HEAVY RAIN |
HEAVY RAIN |
Štyri životné príbehy štyroch hlavných postáv začínajú naberať hmatateľných kontúr zviditeľňujúcich odpoveď na otázku, o čom vlastne bude Heavy Rain. Za ľahkou čitateľnosťou použitých slov počas prezentácií sa skrýva mohutná story poprepletaná štyrmi osudmi obyčajných ľudí, ochotných pre milovaných obetovať aj to najcennejšie. Francúzky Quantic Dream si zobral na plecia obrovské bremeno a ešte ťažšiu úlohu predviesť svetu, ako sa bude hrať príbeh.
Postupné predstavovanie hlavných postáv už má zmysel a z toho, čo vieme, sa začína formovať mozaika plná otázok, hypotéz a dohadov. David Cage (vlastným menom David De Gruttola) sa po odprezentovaní posledných dvoch hrdinov už nemusí toľko snažiť vysvetľovať, že Heavy Rain nebude len a len o QTE, i keď na týchto základoch je postavená celá interakcia s herným prostredím. „Ukázali sme doteraz štyri odlišné scény so štyrmi postavami a iba jedna tretina jednej scény obsahovala QTE. A neboli to QTE ako v Shenmue alebo Dragons Lair. Začali sme od nuly a vytvorili interface, ktorý vás vtiahne do akcie. Jedna tretina z jednej scény, toto je pomer, ktorý nájdete aj v plnej verzii.“ hovorí Cage.
„Zvyšok hry je o rozprávaní príbehu cez gameplay. Čo ste videli dnes v tejto scéne, je rozprávanie príbehu počas hrania s použitím minima cutscén. Jedna bola začiatku a to je všetko.“ dodáva. „Videohry sú bežne postavené okolo jednoduchej idey, máme tu mechaniku v slučke, dáme vám iné prostredia a iných nepriateľov, v podstate robíte dokola to isté naprieč celou hrou. Heavy Rain je úplne odlišná, žiadnu vec nebudete robiť dvakrát, a to je podľa mňa to, čo robí túto hru unikátnou.“ uzatvára predstavenie poslednej postavy – architekta Ethana Marsa – v komornej atmosfére v hoteli neďaleko výstaviska koelnmesse.
Na záver je účastníkom ešte osobne predstavený anglický herec Pascal Langdele, ktorý si Ethana zahral. „Nik z Hollywoodu by neurobil toľko práce ako Pascal,“ čím nám Cage jemne naznačil, že veľké mená sa bavia výhradne cez peniaze a že miera ich práce je ovplyvnená výškou honoráru. Quantic Dream strávili jeden celý rok filmovaním scén, aplikovaním motion capture, snímaním emócií a dabingom. Kládli mimoriadny dôraz na výber hercov, dokonca prebehli testovacie skúšky ako pred začiatkom točenia filmu alebo seriálu či sa herec dokáže stotožniť so svojou postavou a vložiť do nej niečo zo svojho hereckého umenia. Ale späť na začiatok, na tlačovú konferenciu Sony.
Ako ďaleko ste ochotní zájsť pre záchranu milovanej osoby?
Na GamesCom sa priamo na stánku Sony nachádzali stojany so scénou, v ktorej vystupuje Scott Shelby. Súkromný detektív pátra na žiadosť neznámeho sponzora po stratených deťoch spájaných s prípadom Origami Killer. O jedného potomka prišiel aj Hasan, majiteľ večierky, kam sa Shelby pod zámienkou kúpy liekov proti astme chystá. Hasanovi ale do reči nie je a odbije ho s poznámkou, že už všetko povedal polícii a nech ho nechá na pokoji. Práve v momente, keď si detektív vyberá v zadnej časti obchodu svoju medicínu, vstúpi na scénu zlodej. Čo urobíte?
Zadné dvere sú zatvorené a pomalým krokom smerom k pokladni zaručene niečo zhodíte z regálov alebo šliapnete na roztrhnuté vrecko s čipsami. Môžete sa pokúsiť vziať do rúk fľašu alebo panvicu a pokúsiť sa zlodeja ovaliť. Ak to však neurobíte opatrne, roztrasené ruky detektíva objekt pustia na zem. Priama konfrontácia s mladíkom, ktorý nevie, ako sa správne drží zbraň v ruke, je mimoriadne stresujúca pre Shelbyho.
Pokúšam sa ho ukecať, že to, čo robí, je hlúposť a mal by radšej zmiznúť. Cez roztrasené lietajúce symboly QTE vyberám náhodne odpoveď, Shelby je už takmer na dosah, aby výtržníkovi vytrhol revolver z rúk, keď sa ozve výstrel. Je mŕtvy? Zlodej posratý strachom sa vyparí a Shelby sa pomaly stavia na nohy. Bol to iba škrabanec. Zachránený Hasan je hrdinstvom detektíva obmäkčený a podáva mu krabicu od topánok, ktorá sa našla na mieste činu. Po jeho synovi Rezovi zostalo malé origami.
Čo všetko ste v hre ešte nerobili?
Scott Shelby však nie je jediným, kto pátra po vrahovi a v jeho prípade nefiguruje iba jedno dieťa. Reza je jedno z mnohých, ako aj Shaun, syn Ethana Marsa, štvrtej a poslednej postavy predstavenej na GamesCom. Hra za Marsa sa odlišuje od všetkého ostatného, čo ste kedysi hrali. Budete sa totiž hrať na otca! Ak preskočíme úvodnú scénu, kedy sa hráte s ratolesťami v záhrade, tak o dva roky neskôr, keď Marsovci prídu o dieťa počas tragickej nehody, budete budovať takmer neexistujúci vzťah medzi Shaunom a Ethanom. Aký bude, je úplne na vás.
Inšpiráciu pre tragickú udalosť, ako aj ostatné scény, treba hľadať v skutočnom živote. Ako sa Cage priznal počas tlačovky, najväčší strach a úzkosť ho zaskočili, keď sa im s manželkou na 10 minút zatúlal synátor v nákupnom centre. Narozdiel od Cagových dieťaťa vbehne malý Jason pod kolesá auta a v tom momente sa Ethanovi zosype život ako domček z karát. Príde o prácu pre nedostatok viery v seba, opustí ho manželka, presťahuje sa na predmestie a vedie život samotára, ktorý sa podpisuje pod šedivosť jeho skromného príbytku. Každodenné ničnerobenie ho ubíja a vyciciava z neho aj poslednú nádej, že nájde niekedy cestu k Shaunovi, ktorý ho zo smrti bračeka obviňuje.
Depresívna nálada sa odzrkadľuje aj na počasí, obloha je zatiahnutá, leje ako z krhly, Ethan bez nejakého náznaku emócií mokne a čaká na Shauna pred školou. Vedú veľmi chladný vzťah, čo je počuť už z pozdravov. Tým celá konverzácia končí. Od tohto momentu máte plne pod kontrolou ďalší vývoj a všetky popísané udalosti sú vykonávané len a len hráčom. Ethan nasadne do auta, zapne si pás, pustí rádio, naštartuje a uháňa smerom domov.
Život samotára
Po príchode sa môžete venovať programu, aký si sám nadiktoval Shaun, ktorý najradšej trávi čas sledovaním rozprávok v televízore. Môžete, ale nemusíte. Ak mu nebudete venovať pozornosť, sám si pritlačí stoličku k skrinkám v kuchyni a vytiahne z nich tabuľku čokolády, zbalí si svoje veci zo školy, alebo zaspí na gauči. „Počas týchto scén sa môžete rozhodnúť, či budete dobrým alebo zlým otcom.“ komentuje prieskum domu Cage. Ide o plne funkčný dom so skromným zariadením, s ktorým môžete manipulovať. Je tu práčovňa, kuchyňa, vstupná hala, spálňa, pracovňa, obývačka a kúpeľňa.
Akákoľvek snaha o nadviazanie komunikácie dopadá ako kosa na kameň. „Shaun, čo povieš, zahráme sa?“ pýta sa otec. „Radšej budem sledovať telku.“ odpovedá syn. „Si hladný?“, „Myslím, že trochu.“ Čas v hre plynie logicky, no nie v reálnom čase, každá akcia, resp. reakcia ho posúva vpred. Ak sa necháte uniesť a budete si hádzať na koš v záhrade, tak pomaly sa začne zmrákať a na mesto padne noc. Shaun by si mal spraviť úlohy a určite nezaškodí, ak mu pripravíte večeru. Z chladničky sa vyberá pomarančový džús v tetrapaku, pohybom Sixaxisu ho rozhrkáte a potom sa z neho napije Ethan. Vyberie pizzu, dáva ju ohriať do mikrovlnky.
„Toto je ako z Cooking Mama.“ zažartuje Cage a dodá: „Okúste čaro realizmu pri čakaní na ohrievanie jedla.“ Nejde o žiadne minúty, po pár sekundách sa ozve cinknutie a jedlo sa môže podávať. Zatiaľ čo Shaun sa venuje vyprázdňovaniu taniera, Ethan berie do rúk pomaranče a začne s nimi žonglovať. Ak ste na začiatku hry s nimi dostatočne cvičili, nakoniec sa podarí zaujať pozornosť svojho syna a ten prelomí ľady so slovami, aby ho to naučil. A aby autori ukázali, že sú vzornými hlavami rodiny, nechali synátora dlhšie pozerať telku.
A čo ak?
Scéna s otcom a synom skončila tesne po uložení Shauna do postele a nájdení zatúlaného plyšáka, bez ktorého by nezaspal. Bozk na dobrú noc bol odmenou pre Ethana, ktorý (zdá sa) začína znovu v sebe objavovať zmysel života. Vy však vzorným otcom v Heavy Rain nemusíte byť. Nemusíte hľadať lieky proti prechladnutiu, keď Shaun začne kýchať, môžete mu príjemné chvíle pri animovaných rozprávkach prekaziť vypnutím televízora, nemusíte mu kontrolovať domáce úlohy, ani mu robiť jedlo. On vás na oplátku bude nenávidieť a učiteľ vám na druhý deň zavolá s obavami, že či je všetko doma v poriadku. Môžete ho nechať celý deň dívať na telku a potom ho na rukách odniesť do postele. Necháte ho oblečeného alebo mu dáte pyžamo?
Heavy Rain hrá na city a je plná emócií, čo dokázala nielen scéna s Ethanom a jeho synom. V hľadaní cesty k svojmu milovanému sa odrážala prehnaná snaha preniknúť za neviditeľnú stenu, ktorá ich od seba delí. Z tváre Ethana sa dala vyčítať zároveň depresia a zúfalosť, ak si pozeral fotku, melancholická hudba len tú atmosféru podčiarkla. Keď si sadol vedľa Shauna a natiahol ruku za jeho hlavu, takmer sa rozplakal, keď sa syn od neho odtiahol. Tieto situácie nemusíte vôbec zažiť, pretože sa spúšťajú samé, ak postavu necháte sedieť na stoličke v rohu alebo gauči. Kamera pomaly zoomuje na tvár a vy môžete vďaka perfektnému motion capturingu takmer čítať myšlienky.
Bude to skúsenosť ako žiadna iná. Heavy Rain je niečo iné, čo sme zvyknutí konzumovať každý deň. Možno preto alibisticky chce Cage, aby sa Hevy Rain dohral iba jedinýkrát, pretože človek môže svoj život prežiť iba raz. Dôvodom, prečo Quantic Dream vynakladá také úsilie na prezentáciu všetkých postáv tkvie práve v ich pozadí. Tak ich dokonale budete poznať a lepšie sa s nimi stotožníte. Každý má svoju slabosť, bolesť, radosť. U FBI agenta Normana Jaydena je to závislosť na experimentálnej droge, u detektíva Shelbyho zase astma, u fotografky Madison Page insomnia (nespavosť) a u Ethana pocit viny. A všetkých spája prípad Origami Killer bez toho, aby o tom vedeli. Norman pátra po vrahovi za každú cenu, Shelby chce nájsť stratené deti, fotografka svoju vytúženú story a Ethan jediného syna, ktorý zmizol z parku a zostala po ňom papierová skladačka.
Heavy Rain narába s emóciami ako žiadna iná hra. Bojíme sa práve tej inakosti, ktorá rozdelí hráčov na dva tábory, tej inakosti scén vytvorených dospelými ľuďmi pre dospelých. A možno ju nepochopíme, kým nebudeme mať vlastné deti. Kto vie.
PS3
PC PS4 Vývoj: SCEE / SONY Czech / Quantic Dream Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|