STALKER: Shadow of Chernobyl |
Originálne hry nám v poslednom čase príliš nekvitnú, ale predsa len sa nájdu herné tituly, ktoré tento zákon porušujú. Jedným z nich je hra .S.T.A.L.K.E.R.:Shadow of Chernobyl
PC
pridal Leather Face 10.7.2009 o 15:20 pod používateľské recenzie
9.5
Originálne hry nám v poslednom čase príliš nekvitnú, ale predsa len sa nájdu herné tituly, ktoré tento zákon porušujú. Jedným z nich je hra .S.T.A.L.K.E.R.:Shadow of Chernobyl, ktorá si vyslúžila vďaka svojej originalite a plne využitého potenciálu uznanie fanúšikov po celom svete.
Ako vraví už názov tejto hry, hlavná postava je STALKER, novodobý zlatokop, ktorého hlavná korisť sú veľmi cenné artefakty, ktoré vznikajú v anomáliach uprostred Zóny. Zóna je rozľahlá oblasť, ktorou sa šírila CHERNOBYLSKÁ žiara, ktorú zapríčinil výbuch CHERNOBYLSKEJ elektrárne. Potom, čo sa Zóna rozširovala, boli rozsiahle územia zakryté radioaktívnymi mrakmi. 30km štvorcových od elektrárne bolo obkľúčené armádou. V Zóne sa teda usadili STALKERI, ktorí hľadajú cenné artefakty a potom ich predávajú buď priekupníkom, alebo ich prepašujú. Vy, hlavná postava, ktorú volajú "Označený", ste boli po havárií svojho nákladného auta, nájdený istým STALKEROM, ktorý vás predal priekupníkovi, Sidorovichovi. Keďže trpíte amnéziou, napamätáte si, kto ste, čo sa stalo, ako ste sa dostali do Zóny. Jediné, čo máte, je PDA s nápisom: "Zabiť Streloka". Budete musieť odhaliť zaujímavý príbeh o svojej osobe: "Kto je STRELOK, a kto som vlastne ja?"
Odpovede na tieto otázky budete hľadať v rozľahlom otvorenom svete, cca 30km2, kde sa budete stretávať so zaujímavými NPC postavami a sledovať, ako to vlastne v Zóne celé funguje. Hra vás nikam netlači, ako napríklad všetky diely Call of Duty, takže môžete so svojím časom ľubovaľne narábať. Napríklad príjmať zákazky dobrovoľných úloch, ktoré vám NPC-čka ponúkajú, a zabíjať tak rôzne osoby, zvieratá, občas niečo ukradnúť, alebo pomôcť pri obrane nejakého tábora. Hlavným problémom vedlajších questov je, že relatívne rýchlo omrzia, pretože sú z 90% robené, ako cez kopírku. Ale, na tom nezáleží. Vedlajšie questy slúžia na doplnenie si výbavy, prípadne si zarobiť slušný balík peňazí. Podstatu deja tvoria hlavné úlohy, v ktorých budete makať pre priekupníkov, vedcov a odhalovať tak tajomstvo zóny. Hlavný príbehový zvrat nastane, keď vám istá osoba všetko objasní a odhalí vám vašu minulosť. Čisto príbehová línia je veľmi rozsiahlá a zaberie vám niekoľko hodín skvelej zábavy. Pochváliť musím vývojárov, vďaka ktorím sa tak rozsiahlá hra nestala vôbec stereotypnou (až na nepovinné úlohy), čo bol hlavný kameň úrazu v prípade mnohých otvorených FPS.
Ako u každej správnej FPS, hrajú hlavnú rolu prestrelky. Tie v STALKERovi zo začiatku pôsobia trochu zvláštne, takže si musíte zvyknúť, no po čase zistíte, že s vhodnou výbavou dokážu byť prestrelky vaľmi zábavné a realistické. Na obtiažnosti VETERÁN, ale aj na normálnej obtiažnosti, je hra naozaj veľmi tažká, takže to môže hráčov začiatočníkov docela frustrovať, ba dokonca aj odradiť a vypnúť hru. Toto im ale vydrží maximálne hodinu, a po hodine sa budú triasť na to, aby si tak naskutočne chytlavú hru opäť zahrali. Áno, STALKER má niečo do seba. Hlavným lákadlom je geniálna atmosféra, ako priam vystrihnutá z misterióznej poetickej drámy STALKER, natočená režisérom Andrejom Tarkovskijm, ktorej aj veľmi prispieva skvelý a pohlcujúci príbeh. Jediným mínusom hrateľnosti je nevyvážená účinnosť základných zbraní, takže vám odporúčam sa na začiatku konfliktom vyhýbať, kým nedostanete (alebo skôr nenájdete) prvú útočnú pušku. Zaujímavým doplňkom hrateľnosti sú RPG prvky. K dispozícií máte inventár, obmedzenie na váhu, opotrebovanie sa zbraní, rôzne obleky (ktoré sa tiež opotrebujú), artefakty, ktoré majú všeliaké žiadúce i nežiadúce účinky atď... Áno, možností je tu naozaj veľa, máte možnosť taktizovania, či sa skôr spoľahnete na tichý postup, RAMBO štýl či čistenie z diaľky, ale tým, že sa zbrane opotrebujú, zhorší sa im účinnosť, presnosť či prieraznosť. Takže sa vyplatí skôr premýšlať, či na banditov v diaľke zaútočíte, alebo sa im radšej vyhnete.
Prejdime na AI. Vaši protivníci sú pomerne inteligentní. Dokážu vás skutočne prekvapiť, občas vás zabijú aj zo zadu, vedia taktizovať, každý z nich zaujme svoju pozíciu, ak sa skrývate za nejaký menší predmet, neváhajú ho prestreliť. Jediné, čo mi vadí, je AI neutrálnych stalkerov, či vašich priateľov. Veľmi často sa mi stalo, že sa postavili pred dvere a blokovali mi prístup dnu, alebo naopak von z budovy. Ale na druhú stranu, aj oni pri boji dokážu to, čo nepriateľia, a ak im pomôžete, stanú sa vašími priateľmi. Pokiaľ ku vám majú neutrálny prístup, budú vás brať len podla toho, akú máte reputáciu. Tú si budete zlepšovať tým, že im budete pomáhať pri obrane, že im poskytnete prvú pomoc keď budú ležať na zanení zemi atď.... S AI som naozaj veľmi spokojný a na dnešné pomery je naozaj chválitebná, zvlášť Ai zvierat, ktoré sa chovajú ako skutočné. V noci spia, keď sú vo smečke, tak na vás aj zaútočia. Skvelé je, že aj pre ne platia rovnaké zákony, ako pre vás. Ak sa dostanú blízko anomálie, zaplatia tým svojím životom, minimálne utrpai zranenie a splačia sa. Takže za AI zvierat, jednička s hviezdičkou.
Čo sa týka technického spracovania, myslím, že ku tomu netreba nič dodať. Grafika je naozaj parádna. Všetko okolo vás pôsobí nesmierne realistickým dojmom. Zatial čo ráno vás ohromí slnkom zaliatá krajina, počas búrky budete ohromene sledovať blesky vznikajúce na tmavej oblohe. Podmienka je mať zapnuté plne dynamické osvetlenie. Má to síce istý vplyv na výkon, ale uznáte sami, aký je v tom obrovský rozdiel. Veľmi pekne sú stvárnené aj objekty, najmä budovy a vraky aut. Priam dokonalo pôsobia veľmi realistické tiene, ktoré budú prispievať najmä skvelej atmosfére pri nočných prestrelkách. Zo všetkého je ale najkrajšie priam fotorealisticky stvárnené mestečko Pripyat a Chernobylská elektráreň. Škoda len, že si ju užijete iba na konci hry. Videá ako začietočné intro, záverečné intro či videá pri rozpamätávaní sa pôsobia taktieže veľmi fotorealisticky. Naproti tomu, fyzika v hre príliš nevyčnieva. Dajú sa zničiť bedne, nejaké pribité dosky na oknách, keď je búrka, poletuje lístie a prach, dá sa prestrelovať....skrátka, nič nové. Pohyb postáv je stvárnený vcelku dobre, na to že je v hrách priam totálna absencia cut-scén. Optimalizácia je na dnešné pomery zvládnutá celom dobre. Plynule by sa to na full malo hýbať na dvojjadrovom procesore, 8800gt 512b karty a 2GB pamäť RAM. Zvukové efekty sú v hre na dennom poriadku. Veľmi dobre znie vrčanie zvierat, zvukové efekty dažďu, dobre znejú aj zbrane či výbuchy. Veľkým plus je samozrejme český dabing, ktorý sa pochopiteľne nevyhýba vulgárnym slovám či čiernemu humoru. Jediné, čo mi na dabingu vadí je ten ruský. NPC postavy medzi sebov komunikujú po rusky, a keď sa s nimi chcete porozprávať, musíte čítať titulky. Hlavné postavy už pri rozhovoroch rozprávajú. Ak máte radi pri prestrelkách hudbu, asi si neprídete na svoje. Tu veľa hudby nezaznie, ale určite sa vám bude páčiť počúvať šumenie lístia a zvuk vetra. Totálna absencia hudby tu zas nie je. Občas tu a tam zaznie rádio s docela dobrými pesničkami, ale to hlavné, čo sa mi páči, je vyhrávanie na gitaru pri ohníku a popíjanie pri tom vodky. STALKERI teda svoj volný čas trávia všeliako. To je ak asi všetko, čo ku technickej stránke môžem dodať
.S.T.A.L.K.E.R. je originálna, skvelo vypadajúca a chytlavá strielačka, aj napriek tomu, že sú prestrelky spočiatku trocha zvláštne, dabing NPC postáv by potreboval ešte doladiť a vadili mi stereotypné vedlajšie questy. Ale aj tak neváhajte, a hru si zaobstarajte. Môžem vám ju len a len doporučiť, navyše má veľmi prijateľnú cenu. A ruku na srdce, koľko krát ste si mohli zahrať strielačku v Chernobyle?
Plusy
Grafika, chytlavá hrateľnosť, pohlcujúci príbeh, skvostná atmosféra, RPG prvky, originalita, znovuhrateľnosť, obrovský zbraňový arzenál, zábavné prestrelky
Mínusy
Vedlajšie questy, neúplný dabing, obtiažné prestrelky
Ako vraví už názov tejto hry, hlavná postava je STALKER, novodobý zlatokop, ktorého hlavná korisť sú veľmi cenné artefakty, ktoré vznikajú v anomáliach uprostred Zóny. Zóna je rozľahlá oblasť, ktorou sa šírila CHERNOBYLSKÁ žiara, ktorú zapríčinil výbuch CHERNOBYLSKEJ elektrárne. Potom, čo sa Zóna rozširovala, boli rozsiahle územia zakryté radioaktívnymi mrakmi. 30km štvorcových od elektrárne bolo obkľúčené armádou. V Zóne sa teda usadili STALKERI, ktorí hľadajú cenné artefakty a potom ich predávajú buď priekupníkom, alebo ich prepašujú. Vy, hlavná postava, ktorú volajú "Označený", ste boli po havárií svojho nákladného auta, nájdený istým STALKEROM, ktorý vás predal priekupníkovi, Sidorovichovi. Keďže trpíte amnéziou, napamätáte si, kto ste, čo sa stalo, ako ste sa dostali do Zóny. Jediné, čo máte, je PDA s nápisom: "Zabiť Streloka". Budete musieť odhaliť zaujímavý príbeh o svojej osobe: "Kto je STRELOK, a kto som vlastne ja?"
Odpovede na tieto otázky budete hľadať v rozľahlom otvorenom svete, cca 30km2, kde sa budete stretávať so zaujímavými NPC postavami a sledovať, ako to vlastne v Zóne celé funguje. Hra vás nikam netlači, ako napríklad všetky diely Call of Duty, takže môžete so svojím časom ľubovaľne narábať. Napríklad príjmať zákazky dobrovoľných úloch, ktoré vám NPC-čka ponúkajú, a zabíjať tak rôzne osoby, zvieratá, občas niečo ukradnúť, alebo pomôcť pri obrane nejakého tábora. Hlavným problémom vedlajších questov je, že relatívne rýchlo omrzia, pretože sú z 90% robené, ako cez kopírku. Ale, na tom nezáleží. Vedlajšie questy slúžia na doplnenie si výbavy, prípadne si zarobiť slušný balík peňazí. Podstatu deja tvoria hlavné úlohy, v ktorých budete makať pre priekupníkov, vedcov a odhalovať tak tajomstvo zóny. Hlavný príbehový zvrat nastane, keď vám istá osoba všetko objasní a odhalí vám vašu minulosť. Čisto príbehová línia je veľmi rozsiahlá a zaberie vám niekoľko hodín skvelej zábavy. Pochváliť musím vývojárov, vďaka ktorím sa tak rozsiahlá hra nestala vôbec stereotypnou (až na nepovinné úlohy), čo bol hlavný kameň úrazu v prípade mnohých otvorených FPS.
Ako u každej správnej FPS, hrajú hlavnú rolu prestrelky. Tie v STALKERovi zo začiatku pôsobia trochu zvláštne, takže si musíte zvyknúť, no po čase zistíte, že s vhodnou výbavou dokážu byť prestrelky vaľmi zábavné a realistické. Na obtiažnosti VETERÁN, ale aj na normálnej obtiažnosti, je hra naozaj veľmi tažká, takže to môže hráčov začiatočníkov docela frustrovať, ba dokonca aj odradiť a vypnúť hru. Toto im ale vydrží maximálne hodinu, a po hodine sa budú triasť na to, aby si tak naskutočne chytlavú hru opäť zahrali. Áno, STALKER má niečo do seba. Hlavným lákadlom je geniálna atmosféra, ako priam vystrihnutá z misterióznej poetickej drámy STALKER, natočená režisérom Andrejom Tarkovskijm, ktorej aj veľmi prispieva skvelý a pohlcujúci príbeh. Jediným mínusom hrateľnosti je nevyvážená účinnosť základných zbraní, takže vám odporúčam sa na začiatku konfliktom vyhýbať, kým nedostanete (alebo skôr nenájdete) prvú útočnú pušku. Zaujímavým doplňkom hrateľnosti sú RPG prvky. K dispozícií máte inventár, obmedzenie na váhu, opotrebovanie sa zbraní, rôzne obleky (ktoré sa tiež opotrebujú), artefakty, ktoré majú všeliaké žiadúce i nežiadúce účinky atď... Áno, možností je tu naozaj veľa, máte možnosť taktizovania, či sa skôr spoľahnete na tichý postup, RAMBO štýl či čistenie z diaľky, ale tým, že sa zbrane opotrebujú, zhorší sa im účinnosť, presnosť či prieraznosť. Takže sa vyplatí skôr premýšlať, či na banditov v diaľke zaútočíte, alebo sa im radšej vyhnete.
Prejdime na AI. Vaši protivníci sú pomerne inteligentní. Dokážu vás skutočne prekvapiť, občas vás zabijú aj zo zadu, vedia taktizovať, každý z nich zaujme svoju pozíciu, ak sa skrývate za nejaký menší predmet, neváhajú ho prestreliť. Jediné, čo mi vadí, je AI neutrálnych stalkerov, či vašich priateľov. Veľmi často sa mi stalo, že sa postavili pred dvere a blokovali mi prístup dnu, alebo naopak von z budovy. Ale na druhú stranu, aj oni pri boji dokážu to, čo nepriateľia, a ak im pomôžete, stanú sa vašími priateľmi. Pokiaľ ku vám majú neutrálny prístup, budú vás brať len podla toho, akú máte reputáciu. Tú si budete zlepšovať tým, že im budete pomáhať pri obrane, že im poskytnete prvú pomoc keď budú ležať na zanení zemi atď.... S AI som naozaj veľmi spokojný a na dnešné pomery je naozaj chválitebná, zvlášť Ai zvierat, ktoré sa chovajú ako skutočné. V noci spia, keď sú vo smečke, tak na vás aj zaútočia. Skvelé je, že aj pre ne platia rovnaké zákony, ako pre vás. Ak sa dostanú blízko anomálie, zaplatia tým svojím životom, minimálne utrpai zranenie a splačia sa. Takže za AI zvierat, jednička s hviezdičkou.
Čo sa týka technického spracovania, myslím, že ku tomu netreba nič dodať. Grafika je naozaj parádna. Všetko okolo vás pôsobí nesmierne realistickým dojmom. Zatial čo ráno vás ohromí slnkom zaliatá krajina, počas búrky budete ohromene sledovať blesky vznikajúce na tmavej oblohe. Podmienka je mať zapnuté plne dynamické osvetlenie. Má to síce istý vplyv na výkon, ale uznáte sami, aký je v tom obrovský rozdiel. Veľmi pekne sú stvárnené aj objekty, najmä budovy a vraky aut. Priam dokonalo pôsobia veľmi realistické tiene, ktoré budú prispievať najmä skvelej atmosfére pri nočných prestrelkách. Zo všetkého je ale najkrajšie priam fotorealisticky stvárnené mestečko Pripyat a Chernobylská elektráreň. Škoda len, že si ju užijete iba na konci hry. Videá ako začietočné intro, záverečné intro či videá pri rozpamätávaní sa pôsobia taktieže veľmi fotorealisticky. Naproti tomu, fyzika v hre príliš nevyčnieva. Dajú sa zničiť bedne, nejaké pribité dosky na oknách, keď je búrka, poletuje lístie a prach, dá sa prestrelovať....skrátka, nič nové. Pohyb postáv je stvárnený vcelku dobre, na to že je v hrách priam totálna absencia cut-scén. Optimalizácia je na dnešné pomery zvládnutá celom dobre. Plynule by sa to na full malo hýbať na dvojjadrovom procesore, 8800gt 512b karty a 2GB pamäť RAM. Zvukové efekty sú v hre na dennom poriadku. Veľmi dobre znie vrčanie zvierat, zvukové efekty dažďu, dobre znejú aj zbrane či výbuchy. Veľkým plus je samozrejme český dabing, ktorý sa pochopiteľne nevyhýba vulgárnym slovám či čiernemu humoru. Jediné, čo mi na dabingu vadí je ten ruský. NPC postavy medzi sebov komunikujú po rusky, a keď sa s nimi chcete porozprávať, musíte čítať titulky. Hlavné postavy už pri rozhovoroch rozprávajú. Ak máte radi pri prestrelkách hudbu, asi si neprídete na svoje. Tu veľa hudby nezaznie, ale určite sa vám bude páčiť počúvať šumenie lístia a zvuk vetra. Totálna absencia hudby tu zas nie je. Občas tu a tam zaznie rádio s docela dobrými pesničkami, ale to hlavné, čo sa mi páči, je vyhrávanie na gitaru pri ohníku a popíjanie pri tom vodky. STALKERI teda svoj volný čas trávia všeliako. To je ak asi všetko, čo ku technickej stránke môžem dodať
.S.T.A.L.K.E.R. je originálna, skvelo vypadajúca a chytlavá strielačka, aj napriek tomu, že sú prestrelky spočiatku trocha zvláštne, dabing NPC postáv by potreboval ešte doladiť a vadili mi stereotypné vedlajšie questy. Ale aj tak neváhajte, a hru si zaobstarajte. Môžem vám ju len a len doporučiť, navyše má veľmi prijateľnú cenu. A ruku na srdce, koľko krát ste si mohli zahrať strielačku v Chernobyle?
Plusy
Grafika, chytlavá hrateľnosť, pohlcujúci príbeh, skvostná atmosféra, RPG prvky, originalita, znovuhrateľnosť, obrovský zbraňový arzenál, zábavné prestrelky
Mínusy
Vedlajšie questy, neúplný dabing, obtiažné prestrelky
napísal Leather Face 10.7.2009
Páči sa mi!
9.5
STALKER: SHADOW OF CHERNOBYL
PC
Vývoj: THQ / GSC Game World Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|