INFAMOUS 2 |
INFAMOUS 2 |
Katrina. Jediné slovo, ktoré pre státisíce ľudí znamená symbol smrti, utrpenia a straty domova. Hurikán, ktorý sa mestom New Orleans prehnal v roku 2005 mal katastrofické následky. V meste po besniacom živle prepukla humanitárna katastrofa s ďalekosiahlymi dôsledkami na celé USA. Kríza sa nevyhla sa ani vtedajším politickým špičkám a ešte dlho sa diskutovalo, či vláda zasiahla dostatočne skoro a dostatočne účinne. Možno ako memto, možno ako upozornenie, možno ako svoj odkaz spoločnosti, alebo snáď ako výstrahu sa práve hurikánom zničené mesto v Sucker Punch rozhodli použiť ako kulisy pre druhý príbeh hlavného hrdinu inFamous 2.
Netvor je 1123 míľ od New Marais
Bez ohľadu na to, aký dôvod sa skrýva za výberom New Orleans, štúdiu treba za tento odvážny krok pogratulovať. Hoci sa herné mesto volá New Marais, odkazy na Katrinu sú na každom kroku a tak originálne prostredie sme tu už dlho nemali. Ako keby nestačila prírodná katastrofa, New Orleans New Marais čaká ďalšia hrozba. Cole McGrath, superhrdina, ktorý prežitím záhadnej explózie nadobudol schopnosť manipulovať s elektrinou, sa práve do tohto mesta ukryl pred Netvorom. Netvor, obrovský humanodiný tvor s nezdravo červenou farbou tela, postupuje po východnom pobreží USA, ničí jedno mesto za druhým a Cole bude musieť v New Marias veľmi rýchlo vymyslieť plán, ako ho zastaviť.
Dopomôžu mu v tom starí známi, jeho priateľ Zekea agentka Kuo, zoznámi sa ale aj s novými postavami, ktoré mu pri kompletizovaní zbrane proti Beštii nejakým spôsobom skrížia cestu. V prvom rade je tu starosta Bertrand a lokálna domobrana, ktorá sa za akýchkoľvek podmienok snaží v meste udržať aspoň náznak poriadku. Nesmieme zabudnúť ani na tajomnú Nix, ktorá je rovnako ako Cole obdarovaná nadprirodzeným schopnosťami.
Vitajte v meste
inFamous 2 vychádza v plnej miere zo svojho predchodcu. Dostane sa vám pod kontrolu hrdina v otvorenom meste plnom nepriateľov i obyčajných obyvateľov, netvorov a ľudí so superschopnosťami. Budete plniť hlavné úlohy, vedľajšie questy, čistiť jednotlivé štvrte mesta od zločincov a upgradovať svoje schopnosti. Príbehové misie posúvajú dej dopredu, rozpletajú a znova spájajú príbehy všetkých postáv (pre ich lepšie pochopenie je potrebné pozbierať všetky audionáhrávky z vypadajúce poštových holubov) aby ste sa vo finále dozvedeli, čo Netvor hľadá a kým vlastne je.
Najmä príbehové misie sa môžu pochváliť takmer dokonalými cutscénami. Nejde ani tak o kvalitu grafiky, ako o celkový pocit z toho, ako postavy na obrazovkách „prežívajú“ svoje role. Za všetkým určite stojí prepracovaný motion capture, ktorý postavám vdýchol esenciu života a pozdvihol ich nad obyčajné herné charaktery.
Vďaka za pevnú zem
Príchod do New Marais Coleovi napovie, že okrem prípravy na finálny boj s približujúcou sa Beštiou sa v meste bude musieť sústrediť aj na ďalšie problémy. Ozbrojená domobrana začína až príliš zasahovať do života nestranných obyvateľov, starosta sa prejavuje podivnými chúťkami. Z ostrovov v bažinách vyliezajú zmutované monštrá a aby toho nebolo málo, do situácie výrazne zasiahne aj ďalšia frakcia.
Mesto tak bude potrebovať kompletnú očistu, štvrť za štvrťou je možné cez bočné úlohy oslobodiť a zabrániť tak ďalším násilnostiam. Na uliciach je treba zabrániť prepadom, podať prvú pomoc zraneným občanom, zamedziť bombovým útokom alebo zastaviť prebiehajúci únos. Bočné úlohy sú rozmanitejšie ako v InFamous 1 (budete zabíjať, fotiť, prenasledovať, napájať transformátory, odnášať dôležité balíčky, atď) a hoci mikroúlohy (únosy, prepady, bomby) sa stále opakujú, na celkovú bohatosť hry to nemá negatívny dopad aj vďaka dobre napísaným hlavným questom.
New Marais pozostáva z dvoch ostrov, ktoré sa postupne otvárajú v doprovode hlavnej dejovej línie. Prvý ostrov je relatívne nedotknutý hurikánom a tvoria ho klasické domy, obchodné štvrte, megalomanský kostol a podobná architektúra. Druhý ostrov stál ale presne v dráhe prírodnej katastrofy a jeho prvá polovica si ničivú kombináciu vetra a vody odniesla v plnom rozsahu. Väčšina domov je pod vodou, všade vládne špina, neporiadok, smútok, strach. A netreba zrejme pripomínať, čo sa stane, ak sa elektrinou nabitý Cole na dlhší čas dostane do kontaktu s vodou. V týchto momentoch budete skutočne ďakovať za každý meter štvorcový pevnej zeme (a strechy).
Karma is a bitch
Aký požič, taký vráť. Každá akcia vyvoláva reakciu. Všetko, čo spravíte, sa nejakým spôsobom prejaví a vráti ako bumerang späť. V InFamous 2 má rovnako ako v prvom diele karma zásadný vplyv na celé mesto. Navyše došlo k „zhmotneniu“ prístupov, zatiaľ čo pomáhanie Kuo z vás spraví ozaj ozajstného Hrdinu, Nix a jej brutálne a často šialené nápady z vás v očiach ľudí spravia ďalšieho krutého zlosyna. Občania v meste vás vnímajú podľa vašich predchádzajúcich činov. Inak sa správajú, keď ich budete liečiť alebo vysávať z nich život, inak keď budete pomáhať miestnej polícii alebo okrádať pouličných hudobníkov.
Často sa budete musieť medzi „dobrým“ a „zlým“ prístupom rozhodnúť s vedomím, že tým pozmeníte celú hru, lebo iné misie sa vám po tomto rozhodnutí zablokujú a ostanú navždy neuskutočniteľné. Rozkošatený strom morálnych volieb má na špici súboj so samotným Netvorom. Tu ešte celý svoj postup budete môcť prehodnotiť, možno zistíte, že ste si nevybrali najlepšiu cestu a svoj karmický postoj prehodnotíte o 180°.
Dvojaký prístup je extrémnym motivačným mechanizmom prejsť si hru ešte raz a to hovorím aj z vlastnej skúsenosti. Nestáva sa mi často, aby som si po dohraní hru okamžite spustil znova, ale Coleho jednoducho musím zažiť aj v jeho najtemnejšej podobe. Tentokrát dostane ten úbohý plebs v New Marais poriadne na prdel.
Superhrdina a superschopnosti
Bývalý poslíček má k elektrine mimoriadne pozitívny vzťah, to všetci dobre vieme. Dokáže metať elektrické blesky, granáty alebo rakety, zvláda grindovanie koľajníc a elektrických káblov, ovláda obmedzenú formu telekinézy a dokonca tak trochu aj lieta.
Zeke, jeho kamarát z mokrej štvrte, stále cíti potrebu vymazať svoj prešľap z Empire City a všemocne sa snaží McGrathovi pomôcť. Hneď na začiatku napríklad od neho dostane zbraň – obušok s funkciou elektrického šoku. Tá v zásadnej miere zmení boje telo na telo, je dokonca možné ju vylepšovať a nakupovať tzv. finish údery.
Cole je tiež šikovný parkourista, dokáže bleskovo vyšplhať na akúkoľvek budovu, dopadnúť z veľkej výšky do kotúľu, behá ako srnka, skáče ako zajac. Lenže vo svojej podstate je iba človek, stačí pár dobre mierených výstrelov a jeho život skončí rovnako ako kohokoľvek iného. Preto je závislý na elektrických zariadeniach, z ktorých dokáže vysávať silu potrebnú pre svoje superschopnosti a ktoré ho tiež dokážu vyliečiť efektívnejšie ako nič nerušené postávanie na ulici.
Špeciálne schopnosti sa rovnako ako celá hra rozdeľujú do dvoch veľkých vetiev, ktoré nemožno otvoriť pri jednom hraní. Schopnosti sa dajú vylepšovať po splnení určitého počtu vedľajších úloh, resp. po dosiahnutí určitej hodnoty karmy. Na zakúpenie schopností ešte následne treba nazbierať dosť skill bodov. Hra vás týmito bodmi odmeňuje za každý vykonaný skutok a platí, že extravagantnejšie akcie znamenajú viac expu. Ak trafíte nepriateľa v lete, alebo ho zhodíte zo strechy, prinesie vám to viac bodov než jeho klasická likvidácia.
Paleta superschopností je namiešaná veľmi umne. Kto chce, bude hrať na strednú diaľku pomocou bleskov a granátov. Opatrnejší zvolia ostreľovací mód či rakety. Elektrický obušok sa stane voľbou č. 1 pre fanúšikov tesných súbojov. Nechýbajú ani extrémne ničivé elementálne útoky (tornádo, elektrická búrka, atď) a ako celok tieto kombinácie fungujú viac ako dobre.
Do čo najpodrobnejšieho preskúmavania mesta Coleho ženie túžba nájsť všetky úlomky zvyšujúce jeho kapacitu. Čím viac úlomkov nájde, tým viac dokáže elektriny vo svojom tele uchovať a tým menej je závislý na externých zdrojoch. Úlomkov je síce v meste vyše 300 , našťastie ich nie je problém odhaliť vďaka internému elektromagnetu, ktorý ich výskyt spolu s polohou najbližších elektrických zariadení ukazuje na mape.
Keď vyrastiem, budem herný dizajnér
Kreativita ľudí nemá obmedzenie. Prečo nevyužiť túto vlastnosť a nedovoliť ľuďom pretvoriť do skutočnosti vlastné nápady? Sucker Punch práve takúto možnosť prinášajú a vo svete New Marais si veľmi jednoducho a pritom účinne budete môcť navrhnúť svoje vlastné dobrodružstvá.
Priamo v hre je zabudovaný editor misií, ktorý v reálnom čase dokáže vaše nápady pretransformovať do novej misie. Vyberiete si rozloženie postáv, dopíšete texty, naklikáte skriptové udalosti a takto vami vytvorenú misiu môžete ponúknuť ľuďom online. Tí si ju zahrajú, ohodnotia ju a vy sa možno aj vďaka tejto skúsenosti stanete skutočným herným dizajnérom.
Z chodenia bolia nohy
New Marias nepatrí k najväčším open world hrám v histórii, ale jeho rozloha je dosť veľká na to, aby Colea pri presúvaní sa z jedného konca na druhý boleli nohy. Iste, dokáže grindovať, obmedzene sa vznášať a preskakovať medzi budovami. Pred koncom hry sa tiež sprístupní ešte jedna zaujímavá možnosť presunu, no nie každý spôsob sa dá použiť univerzálne a tak najmä prechody medzi ostrovmi resp. presuny kvôli bočným misiám z jedného konca mapy na druhých občas zbytočne zaberajú veľa času.
Rôzne detaily, ktoré si možno na prvý pohľad ani nevšimnete, obohacujú vizuálnu kompozíciu hru. Tu sú to popraskané rúry, inde zhrdzavené železá, značky, nálepky, úsmevné názvy produktov či filmov premietaných v kinách a stovky iných drobností, ktoré oživujú vizuál mesta. Grafika je vzhľadom na štýl hry pôsobivá, aj keď svoje korene z inFamous 1 nezaprie. Občas najmä pri grafických efektoch vidieť nepekne (ne)vyhladené okraje. Čo je ešte horšie, raz som sa úplne zasekol vo vnútri budovy (prepadol som sa do textúry) a musel som reštartovať celú misiu od začiatku. Občas sa tiež po použití telekinézy objekty nesprávajú tak, ako by sa mali, ale na celkový dojem to nemá zásadný vplyv. Na druhú stranu, zvýšená bola miera zničiteľnosti a aj keď je to skôr iba na efekt, niektoré budovy, prístavby či lešenia sa dajú v doprovode obrovského rachotu zrovnať kompletne so zemou.
Sila elektriny
Fanúšikovia InFamous možno budú pri hraní dvojky reptať na nedostatok inovácií. Nehas, čo nepáli je ale v tomto prípade ten správny prístup a inFamous 2 na overený základ pridáva nových nepriateľov, nové schopnosti, nové rozhodnutia a najmä celé nové mesto . Nepopierateľným bonusom sú užívateľské misie a potom tú máme takmer povinné dvojnásobné prejdenie celej hry kvôli odomknutiu všetkých možných misií. Takže rozbíjajte prasiatko a vyťahujte peniaze z ponožiek lebo inFamous 2 si vašu investíciu určite zaslúži.
RECENZIE HRÁČOV |
8.5
|
PS3
Vývoj: SCEE / Sucker Punch Štýl: Akčná Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|