HEAVY RAIN: ORIGAMI KILLER |
HEAVY RAIN: ORIGAMI KILLER |
Najlepšou hrou Games Convention je Heavy Rain. Prečo? Ak ste rozmýšľali niekedy nad otázkou „Čo by sa stalo keby?“ našli ste svoju odpoveď. David Cage, scenárista a režisér, si vybral herné médium pre rozprávanie svojich príbehov pre jeho pružnosť, elasticitu a flexibilitu. Technika ohýbania príbehu za prispenia akcií hráča je tak jedinečná, až je desivá. Nikto nič podobné neurobil, ani nerobí (veľmi blízko je však remake Siren). Francúzske štúdio Quantic Dream je zároveň vynálezcom, pionierom aj inovátorom tejto techniky.
Môžeme hovoriť ešte stále o hre, ak vás dokáže hra posadiť na hereckú, scenáristickú a režisérsku stoličku naraz, pričom dianie na obrazovke ovplyvňujete vašimi rozhodnutiami? Je to filmová hra? Je to interaktívny film? Herné médium Davidovi Cageovi vyhovuje, pohybuje sa so svojimi hrami niekde za hranicou bežnej produkcie, pričom si uvedomuje, že príliš veľké experimenty by nemuseli byť akceptované, hlavne ak chce osloviť čo najširšie hráčske publikum. Preto aj jeho hry majú základ v niektorom z herných žánrov, v prípade Quantic Dream sú to vždy adventúry a pre ľahšie pochopenie sú všeobecne označované za interaktívne filmy.
Heavy Rain bude silnou emočnou jazdou a má iba jediný cieľ, aby sa hráč vcítil do kože postáv, aby sa o ne zaujímal, staral a zdieľal s nimi pocity. Dospelý príbeh, o ktorom nepadla ani zmienka, sa nezaoberá žiadnymi hrdinami či monštrami. Je o bežných ľuďoch, ktorí sa ocitli na nesprávnom mieste v nesprávny čas, alebo na správnom mieste v správny okamih. Neriešia logické hádanky, neriadia autá ani nezabíjajú. Čo potom robia? Stavajú vás do pozícií, kedy žiadne rozhodnutie nie je vyslovene dobré ani jednohlasne zlé.
Ak ste hrali Fahrenheit, jednou zo scén, ktorá dokonale vystihuje dospelosť príbehu a morálne rozhodnutia, je topiaci sa malý chlapec v parku. S hlavnou postavou ste ho mohli zachrániť, aj za cenu toho, že vás polícia zatkne za vraždu, alebo sa otočiť a nechať dieťa trápiť sa v ľadovej vode. V Heavy Rain je takýchto rozhodnutí viac, žiadne nie je správne alebo nesprávne, je jednoducho len vaše. Vy režírujete príbeh, vy ho prežívate a vy ho zároveň aj píšete a prepisujete.
Žiaden pohyb, žiadna akcia nie je vymyslená, ale vychádza z bežného života. Pre herné médium ide o veľký krok, pre nás ani nie, pretože ich vykonávame podvedome, ale ak vidíte ako postava ešte predtým, než vykročí požadovaným smerom na malý moment skontroluje pohľadom cez plece, kam ste ju vlastne poslali a až potom sa pustí do chôdze, máte pocit, ako keby mala vlastný rozum a dokázala vám aj odporovať. V predvádzanej hrateľnej ukážke bola hlavnou hrdinkou krátkovlasá novinárka, ktorú ste už videli na obrázkoch.
V schránke nič nenájde a tak sa presunie k vchodovým dverám. Okamžite ste informovaný na obrazovke, že pohybom pravého analogu môže skúsiť dvere otvoriť, alebo zazvoniť. Ani na jednu akciu sa jej nedostáva odpoveď a tak prichádza k slovu niečo, čo v hrách ešte nebolo použité - kombinovanie činností. Nakláňaním SIXAXISu vyberáte medzi volaniami (Mr. White!), pričom môžete zvoniť, klopať, otvárať dvere. Dokonca sa môžete vydať smerom k zadnému dvoru a vykrikovať „Je niekto doma?“
Potom je to už len otázkou sekundy a novinárka sa ocitá uväznená v kuchyni, pretože okno sa s rachotom zavrelo a nejde už z vnútra otvoriť. Prechod z komplikovanej scény exteriéru do ešte komplikovanejšej scény interiéru je bez prerušenia loadingom, v hre nenájdete ani jeden! S utíchnutím dažďa na vás doľahne mŕtvolné ticho domu. Vo vnútri je možné prehľadať všetko od skriniek, televízora, dverí, až po pohodlnosť gauča, jednoducho všetko ako v skutočnosti. Dom je veľmi bohatý a vôbec nepôsobí prázdne, práve naopak, už pri prvom pohľade môžete povedať, že tu niekto býva a ten niekto sa čoskoro vráti. Dokonca je možné zavadiť o fľašu na stole, ktorú ak nechytíte, tak sa rozbije.
Na poschodí už doľahne na novinárku ťažoba, v kúpeľni objaví mŕtve telo vo vani. Príde jej nevoľno zo smradu, ledva si zaznamená poznámku na diktafón a po predýchaní desivého zážitku otvára dvere pracovne s reťazou visiacou zo stropu a potom poslednej miestnosti. Dom nie je až taký prázdny ako mŕtvy. Pán White má vo svojej spálni spoločníčky, vypreparované spoločníčky!!! Jedna odhaľuje krivky v posteli, druhá sedí s koketne preloženými nohami na stoličke v šatočkách určených na sexuálne hry. Bleskovo spraví zopár fotografií a pozrie sa cez okno oblepené novinami von na ulicu a uvidí, ako pán White práve zaparkoval svoj pickup pred domom. Zachváti ju panika.
Schovám sa? Čo, ak ma sviniar nájde? Musím rýchlo konať! Situáciu vôbec neuľahčuje delená obrazovka, na ktorej vidíte, ako si vrah otvára chladničku, zapína televízor a pije pivo z pohodlnej pohovky, na ktorej ste sedeli aj vy. V tejto chvíli sa môžete schovať, alebo pomaličky zísť schodmi dolu a za chrbtom pána Whitea sa prešmyknúť do garáže, tam otvoriť bránu, naskočiť na motorku a ujsť. Ale čo ak ste nechali v kuchyni otvorené dvierka na skrinkách, čo ak vrah nájde rozbitú fľašu na zemi, čo ak zistí, že niekto v jeho dome bol, čo ak vás na poschodí začuje? Už chápete podstatu otázky, čo by sa stalo keby?
Pán White je prezrieravý, novinárku nájde a začne s ňou hrať nechutnú hru na mačku a myš. Je absolútne jedno, kam sa pohnete, bude vám v pätách a bude sa snažiť využiť svoju zavalitú postavu, aby vás premohol. Zvalí vás na posteľ, chytí pod krk, naháňa okolo stola v pracovni. Heavy Rain nepoužíva farebné kruhy a pohyby analogov počas týchto quick time eventov, iba stláčanie tlačítok. Ak nie ste rýchly, boj sa natiahne, bude zložitejší, preto vidíte symbol tlačítka napríklad na noži, ktorý sa už už zarezáva do tela.
Novinárka sa nakoniec oslobodí a volí jedinú správnu cestu cez garáž. Vrhá sa k ovládaniu brány, prekotúľa sa popod ňu, beží k motorke, no motor nechce naskočiť. White sa medzitým pozbieral z kopancov a vybieha cez vchodové dvere von. Motor zakašle, gumy zapískajú a motorka sa mu pred očami stráca na konci ulici. Vchádza naspäť do domu, kamera sa vzďaľuje od miesta, kde práve prebehol boj na život a na smrť. Padajúci dážď na malý moment preruší výstrel zo zbrane. Koniec.
Jedna scéna, niekoľko možností. Tá na prezentácii sa mohla vyvíjať inak. Ak by hráč počkal na vraha, mohol by v garáži bojovať nástrojmi alebo motorovou pílou, mohol by sa schovať poriadne a potom sa v tichosti vypariť. Heavy Rain má takýchto scén obsahovať 60! Otázka „čo ak?“ dostáva nový rozmer, z čoho ťaží znovuhrateľnosť. Trápi vás otázka, čo by sa stalo, keby novinárku White smrteľne zranil? Nič. Príbeh by pokračoval bez tejto postavy ďalej! Žiaden loading screen, žiaden Game Over. Iba príbeh vo vašej réžii.
Fahrenheitu bolo v dobe vydania vyčítané slabé technické spracovanie, v prípade Heavy Rain môžu byť všetky obavy hodené za hlavu. Záber na tvár hrdinky v hlavnom menu, detailná mimika, textúry kože a tieňovanie hovorili jasnou rečou, Quantic Dream nenecháva nič na náhodu. Žiadne ovísanie pery a cerenie zubov ako vo videu casting sa nekoná. Tvár bola realisticky animovaná až do tých najmenších detailov ako mikropohyby spodného viečka. Mimickým svalom, reči tela a očiam venovali autori obrovské množstvo času, na motion capture sa podieľalo celkovo 20 hercov, ktorým nasnímali pohyby pre 200 postáv v hre!
Nové dielo Quantic Dream na nás zapôsobilo hypnotizujúco. Narácia a narábanie s emóciami hráča je neskutočne príťažlivá, donúti vás zaloviť v pamäti, či ste niečo podobné už nevideli, nehrali. Ale neviete si ani za toho boha spomenúť kde to bolo. To preto, že niektoré momenty ste zažili na vlastnej koži, nie v hrách.
Heavy Rain vychádza v priebehu budúceho roka exkluzívne pre PS3.
PS3
PC PS4 Vývoj: SCEE / SONY Czech / Quantic Dream Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|