FINAL FANTASY XIII |
FINAL FANTASY XIII |
Vráťme sa na malý moment na začiatok Tokyo Game Show. Na výstavisko Makahuri Messe to nie je ďaleko, z hotela je to slabých 80 minút s jedným prestupom na rýchlik. Vstáva sa skoro, aby sme boli na mieste na čas a stihli si obehnúť stojany s hrami skôr, ako sa haly naplnia. Na miesto prichádzame počas otváracieho ceremoniálu a tak sa staviam do rady, kde len tak mimochodom narazím na českú výpravu. Zhodli sme sa, že najideálnejšie bude hneď po otvorení okupovať stojany s Final Fantasy XIII, pretože hra tu zažíva svoju premiéru novou hrateľnou ukážkou.
Pred stánkom Square Enix sa už vytvoril poriadny hadík, chlapík vám čakanie spríjemnil zalaminovaným papierom s popisom ovládania. V Japončine. Čakacia doba bola minútu po otvorení približne 40 minút, našťastie som šikovne zavetril voľné stojany v oproti stojacom stánku Sony a postavil sa tam. Počas čakania na uvoľnenie jedného zo šiestich stojanov som osobne videl oba konce ukážok, ktoré sa tu predvádzali. Hrdinom prvej bola Lighting a pohybovala sa v okupovanom meste jednotkami PSICOM, tej druhej šéfoval Snow.
Hosteska mi na ružových stopkách ukazuje 15 minútový limit, po ktorom ma nekompromisne (s úklonom) vyhodí. Podáva mi slúchadlá, v ktorých absolútne nič nepočujem, kvôli okolitému hluku z mega obrazovky visiacej nad hlavami. Intuitívne odklepávam úvodnú animačku, aby bolo viac času na hranie. Prekvapivo sú herné mechanizmy tak intuitívne, že aj keď hra komunikovala v Kanji, tak som demom prefrčal za pár minút a uštedril bossovi poriadny Limit Breaker. To však predbieham.
Čas na fantáziu
Final Fantasy XIII spolu s Versus a Agito tvoria novú sériu Fabula Nova Crystallis. Bez ohľadu na to, či ste predošlé diely hrali, alebo nie, pre pochopenie FF13 nebudú nevyhnutné, pretože príbeh s nimi nemá absolútne nič spoločné. O herných mechanizmoch, mladých ľuďoch zachraňujúcich svet, zlej spoločnosti, germánskych názvoch, prekrásnych CGI filmoch a emóciách hlavných postáv sa to povedať nedá.
Nepriateľov vidíte z diaľky, môžete im uhnúť, utiecť a vyhnúť sa tak súboju. Červený nápis Warning s výkričníkom nad ich hlavami signalizuje, že si vás všimli a budú vás prenasledovať, takže pri obyčajných vojakoch je lepšie počkať na záblesk, ktorý vás prenesie okamžite do bojového módu. Systém Active Time Battle (ATB) sa vracia v plnej sile, ale od svojich predchodcov pracuje tak trochu na inom princípe. Hráč má možnosť zreťaziť množstvo útokov a zadávať ich poradie aj vtedy, ak je časomiera akčných bodov úplne vyčerpaná, čo ho robí dynamickejším.
V závislosti od levelu ovládanej postavy sa zvyšuje počet slotov pre výpady, mágiu a defenzívne útoky. V trial verzii dodávanej s Final Fantasy VII Advent Children a v demách na TGS to boli tri sloty a na tri časti bola rozdelená aj časomiera. Sila útokov je determinovaná počtom dielikov, ktoré spotrebujú po spustení komba. Devastačné ľadové kúzlo Snowa spotrebovalo celú časomieru, ale obyčajný útok päsťami iba jeden dielik z troch. Útoky sú rozdelené medzi základné výpady, kúzla, summonov a podporu v podobe healovania alebo používania predmetov z inventára. V každej sekcii už nájdete konkrétne útoky.
Summon the magic
Pomerne rýchlo si zvyknete na to, že nemusíte obsadiť všetky sloty, ale vypustiť napríklad útok, ktorým vyhodíte do vzduchu vojaka a kým letí, dorazíte ho hodeným fireballom. Reťazenie útokov a úspešné búšenie do nepriateľa sleduje Limit Breaker. Jeho blížiacu aktiváciu indikuje červeno-oranžová aura okolo protivníka. A ak udržíte naplnený merač v takejto fáze po niekoľko sekúnd, boss prejde do pasívneho módu a vy máte možnosť spôsobiť mu čo najväčšie poškodenie. Limit Breaker trvá, kým sa merač nevyprázdni.
U väčších nepriateľov a bossov je veľmi dôležitý aj manažment zvyšku trojčlenného tímu. Keďže v FF13 môžete priamo ovládať iba hlavnú postavu, dvom ďalším môžete dať príkaz zaujať defenzívne, ofenzívne alebo podporné postavenie (Paradigm Shift). Kolegovia sa podľa toho okamžite správajú, healujú, ak je potreba, útočia na blízko, ak im poviete, aby boli agresívni, naopak, používajú útoky na diaľku, ak sa majú stiahnuť.
FF13 vďaka dynamickosti súbojového systému a ľahko pochopiteľnej ovládacej schéme pripomína skôr akčnú hru. Jediné, čo tempo spomaľuje, je obrazovka s výsledkom a finálnou známkou po každom súboji. V TGS deme sa po prvýkrát ukázali aj Summoni. Každá z hlavných postáv bude disponovať iba jedným, napríklad Snow vie vyvolať Shivu v podobe dvoch vysokých astrálnych ženských bytostí s kolesami za hlavami. V FF13 majú totiž dve podoby, v tej základnej bojujú bok bo boku hrdinu, pričom zvyšok partie je stiahnutý do úzadia, Gestalt podoba ich premení na osedlateľnú beštiu. Konkrétne Shiva sa zmení na motocykel, na ktorom jazdí hrdina!
Summoni sú previazaní na TB meter, ten sa plní každým zabitým nepriateľov a po vyvolaní sa mení na Gestalt meter. Kým sa nevyprázdni jeden alebo druhý, summon je na scéne, ale neodchádza tak pompézne, ako je privolaný – divadlom farieb, kúziel a zosynchornizovanej choreogragie s hrdinom.
Finálnych 13?
Trinásť je vraj nešťastné číslo, osobne som za tento čas zdolal bossa a rovnaká cifra určuje poradie očakávanej veľkej JRPG od kráľa tohto žánru. Nešťastné pre Final Fantasy rozhodne nie je. Po grafickej stránke patrí medzi absolútnu špičku, postavy v hre sú ako vystrihnuté z predrenderovaných cutscén (po malej polygónovej diéte), ladne sa hýbu a ich reč tela a mimika tváre vypovedá o ich vnútorných pocitoch. FF13 klame telom pri zobrazovaní veľkých scén s obrovskou viditeľnosťou.
Hráč sa pohybuje po úzkych mostíkoch, resp. po vymedzenej cestičke a na pozadie je šikovne aplikovaná jednoduchá geometria s textúrou vytvárajúc obrovskú hĺbku. Pri hraní tak máte neustále pocit, že sa pohybujete v monumentálnom prostredí, tak ako TGS demo, ktoré bolo zasadené do chrámu s kilometrovými rozpadnutými piliermi. Postava nedokáže skákať, ale prekážky prekonáva automaticky, stačí sa postaviť na svietieľkujúci kruh, absenciu základného úkonu nahrádza výbornou gymnastikou. Zaujímavosťou je aj to, že sa zdravie dopĺňa po každom boji, pretože mimo arén nie je možné používať mágiu.
Čas so Snow, Sazhom a Vanille bol krátky, no výdatný. Final Fantasy XIII je takmer dokončená, aktuálne prebiehajú lokalizačné práce. Ako prvá vychádza v Japonsku v druhej polovici decembra, do západného sveta sa dostane začiatkom budúceho roka. Bude to dlhé čakanie.
PC
PS3 Xbox 360 Vývoj: Square Enix / CENEGA / Square Enix Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|