TEKKEN 8 |
TEKKEN 8 |
Toto obdobie je pre fanúšikov bojoviek rôznych štýlov úplne fenomenálne. Už si ani nepamätám, kedy naposledy sme sa v priebehu tak krátkeho okna dočkali pokračovaní sérií Mortal Kombat, Street Fighter a aj Tekken. Teraz ich tu ale máme všetky len niekoľko mesiacov od seba. A okrem toho vyšiel už aj The King of Fighters XIII Global Match, DNF Duel pre Switch a na ceste je niekoľko ďalších, vrátane slovenskej bojovky Die By The Blade. Jednoducho hotové hody. Až je ťažké si vybrať, po ktorej z nich človek skočí.
Veľká trojka je ale jasná, Street Fighter 6 už vyšiel, Mortal Kombat 1 vyjde v septembri a Tekken 8 síce zatiaľ dátum nemá, ale dostali sme aspoň betu. Zatiaľ len na PS5, ale nadchádzajúci víkend sa k tomu pridajú už aj hráči na PC a Xboxoch. Beta je tu hlavne pre autorov, aby si otestovali herné systémy, sieťovú infraštruktúru a zozbierali spätnú väzbu. Pričom ale dôraz kladú práve na to online hranie, takže mnoho vecí z tejto bety má ďaleko od finálnej podoby. Nám to ale aj tak dáva možnosť nazrieť na to, ako sa hra rysuje a čo nám nakoniec prinesie. Z tohto dôvodu beta ponúkla len online hranie a krátky tutoriál, nič iné.
Pričom ten tutoriál padne vhod. Osmička prinesie niekoľko nových herných systémov, takže je dobré sa s nimi detailnejšie zoznámiť, respektíve aspoň s tou ich verziou, ktorá v hre aktuálne funguje. Tekken sériu hrám roky, v trojke to bolo tisícky hodín, no ako čas plynul, s každou ďalšou časťou som trávil menej a menej času, aj keď ma veľmi bavili. Trvá, kým si človek spomenie, ako sa to vlastne má hrať. Predsa len od sedmičky ubehlo už viac ako 6 rokov a tú som, bohužiaľ, po napísaní recenzie už nezapol, lebo jednoducho nebol čas. K tomu tie nové prvky a človek má zrazu plné ruky práce, aby sa to všetko (znova) učil.
Aspoň tie zostavy zostali pri starom a aj keď si niektoré prešli väčšou či menšou zmenou, hráči budú vedieť, s kým majú tú česť. Beta priniesla 16 postáv na výber, z nich niektoré sú v sérii od začiatku, ako napríklad Paul alebo King (aj keď viem, že to je iný King ako v jednotke). Ďalšie pribudli neskôr a fanúšikovia si ich obľúbili, ako napríklad Jin, Asuka, Bryan a ďalší. Len v sedmičke debutoval exorcista Claudio Serafino a v osmičke bude tiež. No a dočkali sme sa aj jedného veľkého návratu – konečne je v hlavnej sérii opäť hrateľná Jun Kazama a som teda zvedavý, ako sa posunie príbeh série. Aj keď stret dvoch hlavných postáv je už teraz viac nej jasný.
Toto určite nebude finálny zoznam postáv a hra ich chce hneď pri vydaní ponúknuť doteraz asi najviac, takže uvidíme, ktoré známe tváre sa ešte vrátia a či sa dočkáme aj nejakých nováčikov. Menším sklamaním je, že sa v bete neukázal obľúbený Yoshimitsu, s jeho dizajnom sa väčšinou autori veľmi pekne vyhrajú. Rovnako sme si zatiaľ nemohli pozrieť ani alternatívne kostýmy postáv. Zatiaľ má každá len dva skiny – hlavný a alternatívny v prípade, že proti sebe stoja dvaja hráči s tou istou postavou. Hneď niekoľko postáv si môžete pozrieť vo videu nižšie, ďalšie zase na obrázkoch.
Každá postava tu má svoj vlastný bojový štýl inšpirovaný skutočnými bojovými umeniami a športami, ak ale sériu nepoznáte, tak napríklad oproti Mortal Kombat a Street Fighter sa viac drží pri zemi, takže žiadne fatality a podobne, aj keď postavy tu majú rôzne druhy energie, niektoré dokonca využívajú zbrane. Súbojový systém je založený na vysokých a nízkych úderoch spolu s vysokými a nízkymi kopmi. Tieto kombinujete do komba, pričom Tekken je známy tým, že tu dokážete robiť aj extrémne dlhé kombá. Nechýbajú tu ale ani rôzne úchopy, útoky viete ďalej variovať pomocou použitia smeru pohybu a podobne. To sú ale veci, ktoré fanúšikovia dobre poznajú.
Lenže autori chcú nabrať aj nových fanúšikov a prišli tak so zaujímavou novinkou – Special Style. V zásade to však nie je žiaden štýl a ani nič špeciálne, akurát chytľavejší názov pre jednoduchšie ovládanie. Kedykoľvek, pokojne aj počas zápasov (opäť to môžete vidieť vo videu), si dokážete tradičnú ovládaciu schému prepnúť pomocou L1 na túto jednoduchšiu a ľahšie robiť niektoré útoky bez toho, aby ste sa museli učiť správny input. Sám tvorca série Katsuhiro Harada sa vyjadril, že takto chcú nielen zjednodušiť hru novým hráčom, ale priniesť niečo aj skúseným hráčom, ktorých to môže povzbudiť k tomu, aby začali hrať s novými postavami.
Veľkou novinkou je Heat systém. Do rozhrania hry pribudol nový ukazovateľ pod život vašej postavy, ktorý pôsobí nenápadne, ale na priebeh zápasov môže mať dosť závažný vplyv. Toto je nový Heat ukazovateľ a predstavuje energiu, ktorú dokážete vypustiť raz za kolo a rozbehnúť tak poriadnu smršť útokov na vášho súpera. Trochu to pripomína podobné mechaniky z iných bojoviek. Pričom tých útokov je viacero, takže je na vás, ako budete časom tento systém využívať. Sprevádza to krátka animácia, ale nie je to niečo, čo by sa nedalo blokovať, takže treba pri hraní používať aj hlavu.
Keďže bol teraz Rage Drive prepracovaný do Heat Smash, osmička oproti sedmičke trochu inak pracuje s Rage systémom. Ten prišiel už v Tekken 6 a v každej hre je tak spracovaný inak. Do Rage stavu sa dostanete, keď má vaša postava málo života, čo je reprezentované červenou aurou okolo nej. Stále tak v hre dokážete robiť špeciálne a naozaj silné Rage Art útoky, ale tentoraz sú univerzálne a robíte ich pomocou R2. Tekken sa týmto priblížil mechanikám niektorých iných bojoviek, ale stále nestráca svoju vlastnú identitu, takže je to vyvážené a navrhnuté pomerne dobre.
Osmička vzniká tak, aby bola zameraná na útok a je to dosť badať. Niežeby sa tu nehralo na obranu, stále musíte vedieť dobre blokovať a aj ovládať parry, ale útok je vo veľkej prevahe a celkovo je súbojový systém vyladený viac ofenzívne ako predtým. Neraz to je tak o tom, že sa pred súperom ani tak nebránite, ako skôr použijete counter, kde Power Crushe často hrajú prím. Zatiaľ ale badať, že balans niektorých prvkov ešte nie je úplne najlepší a našťastie sú si toho vedomí aj autori, ktorí už teraz hovoria, že budú balansovať už spomínaný hit, ale aj divoký chip damage v novej hre, ktorý sa javí byť naozaj obrovský a možno aj preto je celá hra ladená viac ofenzívne.
Beta predviedla aj päticu arén, ktoré vychádzajú z príbehu hry, ale neprinášajú veľa noviniek. Aj tak sa im ale oplatí venovať aspoň stručný priestor. Arény majú rôzne veľkosti a aj tvary, opäť niektoré z nich umožňujú Wall Break, teda pri boji sa pretĺcť stenou do inej časti arény. Sanctum bude zjavne finálna aréna v príbehu, je to úplná novinka a druhá v rámci série, ktorá mení konfiguráciu v priebehu boja, keďže sa postavy postupne prepadnú o poschodie nižšie. Prvý raz sa pozrieme na ostrov Yakushima v rámci bojov a s rozmermi 80 × 120 bude toto najväčšia aréna v hre.
Keďže bola táto beta zameraná práve na online hranie, je jasné, že sú tam ešte veci, ktoré potrebujú autori vychytať. Už teraz ale online zápasy bežali sľubne a rollback netcode je perfektný, pričom aktuálne štatistiky pripojenia a aj vyvažovanie rozdielov pripojení si môžete vždy pri hraní pozrieť. Stále tu však boli aj nejaké horšie zápasy, kedy to sekalo a toto ešte treba vychytať (vidieť aj vo videu). Rovnako som sa stretol aj s padaním hry, párkrát s odpojením. Keď to ale bežalo dobre, zápasy boli hladké a nezáležalo na tom, odkiaľ bol vás súper. Pokojne niekde z Ázie, Ameriky a podobne. Pri nájdení súpera vidíte jeho štatistiky odpojenia zo zápasov a aj kvalitu pripojenia, takže súpera môžete odmietnuť, ak sa vám nepozdáva. Beta počas ďalšieho víkendu prinesie už aj crossplay hranie a uvidíme, ako sa bude hrať online naprieč platformami. Už teraz sa ale ukázal jednoduchý systém ikoniek s platformou hráča.
A kým na hernom balanse a odstránení nedostatkov z online hrania ešte treba popracovať, audiovizuálne je hra v stave, že by pokojne aj dnes mohla ísť von. Grafika je veľmi pekná, stále si zachováva Tekken štýl, ale je detailnejšia, bohatšia, pestrejšia. A hlavne stále veľmi rýchla. Animácie sú oproti predchádzajúcim častiam posunuté na novú úroveň, ale stále ich dokážete jasne spoznať. Hudba je tu nová, nesie sa v rovnakom duchu ako v predchádzajúcich častiach, ale počúva sa skvele. Aj keď jej teda beta veľa neponúkla. Pár skladieb mi to evokovalo soundtrack z Nier: Automata a to považujem za jeden z najlepších herných soundtrackov vôbec. No a dabing je opäť veľmi dobrý, každá postava hovorí vlastným jazykom, takže si užijete pestrosť aj z tohto pohľadu.
Aké sú teda dojmy z bety? Už nech to tu je! Neviem, koľko času mi na hru vyjde, ale aspoň recenziu by som si rád dal. Tekken je jedna z mojich najobľúbenejších sérií a som rád, že sa prichádzajúca osmička zatiaľ predvádza v parádnej forme. Hrateľnosť sa posúva zaujímavým smerom a uvidíme, ako na tom bude meta pri vydaní. Nie každému to možno bude vyhovovať, ale stále je tu jasná Tekken DNA. Technologicky je to pekný skok vpred. Ale osobne sa teším aj na príbeh, z ktorého sme tu mali len pár drobných náznakov, ale nič, z čoho by sa dal vytvoriť aspoň nejaký väčší obraz.
PC
PS5 Xbox Series X|S Vývoj: Bandai Namco / Bandai Namco Štýl: Bojovka
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|