EMPIRE: TOTAL WAR |
EMPIRE: TOTAL WAR |
Najnovšie pokračovanie série Total War sľubuje nielen posun do modernejšieho obdobia, ale aj novinky, čo sa týka obsahu. Dostala sa nám do ruky hrateľná ukážka a tak sme mali možnosť pobudnúť na palube očakávanej lode, ktorá zakotví v prístave stratégií v marci.
Porovnanie s loďou sme nepoužili náhodne. Po prvýkrát bude mať totiž Total War plnohodnotné námorné súboje, kde hráč osobne koordinuje a riadi námornú flotilu pri stretnutí s nepriateľom. Doteraz sa vývojári konfliktom lodí vyhýbali ako čert krížu a hráči sa museli uspokojiť s automaticky generovaným výsledkom potýčok. Pochopiteľne sme preto boli zvedaví hlavne na túto novinku. Boje na vode v testovacej verzii však až tak neoslnili. Hoci modely lodí dokonale zodpovedajú plavidlám z danej doby a môžete pohodlne sledovať aj počínanie posádky, s hrateľnosťou je to horšie.
Na počiatku boja rozmiestnite svoje lode vo vyhradenom teritóriu, potom sa už ide na vec. Optimálne je natočiť lode bokom k súperovi, aby boli správne nasmerované delá a začať ostreľovaním ťažkými guľami. Potom je dobré podľa okolností použiť ďalšie dva druhy striel, určené na ochromenie plavidla, predovšetkým zničením sťažňov a plachiet a riedenie posádky vytipovanej lode. Vhodným krokom je zaháknutie cieľa a kontaktný boj muža proti mužovi, teda ak máte dostatok mužstva. V praxi sú tieto procesy obmedzené na pohyb loďami, ktoré je možné zoskupiť do formácií, výber munície a zameranie cieľa. K tomu môžete využiť možnosť osobne strieľať delami na pravo a ľavoboku s presnejším mierením.
|
|
|
Lode sú dosť nemotorné, pomaly strieľajú, ťažkopádne menia smer, celý priebeh bitky je dosť rozťahaný, čiže možnosť vacnásobne zvýšiť rýchlosť boja sa rozhodne hodí. Málokedy sa stane, že súperove plavidlo potopíte. Obvykle sa loď predčasne vzdá. Plavidlá, ktoré kapitulovali, je potom možné obsadiť. Celkovo som mal z námorných bojov vlažný dojem, rozhodne sú hry, kde sú spracované lepšie. Ak však na tom tvorcovia popracujú, vo finálnej verzii hry napokon môžu byť zaujímavé.
Námorné boje nájdete ako v ťaženiach, tak aj samostatných bitkách popri scenároch zameraných na pozemné boje a obliehanie. Ťažiskom hry je však kampaň sústredená v štyroch epizódach pod názvom Cesta k nezávislosti plus Grand Campaign, ktorú sme si ale nemali možnosť vyskúšať. Pravdepodobne má však rovnakú štruktúru, ale ponúka možnosť hrať aj za iné národy ako v hlavnom ťažení.
Zahrali sme si tretiu epizódu, ktorá nás vrhla do víru búrlivých nepokojov. Začína v roku 1775 bitkou novousadlíkov na pobreží amerického kontinentu proti Angličanom. Kto hral predošlé hry Total War, nebude mať problém sa tu zorientovať. Ovládanie, zoskupovanie a možnosti jednotiek sú totiž viac-menej rovnaké, len si všimnete nejaké menšie vylepšenia, ako je povýšenie skúsených formácií alebo klávesy na doplnkové úpravy formácií. Pechota s puškami nahradila lukostrelcov a teraz väčšinou zastáva univerzálnu funkciu. To znamená, že muži vedia rovnako dobre strieľať, ako sa popasovať s nepriateľmi v kontaktnom boji na bodáky. Jazda síce zvyčajne útočí len šabľami, ale keď vrhne medzi šíky pechoty, narobí peknú paseku. Medzi obliehacími zbraňami je bohatý sortiment diel a kanónov. Nechýbajú ani generáli, ktorí keď padnú, zníži sa morálka mužstva.
Nasleduje tradičný manažment a pohyby figúrkami po mape v režime na ťahy, kde je cieľom hráča dobíjať zostávajúce britské kolónie. Samozrejme, súčasťou sú naďalej aj bitky v reálnom čase na mori a na súši s možnosťou voľby vedenia hráčom, alebo automatickým výsledkom. Manažment doznal celkom zaujímavé zmeny a svojim ponímaním sa viac približuje titulom série Civilizations.
Video približujúce hry s českým dabingom.
Hráč musí dobíjať mestá a s nimi získa aj okolité územie. Stavba budov prebieha nielen v mestách, ale aj v okolí. Na stavbu sú určené konštrukčné plochy, ktorých nie je až tak veľa, ale dajú sa viacnásobne zlepšovať na pokročilejšie budovy. Tým sa samozrejme sprístupňujú nové a lepšie bonusy, odomykajú jednotky a zvyšujú príjmy. Napríklad rozšírením vojenského tábora na baraky sa hneď sprístupnia dva nové druhy jednotiek. Zlepšením fariem v okolí získate viac potravy, surovín a ľudia sú spokojnejší. Na to, aby ste vylepšili budovy rozložené mimo sídla, nepotrebujete vstupovať do mesta, ale kliknete priamo na požadované obydlie. Tam sa vám ukáže stav budovy a pod ním ikona možného vylepšenia s počtom kôl na výstavbu. Aby ste vedeli, kde je možné vylepšenie, na ktoré je dostatok prostriedkov, nad pozíciami miest a budov svietia žlté indikátory.
Cesty nepotrebujú na stavbu konštrukčné plochy a ich vylepšovaním sa zvyšuje prísun financií, pretože napomáhajú obchodu. V mestách sa dá najímať armáda a generáli. Armády môžu stavať v teréne obrané opevnenia a tam aj doplniť stav mužstva. Pohyb vojsk či agentov, ktorí môžu robiť záškodnícku činnosť a vyjednávať, má tradičnú formu. Agenti sa môžu zúčastňovať duelov a nechýbajú k nim sprievodné videá. Ich schopnosti závisia od výskumu, ktorý zohráva v hre významnú zložku a má samostatné menu.
Možnosti výskumu a inovácií závisia od úrovne vzdelávacích budov a sú členené do viacerých kategórií. Výskum sa realizuje podobne, ako najímanie vojsk a výstavba. Určíte si požadovanú inováciu a získate ju po uplynutí určeného počtu kôl. Potom vyberiete ďalšiu možnosť. Výskum umožňuje stavbu modernejších budov a hlavne získanie vylepšení rôzneho druhu, od ekonomických bonusov až po vojenské výdobytky vrátane objavenia nových bojových formácií pre vojakov.
Pri spravovaní impéria vám môže pomôcť voľba vhodnej vlády. Prezident, viceprezident a niekoľko ministrov ovplyvní spokojnosť obyvateľstva aj príjmy. Kabinet môžete voliť v určitých časových intervaloch, jednotlivých ministrov je možné nahradiť lepšími kedykoľvek. Ak je nízka popularita vlády u obyvateľov, môžete skúsiť dať priestor opozícii. Dane, hospodárska politika a regulácia výstavby sa dá opäť ponechať na automatiku.
|
|
|
Grafika je zatiaľ rozporuplná. Niektoré animácie, napríklad na mori, kde môžete identifikovať kompletnú posádku lodí, alebo vidíte potápajúci sa vrak a vyskakujúcich stroskotancov, sú vydarené. Na iných miestach ale ešte treba zabrať, aby to vo finále vyzeralo ok. Najlepšie je zatiaľ na tom zobrazenie jednotiek. Terén a spracovanie stromov a ďalších objektov je momentálne nevýrazné. Navyše skúšobná verzia mala problémy s nastaveniami, kde na niektorých uvedených rozlíšeniach a pri vybraných parametroch vôbec nefungovala. Tvorcovia veľmi dobre vedeli, prečo neumožnili zverejnenie záberov z tejto verzie. Hra v tomto štádiu totiž vizuálne veľmi nenadchla.
Testovacia verzia dáva najavo, že Empire: Total War prinesie zaujímavé vylepšenia manažmentu, námorné boje, ktoré by ale potrebovali doladiť a tradičnú, prakticky nezmenenú štruktúru pozemných bitiek. Popracovať treba aj na grafike. Hra priebežne vyzerá dobre a stratégovia si ju užijú, ale neočakávajte nič revolučné.
PC
Vývoj: SEGA / CD Projekt / Creative Assembly Štýl: stratégia / realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|