THE LAST OF US |
THE LAST OF US |
Ľudstvo to má v The Last of Us spočítané. Survival akcia od Naughty Dog sa síce odohráva v postapokalyptickom a vírusom zamorenom svete, ale nosnou témou nie je prežitie (i keď to hrdinovia budú musieť vydržať až do konca), ale odďaľovanie nevyhnutného - absolútnemu koncu a skonu dominantnej rasy, ktorá sa stáva archaizmom doby, kde diktuje podmienky príroda.
Zúfalý odpor a posledné minúty ľudstva na Modrej planéte sledujete z pohľadu ťažko skúšaného hrdinu Joela a jeho dvoch spoločníkov - priekupníčky Tess a malej, ale zato odvážnej Ellie.
Od posledného kontaktu s preživšími uplynul presne mesiac a nám sa dostalo príležitosti vyskúšať ďalšie hrateľné demo označené ako Beta. Jeho obsah tvorila dvojica lokalít - Pittsburgh a Lincoln, nový typ nepriateľa a zdolávanie prostredia manipulovaním s objektami. V podstate sa gameplay od dema v Bostone radikálne nezmenil, pripomenul, že The Last of Us má tempo prispôsobené schopnostiam hrdinov. Že nie sú hlavnými postavami akcie, ale že chcú prežiť. Za každú cenu.
So zbraňami to ďaleko nedotiahnete: za prvé, Joelovi trvá celú večnosť, kým vyprázdni a nabije bubienok revolveru novými nábojmi, za druhé, nábojov je tak málo, že sa budete musieť pohybovať v tichosti a za tretie, tých nepriateľov bude často toľko, že budete musieť vziať nohy na plecia. The Last of Us sa hrá inak ako Uncharted, Joel sa nevyškriabe na strechu, pokiaľ k nej nie je pritiahnutá debna, nedokáže preskakovať z jedného domu na druhý a nie je ani zručný strelec. Spočiatku.
Schopnosti Joela rastú počtom nájdených piluliek, zvýšite mu zdravie, zlepšíte sluch pre identifikáciu nepriateľov aj cez steny, zredukujete chvenie pri držaní zbrane, zrýchlite výrobu potrebných predmetov a pod. Upgradov nie je závratne veľa ani so zbraňovým arzenálom by ste nevyhrali tretiu svetovú. Za skrutky a rôzne súčiastky roztrúsené po leveloch si odomknete ďalší slot pre príručnú zbraň, zvýšite rýchlosť nabíjania, u loveckej zbrane zase vyrobíte ďalekohľad, u brokovnice zvýšite dostrel a u takého luku rýchlosť streľby. Okrem revolveru a pištole zostali v deme zamknuté tri sloty pre neznáme zbrane.
Joel nesie všetky zbrane so sebou a ak ich potrebujete upgradovať, musíte nájsť montážny stôl. Kedykoľvek sa však dajú vyrobiť improvizované zbrane ako molotov koktejl či ostrú bodnú zbraň. Z nájdených predmetov sa dajú vytvoriť dymovnica aj lekárnička. Prehľadávanie predmetov je esenciálne na prežitie, nepriatelia sa dajú odlákať hodenou fľašou, ale v mnohých prípadoch nebudete mať na výber, ako ich mlátiť tehlou po hlave alebo oceľovou tyčou s nožnicami na konci.
Kontaktný boj je vyčerpávajúci a Joel nedokáže čeliť väčšine, útoku Clickera (značne zmutovaného jedinca orientujúceho sa podľa zvukov) podľahne, ak si ho pustí k telu. Zbrane sa po každom zásahu opotrebúvajú a je ich nutné obmieňať. Prostredia, napriek striktnej lineárnej stavbe, našťastie ponúkajú vedľajšie uličky, zamknuté budovy alebo miesta, kam sa dostanete iba po vypáčení dverí. V leveloch okrem zásob môžete nájsť aj dokumenty, rôzne listy, odkazy, komiksy, odznaky či stránky manuálu o prežití.
Vydať sa mimo hlavnej cesty je výnosné (= doplníte si zásoby), ale aj nebezpečné. Pri hľadaní Boba, od ktorého Joel potrebuje službičku - požičať auto - narazíte na dvere, na ktoré niekto zvnútra niekto intenzívne búcha. Je to Clicker, je to človek v núdzi? Keď sa k nim priblížite, všetko stíchne a keď ich otvoríte, doľahne na vás ťažoba opustenej budovy. Z poschodia nad vami sa ozve šuchot a po drevených schodoch sa niekto rýchlo presunie nevedno kam. Nevošiel som do pasce?
Zmenu nálady zvláda The Last of Us na jednotku, z obdivovania zelene v hustom lese vás vytrhne zvuk Clickera, keď sa budete prechádzať po pustej ulici Lincolnu obohnanej zdanlivo opustenými budovami a vrakmi áut budete mať zase terč na chrbte. A aj keď budete vedieť, že sa niečo pose...kazí, tak nebudete vedieť, či to príde zľava, z prava alebo či nebudete visieť dolu hlavou, zatiaľ čo pištoľou budete brániť Ellie, ktorá sa snaží odrezať protizávažie pasce, ktorá vás drží vo vzduchu.
Beta demo predviedlo ešte jeden mimoriadne dôležitý komponent a tou je samotná Ellie. Nie je to Elizabeth z Bioshock Infinite, ale nemožno v nej nevidieť roztomilosť zvedavej mladej dámy, ktorá nikdy nevidela na vlastné oči svätojánske mušky. Sem tam si pospevuje sama pre seba alebo pomôže, keď po nepriateľoch hádže tehly. Joel s Ellie tvoria zohraný tím, ich vzťah postupne sa mení z ochrancu - chránenkyňa a prerastá do vzťahu otca s dcérou. Ibaže sa neprechádzajú parkom, ale krajinou duchov.
Mnohých preživších dohnala zúfalá situácia k prepadom karaván a útoku na vlastných. V The Last of Us narazíte aj na ľudských nepriateľov, počas presunu do Pittsburghu prepadnú auto, do ktorého Joel a Ellie zháňali súčiastky. Banditom je jedno, čo sa s vami stane, telá hádžu na kopu, pália ich a ide im iba o zásoby. Aj pri kontakte s ľudskými protivníkmi sa potvrdilo, že priamy boj vedie k plytvaniu munície a je lepšie aplikovať pomalý postup s postupnou likvidáciou lovcov.
Čo je badateľné z troch levelov, ktoré som mal možnosť odohrať, že každá kapitola má za cieľ dominantu, ktorú vidieť od vstupu do levelu. V Bostone to bol Capitol, v Pittsburghu zase most v Lincolne stúpajúci dym. A no a cesta k nim je vždy sťažená, či už nepriateľmi alebo vyťahovaním dosky na strechu, ktorou premostíte ďalšiu budovu.
The Last of Us bude vybavená štyrmi stupňami obtiažnosťami, českými titulkami a bude podporovať formát DTS, z čoho ťaží mimoriadne čistý zvukový prejav. Ukážku soundtracku v dĺžke 25 minút si môžete vypočuť tu.
Ani na základe troch odohraných levelov si netrúfam povedať, ako sa vo finále bude The Last of Us hrať. Má odlišné tempo ako Uncharted (a to možno mnohých sklame), nie je tak dynamická ani akčná. O posledných preživších a prehranom boji proti zhubnému vírusu napádajúceho mäkké tkanivo budeme počuť viac 14. júna.
PS3
Vývoj: SCEE / SONY Czech / Naughty Dog Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|