na hrateľnosť - autá sa inak ovládajú na suchu a inak za dažďa) a dennej doby pri tomto titule ani netreba príliš veľa hovoriť. Každý nový obrázok či trailer ukazuje, že čo sa týka grafiky, pôjde o jednu z najlepšie vyzerajúcich hier vôbec. V pozadí neostáva ani fyzika, použitý Havoc sa postará o reálne interakcie objektov a dodržiavanie základných fyzikálnych zákonov tak, ako platia v skutočnosti. Remedy pripravuje hru len pre dve platformy, Xbox 360 a PC, pričom PC verzia bude naviazaná na Windows Vista (bodaj by nie, keďže distribútorom bude Microsoft).
Hardvérová náročnosť pri danej kvalite grafiky a dohľade 2 km nikoho neprekvapí - silne sa doporučuje viacjadrový procesor (jedno jadro zaťaží na 80 % len samotný fyzikálny engine, neuvažuje sa s podporou PhysX) a zodpovedajúca grafická karta. V jednom interview autori spomenuli, že hra beží plynulo na zostave s Intel Core 2 Quad Core pretaktovanom na 3,73 GHz a GeForce 7900GTX. Xboxová verzia by mala spĺňať rovnako vysoký grafický štandard pri stabilných 30 fps.
Najväčším „negatívom“ Alan Wake je mystifikovanie dátumu vydania. Remedy sa totiž stále oháňa nepopulárnym „when it's done“, čo si na niektorých fórach preložili ako koniec tohto, resp. začiatok budúceho roka. Osobne si myslím, že pevného dátumu sa dočkáme na E3, ktorá sa začne 11. júla. Každopádne, na skvelý príbeh ako z pera majstra Stephena Kinga okorenený neuveriteľným grafickým spracovaním a vyzdobený hustou atmosférou, sa určite oplatí počkať.