NI NO KUNI |
NI NO KUNI |
V tomto momente už mnohí z vás vedia, že Ni no kuni je v našich očiach pasovaná za najlepšiu hru poslednej TGS a všetci do radu sa zrejme pýtate prečo. Možno ste videli ten dvaapolminútový trailer, ktorý na dlhý čas paralyzoval prakticky všetkých návštevníkov prechádzajúcich okolo stánku Level 5. Alebo tú 90-sekundovú ukážku s dominujúcou grafikou PS3 a neľútostným termínom 2011.
Ni no kuni predovšetkým spája dva geniálne prvky do jediného diela. Azda je otázne, prečo sa Japonci rozhodli pre ich kombináciu až teraz vzhľadom na ich obojstrannú nesmiernu popularitu. Vznikol nápad zobrať audiovizuálnu stránku filmov štúdia Ghibli (Princezná Mononoke, Cesta do fantázie, Môj sused Totoro) a výbornú hrateľnosť na pomedzí adventúry a RPG so zmyslom pre detail z dielne Level 5. Z formálneho hľadiska na výsledku pasuje prakticky všetko – od nádhernej sťa maľovanej grafiky, jemný dabing, soundtrack Joea Hisashiho (dvorného skladateľa filmov Hayao Miyazakiho). Ghibli toho nedodáva málo – niekoľkominútové nádherné animácie uchvátia už na DS, nehovoriac o parádnej PS3 verzii. A do tohto fantastického sveta má Level 5 zasadiť svoju hru.
Dve verzie nespomínam náhodou. Projekt vznikal pôvodne pre Nintendo DS, no koncom júna 2010 sa rozhodol Level 5 aj pre PS3 verziu. Dvojica hier však nebude rovnaká, o čom svedčí aj rozdielnosť podtitulov – mali by zdieľať jeden príbeh, ale priniesť odlišnú hrateľnosť. Ten spájajúci príbeh má potenciál byť ďalším majstrovským kúskom tvorby Ghibli. Malý chlapec si spočiatku užíva detské huncútstva, no keď mu zomiera mama aj vplyvom ním spôsobených udalostí, upadá do hlbokého smútku. No jedného dňa mu jeho vlastný žiaľ pomôže nájsť cestu do iného sveta Ni no kuni, ktorý existuje paralelne s tým civilným – a snáď mu umožní mamu zachrániť. Cynicky si poviete, na pohľad je to obyčajný príbeh smútku a troška putovania vo fantasy svete. Jasné, na papieri to neznie tak monumentálne, ako keď začnete reálne hrať...
Na výstavisku TGS som Ni no kuni hral spolu šesťkrát a moje dojmy sú nasledovné. Do veľkej miery ovplyvnené japonskou verziou hry a faktom, že DS a PS3 demá sa hrajú úplne inak, ale spoločný zážitok je neskutočný.
|
|
|
Ni no Kuni pre DS
Štyridsať stojanov v stánku Level 5 čakalo pre netrpezlivých hráčov a už aj počas biznis dní sa neraz dĺžka čakania vyšplhala na 30 minút. Obrovské prekvapenie prišlo v momente príchodu k stojanu s DS – vedľa handheldu popri tradičnom papieriku s popisom ovládania tróni nádherná kniha. V nej sa skrývajú nielen ručné kresby, ale aj tipy na riešenie hádaniek obsiahnutých v hre či vzorcov pre tvorbu ornamentov spúšťajúcich rôzne mechanizmy. Ich exekúcia bude jednoduchá – stačí stylusom načrtnúť obrázok.
Demo obsahovalo dve časti hry. Prvá je samotným začiatkom, kde sa zoznámite s civilným mestom, ústrednými postavami – chlapcom a jeho kamošom. V adventúrnom štýle chodíte po ulici, rozprávate si o novinkách zo školy a dohodnete sa na dobrodružnom pláne. Potom prídete domov, zvítate sa s mamou, zhltnete kus večere. Po zotmení sa postupne zakrádate von a so svojím okuliarnatým kamošom nájdete v jeho dielni starého štvorkolesového veterána. Dáte ho dokopy a v krásnej animácii sa ho vydáte vyskúšať. Hodíte si los o to, kto si na ňom zajazdí a aj keď šťastena spočiatku nesadá na vás, nakoniec sadnete za volant. No jazda končí po dvoch minútach vo vodnej priekope. V tom momente má vaša mamička sen, v ktorom sa jej syn prepadá do prázdnoty a volá za ňou. Strhne sa, zobudí, nenájde vás izbe a vybehne von do mesta, aby vás našla v poriadku. Ale mama nakoniec upadá do bezvedomia, zomiera a chlapca prepadne obrovská miera smútku.
Nereaguje na nikoho, ani starú pani, ktorá mu donesie kúsok koláča. Jeho žiaľ je mocný, spomienky v ňom prebudia moment, keď mu mama dala plyšáka v tvare vtáčika. Keď sa chlapec úpenlivo pustí do plaču, potok sĺz dopadá na zobákového sympaťáka – a ten zrazu ožíva do podoby mentorskej postavičky drobca s veľkým nosom a lampášom v ňom. Ten „lampašák" je jednou z ústredných postáv až ikon celej hry a vaším sprievodcom. Spolu s ním nájdete v krbe aj mysterióznu knihu, ktorej kópiu máte vedľa seba na stole. Ale v tom momente päťnásťminútovka končí a hosteska ma sprevádza von zo stánku.
Keď prichádzam znova, pustím druhú časť dema, ktorá začína niekoľkominútovým dialógom, ktorý už predstavuje aj ďalšie nové postavy – okrem chlapca a lampašáka je na scéne aj blonďavé dievča a jej postavička. Spolu sa vydáte do pirátskeho zálivu a na móle vás stretne pirát, ktorý vám dá hádanku. Aj keď ju spočiatku nechcete riešiť, lampašák vás presvedčí, že treba. Hádanka vás prepne do odlišného módu – klávesnice s množstvom znakov, kde treba naťukať potrebnú kombináciu. Jej riešenie či tip však musíte hľadať v knihe za stranou 61. Tu som prirodzene narazil na jazykovú bariéru, pretože celý proces nie je iba obyčajným hľadaním série symbolov pri príslušnom obrázku či momente hry – kniha nie je totiž návod, má obsahovať indície ako hádanku vyriešiť. Keď som sa spočiatku pýtal hostesky čo robiť, ukázala tajomne na knihu. Skúšal som v nej listovať, hľadať symboly či predmety podobné pirátskemu hádankárovi. Márne. Pred mojím zrakom sa znova a znova ukazoval panel, v ktorom bolo treba zložiť niekoľko symbolov... A opäť sa naplnil čas ísť.
Svet Ni no kuni teda ostáva stále zahalený veľkým rúškom tajomstva, aj keď hra vychádza v Japonsku už 9. decembra. Po odchode zo stánku si nemôžete nevšimnúť balenie hry, ktoré pripomína klasické veľké škatule z 90. rokov, no hneď vedľa neho čaká celá 400-stranová kniha s obalom v plnej paráde. Bude to nová vlna protipirátskej ochrany či dá sa do pohybu opäť mánia s hľadaním príslušných hesiel v manuáli? Na to by boli Japonci príliš obyčajní. Aj keď zážitok to bude podstatne zaujímavejší, hoci kombináciu handheldu a knihy vám spočiatku nemusí pasovať pri hraní na cestách.
Dvojica častí dema ukázala veľa – prirodzený adventúrny systém dialógov, mapy mesta či kúsky sveta a lokácie, kde sa pohybujete s intuitívnymi šípkami. Môžete ich ignorovať a voľne vandrovať, musíte ich sledovať, ak sa chcete pohnúť ďalej v príbehu. Ale tu sa nikto ponáhľať nebude, pretože už na DS displeji je svet náramne pekný. A to sme ešte nevyskúšali všetky hádanky, maľovanie symbolov či boj neodmysliteľne patriaci k RPG žánru.
|
|
|
Ni no Kuni pre PS3
HD verzia Ni no kuni prezentovaná na stánku Level 5 i priamo u Sony obsahovala rovnako dve časti, ale úplne odlišne a aj inak hrateľné. Ako už zaševelila hosteska pri príchode, k dispozícii je „Stóóóry moodo" a „Battle moodo".
Pri voľbe Story mode sa odohrá 15-minútová ukážka, ktorá vás najprv vymrští zo sedadla. Začína na nádhernej zelenej pastvine, ktorá hýri akoby maľovanými farbami a po nej prechádza dvojica hrdinov – chlapec a lampašák. Ak náhodou narazíte na skákajúceho nepriateľa, zmení sa obrazovka na boj. Po niekoľkých minútach prídete do mestečka s kamennými dlažbami, úzkymi ulicami a množstvom NPC. Môžete ich vyspovedať, ako sa im dnes darí alebo čo je nové. Môžete navštíviť starú pani v jej obydlí a viesť dialóg. Vyjsť do tajomnej komnaty na priečelí zámku. Celý čas vás vpred vedie lampašák – ale môžete sa vydať svojím smerom, odhaľovať zákutia sami a užívať si voľnosť. Pokiaľ ho budete nasledovať, dostanete sa k príbehu. Vašou úlohou je dostať sa na audienciu k panovníkovi, a dvojica strážcov vás nechce pustiť do zámku. Preto začnete skúmať okolie. Tam za tajomnou komnatou nájdete pokojné malé jazierko. Ale keď zleziete do jazierka v inej časti zámku, po niekoľkých skokoch po kamienkoch nájdete rybku skákajúcu nad hladinu. Ulovíte ju – a to už lampašák vykračuje s rybkou nad hlavou a putuje k palácu. Strážcovia vás pustia dnu a potom vám je všetko jasné. Kráľovná s mačacou podobizňou si na rybičke určite zgustne a považuje ju za príjemný dar.
Adventúrna časť je teda opäť silne podávaná. Grafika mestečka je perfektná, atmosféra a dabing tiež. Je len otázne, či cesta lampašáka pred vami je nadizajnovaná iba pre účely dema (hosteska na výstave dáva len neúprosných 15 minút na odohranie) alebo bude tak pochodovať pred vami celý čas a radiť.
Bojový mód si možno v skutočnosti vyskúšať v oboch častiach. Na začiatku Story módu sa potvrdilo, že Ni no kuni bude mať zrejme novodobý bojový systém. Budete pochodovať po svetovej mapke, kde je vidieť nepriateľov – a ak chcete bojovať alebo budete dostatočne slabí, spustí sa bojová sekvencia. Boj kombinuje real-time pohyb vašich postáv po bojisku a voľbu ťahov raz za niekoľko sekúnd – či bežný fyzický výpad alebo mocný kritický úder. Pomocou dpadu sa zároveň rozhodujete, kto vlastne bojuje. Môže to byť samotný chlapec, no ten rozdával pomerne slabé rany. Môže to byť lampašák či strapatý drobec, ktorí majú k dispozícii aj nejedno kombo či kritický úder.
Bojový mód sa navyše odohráva v tmavom lese, kde si podobne ako na lúke najskôr vyskúšate bežné súboje s niekoľkými nepriateľmi. Všetci sú krásnou ukážkou fantázie štúdia Ghibli; jeden pripomína bojovú sliepku, ďalší zase lesného obyvateľa. Oproti bežným nepriateľom z iných RPG sa na nich len nenápadne ukazujú fantastické prvky – prekvapivo s nimi nemáte chuť bojovať, ale ich skôr sledovať a obdivovať vizuálnu stránku i cit autorov pre detail.
A potom prichádza veľký boss, na ktorého sa už vydávate vo väčšej partii. Okrem trojice chlapec, lampašák a strapatý krpec s mečom sa do boja pripája aj blondínka s vlastným pomocníkom. Lesný boss má kopu hitpointov, ktoré vidno v pravom hornom rohu obrazovky, vaši bojovníci majú v tomto momente akurát pár stovák HP a je to pomerne nerovný boj. Musíte zapojiť kombináciu ľahkého šermovania a neustáleho dobiedzania chlapca so silnými údermi fantastických postavičiek. Po určitom momente sa spúšťa ďalšia animácia (zhruba na úrovni 50 % a potom 80 % množstva zdravia bossa) a až potom sa rysuje šanca na jeho porazenie. Úprimne, hosteska mi veľmi fandila, aby som rohatého bossa predsa len prešiel a veľkoryso mi dopriala ďalších cenných 5 minút, aby som ho na šiesty raz zdolal a videl finálnu animáciu i trailer na PS3 verziu.
|
|
|
Kedy prídu obe verzie k nám?
Ni no kuni je unikátny herný, resp. kultúrny zážitok. Pôsobivá audiovizuálna stránka Ghibli prítomná na každom kroku vás pohltí okamžite – a už teraz je isté, že po obsahovej stránke chce servírovať taký krásny príbeh ako Miyazakiho filmy za posledných 20 rokov. Hemží sa to tu fantastickými bytosťami, vzácnymi panovníkmi, samostatne žijúcimi mestečkami či grandióznymi kaňonmi – je to presne svet, kde chcete ostať čo najdlhšie. Do toho sa mixuje sugestívny dobrodružný príbeh chlapca i pomocníkov a veľmi dobre hrateľná adventúra i RPG zároveň.
Ťažko zatiaľ odlíšiť presné kusy obsahu na DS a PS3, pretože v súčasnosti, 10 týždňov pred vydaním DS verzie stále nie je jasné, čo bude obsahovať ktorá. Áno, DS verzia má 400-stranovú knihu a hrá sa skôr ako adventúra, zatiaľ čo PS3 je animované JRPG. Ale koľko častí príbehu a vôbec hrateľnosti bude obsahovať tá handheldová či HD verzia, zatiaľ nie je známe.
Je celkom pravdepodobné, že nás tu azda čaká dvojnásobný zážitok a pre plné vychutnanie sveta bude možné hrať obe verzie nezávisle i sériovo pre silnejšie prežitie magického sveta Ni no kuni. Ojedinelý projekt kombinujúci konzoly dvoch výrobcov má na to všetky predpoklady. Preto je už iba otázne, ako a kedy prídu k nám. DS verzia síce vyjde 9. decembra v Japonsku, no tá magická 400-stranová bichlička vyvoláva otázniky, kedy a kto ju u nás lokalizuje a vydá?
PS3 verzia má zase zatiaľ iba nejasný dátum 2011 pre japonský trh, ale je otázne, kto ju prinesie na západ. Osobne najviac favorizujem Sony, ktoré už zaštítilo distribúciu nejedného titulu Level 5 a umožní nám prežiť veľký zážitok. Pri dlhočiznej lokalizácii DS titulov Level 5 je dokonca možné, že najprv by sa k nám dostala PS3 verzia (napríklad na Vianoce 2011 či v zime 2011-12) a až potom ju bude nasledovať DS. Tak či onak, toto je najlepšia hra výstavy TGS 2010 – a prvé dojmy naznačujú, že aj ďalší míľnik tejto generácie konzol.
PS3
Vývoj: Namco Bandai / Level 5 Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|