PRIHLÁS

METROID PRIME 4: BEYOND

METROID PRIME 4: BEYOND

Rysuje sa nám tu jedna z najlepších hier roka?

Pamätáte si ešte na výstavu E3? Že niektorí ani neviete, čo to vlastne bolo? Kedysi najprestížnejší herný event na svete, ktorý sa ale časom z prezentácie hier zmenil na niečo, čo čoraz viac strácalo kontakt s hráčmi samotnými a pandémia Covidu bola posledným klincom do rakvy výstavy. Kedysi tam ale chcel byť každý a ukázať to najlepšie, čo aktuálne pripravuje. Napríklad Nintendo ešte v roku 2017 predstavilo Metroid Prime 4: Beyond. Len niekoľko mesiacov po vydaní Nintendo Switch konzoly sme dostali oficiálne potvrdenie prác na pokračovaní kultovej FPS série, no odvtedy len čakáme a čakáme. Blíži sa Nintendo Switch 2 a my sa hry dočkáme až teraz, 8 rokov po jej predstavení. Stojí to čakanie za to?

Na špeciálnom Nintendo evente v Paríži som mal možnosť vyskúšať si demo z hry v jej verzii práve pre Switch 2 a aj keď demo ponúklo len asi 20 minút obsahu, jasne naznačilo, že to čakanie za to stálo. Retro Studios sú opäť vo forme a ak aj zvyšok hry dotiahnu tak, ako fungovalo toto demo, budeme tu mať výrazného adepta na jednu z najlepších hier roka. To však pre Metroid sériu nie je nič nečakané. Je však dobré vedieť, že aj napriek dlhému a zjavne turbulentnému vývoju sa hra rysuje veľmi dobre.

Demo nám ponúklo aj náznak príbehu, ktorý síce nadväzuje na Metroid Prime 3, ale zároveň prináša záporáka, ktorý zatiaľ v sérii nebol až tak výraznou postavou. Sylux sa prvý raz predstavil ešte v roku 2006 na Nintendo DS v hre Metroid Prime Hunters. Neskôr sme ho mohli vidieť aj v špeciálnom koncom Metroid Prime 3: Corruption a menšiu rolu mal aj v Metroid Prime: Federation Force, čo bola kooperačná 3DS multiplayerovka z roku 2016. Obe tieto hry pomaly hráčov pripravovali na to, že sa raz vráti vo výrazne väčšej role.


Teraz je Sylux späť, stále nenávidí Federáciu a rovnako aj hrdinku Samus Aran. Nie je však sám a aby si s nimi vyrovnal účty a osobnú pomstu, priviedol so sebou aj armádu Vesmírnych pirátov, s ktorými útočí na Federáciu a hlavne jej výskumné strediská. Navyše tu stále existuje aj hrozba Metroidov, ktorí ovládajú pirátov. A to je bod, kedy na scénu prichádza Samus a spolu s ňou aj vy. Sylux s pirátmi útočia na planétu Tanamaar a práve tam sa začína dej hry. Tá vás neskôr zavedie aj na neprebádanú a neobývanú planétu Viewros, kde bude musieť Samus bojovať o holý život a dozvieme sa viac o pozadí hlavného záporáka a jeho motiváciách.

To je zatiaľ všetko, čo o príbehu vieme a zároveň sme si to mohli aj vyskúšať. Je však zjavné, že sa v príbehu niečo výrazne zvrtne, keďže sa z Tanamaaru dostaneme na Viewros, čo je síce neobývaná, ale dosť živá planéta s kopou nebezpečenstiev. Zatiaľ čo úvod na Tanamaare, ktorý sme si vyskúšali, má oveľa viac postáv a nielen vďaka tomu, že na planétu útočí armáda Vesmírnych pirátov. Samus tu musí pomáhať jednotkám, ktoré planétu bránia, pričom naozaj cítite, že na planéte je niekto, kto už má svoju povesť. Cítite jej silu, schopnosti. Skvelá réžia herného úvodu jednak vzdáva poctu histórii série, ale tiež to pôsobí naozaj veľkolepo.

Trochu mi to pripomína Doom Eternal či niektoré Halo hry, keď na scénu prichádza Slayer alebo Chief a cítite ich dopad na bojisko, nádej v očiach NPC a strach v srdciach nepriateľov. Samus má už podobný status, takže sa objavíte na scéne, vyčistíte lokality, prekonáte nejaké tie prekážky a nakoniec ešte aj porazíte obrovského bossa. Veď to je skvelý úvod! Metroid hry boli v minulosti skôr pomalšie, aby ste pohodlne vkĺzli do princípov a mechaník toho, čo vás čaká. Aj tu vám hra postupne predstaví jednotlivé súčasti, ale celé to má oveľa väčší spád, na scénu prichádza mech, deje sa tu toho oveľa viac. Celého je dynamickejšie a bohatšie.

Metroid Prime séria si už nejakú dobu dávala pauzu, takže je jasné, že mnohým ľuďom veľa nehovorí. Myslím si tak, že je dôležité vysvetliť, že toto nie je úplne štandardná FPS séria. Áno, perspektíva je jasná, ale skôr je to akčná adventúra z pohľadu vlastných očí. Teda budete tu veľa strieľať, ale často to nie je to hlavné. Je to často aj o prekonávaní prekážok a to si občas vyžaduje skôr zapojiť hlavu ako ukazovák na spúšti. Z týchto tradičných aspektov série však demo veľa neukázalo, aj keď sme si mohli vyskúšať rôzne schopnosti hlavnej hrdinky.

Z akčného režimu sa budete často prepínať do režimu skenovania. Jednak sa tak naučíte viac o svojom prostredí, získate možno viac pozadia k príbehu, postavám, lokalitám a ďalším, no tiež vám hra ukáže, ako niektoré veci prekonať. Už len napríklad bezpečnostné dvere si vyžadujú trochu iný mechanizmus, ale aby ste ho objavili, musíte ich naskenovať. No a potom sú tu miesta, kam sa Samus štandardne nedostane, no vo svojej Morph Ball podobe tam jednoducho prekĺzne, akurát sa zmení na guľu, navyše vyzbrojenú bombami. Vieme, že okrem toho hra ponúkne aj úplné novinky, ako napríklad nové psychické schopnosti.

Metroid je séria, ktorá pomenovala celý herný subžáner, kedy sa pred vami po nadobudnutí nových schopností otvárajú nové časti prostredia, kde môžete ďalej postupovať. Demo v tomto ohľade veľa neponúklo, Samus mala len základné schopnosti a úvod hry je skôr lineárnou akčnou jazdou s bossom na záver. Ale už aj tu sa našli nejaké tie maličké odbočky, kde sa dalo niečo navyše naskenovať a dozvedieť sa viac o svete, prípadne tu bol skrytý jeden pekný easter egg. Uvidíme, či hra bude teda nasledovať v stopách predchodcov, ale už letmý pohľad na mapu v nej naznačil, že nás opäť čaká rozsiahly zážitok.


Síce hra vychádza po vydaní novej Nintendo konzoly, prichádza aj na tú starú. Je to medzigeneračný titul ako kedysi Zelda na Wii U a Switchi, čo je na hre trochu badať. Ale musím povedať, že vyzerá dobre a výbornou vizuálnou štylizáciou kompenzuje to, že technicky je hra trochu zastaraná. Ale niektoré scény fakt vyzerajú parádne. Nintendo vie pekne zobraziť to, na čo sa máte sústrediť a veľmi pomáha kvalitne spracované nasvietenie. Navyše na novej konzole dokáže bežať naozaj výborne a môžete si ju zahrať v 4K na 60fps, prípadne v 1080p v 120 fps, čo hre veľmi pristane. Ostatne asi ako každej FPS. Akurát škoda, že v hlučných podmienkach v Grand Palais bolo nemožné si užiť zvuk, takže o ňom vám veľa, bohužiaľ, neprezradím.

Niektoré veci si pri hraní dema cielene skúšate, skúmate, všímate, aby ste ich následne vedeli opísať. Všímam si dizajn, grafiku, ako je tu spracovaná umelí inteligencia, hľadám alternatívne cestičky v prostredí. No a aj si skúšam rôzne spôsoby ovládania, no ovládať Metroid Prime 4 myškou mi príde po prvej minútke trochu divné, už desaťročia som zvyknutý na klasické ovládanie gamepadom, takže tam nemusím tápať, čo sa ako robí. Lebo väčšia ovládania a prvkov do štvorky prechádza z pôvodnej trilógie.

No ale potom sú tu aj veci, ktoré sú podvedomé, skôr mimovoľné, takže si ich ani neuvedomíte, kým vás na to niekto neupozorní. A tak ďalej hrám demo, prídem k bossovi a dáva pomerne dosť zabrať. Má len niekoľko slabých miest, na ktoré treba presne zamieriť, ale dokáže si ich kryť štítmi, ak nie ste dostatočne presní a rýchli. A tak akosi mimovoľne som prechádzal z ovládania gamepadom na jemné domierovanie pohybom ovládača pomocou jeho gyroskopov. No a postupne som aj pravý ovládač položil na stôl a hral s ním ako s myškou, keď bolo treba naozaj presne trafiť nabitú strelu.

Tam si uvedomíte, ako geniálne v Nintendo navrhli nové ovládanie konzoly a to z rôznych hľadísk. Pravý Joy-Con 2 možno nie je najviac ergonomická myš na svete, ale funguje dobre. S hlavne funguje presne a bleskovo. Stačí ho len otočiť a behom desatiny sa automaticky z gamepadu prepne na myš a môžete strieľať. Žiadne prepínanie v menu, žiadne nastavenia a ani nič podobné. O chvíľu neskôr ho zase otočíte naspäť a sám sa zmení na gamepad. Navyše s novým nadstavcom po podložke kĺže fakt dobre, zarýva tlačidlá a pridáva teflónové plôšky, ako majú herné myšky. Sami prirodzene prechádzate z jedného spôsobu ovládania do druhého a tretieho podľa toho, ako to vaše telo v danej sekunde cíti, možno si to ani neuvedomíte. Je to tak intuitívne a prirodzené, že už pri prvom hraní som to nakoniec robil podvedome.

Naozaj stačí krátky kontakt na to, aby ste zistili, že v Metroid Prime 4: Beyond opäť vzniká niečo veľmi zaujímavé. Možno je tu trochu viac príbehu ako býva zvykom, dokonca môže byť aj osobnejší, čo je rozhodne oblasť, na ktorú som zvedavý. Už teraz ale môžem povedať, že akcia a prostredia bodujú. Rovnako toho bossa som si užil, aj keď mal tuhý korienok a boj trval pomerne dlho. Doplnené je to peknou grafikou s bleskovým pohybom a k tomu ešte aj nápadito vyriešeným ovládaním, ktoré kombinuje to najlepšie zo sveta konzol a PC. Zdá sa, že tu máme hru, na ktorú sa oplatí tešiť.


napísal matus_ace 8.4.2025
Páči sa mi! (+1)
METROID PRIME 4: BEYOND


Metroid Prime 4: Beyond
Switch

Vývoj: Nintendo / Nintendo
Štýl: Akcia
Dátum vydania:  2025
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Zdroj k 5070ti (21)
čus,pozerám sa po zdroji 750W-850W 12V 2x6 (mám 6...
|Vyber handheldu (0)
Ahojte, teraz mám starší SteamDeck LCD a rozmýšlam...
|Hlasitosť dialógov bluray (4)
Zdar, prosím vás existuje nejaké riešenie ako zvýš...
|Switch 2 vs. steam deck oled (8)
Mám takú dilemu vlastním Switch OLED mám tam dosť ...
|Sony inzone buds (1)
Ahojte, máte niekto skúsenosti so Sony inzone buds...
|Sector hraje ... (124966)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Screenshots (62228)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Pochváľte sa svojím herným str... (326)
Ako hardwareového nadšenca ma napadlo vytvoriť vlá...
|Hudba (1)
Fórum určené pre hudobné témy...
|Metal & rock (7947)
diskusia o tvrdej hudbe...
|Svet, ukrajina, vojny ... (37706)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk