DIABLO 3 |
DIABLO 3 |
Pekelná papuľa sa znovu otvára a hltá jednu úbohú dušu za druhou. Hráči prepadajú davovému šialenstvu a kričia vášnivejšie ako dvanástky na koncerte Justina Biebera. Po jedenástich rokoch sa konečne dočkali. Obchody nestíhajú objednávať a vraj sa to dá prirovnať len k launchu World of Warcraft a potom dlho, dlho nič (štatistika slovenského obchodu s hrami). Rozvášnený dav berie škatule rovno z paliet. Nie jednu, ale rovno po dvoch alebo aj piatich. Ošiaľ hraničiaci s hystériou kvôli škatuľke nesúcou názov Diablo III.
Starí známi
Na výber je z piatich hrdinov, ktorí skrížia cestu Diablovi. Barbarian je klasický búchač vsádzajúci na brutálnu silu a v skupine zastáva úlohu tanka. Demon Hunter je záškodnícky typ s diverznou taktikou a lukostreleckými vlohami. Monk vsádza na bojové umenie a útoky na telo, na čo sú zamerané aj jeho aktívne skilly. Witch Doctor ovláda voodoo a na svoju obranu privoláva šamanstvom mŕtvych aj živých. Posledným je Wizard, ktorý vsádza na kartu elementov ohňa, vody a bleskov. Po dizajnovej stránke by sa mohlo zdať, že sa jedná o úplne nové postavy (teda až na barbara a čarodejníka), no v podstate sú v nich nasúkané vlastnosti starých. Demon Hunter kombinuje Assassinku a Amazonku, Witch doctor supluje nekromanta a monk ma určité rysy druida a paladina.
Každý hrdina začína so svojim vlastným príbehom, no ich osudy sa stretajú pri mestečku Tristram, kde z neba dopadla hviezda na katedrálu, v ktorej sa práve nachádzal Deckard Cain s neterou Leah. Hviezda vyhĺbila do zeme kráter o hĺbke niekoľkých poschodí, v ktorom zmizol aj jeden z posledných horadrikov Cain a Leah chce, aby ste ho našli. Príbeh je opäť sprevádzaný renderovanými animáciami a Blizzardi sa znovu prekonali. Tak úžasne detailné cut scény s prekreslenými detailmi každej vrásky a každého vlasu proste stoja za to pozrieť niekoľko krát dokola.
Zmluva s Diablom
Najzávažnejšia otázka je, ako sa nové Diablo hrá. Žiadnu paniku. Hrá sa božsky, alebo lepšie, pekelne dobre. Stará atmosféra smradľavých kobiek zostala zachovaná a neprídete ani o hack’n‘slash klikfest známy z pôvodných dielov, pretože to je to, čo fanúšikovia chcú a keď to funguje, tak to nemeň, vraví sa.
Po novom si levelujete svojho vlastného kováča a šperkára. Prvý dokáže rozbiť prinesené kúzelné predmety na esencie a zuby/oči/kopytá v prípade vzácnych artiklov, z ktorých zasa vie ukovať úplne novú magickú vec podľa vlastného výberu. Samozrejme, čím vyšší level, tým lepšie predmety a viac peňazí ktoré doňho nasypete. Šperkár vie spájať drahokamy aj ich vyberať späť zo socketov, takže tento krát o drahocenný kameň neprídete ako tomu bolo v Diablo 2. Na sólo výprave so sebou môžete zobrať kumpána v podobe templára, lotra alebo kúzelníčku, ktorí suplujú váš protiklad potrebný v boji, takže pre barbara je vhodná kúzelníčka a pre kúzelné povolanie zasa tank v podobe templára.
Každý hrdina disponuje aktívnymi a pasívnymi zručnosťami. O pasívne sa nemusíte starať a stačí si vybrať z cca 15 pri úrovniach 10, 20 a 30. Tie aktívne sa ďalej rozdeľujú na Mouse Skills a Action Bar Skills. Prvé sú štandardne namapované na ľavý a pravý klik a slúžia ako primárny a sekundárny útok, druhé sa ovládajú klávesami 1 až 4 a predstavujú podporné, plošné či obranné kúzla alebo aury. Za všetky spomeniem len zopár ako napr. zemetrasenie a dupnutie pre barbara, meteor a ľadová smršť sekunduje kúzelníkovi alebo vyvolanie zombíkov či šamana v prípade Witch Doctora.
Čo vám diabol nesplní
Zabudnite na fľaštičky s manou, tá sa plní automaticky. Nápoje života zostali, no tak isto ako aj kúzla majú svoj cooldown, kedy na ďalšie použitie musíte počkať. Do hry môžete pozvať len troch ďalších hráčov, čo je o štyroch menej ako minule, čo trocha zamrzí. Vyššie úrovne nezaručujú viacej peňazí, tých bude takmer stále nedostatok. Nečakajte pri viacerých hráčoch viac EXPov z príšer. Tie majú len zvýšené zdravie o 70% pri každom ďalšom hráčovi, takže výhoda je len v tom, že čím viac hráčov, tým zabíjate rýchlejšie. Na druhej strane padá každému zo zabitých vlastný loot a nemusíte sa báť, že vám nič nezostane. Vzájomná podpora hráčov ochrannými aurami alebo zosilnenými kúzlami viacerých kúzelníkov neexistuje a v podstate sa sólová hra od tej v partii až toľko neodlišuje, mali by ste sa ale držať pokope, pretože osamotený hráč je pre pekelné šíky lacnou korisťou. Odstránené boli zvitky s portovaním do mesta a aj tie na identifikovanie predmetov. Po novom to už zvládne každá postava implicitne.
Rozdeľ a panuj
Veľa ortodoxných hráčov bolo pobúrených, keď zistili, že po dosiahnutí novej úrovne si nebudú môcť prideliť žiadne body zvyšujúce atribúty postavy, pretože sa prideľujú automaticky a báli sa, že vývoj hrdinu sa nedá nijako ovplyvniť, keďže taktiež absentuje aj tradičný strom schopností. Nebol by to ale Blizzard, keby to nevyriešil šalamúnsky. Atribúty do sily, inteligencie, obratnosti a života sa prideľujú automaticky s každou dosiahnutou úrovňou, no oveľa závažnejšie sú tieto atribúty na zbraniach a predmetoch. Tie sú mnohokrát také obrovské, že aj z bojazlivého kúzelníka si dokážete vyrobiť tanka len správnym nasadením kameňov do slotov brnenia alebo prilby. Slobodný výber vlastností a smer akým sa postava vyvíja, je nahradený postupným získavaním všetkých. Ich počet na prvý pohľad nie je až taký zarážajúci, no dajú sa dodatočne upravovať pomocou rún, ktoré tiež dostávate automaticky levelovaním postavy. Niektoré pridajú viac poškodenia, iné zvýšia dosah alebo trvanie kúzla, ďalšie zasa zmenia inak útočné kúzlo na obranné atď. V konečnom dôsledku sú postavy na finálnej úrovni rovnakej triedy identické, no líšia sa zvolenými kúzlami a runami v nich vloženými. Odbúral sa tak problém zle zvolenej cesty.
Stay a while and login
Blizzard sa rozhodol, že už nebude oddeľovať multiplayer od sólo hry, takže musíte byť konštantne pripojení cez Battle.net, cez ktorý sa ukladajú všetky vaše štatistiky a uložené pozície. Viedlo ich vraj ku tomu možné cheatovanie, kedy by nemali kontrolu nad uloženými pozíciami, čo by viedlo k nestabilite ekonomického systému aukcií. Ak sa pozrieme na fakt, že Diablo 3 zaznamenalo vyše dvoch miliónov predobjednávok a počet polnočných predajov pri vypustení hry dosiahol počet 8000, nie je prekvapujúce, že počiatočný nával ľudí, ktorí chceli hrať, bol obrovský. To ale nezvládali servery a padali jeden za druhým, takže hráči sa nemohli prihlásiť.
Podobná situácia nastala pri digitálnej distribúcii, kedy nebolo toho diabla/boha, aby sa inštalačka normálne stiahla a opäť jeden error striedal druhý. Na jednej strane je to možné pochopiť, keďže je Diablo 3 niečo ako zjavenie panny Márie a každý chce byť u toho, no na druhej strane to zákazníka samozrejme nemusí zaujímať, ak si za hru riadne zaplatil. Blizzard robil týždeň pred launchom záťažové testy s open betou a počet predobjednávok im mohol tiež napovedať, aká záťaž bude v plnej prevádzke. To im však asi bolo málo a servery vypadávajú. Raz nejde európsky, raz americký. Mohli by ste ich skúsiť v menu prehodiť, no uložené postavy a pozície sa medzi sebou nezdieľajú, čiže musíte hrať odznova.
Omrvinky pre Blizzard
Kravatovým pánom sa nepáčilo, že sa na internete kšeftovalo so vzácnymi predmetmi niekedy za horibilné peniaze a oni z toho nemali nič. Preto Diablo 3 prichádza s novinkou aukčných domov, kde môžete nechať vydražiť svoj predmet alebo naopak dražbou kúpiť ten, po ktorom vám srdce plesá. Dražiť môžete za peniaze nazbierané v hre alebo reálne, no za tie vraj až od 30. mája. Niektoré veci idú za nehorázne sumy a predávajúci asi nemajú pána boha/diabla pri sebe, iné ako napríklad drahé kamene sú zasa neskutočne lacné oproti tomu, akú námahu stojí ich zbieranie a vylepšovanie v hre. Blizzard si samozrejme pri predaji predmetov účtuje poplatok (stiahne 15% hernej meny alebo reálnych peňazí podľa aukcie), čím si chce kompenzovať „ušlý zisk“ za čiernotu z internetu, resp. peniaze vrazí na údržbu serverov a služieb.
Pekelné farby
Audiovizuálna stránka je na vysokej úrovni. Už som spomenul neskutočné renderované filmy, no napríklad hudba nezostáva svojím predchodcom nič dlžná. V zápale boja si ju síce nemusíte všimnúť, a to práve preto, že je taká nevtieravá, no pri gradácii deja sa vie poriadne rozohniť. Pri prvých zverejnených obrázkoch nastalo mierne preľaknutie, pretože niektorým sa zdalo, že Diablo stratilo svoju atmosféru a bolo nahradené dúhovými farbičkami miesto krvavých tiel. Nie je tomu tak a zohavené telá, ponuré kobky, smradľavé stoky, ale aj hlboké močiare, obrovské zasnežené hradby, či vyprahnuté púštne oázy vyzerajú fantasticky. Úrovne sa navyše generujú zakaždým trocha inak z rôznych stavebných schém a tam kde pri jednej hre bola pivnica s questom, môže v inej stáť niečo iné. Drobným šrámom na kráse mi prišli len nie veľmi detailné textúry na už tak málo polygonových postavičkách, ale vzhľadom na to, aké množstvo sa ich dokáže nasúkať a koľko možných aj nemožných pekelných výplodov na vás peklo posiela na jednu obrazovku, im to odpustím.
Podpísať krvou?
Cesta do pekla a naspäť vám zaberie kľudným tempom nejakých 14 hodín, no hra má tú pekelnú vlastnosť, že dokáže stiahnuť naspäť. Po dohraní bez mihnutia oka automaticky zvyšujete obtiažnosť a púšťate sa znovu do dobrodružstva, pretože stále niekde tam sú lepšie predmety na vyzbrojenie, vyzývavejší nepriatelia na porazenie a prehliadnuté questy na objavenie.
Diablo 3 je morová rana, ktorá môže skoliť viac partnerských vzťahov ako je milé. Milé polovičky naše: sexi prádlo nepomáha, to, čo smrdí, nie sú prepotené tričká a nohy, ale pekelný zápach síry a démonickej krvi. Neplačte, neproste a nevyhrážajte sa, pretože svet sa sám nezachráni. Môžete s nami rozprávať, dať nám najesť, ukojiť fyzické potreby len v prípade, ak padne login server a áno, sedieť deväť hodín vkuse za PC je normálne a nie, nie sme infantilní idioti.
Nechcem pozerať hokej a nie, nemusím ísť v nedeľu do kostola, lebo tam sa o diablovi len šepky rozpráva, no ja som ho zabil. Trikrát. V pekle som strávil už 30 hodín a vlastne ani neviem ako a týmto obviňujem autorov, že do hry púšťajú podprahové mantry, ktoré ma povolávajú späť. Kresťania, židia, moslimovia a iné náboženstvá sa pekla boja. Ja nie, pretože ja som tu doma.
RECENZIE HRÁČOV |
9.0
|
PC
Vývoj: Blizzard Entertainment / ABC Data / Blizzard Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|