TOTAL WAR: SHOGUN 2 |
TOTAL WAR: SHOGUN 2 |
Nenašli by ste stratéga, ktorý by dvihnutou rukou priznal, že nepozná Total War. Hoci sa jedná o exkluzívnu sériu pre PC, názov rezonuje na všetkých platformách a hráči na konzolách môžu tíško závidieť každý nový prírastok. Najnovšie môžu závistlivo poškuľovať po šogúnovi, ktorý sa vracia na počiatok série a sľubuje pomyselné znovuzrodenie Total War.
Bude to už neuveriteľných jedenásť rokov, čo k nám znovu a znovu prichádza totálna vojna od Creative Assemby. Po tom, čo tvorcovia zabŕdli do výrazne novšieho obdobia s Napoleonom, padlo rozhodnutie pre návrat ku koreňom. Znovuzrodený šogún by mal zúročiť roky zhromažďované skúsenosti a predviesť sa v dokonalej forme. K nám sa už dostala aj prvá ochutnávka v podobe novinárskej verzie. Neuveriteľná, bezmála 18 GB inštalácia síce sprístupnila z obsahu hry menej, ako sme čakali, ale aj tak poskytla slušný obraz.
Total War: Shogun 2 opäť ponúkne kampaň, kde si hráči vyberú spomedzi viacerých frakcií a budú mať za cieľ dobyť stanovený počet provincií. K tomu samostatné historické bitky a individuálne bitky podľa ľubovoľných parametrov. Sľubná je hra po sieti, kde sa kalkukuje s multiplayerovou kampaňou. V online režime bude mať hráč navyše avatara, ktorý zohľadní všetky úspechy v bojoch proti živým protivníkom. Bohužiaľ na vyskúšanie sme mali len ukážku historickej bitky a misie tutoriálu (aj to nie všetky), ktoré našťastie zahrnuli pomerne komplexnú výukovú kampaň. Čiže najatraktívnejším súčastiam hry sme sa na zúbky pozrieť nemohli. O naše prvé skúsenosti s druhým šogúnom sa však ochotne podelíme.
Kampaň tvorí neodmysliteľná mapa, na ktorej sa postupuje v ťahovom režime, doplnená o epické bitky v reálnom čase. Na makete sú vyznačené mestá a usadlosti v okolí. Stavajú sa lepšie budovy za peniaze z daní a vyplienených nepriateľských sídiel. Pokročilé stavby umožňujú produkciu vyspelejších jednotiek a prinášajú hospodárske bonusy. Po krajine sa premávajú vojská, ktoré môžu mať na čele veliteľov. Okrem toho doplnkové postavy, ktoré sú japonskými alternatívami agentov z predošlých hier. Čiže na sabotáž miest a vraždy generálov je tu ninja, na podplácanie a odhaľovanie špehov zas metsuke, vieru šíria budhistickí mnísi. Je nutné dbať na spokojnosť obyvateľstva, aby nevznikali rebélie. Svoj význam majú diplomatické dohody. O svojich generálov a potomkov, ktorým je možné priradiť funkcie, sa treba starať. Všetky významné postavy, vrátane agentov, získavajú skúsenosti, vyššie úrovne a hráč určuje, ktoré schopnosti sa zlepšujú. Globálne vylepšenia pre klan prinášajú technologické inovácie v rozvetvených majstrovstvách umení.
V bojoch sa rozostavia vojská a postupuje sa v detailne spracovanom teréne. Jednotky opäť majú aj špeciálne vlastnosti a postupujú v skupinách. Sú tu doplnené možnosti ovládania, takže vojsko sa ľahšie presúva do strany alebo zaradí spätný chod. Rieky sa dajú prekonať cez mosty, ale aj brody. Naďalej platia špecifické parametre jednotiek. Jazda je oslabená v lese a hrozbu predstavujú kopijníci. Po úmrtí veliteľa a zdecimovaní armády jednotkám klesá morálka a zutekajú atď. Sortiment vojska, samozrejme, zodpovedá dobovému Japonsku. Takže prevládajú samuraji s mečmi, kopijami a lukmi, ale vďaka prišelcom z Európy pribudnú aj pušky a kanóny.
Viac úprav doznali boje na mori, kde je viacero kategórií lodí. Namiesto zmeny munície diel posádka vystreľuje šípy, niekedy zápalné. Nepriateľské plavidlá sa dajú zachytiť a potom sa začnú kontaktné boje posádok. Poškodené lode je možné priamo na mori opravovať. Dá sa zachraňovať topiaca posádka a hrozbu predstavujú vodné míny. Navyše lode môžu asistovať aj pri pozemnom útoku, keď je cieľom nepriateľské sídlo na pobreží. Na vode je možné vytvárať aj námorné obchodné cesty a zablokovaním trasy okrádať nepriateľské konvoje.
V zásade sa v každej oblasti jedná o kozmetické, aj keď vítané úpravy, ako na mape, tak aj v bojoch. Všetko je však výrazne prehľadnejšie ako v predošlých hrách. AI doznala zmeny k lepšiemu. Upravené ovládanie je tiež nápomocné a nový dizajn veľmi príjemný, aj keď miestami hra vyzerá ako omaľovánka. Kvalitné spracovanie si citeľne žiada výkonnejší hardvér. So slabšími parametrami však hru spustíte aj na menej výkonných zostavách.
Shogun 2 poukazuje na nepopierateľné kvality Total War, ale zatiaľ nič nenaznačuje výrazný posun série vpred. Hra pozmenila grafický kabát a pridáva malé inovácie a praktické úpravy, ale fakticky ničím neprekvapuje. Silným magnetom by snáď mohol online multiplayer, s ktorým sme sa však nemali možnosť zoznámiť. Všímavejší ale vidia, že Total War sa už ani veľmi nemá kam posunúť a možno je na čase pomyselný kruh uzavrieť a práve na jednotku zvládnutým šogúnom, ktorý to všetko začal.
Druhou možnosťou by bolo pokračovanie série v modernejších obdobiach, pred ktorými nateraz vývojári cúvli. Prítomnosť ponoriek a lietadiel na bojových mapách a v kampani Total War by dala hre nový rozmer. Niektorí hráči by to však ťažko predýchali, veď už Napoleona časť fanúšikov prijala váhavo. A zrejme toho sa boja aj Creative Assembly. Ale riskovať sa niekedy oplatí. Nemusíte so mnou súhlasiť, ale už v minulosti sa preukázali moje vízie budúcnosti série ako trefné. Už pri Rome: Total War a neskôr v Medieval 2 som upozorňoval na nutné zakomponovanie plnohodnotných námorných bojov. Niektorí hráči ma za to chceli ukameňovať a tí istí hráči dnes slintajú pri námorných súbojoch, ktorých sme sa napokon dočkali.
Čo dodať. Shogun 2 nateraz pôsobí ako štandardne kvalitná stratégia, na aké sme v sérii zvyknutí. Aj keď bez výrazných inovácií, ale s vítanými úpravami v každej oblasti, vrátane vylepšenej AI a námornej zložky. Pokrok očakávame v multiplayeri, ktorý sme ale zatiaľ nemohli testovať. Shogun 2 určite nebude prevratný, ale rozhodne na vysokej úrovni a pri finálnom hodnotení v žiadnom prípade neprepadne.
PC
Vývoj: SEGA / Comgad / Creative Assembly Štýl: Stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|