STAR WARS: EMPIRE AT WAR |
STAR WARS: EMPIRE AT WAR |
V súčasnosti snáď každý pozná nezabudnuteľné sci-fi filmy Georgea Lucasa Hviezdne vojny. Navyše priaznivcom počítačovej zábavy sú dôverne známe aj mnohé hry, inšpirované populárnou filmovou sériou. Skalným fanúšikom, ale aj milovníkom vesmírnych stratégií je určený aj najnovší herný titul Star Wars: Empire at War.
Dej hry je situovaný do obdobia medzi filmovou Epizódou III: Pomsta Sithov a Epizódou IV: Nová nádej. Je to etapa, keď sa začína formovať Aliancia rebelov a padlý Jedi Anakin Skywalker, teraz už nazývaný Darth Vader, nadobúda a rozširuje svoju temnú moc. Príbeh sa odvíja v závislosti od toho, ktorú z dvoch strán si vyberiete. Obidve kampane, za rebelov aj Impérium, majú podobnú štruktúru, ale dejová línia a podstata ťaženia je odlišná. Hráč musí poraziť nepriateľskú stranu a to dosiahne splnením stanovených úloh a postupným ovládnutím všetkých planét galaxie.
Kampaň za Rebelov sa sústredí na oslobodzovací boj proti samozvanému Imperátorovi a jeho vojskám. Hráč začína s tromi, respektíve štyrmi hrdinami, ktorí disponujú špeciálnymi schopnosťami. Prvé dve postavy nepatria k najznámejším, no v histórii Aliancie zastávajú dôležité miesto. Prvou osobnosťou je Mon Monthma, žena, ktorá stojí na čele rebélie. Jej prítomnosť na planéte zabezpečí o 25 % nižšie výrobné ceny jednotiek, budov a technológií. Pri pozemnom boji zvyšuje morálku spriatelených jednotiek. Sunderet Heart je elitným pilotom na lodi kapitána Raymusa Antilesa, veterána z vojny klonov. Uplatní sa výlučne pri vesmírnych konfliktoch, kde jeho modifikovaná korveta predstavuje hrozbu pre nepriateľské stíhače. Tretím hrdinom je vlastne dvojica postáv. Jedná sa o obľúbených robotov C-3PO a R2-D2. Obaja plecháči sú veľmi užitoční, pretože získavajú pre Alianciu nové technológie, ktoré ukradnú Impériu. Navyše pri pozemnom boji dokážu preprogramovať nepriateľské bojové veže.
Hráč popri dobíjaní planét dostáva rozmanité úlohy, ktoré plní v ľubovoľnom čase. Ich splneniu sa však nevyhne, pretože ich absolvovanie je podmienkou pre ďalší technický rozvoj a postup v príbehu. Nezaškodí však dôkladne sa pripraviť. Náplň týchto misií je zaujímavá a rôznorodá. Hneď v úvode musíte vo vesmíre zničiť nepriateľské lodenice. Potom je treba s pomocou robotov získať prístup k tajným materiálom, ochrániť pilotov, aby mohli ukradnúť prototypy stíhačiek X-Wing, oslobodiť uväznených „Wookies“ a ďalšie rozmanité úlohy. Pri niektorých úlohách vám asistujú ďalší hrdinovia. Napríklad posledne spomínanú záchrannú akciu vedie Han Solo, ktorý má schopnosť vyradiť z prevádzky nepriateľské stroje pomocou EMP granátov.
Získať X-Wing je pre Alianciu dôležité.
|
Darth Vader na bojovom poli.
|
Hviezdna mapa s prehľadom planét.
|
Kampaň za Impérium je menej atraktívna a výrazne slabšia, hoci si myslím, že hráči ju budú uprednostňovať. Veď, kto netúži viesť do boja samotného Darth Vadera?! Jediným hrdinom na počiatku hry je práve temný lord, ale treba povedať, že je naozaj neskutočne silný. Pri pozemných bojoch likviduje jednotky nepriateľa šokovou vlnou a drvivý úder mu umožní rýchlo eliminovať vybrané vozidlo. Navyše vďaka temnej stránke sily rozloží akúkoľvek budovu v pomerne krátkom čase. Väčšina nepriateľských síl mu nemá šancu ublížiť. Ohroziť ho môžu v podstate len obranné veže a artiléria. Väčšinu pozemných bojov je schopný zvládnuť úplne sám, prípade s minimálnou pomocou.
Darth Vader sa uplatní aj vo vesmíre, kde ohrozuje nepriateľov na čele Tie Fighterov. Hoci môže dopĺňať stav svojej letky a zahynie len vtedy, keď padne celý jeho doprovod, je pomerne ľahkým cieľom pre X- Wingy. Preto ho do vesmírnych konfliktov neodporúčam. Misie za Impérium sú viac-menej, ako sa hovorí, na jedno kopyto. Treba si silou a armádou podrobiť nové planéty a rasy. Spestrením sú úlohy, kde sa zúčastňujú príležitostní hrdinovia ako napr. lovec odmien Boba Fett. Zaujímavosťou je aj výstavba ničivej Hviezdy smrti.
Hoci hra pôsobí na prvý pohľad zložito, v skutočnosti využíva jednoduché princípy, ktoré si rýchlo osvojíte. Všetky budovy a mnohé vylepšenia staviate na hlavnej hviezdnej mape, po voľbe príslušnej planéty. Jedná sa o typické stavby. Pre pozemné sily sú to bane, baraky, továrne, prípadne špeciálne objekty ako napr. iónové delo. Na výstavbu kozmických plavidiel potrebujete vesmírne stanice. Požadovaná jednotka sa vyberie v príslušnom menu a po výrobe sa zobrazí ikona na povrchu planéty (len pozemné sily) alebo na obežnici planéty (vesmírne lode a pozemné jednotky v transportoch). Pre lepší náhľad si môžete priblížiť povrch planéty a tu viete pohodlne určiť jednotky na povrchu a ostatné rozložiť do troch letiek. Kozmické lode a transporty sa premiestňujú po medziplanetárnych trasách. Jedná sa o to, že jednotlivé planéty sú pospájané hyperpriestorovými cestami, ktoré umožňujú presun po galaxii. V prípade, že sa premiestnite na nepriateľskú planétu, nastáva boj.
Ak má protivník vesmírne stanice alebo kozmické jednotky, začína sa boj v otvorenom vesmíre. Zobrazí sa vám detailný povrch bojiska, kde sa vyskytujú prekážky ako napríklad roje meteoritov. Prechod cez tieto úskalia je možný, ale poškodzuje plavidlá, čiže predstavuje riziko. S nepriateľmi sa stretávate v bitke v reálnom čase. Hru však môžete pozastaviť, alebo urýchliť. Jednotlivé plavidlá a vesmírne lode sa hodia na boj proti rôznym protivníkom a naopak majú svojich obávaných nepriateľov. Napríklad korvety ľahko rozmetajú roje Tie-Fighterov, ale proti ťažkým krížnikom a vesmírnym staniciam sú slabé. Nemotorné krížniky zas ťažko odolávajú rýchlym stíhačom a lodiam strednej triedy. Každá jednotka má minimálne jednu unikátnu schopnosť s opakovanou možnosťou použitia. Boj sa končí úplnou porážkou nepriateľských síl, prípadne ústupom. Môžete použiť aj automatický výsledok boja.
Medzi vesmírnymi jednotkami Impéria dominujú ťažké krížniky, obvykle trojuholníkových tvarov. Majú silné lasery a sústavne produkujú letky Tie-Fighterov a Tie-Bomberov. Vhodným doplnkom sú korvety. Rebeli majú množstvo slabších, ale rýchlych lodí strednej triedy. Okrem toho samostatne vyrábajú ľahké elitné stíhačky X-Wing, neskôr A-Wing a bombardéry Y-Wing. Celková sila a vyváženosť jednotiek však hovorí v prospech Aliancie.
Útok na nepriateľskú vesmírnu základňu.
|
Letky Tie-Fighterov a Tie-Bomberov v akcii.
|
Masaker domorodého obyvateľstva.
|
Ak nepriateľ nemá v okolí planéty žiadne ochranné systémy a rakety (alebo keď sú eliminované vo vesmírnom boji), konflikt sa presunie na povrch planéty - nastáva pozemný boj. Pri pozemnom boji sa na strane obrancov zúčastňujú jednotky prítomné v oblasti v čase útoku. Niekedy vypomáhajú dočasné jednotky, ktoré sa v obmedzenom počte vyrábajú priamo počas boja. Tieto zložky sa produkujú samostatne, ale hráč ich môže plne ovládať. Nepriatelia privážajú pozemné jednotky transportmi. Transporty robia výsadky len v okolí výsadkových bodov, ktoré hráč ovláda. Okrem toho tieto body zvyšujú maximálnu kapacitu jednotiek dopravených do oblasti. Zvyškové jednotky sa môžu dopraviť kedykoľvek, keď nie je prekročená maximálna kapacita.
Ak sú na orbite planéty prítomné bombardéry, je možné v stanovených časových intervaloch privolávať letecký nálet. Hodí sa najmä na likvidáciu objektov. Útočník musí eliminovať všetkých obrancov a nepriateľské budovy. V prípade, že príde o všetky jednotky dopravené na planétu, prehráva. Obrancovia zmôžu zabrániť dodávaniu nových posíl, ak obsadia všetky výsadkové body. Pešie jednotky obidvoch strán dokážu obsadzovať stavebné plošiny, kde sa dajú stavať obranné vežičky, opravovne pre techniku a liečebne pre mužstvo. Inak žiadna výstavba ani produkcia nie je možná. Víťaz pozemného boja získava kontrolu nad danou planétou.
Pozemné jednotky Impéria sú výrazne slabšie. Základné jednotky produkované v barakoch sú Stormtrooperi a skautské vozidlá. Trooperi sa hodia jedine proti ťažkej pechote nepriateľa, ktorá sa sústredí na boj proti technike. Celkovo sú však veľmi slabí a neefektívni. Skauti na ľahkých speederoch síce môžu umiestňovať nálože, ale ich účinok je taktiež nevýrazný a okrem prieskumu okolia sa veľmi neuplatnia. Naproti tomu mužstvo Aliancie tvorí ľahká pechota, ktorá rozpráši klony Impéria jedna radosť. Spomínaná ťažká pechota zlikviduje akýkoľvek stroj, tank, budovu či obrannú vežu bez najmenších problémov.
Technika a vozidlá sú opäť lepšie na strane rebelov, hoci niektoré jednotky oboch strán sú takmer nefunkčné. Jedná sa najmä o tanky a “walkerov“. Inak treba povedať, že v sortimente nájdete všetky jednotky, ktoré ste videli vo filmoch, vrátane AT-ST, T4-B tankov a masívnych AT-AT, ktorým môžete zamotať chodidlá pomocou vznášadiel Aliancie (nech mi je odpustené, že ma nenapadá názov). Nechýba ani artiléria, ktorá sa síce pomaly presúva, ale má veľký dostrel a spôsobuje slušné škody. Všetky jednotky majú unikátne vlastnosti alebo schopnosti a podliehajú poveternostným vplyvom. Piesočné búrky, dažde, vetry a iné úkazy majú vplyv na dohľad, rýchlosť pohybu a efekt jednotiek v boji. Ak sa na bojisku vyskytuje komander, vaše jednotky získavajú bonusy. Niekedy sa do hry zapoja aj neutrálne jednotky, ktoré sa pripoja k jednej strane, alebo útočia na všetkých okolo. Praktickým doplnkom je odhalenie kompletnej mapy, keď na bojisku zostáva nízky počet nepriateľov. Inak územie pokrýva bojová clona. Vďaka tomu nemusíte zdĺhavo pátrať po zabudnutých vojačikoch, ale jednoducho prídete priamo k nim a zavŕšite boj.
Ako som už uviedol, súčasťou bojov sú niekedy aj hrdinovia. Niektorí môžu bojovať len vo vesmíre, iní na povrchu planéty. Sú takí, ktorí sa uplatnia pri obidvoch konfliktoch. Hrdinov je ťažké zabiť priamo v boji, ale dajú sa vyhľadať na hviezdnej mape (podobne ako komanderi) a zlikvidovať pomocou špiónov. Na všeobecný prieskum vesmíru používa Impérium prieskumné sondy a rebelom vhodne poslúžia známe roboty.
Okrem nevyvážených jednotiek má hra aj ďalšie nedostatky. Boje sú často zbytočne zdĺhavé. Mapy pri pozemných bojoch nie sú veľmi vydarené a tvorcovia im mohli venovať viac pozornosti. Kritickou závadou je však nízka úroveň AI. Počítač sa často správa nešikovne, priam hlúpo. Napríklad proti letke s krížnikmi a bojovými letkami bezdôvodne poslal kolónu bezmocných transportných lodí. Zbytočne tak stratil viac ako 50 jednotiek, ktoré boli v transporte. Keď sa pri pozemnom boji objaví hrdina, všetky sily sa sústredia na jeho zničenie a to aj vtedy, keď mu nemajú šancu ublížiť. Povedzme vbehnete medzi húf nepriateľskej pechoty s Darth Vaderom. Zatiaľ čo sa úbohí zúfalci márne pokúšajú aspoň ho zraniť, vy ich pomaličky kosíte so skupinkou Stormtrooperov. Stáva sa, že sa jednotky zaseknú alebo nevedia nájsť cestu na určené miesto... Takýchto príkladov by sa dalo nájsť mnoho.
Transporty proti krížnikom - hrubá chyba počítačového súpera.
|
Nepriateľ sa snaží zničiť artilériu.
|
C-3PO a R2-D2 ako úspešní hackeri.
|
Okrem kampaní je pre jednotlivca pripravené dobíjanie galaxie a voľná hra. Pri dobíjaní galaxie si vyberiete jeden z pripravených scenárov, ktoré sa líšia počtom planét v galaxii a maximálnou technologickou úrovňou strán. Cieľom je ovládnutie všetkých planét a eliminácia súpera, ale bez akýchkoľvek povinných misií (nájdete tu však nepovinné). K dispozícii je obvykle viacero rôznych hrdinov, ktorí sa v prípade úmrtia čoskoro znovu zregenerujú a sú pripravení na ďalší boj.
Voľná hra sa koncentruje na vybranú bitku na povrchu planéty alebo v otvorenom vesmíre. Platia tu trochu odlišné pravidlá ako pri kampani a dobíjaní galaxie. Na planéte získavate príjem z baní a ložísk, ktoré obsadia vaši vojaci. Obvyklým cieľom je eliminácia všetkých nepriateľov a ich obydlí, prípadne obsadenie výsadkových bodov. Poloha budov, v ktorých produkujete jednotky a vylepšenia je pevne stanovená. Po ich zničení však budovy môžete znovu obnoviť na pôvodnom mieste. So stratou budovy však stratíte aj prináležiace vylepšenia. Vyrobené jednotky nevychádzajú z budov, ale na bojisko ich dopravíte transportmi pri výsadkových bodoch. Pri bojoch v otvorenom vesmíre platí podobný systém, ale príjem získavate z obsadených meteoritov a jednotky vyvoláte na ktoromkoľvek odhalenom mieste, ak nablízku nie je nepriateľ.
Multiplayer si môžete zahrať prostredníctvom LAN a internetu a má podobné možnosti ako voľná hra. Zaujímavosťou je, že po obsadení ložiska získavate príjem vy aj všetci vaši spojenci! Taktiež vylepšenia jedného hráča platia pre celý tím a ich aktuálny stav vidíte na pravej strane obrazovky.
Grafiké spracovanie hry je na vysokej úrovni. Hra má pekný dizajn a modernú 3D grafiku s možnosťou približovať jednotky a bojisko, ako aj rotáciu mapy. Pekné sú aj hologramy použité pri opise misií v kampaniach. Vynikajúcou súčasťou je filmový pohľad. Môžete si ho zapnúť kedykoľvek počas hry a tak sledujete bojisko alebo dianie vo vesmíre z najlepších pozícií a so zaujímavými detailmi. Situácia vtedy vyzerá tak, ako keby ste sledovali nejakú videosekvenciu. Najmä pri bojoch vo vesmíre to vyzerá naozaj úchvatne. Pohľad zrušíte jednoduchým pohybom myši, či zadaním povelu jednotkám. Ozvučenie je prvotriedne. Autentická hudba a zvuky z filmovej predlohy vás sprevádzajú na každom kroku. Určite vás poteší dramatický pochod Imperátora (hudobná téma pri scénach s Darth Vaderom), nechýbajú známe zvuky pri výstrele laserov, ale aj zničení jednotiek, hlasy postáv a sprievodné efekty. Technická stránka hry je skrátka na vysokej úrovni, hoci hardvérové požiadavky sú pomerne náročné.
Pri prvom spustení hry Star Wars: Empire at War som bol nadšený a očarený. Po niekoľkodňovom intenzívnom hraní však na povrch vyplávali isté nedostatky. Hoci tento titul stále považujem za pozoruhodný, kvôli mizernej AI, nevybalansovaným jednotkám a vlažným pozemným bojom zbytočne stráca body. Jednoznačne hru odporúčam do pozornosti všetkým milovníkom RTS, hoci si myslím, že nespĺňa všetky očakávania.
Útoky bombardérov sú vítanou pomocou.
|
Wookiovia sú statoční a odvážni.
|
Detailný pohľad na infopanel planéty.
|
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Lucasarts / Petroglyph Štýl: stratégia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|