STALKER: SHADOW OF CHERNOBYL |
STALKER: SHADOW OF CHERNOBYL |
5 rokov ubehne ako voda. Ešte len nedávno som po prvý krát bojazlivo vstupoval na akademickú pôdu univerzity a už sa mi v blízkej budúcnosti rysujú štátnice. Prvý, druhý semester, štvrtý, piaty ročník a čo nevidieť sa mi študentská etapa ľudského života nadobro skončí. Chvalabohu, že som si počas tých krásnych čias užil nespočet kvalitných hier, i keď na niektoré som si musel počkať neúmerne dlho. A práve neúprosných 5 rokov trval vývoj jedného ambíciozneho titulu, ktorý nebyť sústavných odkladov a redukovania obsahu, dozaista by trónil na čele môjho rebríčka očakávaných peciek.
Možno to bude zašlými spomienkami na časy totality, že sa autori rozhodli hru vyvíjať v duchu 5 ročných plánov, ale to nič nemení na skutočnosti, že 60 mesiacov je na vývoj akčnej hry predsa len veľa (aj keď, Duke by mohol rozprávať svoje :-)). Dlhá a značne tŕnistá cesta za vysnívaným úspechom ale pre vývojárske štúdio z divokej Ukrajiny pravdepodobne skončí fenomenálne, pretože dnešný titul sa pomaly, ale isto stáva hitom jari 007. Tak čo, ste pripravení na stakan vodky s príchuťou radiácie? Na besné psiská a zmutované prasatá? Nebezpečných banditov a smrteľné anomálie? Ak áno, tak potom je pre vás zóna v okolí Černobylu tým pravým miestom pre piknik (u cesty :-)). A nezabudnite si do výbavy pribaliť aj nejakú tu zbraň, nehostinné prostredie STALKERA je totižto zradné na každom kroku!
Každý príbeh má svoj začiatok a koniec a nie je tomu inak ani u radiačného STALKERA. Story nášho hrdinu začína vcelku negatívne, bez akýchkoľvek vysvetľovačiek čo, kde, kedy a ako. Smrteľne vyzerajúca nehoda nákladiaku, čerstvá amnézia a k tomu len jediné vodítko, kam svoje nasledujúce kroky smerovať, s tým málom vstupuje naša postava do sveta, v ktorej ani zákony fyziky neznamenajú veľa. Zabiť Streloka. Odkaz v PDA-čku, ktoré zhodou okolností máte v držbe, bude teda vašim hnacím motorom za odpoveďami, ktoré vám budú po celú dĺžku hry neustále chýbať. Našťastie, miestny obchodník by vás možno aj vedel usmerniť, ale najprv si budete musieť získať jeho dôveru. Pár minút priateľskej konverzácie a už máte namierené ku grupe stalkerov, pripravujúcich sa na útok proti bezcitným banditom, obývajúcim neďaleké ruiny.
Samozrejme, že so základnou pištoľkou v radoch nepriateľov veľký rozruch nenarobíte, ale v tandeme s ostatnými kolegami sa nepríjemných súperov zbavíte vcelku rýchlo, takže do PDA-čka si pripíšte prvú úspešne splnenú úlohu. V tom sa behom niekoľkých okamihov spustí hustý lejak, ktorý vás niekoľko dlhých minút prinúti stráviť čas v zastrešenom prostredí polorozpadnutých budov. Keďže vás ale trápia nezodpovedané otázky, rozhodnete sa s neďaleko postávajúcim stalkerom hodiť reč, s nádejou, že vám poskytne aspoň nejakú dobrú radu. Prosba o navrátenie strateného obleku vás síce prekvapí, ale vidina dobrého zárobku vás presvedčí, aby ste sa príslušný kus vybavenia vydali hľadať. Ako si tak ale vykračujete naprieč prírodnou scenériou, zrazu spoza stromov vybehne svorka zmutovaných psov, ktorá vás vydesí natoľko, že kým stihnete tasiť zbraň, už sa váľate po kolená v krvi. Vašej krvi. Zúfalý pokus o uzdravenie pomocou lekárničky proti rozbesnenej hávedi nemá najmenšiu šancu a tak konči aj váš prvý (a zároveň aj posledný) deň v nehostinnom svete v okolí Černobylskej elektrárne.
Zdochnuté prasa mixnuté radiáciou.
|
Jedna z typov anomálií. Ak si nedáte pozor, narobí z vás grilované steaky.
|
Zdriemnuť sa dá hocikde...
|
Teda, aspoň takým spôsobom sa skončil ten môj. Je síce pravda, že som omylom zvolil ťažkú obtiažnosť, ale hlavnú príčinu môjho neúspechu môžem stanoviť v hernom prostredí. Skrátka, až príliš som bol uchvátený prirodzenosťou miestnej fauny a flóry, že som zabudol sledovať pohyb obyvateľov sveta, ktorí v konečnom dôsledku ukončili moju púť. Dusná a značne hororová atmosféra spolu s vynikajúcim dizajnom lokácií je totižto hlavnou atrakciou titulu STALKER a keď už pre nič iné, tak aspoň kvôli tomu sa oplatí do tamojšieho sveta vstúpiť. Už len prvá, úvodná zóna vás presvedčí o tom, že aj bohom zabudnutý kraj možno navrhnúť príťažlivo. Radiáciou zasiahnutá príroda tíško stoná v nárazoch vetra, opustené a značne prehrdzavené vraky automobilov pokojne dožívajú svoju životnú etapu, k tomu sa pridá bezstarostné poletovanie okrídlencov, konfrontované voľne pobehujúcimi deformovanými živočíchmi a vám z celej tej syntézy krásy a hororu neustále behá mráz po chrbte.
Osobitý ráz krajiny už len dopĺňajú koncentrácie radiácie nazývané anomálie, obohacujúce už tak dokonalú atmosféru o akúsi nadprirodzenosť. Smrteľnú nadprirodzenosť, sluší sa doplniť, pretože v okamihu kontaktu s nimi dostáva vaša telesná schránka poriadne zabrať. S pribúdajúcimi odohranými hodinami, ako sa budete blížiť k samotnej elektrárni (jednotlivé pásma sú navzájom odstupňované v závislosti od vzdialenosti k sarkofágu), vám ale príroda začne ukazovať skutočnú tvár, poznačenú vysokým stupňom radiačného zamorenia. Zohavení a obzvlášť nechutní mutanti, veľmi časté a nepríjemné búrky, podivné úkazy na každom kroku, opustené a značne zdemolované pozostatky obydlí, to všetko vás svojou deprimujúcou atmosférou natoľko pohltí, že nebudete schopní ďalším nástrahám tejto hry vzdorovať. Navyše, okrem vonkajších prostredí sa často krát dostanete aj do interiérov, kde obzvlášť pasáže osvetľované jedine vašou baterkou vám privedú nejednu zástavu srdca. Zamrzí však neprítomnosť sľubovaného otvoreného sveta, ktorý je v skutočnosti rozdelený na jednotlivé zóny, pričom vstup do tých odľahlejších je často krát podmienený splnením nejakej úlohy. Nelineárnosť hry teda nie je až také terno, ako sa očakávalo, ale to vás pri potulkách naprieč zónami nebude až tak trápiť.
Apropo, úlohy. Hra sa síce navonok javí ako klon Oblivionu, ale v skutočnosti budete musieť skôr či neskôr pristúpiť na určité úlohy, ktoré vás pekne za ručičku privedú až k finále. Nemyslite si, že to bude prechádzka ružovou záhradou. Cesta za Strelokom bude totižto lemovaná rozličnými viac či menej rozmanitými prácičkami, pričom každá z nich vás zamestná na poriadne dlhú dobu. Okrem primárnych cieľov sa budete môcť realizovať aj v nespočetnom množstve tých sekundárnych, takže na nedostatok herných príležitostí sa nebudete môcť sťažovať ani omylom. Vedľajšie úlohy, zadané buď miestnymi obchodníkmi alebo priateľskými stalkermi, vás zvyčajne postavia pred štandardné situácie typu zabíjanie neželaných osôb a tvorov, bránenia určitej zóny pred nájazdom banditov či hľadania požadovaného predmetu, pričom všetky z nich sa vyznačujú vcelku solídnymi odmenami.
Tie zahŕňajú široké spektrum ochranných oblekov a rozličných nástrojov skazy, ako aj kopec záhadných artefaktov, ktorých zber je de facto zdrojom obživy každého stalkera. Tieto predmety tajomného charakteru môžete potom aplikovať na svoju výstroj s tým, že okrem pozitívnych vlastností zasiahnú vašu postavu aj nejakými tými negatívnymi. S tým súvisia aj ľahké RPG prvky, ktoré oživujú už tak kvalitný herný zážitok. Nutnosť pravidelnej konzumácie potravín a nápojov pre elimináciu únavy, používanie obväzov na zastavenie krvácania či v prípade vystaveniu sa nadmernému rádioaktívnemu žiareniu nutnosť pichať si špeciálne injekcie (prípadne exnúť fľašu vodky) na potlačenie radiácie v organizme, to všetko dotvára neopakovateľnú atmosféru žijúceho sveta.
Typický príklad stalkera - samotára.
|
Monštrum, pripomínajúce cthulhu, vás neraz vystraší k smrti.
|
Temné zákutia sú v tejto hre obzvlášť nebezpečné.
|
Pri potulkách krajinou sa dostanete do styku s obrovským množstvom viac či menej užitočných predmetov, takže prehľadný inventár na ich ukladanie vám príde nanajvýš vhod. Samozrejme, že ťahať so sebou tucet samopalov a pol tucta raketometov v tejto hre neprichádza do úvahy, pretože hra vás vcelku drasticky limituje maximálnou nosnosťou (po prekročení ktorej sa už nepohnete), takže zdĺhavým úvahám, čo vopchať do batoha sa skrátka nevyhnete. Našťastie, preplnený inventár sa dá vcelku rýchlo vyprázdniť u jedného z viacerých obchodníkov (prípadne stalkerov – ak majú na to prachy, samozrejme), čo vám nielenže obohatí vaše poctivo hromadené úspory, ale uvoľní aj toľko potrebné miesto pre zásoby potravín, liekov a munície, ktorých nikdy nebude dosť.
Samotná ponuka obchodníkov nie je nijako oslnivá, aj keď sa u nich občas stretnete s unikátnou výzbrojou, nikdy sa nebude jednať o tak prelomovú vec, že by bola hodná vašej investície. Týchto miestnych predajcov tak budete využívať predovšetkým za účelom doplnenia munície či iných životne dôležitých artiklov, pretože v drsnom prostredí okolia černobylskej elektrárne je 100 % zdravie a výborná kondička životnou nutnosťou. Čo som ešte nespomenul, sú funkcie vášho PDA-čka, ktoré vám okrem prehľadnej mapy poskytne množstvo informácií o vašich nasledujúcich úlohách, prípadne sa prostredníctvom encyklopédie s vami podelí aj o nejakú tu dobrú radu.
Dôležitým aspektom STALKERA, vo veľkej miere sa podieľajúcim na výbornej atmosfére a hrateľnosti, je umelá inteligencia a z nej vyplývajúci systém žijúceho sveta. Je síce pravda, že na dokonalú AI si v hernom svete budeme musieť ešte nejaký ten piatok počkať, ale to, čo predvádzajú bytosti tejto hry, je v porovnaní s ostatnými FPS-kami doslova revolúcia. Skupinky stalkerov si operujú vo svojich teritóriách, vami vystrielané nepriateľské obydlia sa pravidelne zapĺňajú novými obyvateľmi, časté a organizované útoky banditov sú na každodennom poriadku, zložky miestnej armády rutinne hliadkujú na dôležitých postoch, k tomu sa pridá nevypočítateľné správanie sa miestnej fauny (osamelé psiská pred vami utekajú, zatiaľ čo vo svorke nemilosrdne útočia) a vy tak máte vo výsledku pocit, akoby ten svet vo vnútri zóny doslova prekypoval životom.
Výborná AI predvedie svoje kúzla aj v rámci početných súbojov, kde obzvlášť pohyblivosť a koordinovanosť ľudských protivníkov nemá vo svete FPS akcií obdoby. V takom prípade oceníte vskutku bohatý arzenál strelných zbraní, ktorý síce svojim realistickým ladením nemusí sadnúť každému, ale bohate to vynahradí svojim počtom. Množstvo pištolí, samopalov, sniperiek či brokovníc poteší nejedného fanúšika akcií a vďaka kvalitnému balistickému modelu si na svoje prídu aj hráči, ktorým je slovíčko stealth viac než povedomé. No a ak vás náhodou hľadanie 7 zakončení nejakým spôsobom omrzí (čo silne pochybujem), k dispozícii je aj robustný multiplayer, takže radiačnú dávku si môžete dať aj v spoločnosti ostatných hráčov.
Ticho pred búrkou...
|
Útok helikopotvor patrí k pamätným momentom STALKERA.
|
Schválne tipujte, čo za lokáciu je na obrázku? Áno, je to predmestie Blavy :-).
|
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl by sa dal v stručnosti charakterizovať ako škaredé káčatko, ktoré vo svojich útrobách skrýva priam nedozerné kvality. Sparťanský, ale zato výkonný engine síce nedosahuje kvalít súčasných next-gen enginov, ale vďaka špičkovému dizajnu zón vám ani raz nenapadne, že by hre po grafickej stránke niečo chýbalo. Pravidelné striedanie dňa a noci, zmeny počasia, rozličné vizuálne finesy či v neposlednom rade zmysel pre každučičký detail vás totižto pripútajú k monitoru na desiatky hodín a bez problémov tak prekonajú zážitky z posledných (klasických) FPS-iek. Dobrú úroveň spracovania si držia aj modely postáv a animácie, takže trapasy spojené s budgetovými titulmi v tomto prípade nehrozia. Okrem výborného vizuálu stojí za zmienku aj nemenej kvalitné audio, kde občasné hudobné motívy (doplnené množstvom strašidelných zvukov) vytvoria neopakovateľnú atmosféru beznádeje a strachu. Tak si predstavujem originálnu FPS-ku! Navyše, rokmi vyvíjaný engine má prekvapivo nízke nároky na hardvér a nebyť niektorých bugov, určite by obstál aj v konkurencii tých amerických.
Nemôžem si pomôcť, ale podobne atmosférickú a originálnu akciu som nehral už poriadne dávno. Roky vývoja tak prekvapivo neskončili fiaskom, ale titulom, ktorý ma zaujal do takej miery, že aj tých niekoľko drobných chybičiek som odpustil až prekvapivo rýchlo. V záplave tuctových FPS akcií tak pôsobí STALKER: Shadow of Chernobyl ako dar z nebies a rozhodne by nemal uniknúť žiadnemu fanúšikovi akčných hier.
RECENZIE HRÁČOV |
8.5
BILINGO
1.5.2011
26.Apríl 1986, Ukrajinou otriasol veľký výbuch 4. reaktora Chernobylu. 1...prečítať celé
|
9.5
LEATHER FACE
10.7.2009
Originálne hry nám v poslednom čase príliš nekvitnú, ale predsa len sa nájdu herné tituly, ktoré ten...prečítať celé
|
8.9
MX-72
26.4.2007
O hre STALKER sa veľa napísalo ešte dávno pred jej vydaním a teraz je konečne tu.Hneď ako spustí...prečítať celé
|
9.5
EDUARDO
26.3.2007
Všetko sa to začalo vcelku vydarenou knihou Piknik u cesty a krátko na to filmom STALKER. Keďže som ...prečítať celé
|
PC
Vývoj: THQ / CD Projekt / GSC Game World Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|