MOTORSTORM APOCALYPSE |
MOTORSTORM APOCALYPSE |
Nespútané sily prírody chceli, aby sa na pozadí prírodnej katastrofy skúšajúc Japonsko konal festival MotorStorm. Evolution Studios nie sú proroci, tretí brutálny racing čerpá z histórie, ale v žiadnom prípade nemá nič spoločné s udalosťami v krajine vychádzajúceho slnka. O to smutnejší je odklad z pochopiteľných dôvodov, Apocalypse sa nemazná, ale mesto otvára ako konzervu zemetrasením. Autori dráždia hada bosou nohou, ale kam sa vydať, keď bude svet v plameňoch a nezostane kameň na kameni?
Od vyprahnutých pláni Monument Valley so stopami v blate vplývajúc na jazdné vlastnosti vozidiel sa festival otvoril štyrom elementom na exotickom ostrove a tentoraz organizátori zaparkovali svoje stroje a vykopli posledným výkrikom šialenosti brány mesta inšpirovaného San Franciscom, ktoré sa pôsobením prírodných katastrof rozpadá na kusy. Evolution pre zvýraznenie dejovej línie vsadili na trojicu postáv, čo umožnilo pozrieť sa na dvojdňový event z troch uhlov. Príbeh je však zbytočný, komiksovo spracované prestrihy s animovanými statickými artworkami, spôsobom rozprávania ani atmosférou sa nehodia k divokému racingu, navyše pôsobia neuveriteľne lacno.
Trojica postáv reprezentuje tri obtiažnosti, odpadá skokový nárast náročnosti, no výzva a ciele zostali zachované v duchu predchodcov. Na kvalifikáciu musíte skončiť na stupňoch víťazov, najlepšie na prvom mieste, ale už nie je umožnený výber vozidla ani pretek, do ktorého sa pustíte. Autori dali prednosť priamočiaremu a preddefinovanému postupu z hľadiska sledovania udalostí meniacich ráz a členitosť tratí.
Racing na prírodno
Hlavnou devízou MotorStormu je dynamická zmena tratí v perzistentnom prostredí. Inými slovami, ak sa časti mostu pod kolesami prepadnú alebo v meste z asfaltu na rovnej štvorprúdovke vyrastú rampy a niekde tam padne do cesty komín či maják, v ďalšom preteku na rovnakej trati bude všetko tak, ako to tam príroda rozhádzala. Silnejúce zemetrasenie a tornádo na pobreží menia tvár tratí postupne. Ráno môže byť pokojné, slnečné, poobede spadne budova v centre a v daždivý podvečer už môžete unikať z rozpadajúcej sa metropoly smerom k lietadlovej lodi, kde končí príbeh každého účastníka Motorstorm.
Kampaň so sériou pretekov si delí trinástka tried vozidiel, s týmto šialeným počtom sa budete zoznamovať a absolvovať náročnejšie výzvy napríklad na takmer neudržateľných superbikoch alebo pekelne rýchlych superšportoch. Stálice v podobe kamiónov, štvorkoliek, pick-upov a (v Pacific Rift uvedených) Monster Truckov stále derú asfalt spolu s chopermi a namydlenými motorkami. Vysoká variabilita a priepastné rozdiely v správaní vozidiel sa jemne mažú traťami, ktoré budia dojem, že sa z nich vyparili rôzne povrchy. V betónovej džungli nájdete aj piesok a blato, ale už nie typické bahno alebo močiar. Tieto plne nahradili ostré zákruty, skratky a riskantné priechody ústiac do úzkych dier či neohraničených pasáží vysoko nad zemou, odkiaľ je ľahké zletieť.
Na deviatku tratí a ich variácie vrátane nočných a zrkadlových verzií ani na všetky typy vozidiel si počas celej kampane nestihnete zvyknúť a už je festival ukončený záverečným útekom, ktorý vždy predstavuje krkolomnú jazdu ohraničenú časom cez kolabujúce časti. Čo zostalo stáť, sa rúca, vo vysokých rýchlostiach sa s vami cesta zvezie do podzemia, odkiaľ vyletíte z tunela metra a prefrčíte popod padajúcu budovu skrývajúc sa pred sústredenou paľbou z vrtuľníka. Kampaň na svoju krátkosť servíruje mimoriadne intenzívne zážitky zrovnateľné so sledovaním katastrofického filmu. Scenárom dodáva vierohodnosť samotné urbanistické prostredie a tak ani pretek na mrakodrapoch s poškodenou statikou a roztrhanými stenami odhaľujúc kancelárie a okenice, ktoré čakajú na vaše nárazníky, nie sú nereálne, práve naopak. Po drobných úpravách si viete živo predstaviť, ako asi by vyzerala takáto divočina s rampami zo solárnych panelov, čo je na jednej strane desivé, ale na druhej ide o neobyčajný adrenalínový zážitok, aký ste ešte nehrali. MotorStorm Apocalypse je jednoducho hukot.
V preteku nepoznáš priateľa
Preteky v kampani vás pripravia na to nevyhnutné, predstavia nové prvky a potom vás nechajú objavovať ďalšiu porciu obsahu skrytú za doplňujúce módy. AI oproti predchodcom poľavila drasticky, jej správanie prekuknete okamžite. Umelo vybudovaný náskok tesne pred finišom (obyčajne počas záverečného kola) pošle do hája aplikovaním bŕzd a vyvolávaním častých kolízií, takže vám otvára priestor až do samotného čela, kde vám dýcha až do cieľovej roviny na krk. A zatiaľ čo Festival je len malým predkrmom, autori sa v Hard Core móde odomknutom pre každú verziu trate za prvenstvo nemaznajú a predkladajú také limity, že ich nie je možné takmer zlomiť.
Divočina na strechách mrakodrapov.
Aj opakovaná návšteva kampane má zmysel, na tratiach nájdete zberateľské kartičky a objavíte pasáže, ktoré vám pomôžu v neľútostnom multiplayeri. Na MotorStorm si treba zvyknúť aj na brutálnu náturu každého preteku, pretože havárie a kolízie sú úplne bežné a časté. Niekde je to strom, vrak, múrik, stena alebo kamión rozdupávajúc kapotu vašej buginy. Často úvodných pár metrov rozhoduje o výsledku závodu, rozdiely medzi prvým a posledným často býva niekoľko desiatok sekúnd. Dobrý štart je len polovicou úspechu, pretože tlaky zvyšuje aj stávkovanie. Pred pretekom môžete svoje nasporené pokerové žetóny (chipy) vsadiť na niektorého z hráčov. Ak vyhráte, navýši sa ich počet a tým aj šanca zhrabnúť v ďalšom kole poriadny balík.
Chipy zastupujú tradičné skúsenostné body, ktoré narastajú za víťazstvá, jazdu šmykom, skoky, ale aj rôzne ocenenia, medaily a challenge. Posledným dvom menovaným je venovaná mimoriadna pozornosť, sú previazané na všetko, čo v hre robíte, s čím jazdíte a na akých tratiach. Sleduje sa počet víťazstiev, čas strávený vo vzduchu skokmi, dĺžka driftov, počet rozdaných bodíčkov a pod. Pre každé auto sa vedú individuálne štatistiky, ktoré postupným plnením odomykajú nové verzie vozidiel a pochopiteľne aj adekvátny počet expov. Tie na druhej strane nielen povyšujú Rank, ale aj odomykajú súčiastky pre vizuálnu úpravu. Dajú sa vymeniť kapoty, strechy, nárazníky, kolesá aj také prkotiny ako svetlomety, koncové svetlá a miera poškodenia laku zvetraním či množstvo škrabancov. Karoséria sa dá ďalej vyšperkovať nálepkami, vynilmi a štartovacím číslom.
Stavebné povolenie: zamietnuté
Personalizácia vozidiel tým nekončí, priamo v multiplayeri si vyberáte z powerupov, ktoré sa priamo podpisujú pod správanie na trati. Sú rozdelené medzi riadenie, motor a šasi. Podľa trate si môžete preddefinovať výzbroj (loadout) podľa vybraného vozu, napríklad ľahkým superšportom sa hodí zvýšená priľnavosť, rýchlejšie chladenie motora a odolnosť voči bodíčkom. Obyčajne aj stroj, ktorý nie je súci pre hlbokú vodu alebo piesok sa dá dodatočne upraviť tak, aby svoje slabosti vykryl práve powerupmi. Balansovaniu rozdielov venovali autori obrovské úsilie, aj keď narazíte na trate, kde majú navrch bez rozdielu vybrané triedy: na pobreží dominuje bugina alebo čokoľvek s veľkými kolesami, na moste zase pretekárske auto alebo super mini. Multiplayer je mimoriadne návykový a skrýva v sebe množstvo hodín. Servery nie sú zaťažené, ale dochádza k zvláštnym pauzám medzi vyhodnotením preteku a čakaním na nasledujúci. Práve počas nich občas vypadáva spojenie, inak je sieťový kód stabilný.
MotorStorm Apocalypse od svojich predchodcov urazil poriadny kus cesty, typická uvoľnená atmosféra festivalu je udusená prírodnými katastrofami a agresívnejším priebehom. Na uliciach sa poflakujú blázni, ktorí vám skáču na kapotu a niekde opodiaľ na vás útočí aj milícia a neváha použiť zbrane. Hranie z veľkej miery pripomína únik z katastrofického filmu, kde ste sa ocitli úplnou náhodou. Tomu je prispôsobené vysoké tempo spôsobujúce obsahový dlh kampane a jeden z najlepšie namixovaných soundtrackov poslednej doby. Prsty majú v ňom Elite Force, Noisa a DJ Shadow, ktorí orchestrálne skladby osolili pre MotorStorm tak typickým drum and bassom. Výsledok aj vďaka formátu DTS predstavuje záťažový test pre reproduktory zvýraznenými basovými linkami.
Krátka, ale výbušná singleplayerová kampaň, pri ktorej sa neprestávate čudovať nad predkladanými situáciami, červená obrazovka tesne pred explóziou motora (stratou života), doplnkové módy a mimoriadne návykový multiplayer. Nepripomína vám to niečo? MotorStorm: Apocalypse je Call of Duty medzi racingami, nie po komerčnej, ale charakterovej stránke typickej pre letné blockbustery. Takto ste ešte nejazdili, garantovane.
RECENZIE HRÁČOV |
6.0
MICROPHONESK
5.5.2011
Keby som mal veľmi stručne charakterizovať nový počin od Evolution Studios, tak by som pov...prečítať celé
|
PS3
Vývoj: SCEE / Sony Czech / Evolution Studios Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|