TEMPEST RISING

TEMPEST RISING

Návrat do éry Command & Conquer

Dojmy

Spomínate si ešte na tú dobu, keď ste si šli do stánku kúpiť časopis a neraz ste vyberali iba podľa hry na obálke, prípadne často aj podľa toho, aká hra bola pribalená. Doma ste z neho strhli obal, pustili sa do listovania a neskôr aj do skúmania toho, čo bolo na pribalených CD/DVD. Plná hra bola jedna vec, ale potom tam bola nádielka ďalšieho obsahu, ako demá, trailery, trainery, mody a neviem čo všetko ešte na ďalšie mesiace. A niektoré tie demá boli také dobré, že som vtedy ich hraním strávil viac času ako teraz hraním celých hier. Napríklad Command & Conquer: Tiberian Sun. Bola tam skvelá misia za GDI a hra ako taká bola tiež perfektná. Po Red Alerte to bol obrovský skok a prisahám, že som len v tom deme mohol mať cez 50 hodín, lebo som ho hral tak často, kým som sa dostal k plnej hre.

Ale to bola, bohužiaľ, iná doba. Časopisy pomaly vymreli, demá na veľké hry prakticky neexistujú a séria Command & Conquer skončila (Legions sa mi len ťažko berie do úvahy). Ale z hráčov, ako sme boli my, vyrástla nová generácia vývojárov, ktorí chcú podobným fanúšikom pripomenúť túto éru. Napríklad štúdiá Slipgate Ironworks a 2B Games, ktoré spolu pripravujú RTS Tempest Rising. Tá vyjde v apríli a netají sa tým, že vlastne kopíruje Command & Conquer z Tiberium éry. Ale nebojte sa, nie je to len o tom. Autori do toho primiešali aj máličko Red Alertu. A aj vlastné nápady, ale hlavne kopírujú to, čo kedysi sami milovali. Až tak doslovne, že keď Tiberian Dawn mal mapu na Slovensku, tak aj táto hra má jednu mapu na Slovensku.

Dve veľké znepriatelené frakcie vládnu svetu a vedú medzi sebou nekončiacu vojnu. Taktiež hra vychádza z alternatívnej histórie ako C&C, akurát tu je tým najdôležitejším bodom Kubánska kríza. V skutočnosti sa hrozbu vojny podarilo zažehnať, vo svete hry naopak vypukla. A nielen to, veľké časti Zeme po nej skončili spustošené a zničené rádioaktivitou. Trvá to už 34 rokov, ale GDF a Tempest Dynasty proti sebe stále bojujú. Kým prvá z týchto frakcií je vystavaná okolo vlád, druhá vznikla z akéhosi kultu. Zdá sa vám to povedomé? Aj jednotky, budovy a ďalšie veci vám budú známe.


V tomto spustošenom svete sa však objavil nový záhadný zdroj energie – Tempest. To je akási podivná rastlina, ktorá rastie v častiach sveta poznačených radiáciou a jej zberom jednotlivé frakcie získavajú energiu, aby sa pokúsili misky váh vo vojne prevážiť na svoju stranu. Aj to pôsobí povedome. Akurát teda Tempest nie je zelený, ale červený. Stále ho však budete zbierať Harvesterom, vyžaruje radiáciu a podobne. Veď to poznáte. A aj keď to nie je ani trochu originálne, chceme vlastne niečo originálne? Toľké roky hladujeme za niečím podobným, takže po hre mnohí skočia všetkými desiatimi.

Hra ponúkne pri vydaní dve kampane a niekedy neskôr by mala pribudnúť aj tretia frakcia, autori však zatiaľ detaily držia v tajnosti. Každá kampaň by mala mať 11 misií a medzi nimi nás čakajú CGI prestrihové scéne. Škoda, že nie so živými hercami, ale je otázne, či by to dnes nejaká hra dokázala zaplatiť zo svojich predajov (ak by to nemali byť nejakí ochotníci). Postupne tak ovládnete v boji tieto dve frakcie, odhalíte nebezpečenstvá číhajúce v tieňoch a zistíte aj pôvod tajomného Tempestu. 90. roky z toho smrdia na sto honov, ale bohužiaľ sme si nič z toho nemohli vyskúšať.

Autori hry nám s predstihom dali k dispozícii hrateľné demo, ktoré však obsahovalo len multiplayer a Skirmish proti AI, ale žiadne kampaňové misie. Čo sa týka kampaní, tam zatiaľ musíme veriť slovám vývojárov, ale do sýtosti sme si mohli vyskúšať boje proti živým a aj AI protivníkom, čo si koniec koncov môžete pozrieť aj na okolitých videách. Jedno ukazuje boje za GDF, druhé zas za Tempest Dynasty. K dispozícii bola aj trojica rôzne veľkých máp, aby sme si mohli vyskúšať 1v1, ale aj väčšie boje, napríklad 2v2 alebo aj free for all pre štyroch. No a ako som už písal, jedna z máp sa odohráva na Slovensku a môžete ju vidieť v prvom videu. Márne by ste tam však hľadali nejaké slovenské reálie.

Plná hra toho, samozrejme, ponúkne viac, ale zatiaľ to stačí na to, aby sme si o hre mohli vytvoriť obraz. A môžete si to na Steame vyskúšať aj vy sami, demo je už teraz verejné. Počítajte však s tým, že má svoje muchy a naozaj ukazuje hru v rozpracovanom stave. Napríklad ten online multiplayer nemusí ešte fungovať úplne ideálne a aj umelá inteligencia môže mať problémy, ale aj tak mám z dema osobne veľmi dobré pocity. Lebo toto je to, čo mi chýbalo. A nebyť toho, že sa to inak volá a kľúčová surovina je tu červená, tak ani neviem, že to nie je Command & Conquer.

Ako sa to ale reálne hrá? Ak ste veteránmi žánru, budete sa tu cítiť ako doma. Vlastne môžete postupovať takpovediac poslepiačky. Demo neponúka žiaden tutoriál ani nič podobné, čo by vás naučili, ako sa to vlastné hra. Pre nových a mladších hráčov je to možno trochu na škodu, ale zase mechanizmy nie sú tak náročné, aby to nezvládli aj úplne noví hráči. Samozrejme, neskočíte hneď do multiplayerových zápasov, ale najskôr si to vyskúšate v Skirmish bojoch proti umelej inteligencii. Navyše aj keď je hrateľnosť pomerne klasická a dobre známa, jednotlivé strany majú svoje špecifiká a hrá sa za ne trochu inak.

V prvom rade je to o budovaní základne a manažmente zdrojov. Základná budova vám umožňuje budovanie ďalších. Potrebujete elektrárne na to, aby ste mohli základňu rozširovať, keďže každá nová budova prináša zvýšenie spotreby energie. Potrebujete však aj rafinériu na spracovanie Tempestu. K tomu patrí aj harvester, ktorý vysielate zbierať Tempest na červených poliach rozosiatych po mape. Ale pozor, polia nie sú nekonečné, keď jedno vyčerpáte, musíte ísť na ďalšie. No a potom potrebujete ešte silá, lepšie elektrárne a tak ďalej. Jednotlivé strany sa naozaj líšia a napríklad Tempest Dynasty má vlastne mobilný rafinériu. Je to stroj, s ktorým prídete na želanú lokalitu, tam ho rozložíte na rafinériu a sám vypustí niekoľko malých harvesterov. No a neskôr sa posuniete ďalej.


Čiže aj priority stavania a výroby sa podľa toho líšia. Za jednu stranu je vhodnejšie ako prvú postaviť rafinériu, za druhú zas výrobňu na vozidlá. Úvodné fázy sa tak mierne líšia, ale nakoniec sa to dosť zleje do rovnakého druhu hrateľnosti, kedy si postavíte kasárne, výrobne vozidiel a leteckú základňu a začnete chrliť rôzne druhy útočných jednotiek, aby ste nakoniec skúsili prevalcovať súperov. Lebo o to tu v konečnom zúčtovaní ide. Teda aspoň v rámci obsahu, ktorý nám ponúklo demo. Misie budú asi pestrejšie aj s viacerými cieľmi.

Nie je to však len o ofenzíve, musíte myslieť aj na vlastnú obranu. Môžete tu tak stavať defenzívne hradby, delá a rôzne iné užitočné stavby. Veľmi dobrým krokom je obsadenie voľných budov na mapách. Tam sa zabarikádujú vaši pešiaci a dokážu súperom narobiť poriadne problémy. Možno až priveľké a uvidíme, či to autori ešte nebudú nerfovať do vydania. Musíte myslieť na opravovanie budov svojimi inžiniermi, ale aj na opravovanie áut a podobne. Takže dôležité je plánovanie, objavovanie mapy a jej možností, rozdeľovanie zdrojov a snaha ich získať čo najviac, lebo potom môžete udržiavať základňu v bezpečí a zároveň sa pripravovať na útok.

Budovy sú taká žánrová klasika, ale poteší naozaj slušená pestrosť jednotiek rôznych druhov. Je ich tu veľa s rôznymi špecializáciami a platí tu klasický systém kameň-papier-nožnice. To znamená, že jednotka môže byť vhodná proti budovám, ale zase je slabá proti niečomu inému. Musíte si tak dávať pozor na to, na koho útočíte a čím útočíte. Každý jednotka v zásade má slušnú silu, ale ak vás súper prekvapí vhodnejšou, dokáže vám zavariť. V armáde sa tak hodí mať všetko, ale dobre si premyslieť, ako jednotky vyšlete vpred. Aj dizajnom aj schopnosťami to jasne vychádza z Command & Conquer, ale osobne som pri hraní mal trochu dojem, že kým GDF jasne vychádzajú z GDI, tak Tempest Dynasty skôr zo Sovietov v Red Alert. Minimálne teda niektoré jednotky boli viac podobné im.

Zaujímavým prvkom hrateľnosti sú doktríny, ktoré vlastne predstavujú váš výskum. Vyžadujú si zdroje a sú akousi náhradou za upgrady. Nevylepšujete si budovy alebo jednotky, ale skúmate nové doktríny, ktoré vám pridajú pasívne bonusy. Napríklad si zvýšite silu jednotiek, zrýchlite stavbu, získate viac peňazí z ich predaja a podobne. Doktríny sa navyše skúmajú postupne, takže sa nimi musíte postupne prepracovať k čoraz výraznejším. Doktrín je tu celkovo 18 a každá strana ich má unikátne, aby sa ešte viac líšili v boji a hrateľnosti. Zatiaľ sa mi nezdalo, že by robili až taký rozdiel v hraní, ale keď si hráči hru osvoja, v multiplayeri to už bez vhodného využívania doktrín pravdepodobne nepôjde.

Graficky je to môjmu nostalgickému srdiečku naozaj veľmi blízke. Štylizácia sa presne nesie v duchu Command & Conquer hier a vyzerá to dobre. dobre sa to tiež hýbe a nechýbajú ani detaily. Keď napríklad staviate budovy a tie vyrastajú zo zeme, tak zem rozryjú a vyvrátia stromy. Je ale pravda, že mapy by mohli byť živšie a bohatšie. Uvidíme, ako na tom budú kampaňové mapy, lebo tieto multiplayerové boli v tomto ohľade trochu fádne. Zvuky sú priamo ako vystrihnuté z C&C hier – budete počuť podobné hlasy, ale rovnaké hlášky. Ako z rozhrania (Insufficient funds...), tak aj od postáv. Hudba je veľmi dobrá a tiež je jasne inšpirovaná C&C sériou. Ale na niektorých skladbách dokonca robil sám Frank Klepacki, takže to nie je až také vykrádanie. Doplnili ho Adam Skorupa (Zaklínač 1 a 2) alebo Sigurd Jøhnk-Jensen (Mortal Kombat 1) a ďalší. No a ak by sa vám veľmi páčil soundtrack hry, autori nám prezradili, že vyjde aj samostatne.

Áno, sú tam nejaké chyby, dokonca aj v multiplayeri. Áno, bude to ešte chcieť doladiť, upraviť, možno aj trochu balans a podobne. No a áno, nie je to originálna hra. Ale ja som sa veľmi bavil a naozaj sa teším na plné vydanie. Toto mi presne chýba a keď mi to nechce dať EA, tak mi to dá niekto iný, v tomto prípade Slipgate Ironworks. A snáď sa časom dočkáme viac podobných hier, ktoré sa vrátia k tomu, čo bolo na RTS zábavné.


napísal matus_ace 20.1.2025
Páči sa mi! (+2)
TEMPEST RISING


Tempest Rising
PC

Vývoj: THQ Nordic / Slipgate Ironworks
Štýl: Stratégia / Realtime
Dátum vydania: 24. apríl 2025
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Moje posledné herné pc (help) (4)
Zdravím všetkých! Trošku clickbajtovo by som chce...
|Amd ryzen 5 2600u - w11 (3)
Ahojte, skúšali ste niekto nainštalovať W11 na ten...
|Cod black ops 6 - net type mod... (1)
Zdravím, hľadám radu ohľadne nastavenie NAT - v h...
|Far cry 5 - klávesnica (7)
ahojte,priatelia. hrám fc 5 a občas mi vyhodi kláv...
|Controller k pc (20)
Caute, ktory controller je k PC idealny? Hladam ni...
|Svet, ukrajina, vojny ... (32768)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk