WARHAMMER AGE OF SIGMAR: REALMS OF RUIN |
WARHAMMER AGE OF SIGMAR: REALMS OF RUIN |
Nemusíte byť fanúšikmi Warhammeru, ale aj tak asi dobre poznáte delenie Warhammer univerza, ktoré je už dlho zabehnuté. Máme tu temnú Warhammer fantasy na jednej strane a futuristický Warhammer 40.000 na druhej strane. Táto dichotómia je naozaj známa mnohým. Už menej hráčov ale vie, že je tu vlastne ešte jeden Warhammer. Nie je až tak výrazne tematicky oddelený, ale je samostatný a aj v stolovkách si ide vlastnou cestou. Kým klasický Warhammer je uzemnená temná fantasy, Age of Sigmar je viac high fantasy. Síce vznikol z obchodných dôvodov, ale pôsobí možno menej genericky, ešte stále sa vyvíja a v stolovej podobe je napríklad rýchlejší ako 40K. Veľa hier podľa neho ale zatiaľ nevzniklo.
Toto je vlastne len šiesta z nich, čo v porovnaní s ďalšími dvoma vetvami tohto univerza nie je veľa. Hlavne je to ale prvá, ktorá sa nám aj trochu viac ukazuje na očiach. Z tých predchádzajúcich piatich bola len Storm Ground hra od Focusu viditeľnejšia, ale v recenziách dopadla priemerne. Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin tak môže byť pre mnohých prvým kontaktom s Age of Sigmar a zdá sa, že to bude vydarený prvý kontakt. Frontier si na hre dáva záležať a vo vývojovom tíme je hneď niekoľko hardcore fanúšikov univerza. Nehovoriac o tom, že príbeh pre hru píše oceňovaný autor Gav Thorpe (na konte má napríklad Space Hulk román).
Frontier v rámci tímu rozhodil sily a sústredí sa ako na silnú kampaň, tak na multiplayer. Ten ponúkne 1v1 a 2v2 boje s komplexnými pravidlami a to naprieč platformami. Hra totiž okrem PC vyjde aj na konzolách a je tvorená ako pre ovládanie myšou a klávesnicou, tak aj gamepadom. Navyše prinesie crossplatform podporu, takže keď vyjde, tak si budete môcť zahrať proti hráčom aj na ďalších platformách. Alebo s nimi. To je len a len na vás. Frontier sa tak rozhodol dvojnásobne vstúpiť do menej prebádaných vôd – crossplatform stratégie podľa menej známej Warhammer licencie.
Práve pri tých konzolách pri tých konzolách sa asi mnohým stratégom zježili chlpy na chrbte. Aj keď som vyššie písal o multiplayeri, na Gamescome sme si mohli zahrať dve kapitoly z kampane. Na výber sme mali obe možnosti ovládania. Musím sa priznať, že profesijne ma lákalo zobrať do rúk gamepad, aby som vám mohol opísať, ako sa na ňom hra hrá. Ale je mi vyslovene proti srsti hrať stratégie s gamepadom (jedinou výnimkou bola v minulosti len Halo Wars), takže som po chvíľke premýšľania siahol po PC hráčmi overenom kombe a vrhol sa na druhú kapitolu, po ktorej sme mali ešte možnosť vyskúšať si ďalšiu. Video nižšie ukazuje hrateľnosť z oboch.
To, že je hra v príprave aj na konzoly, už asi v niektorých u vás vzbudilo obavy o tom, aká to vlastne bude stratégia. Nie je to ťahovka ani nič podobné. Realms of Ruin je RTS, ale nie v tom úplne klasickom duchu. Je viac akčná a nie je tak zameraná na mikromanažment základne alebo podobné prvky. Rovnako si tu nebudujete dve hodiny megalomanské armády, kým nevyčerpáte všetky zdroje na mape, aby ste ich následne poslali na nepriateľa. Povedzme, že sa to hrá komornejšie. Máte menšiu jednotku, ale mapy sú stále pomerne rozsiahle. Minimálne tie, ktoré sme hrali. Nemáte veľkú základňu, musíte tu pracovať s inými vecami.
Posily nachádzate na mape, prípadne vám ich hra posunie, ak si to vyžaduje príbeh v kampani. Máte ale svoj veliteľský stan a v ňom si môžete regrutovať jednotky rôzneho druhu. Nesmú chýbať upgrady, takže postupne môžete regrutovať aj iné jednotky. Jednotky majú svoju cenu, no nezbierate tu klasické zdroje ako napríklad v Command & Conquer. Jednotky môžete aj upgradovať, dávať im napríklad silnejšie brnenie a podobne. No a čo sa týka obrany, vás veliteľský stan sa dokáže brániť, aj keď zase len v obmedzenej miere.
Okrem rôznych bojových jednotiek máte k dispozícii aj hrdinu a mága. Teda minimálne v Gamescom deme to tak bolo v dvoch misiách, kde mágom bol Demechrios a hrdinom Iden. Hrdina pomôže v boji, mág má zase schopnosti, ktoré sú platné v rôznych herných situáciách, napríklad vám otvorí cestu vpred. S týmito všetkými budete bojovať, obsadzovať územia na mape a postupovať vpred v boji proti orkským Kruleboyz, prípadne proti Nighthaunt. Pričom územie obsadíte tak, že nad ním určitú dobu držíte svoj vplyv. Niekedy je aj priamo toto cieľom misií.
Vďaka tomu, že toto je skôr komornejšia stratégia a nebojujú tu zase také veľké armády, hrateľnosť je viac taktická, ale zase nie nejako pomalá. Musíte ale lepšie plánovať a viac premýšľať o tom, ako jednotky vyšlete do boja (čo napríklad mne úplne nešlo, ako aj môžete vidieť vo videu). Jednotky s útokmi na diaľku útočia len smerom, ktorým sú otočené, pričom majú obmedzené zorné pole. Ľahko vás tak môže nepriateľ flankovať, na čo si musíte dať pozor. Nenájdete tu veľké množstvo typov jednotiek, ale zato si musíte osvojiť rôzne schopnosti alebo útoky. Pri hraní tak pozerajte na schopnosti a ich cooldowny. Prípadne aj na rýchle príkazy, ak treba rýchlo zutekať z boja. Ale pozor, tieto príkazy a schopnosti nie sú zadarmo.
Gamescom demo ponúklo dve kapitoly – druhú a tretiu. Nie som si úplne istý, či sa do plnej verzie niečo nezmení a budú takto usporiadané aj v nej v rámci kampane za Stormcast Eternals (celkovo v hre bude štvorica frakcií a tá štvrtá zatiaľ nebola odhalená). Prvá z misií bola skôr tutoriálová a dobre poslúžila nielen na zoznámenie sa s mechanizmami hrateľnosti, ale aj s postavami. Bola viac akčná a o tom bojovaní a obsadzovaní prostredia, ako som už dlhšie opísal. Možno aj preto nás ju vývojári nechali hrať len nejakých 15 minút a potom povedali, že je čas na o niečo väčšiu výzvu v ďalšej kapitole.
Druhá misia z Gamescom dema už bola zaujímavejšia, takticky zložitejšia a vlastne aj hrateľnostne. Je to misia, kde bojujete proti presile a vlastne nesmiete hrať tým tradičným spôsobom. Čím skôr si to uvedomíte, tým lepšie pre vás. Ak totiž pôjdete prevalcovať súpera, zloží vás. Tu musíte hrať inak a vlastne trochu aj kašlať na vlastné jednotky. Vašou úlohou je zničiť reťaze, ktoré zviazali tajomný artefakt. Útočia na vás nepriatelia, obmedzuje vás čas a vy musíte chrániť svojho mága, ktorý je kľúčom pre získanie artefaktu. Takže je jasné, že blaho vašich jednotiek a obsadzovanie územia pravdepodobne nebude vašou prioritou. Ukazuje to ale peknú variabilitu a snáď to v celej kampani bude ešte lepšie. No tu to pre nás skončilo.
Chcel by som viac, dostanem to pravdepodobne až pri vydaní. Ale počas hrania som sa stihol ešte pokochať audiovizuálny spracovaním. Grafika tu nejde po polygónoch a podobne, ale aj tak je pekná. Hra je veľmi dobre štylizovaná a našla si niečo, čo funguje na obraze a aj v rámci univerza. Užiť si to môžete aj detailne, keď si pekne zazoomujete na boje. Vidíte pekne animované jednotky a vyzerá to, akoby ožila fyzická armáda, ktorú ste si predtým sami nafarbili. Veľmi dobre sa ukazuje aj dabing postáv, ktorý si užijete v prestrihových scénach. No tiež hudba ku hre veľmi pekne sadla. No hral som len dve misie, čo je pravdepodobne len malá porcia toho, čo v hre budeme počuť.
A keď už som spomenul to farbenie, hra pri vydaní ponúkne aj takéto možnosti. Nájdete tu kampane, nájdete tu multiplayer, ktorý si budete môcť zahrať naprieč platformami, no a budú tu aj editory. V jednom si budete môcť vytvárať mapy. V ďalšom si zase budete môcť vytvárať farebnú schému jednotiek. No a bude tu aj editor scén, ak by ste si len chceli robiť pekné obrázky s nejakou scénkou podľa vašich predstáv. O obsah tak zjavne núdza nebude. Už len uvidíme, aká bude finálna kvalita.