PREY

PREY

Ste lovec či korisť?

Značka Prey patrila na uplynulom Gamescome medzi tie najsilnejšie, a to má len jednu jedinú hru. Tá vyšla ešte v roku 2006, no vydaniu predchádzal  naozaj dlhý vývoj, ktorý začal ešte niekedy v roku 1995. Hráči tak na prvú hru čakali 11 rokov a tak trošku dúfali, že sa po jej úspechu pokračovania dočkajú rýchlejšie. Toho sa už nedočkajú nikdy, no značka Prey sa budúci rok vráti v novej hre, ktorá predstavuje úplný reboot a od podlahy vystavia nový svet s novými pravidlami a postavami. Bude to 11 rokov po vydaní prvej hry.

Zabudnite na to, čo ste počúvali posledné roky. Hra síce bola oznámená už v roku 2011, no odvtedy si prešla niekoľkými zmenami, odkladmi, zmrazeniami. Nakoniec ju Bethesda v roku 2014 aj úplne zrušila, len aby naštartovala vývoj rebootu Prey v štúdiu Arkane, ktoré tak prebralo vývoj série po Human Head Studios. Arkane Studios priniesli Arx Fatalis, Dark Messiah of Might & Magic, no hlavne Dishonored, ktorého druhú časť vyvíjajú súčasne s novým Prey a po prezentácii Dishonored 2 (preview) nám ponúkli aj poriadne dlhú gameplay ukážku zo svojej druhej hry, spolu s mnohými informáciami o nej.

Zabudnite na indiánov, ich mytológiu a duchovných sprievodcov. To všetko je minulosťou a nová hra sa od príbehu svojho predchodcu úplne dištancuje. Zavedie vás na stanicu Talon 1 niekde pri Mesiaci, kde sa tak trochu nepodaril jeden z experimentov, ktorý si dal za cieľ zmeniť ľudstvo. Vedci na stanici študovali mimozemskú rasu nazvanú Typhon, ktorej unikátne schopnosti chceli preniesť na ľudí. Nepodarilo sa, mimozemšťania unikli, na stanici rozpútali masaker a vy veľmi skoro zisťujete, že máte veľký problém.


Postupujete stanicou a pred vami sa objavujú prví nepriatelia. Sú to Mimici, čo je pojem známy fanúšikom sci-fi z naozaj veľkého počtu diel. Vedia meniť podobu, ale v tej základnej sa podobajú na tmavé pavúčie príšerky. Veľa škody vám nenarobia, poradíte si s nimi aj pomocou bežnej zbrane, no sú zase veľmi rýchli. A nimi to nekončí, len začína. Idete ďalej a pred vami sú čoraz odolnejší a silnejší nepriatelia, ktorí predstavujú stále väčšiu výzvu. Jedným z nich je Phantom, ktorý sa dizajnom tiež drží skôr pri zemi a rovnako ako pri Mimicoch aj tu autori zvolili trošku známy (takmer filmový) vzhľad. A nakoniec sme na našich potulkách stanicou zažili aj Nightmare, nepriateľa, ktorý je naozaj nočnou morou a je obrovský.

Našťastie ani vy v hre nie ste ľahký terč. Voláte sa Morgan Yu a ste jedným z testovacích subjektov týchto experimentov. A aj keď nevyšli práve najlepšie, vy ste ten šťastnejší prípad, ktorý vďaka nim získal nečakané schopnosti a môžete počítať s tým, že ich nielen v boji neraz využijete. Okrem nich sa môžete spoľahnúť aj na niekoľko zbraní, ktoré taktiež pôsobia skôr súčasným ako sci-fi dojmom (pištoľ, brokovnica...). A ani zbraňami to nekončí. Do postupu hrou totiž budete musieť zapojiť aj svoj um, nie všetky prekážky sa totiž dajú prekonať hrubou silou.

Arkane sa pri tvorbe Prey výrazne inšpirovali v Dishonored hneď na niekoľkých frontoch a je to vidieť. Napríklad aj na dizajne hry, ktorý síce nie je open-world, ale aj napriek tomu ponúka pomerne otvorený a voľný progres. Teda levely budú veľmi podobné tým z Dishonored, pričom sa môžete dostať naozaj na rôzne miesta. V demo ukážke na Gamescome sme sa nachvíľu pozreli aj mimo stanice, kde budete tiež bojovať a riešiť problémy v beztiažovom stave. Sami autori hovorili, že nechcú používať slová ako „open-world“, ale hra rozhodne má otvorený charakter. Medzi misiami budete môcť obrovské časti prostredia skúmať, vonku si musíte strážiť kyslík, no aj rýchlosť a zotrvačnosť.

Pri boji vidíte život nepriateľov a máte aj indikátor smeru, z ktorého na vás útočia. Po ich zabití z nich môžete pozbierať energiu a vďaka neuromodom zase vylepšovať samých seba. Hra ponúkne dve kategórie neuromodov, jedny sú ľudské, druhé zas mimozemské. Každé vám garantujú iné schopnosti a predstavujú aj celkom zaujímavú voľbu, ktorá by rozhodne nemala byť ľahká. Mimozemské z vás totiž postupne robia niečo iné a okrem toho sú aj lákadlom pre mimozemšťanov, takže priťahujú nepriateľov.

Neuromody vám teda zabezpečia akési nadprirodzené schopnosti a v ukážke sme si ich mohli pozrieť hneď niekoľko. Jedna zo schopnosti pochádza od Mimicov a môžete tak sami meniť podobu a zmeniť sa napríklad na nenápadné kancelárske vybavenie. Takto sa otvárajú možnosti stealth postupu hrou. Ďalšou schopnosťou bol kinetic blast, no a vyskúšali sme si aj Leverage. Tú využijete ako zbraň, no dokážete si ňou preraziť zatarasenú cestu. Budete sa musieť naučiť schopnosti aj správne kombinovať a napríklad využiť mimic a kinetic blast. Najskôr sa niekde dostanete ako nenápadný hrnček, potom použijete silnejšiu schopnosť.

Neboli to ale schopnosti, ktoré mňa osobne na ukážke najviac zaujali. Bola to jedna zo zbraní a možno zdanlivo aj veľmi málo nápaditá. Autori nám predstavili a aj predviedli GLOO Cannon, čo je skôr nástroj ako zbraň, no ponúka naozaj pestrý rozsah rôznych možností využitia. Tento nástroj nie je smrteľný, no aj tak strieľa rýchlotvrdnúce lepidlo, vďaka ktorému dokážete chytiť nepriateľov a znehybniť ich, pričom ich potom môžete skúmať a aj pohodlne doraziť. Taktiež ale dokážete vyriešiť problémy v prostredí, napríklad deravé potrubie. No a taktiež si ním viete vytvoriť novú cestu ďalej, napríklad pomocou improvizovaných schodov.


Zelení by mali z autorov hry veľkú radosť, lebo v nej podľa slov tvorcov dokážete zrecyklovať takmer úplne všetko, na čo narazíte. Takto získate suroviny na výrobu ďalších predmetov, nástrojov a iných vecí, ktoré si následne môžete vytvoriť na určených miestach vo fabrikátoroch. Má to ale jeden menší háčik a tým sú výrobné plány, ktoré budete musieť najskôr získať. Ako plány, tak aj suroviny ale nahrávajú nutnosti skúmania prostredia.

Pôvodný Prey sa mi páčil a na pokračovanie som sa tešil. Z reštartu som príliš nadšený nebol, no nemôžem povedať, že by sa mi hra na Gamescome nepáčila. Skôr práve naopak. Rozhodne nepôsobí tuctovo a nevyzerá zle, skôr vyzerá netradične a sála z nej zaujímavá atmosféra. Zaujímavý je aj fakt, že prvý CGI trailer budil úplne iný dojem ako samotný gameplay. Dôležité ale bude, aby sa nakoniec hra štýlom výrazne odlíšila od Dishonored. Vizuálne ho totiž trošku pripomína, aj keď je zasadením sci-fi. A možno aj niektorými ďalšími detailmi. Napríklad nepriatelia vyzerajú trošku ako Emily v creep forme, ktorú sme opisovali v nedávnom preview Dishonored 2. Vydanie je naplánované na budúci rok a uvidíme, ako si Arkane poradilo s vývojom dvoch veľkých titulov súčasne.


napísal matus_ace 16.9.2016
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
PREY


PC
PS4
Xbox One

Vývoj: Bethesda / Arkane studios
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 5. máj 2017
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29278)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk