FORZA MOTORSPORT 5 |
FORZA MOTORSPORT 5 |
“Tvoj Drivatar jazdí ako prasa,” stálo v SMS správe a ja som prehodnotil ďalší štart. Vlastne mi to ani nemusela pripomínať, v racingoch - ak môžem - jazdím agresívne a nehľadím (pri vypnutom deštrukčnom modeli) na následky. Ak ste niekedy pretekali so živými súpermi, prvá zákruta často rozhodovala o víťazoch a porazených. Po odpískaní preteku žal úspech ten, kto prežil úvodný lievik s búraním, pretláčaním a bodíčkovaním. Keď ste sa odpojili z multiplayeru, bolo po všetkom, no Drivatar vo Forza Motorsport 5 jazdí za vás, aj keď nehráte. Reprezentuje vás.
Systém Drivatarov je prvok, ktorý sa po Autologu a monitorovaní každej akcii dá nazvať ako ďalší stupeň evolúcie racingov. A rozhodne nie je tak prominentne vystavený ako ďalšia silná stránka hry - technické spracovanie. Forza Motorsport 5 je v súčasnosti najkrajším racingom. Áno, chystajú sa ďalšie, ale než dôjdu do finálnej verzie, bude na vrchole. Turn 10 stále robí problém autenticky spracovať konkrétne materiály (šitie, plast, koža) a ešte stále majú rezervy pri svetlometoch (v tejto oblasti kraľuje Polyphony Digital), autá sú však maniakálne spracované, zvonka, zvnútra a niektoré dokonca môžete v Autovista móde vyzliecť a dívať sa na karbónový monokok.
Nie je to len bohatším prostredím okolo tratí, živšími tribúnami ani počtom polygónov na autách, ale aj drobnosťami ako vyrazené názvy firiem na diskoch kolies, nity okolo výfukov, húsenice po zváraní, nerovnomerne nanesený lak na karosérii a lámanie svetla odhaľujúce nedostatky inak vždy dokonale naleštených áut. Ak sa pozriete bližšie, nájdete škrabance na kotúčoch bŕzd. Sú to hlúposti a pri hraní ich vôbec nevnímate a ak si vo Foto móde nepriblížite kameru na maximum, nemusíte si ich vôbec všimnúť, tak ako stúpajúci dym na cieľovej rovinke na Sebringu medzi zaparkovanými karavanmi, chlapíka na zákrute na Spa, krúžiace vrtuľníky nad Prahou alebo ramená kameramanov, z ktorých sa potom skladajú zábery v replayoch.
Vstup série Forza Motorsport na novú platformu je plný kompromisov definovaných dátumom vydania konzoly Xbox One. Ako launch titul demonštruje možnosti novej konzoly a spolu s Ryse ich je možné označiť za pravé next-gen tituly. Hra je pochopiteľne vybavená fantastickou grafikou a zvukom, ktorý tentoraz zohľadňuje vzdialenosť od pevných a pohyblivých prekážok, jeho šírenie a lámanie, bude to práve Drivatar systém, o ktorom sa bude ešte dlho hovoriť.
Turn 10 nevymysleli koleso, proti duchom ste už isto jazdili v iných hrách, no vždy na trati bol iba jeden a ten kopíroval jazdu na vybranom aute na vybranom okruhu. Vo Forza Motorsport 5 je takýto “duch” generovaný vaším stýlom jazdy: čím dlhšie, čistejšie a rýchlejšie jazdíte, tým bude váš Drivatar zaradený do vyššej kategórie / obtiažnosti. Pred pretekom sa natiahnu do vašej hry Drivatari ostatných hráčov, vďaka čomu sa úplne potlačila strojovosť AI a autorom sa podarilo vniesť aj do “offline - sólo” hrania ľudský element a konštantnú výzvu. V teoretickej rovine to vyzerá ako vyriešenie dlhoročného problému, v praxi však potrebuje dozrieť do ideálnej podoby, pretože nik v racingoch nejazdí čisto a každý sa chce v prvej zákrute ujať vedenia.
A preto vám dajú súperi sendvič na rovinke, naberú pri prudkom brzdení, vytlačia zo zákruty, spomalia sa o vás. Systém Drivatar je dôvod, prečo ako prvé vypnete deštrukčný model a ako druhé orchestrálnu hudbu, ktorá sem zablúdila z akčného filmu a do rýchlych pretekov sa vôbec nehodí. Autá sa o seba obíjajú, plechy sa ohýbajú a sem-tam aj odpadne nárazník či spojler, deštrukčný model viac funguje vo vnútri ako navonok, kde budete vidieť obité okná, prasknuté sklá, ušpinené karosérie a kolesá kúskami pneumatík. Na čistú jazdu sa nehľadí, hra nepenalizuje agresívnu jazdu a pri vypnutých deštrukciách neprichádza ani pokuta vo forme kreditov.
Sú to slabiny Drivatarov, ktoré vám pomôžu vyhrať preteky ľavou zadnou, z ich jazdy sa dá prečítať, kto má zapnutú celú ideálnu stopu, kto ju slepo nasleduje, kto brzdí tam, kde by mal mať ešte plyn na podlahe, čo vytvára celú radu príležitostí na predbiehanie hlavne z vonkajšej strany. Žiaden pretek Forza Motorsport 5 nie je rovnaký. V jednom kole vás bude prenasledovať kamarát s extra čistou jazdou, na ďalšej trati vám uštedrí bodíček, pri reštarte sa natiahnu iní súperi a pri zvýšení výzvy majú preteky (s prižmúreným okom) veľmi blízko ku klasickému online multiplayeru. Až na to, že sa neodpájajú ako živí hráči, keď vidia, že prehrajú.
Na okruhoch je konštantne vidieť súperenie a boj o priečky, autá vyletujú z trate, keď nedobrzdia, úmyselne si skracujú šikany cez obrubníky, vynášajú ich zákruty, keď do nej vojdú rýchlo. Na súperenie a zlepšovanie apeluje aj samotná hra, ktorá okrem Drivatarov sleduje aj vaše aktuálne poradie v celosvetovom rebríčku a vyberá rivala. Ak prekonáte jeho traťový rekord, v ďalšom kole vám hra nájde nového. Nepredvídateľnosť Drivatarov je dôvod, prečo sa vracať k podvyživenej a obsahovo chudobnej zostave pretekov pre jedného hráča.
Turn 10 zmenili štruktúru Svetovej tour z Forza Motorsport 4 na sériu Líg a súťaží, ktoré sa tvária ako šampionáty, no v skutočnosti ide o desať po sebe idúcich pretekov v rôznych rýchlostných triedach. Otvorenosť sólo kampane dovoľuje vyberať si iba také, aké vám vyhovujú a ak povedzme nemáte radi ťažké Muscle autá, zamierite do ligy ľahkých športiakov. Forza Motorsport 5 kladie dôraz iba na klasické pretekanie, nenájdete tu žiadne časovky, draft s manuálnou prevodovkou či stíhacie preteky preverujúce vaše schopnosti v súboji značiek. Kampaň pomerne skoro stratí na atraktivite, čo sa snaží dohnať eventami s predbiehaním áut.
Nízka variabilita je úzko spojená aj s nízkym počtom tratí, ich ponuka sa orientuje iba na skutočné okruhy a zo štrnástich prostredí sú iba dva fiktívne. Áno, Praha a Alpy sú najlepšie a ukazujú, kde je možné využiť výkon Xbox One, no v hre márne budete pátrať po ikonickej Fujimi Kaido alebo jesennej Maple Valley. Vo Forza Motorsport 5 prevetráte Indie špeciál iba na jednom ováli a trať tratí Nordschleife absentuje úplne. Kým nemáte poriadne rýchle áuta z triedy R alebo formule, klasických okruhov sa rýchlo prejete a začnú nudiť. A nie je to iba počtom tratí, ale v hre nie sú žiadne nočné jazdy, chýbajú vytrvalostné preteky a z toho dôvodu aj zastávky v boxoch, zmena počasia alebo dynamická zmena dennej doby či prašné cesty.
Vo Forza Motorsport 5 stále svieti slnko a jazdí sa na asfalte. Viete, ako dlho jazdíte na okruhu, ale neviete, ktoré kolo bolo najrýchlejšie. Viete, proti komu vás hra postavila, ale neviete, o koľko ste rivala prekonali. Na konci preteku neviete, na čom víťaz jazdil ani aký mal náskok, ani ako skončili ostatní. Viete, koľko sa ešte pôjde online pretek, ale neviete, kto ešte jazdí ani to, na ktorom mieste ste skončili. Viete, koľko ste získali kreditov, ale nemáte aktuálny prehľad o tom, koľko ich máte celkovo. Viete, o aký multiplayerový event ide, ale neviete, pre akú triedu vozidiel je určený, kým doň nevstúpite. K väčšine informácií sa dopracujete, ale stojí vás to niekoľko úkonov a aby toho nebolo málo, tak po skončení preteku nemôžete opustiť súťaž, ale musíte počkať, kým sa natiahne nová trať. Úvody do nových líg s komentárom Top Gearu sa nedajú preskočiť a loadingy sú opäť dlhé.
Aktuálna verzia Forza Motorsport 5 už má upravené ceny vozidiel, ktoré boli po úvodnej ostrej kritike znížené na únosnú hranicu. Zarobiť si na V8 špeciál alebo monopost F1 od Lotusu nie je až taká drina. Z jednotlivých eventov si odnášate približne rovnaký obnos kreditov a o ich navýšenie sa stará vypnutie asistentov, vernosť automobilke a obtiažnosť Drivatarov. Po pár hodinách máte aj na McLaren P1 z obalu. Hra vás neodmeňuje odomknutými autami, ale kreditmi za dosiahnutie každého ďalšie levelu, na ktorý si hrabete skúsenostné body. Autá sa dajú získať aj za žetóny, ktoré si kupujete len za reálne peniaze. Počet vozidiel sa oproti predchodcovi zredukoval o polovicu.
Multiplayer je rovnako ako sólo kampaň štrukturovaný do líg, nájdete tu aj preteky na pol míle, súťaže v driftovaní, obľúbenú hru na babu a potom špeciálne sezónne eventy na čas alebo preteky len pre vybrané rýchlostné triedy. Rýchly pretek však chýba, rovnako aj browser založených hier a po prihlásení do lobby nikdy dopredu neviete, koľko v nej bude ľudí, či pretek je už odpískaný alebo budete musieť čakať, pričom priebeh nemožno sledovať. Multiplayer takisto nerozlišuje hráčov podľa levelu, ale hádže ich do jedného vreca. Forza Motorsport 5 umožňuje vytvoriť si aj privátnu hru pre priateľov s podrobnými nastaveniami všetkého možného, až po vynútené voľby, zákazy asistentov, tímové farby či obmedzenia na výber áut.
Turn 10 urobili vo Forza Motorsport 5 mnoho kompromisov, od zúženia počtu áut cez výber tratí, zníženie komfortu navigácie v menu až po integráciu mikrotransakcií za autá či rýchlejší progres levelovania, no jazdný model patrí stále medzi to najlepšie, čo v konzolových racingoch nájdete. V spojení s novým vibračným feedbackom v triggeroch ovládača Xbox One, máte oveľa väčšiu kontrolu nad autom a to vrátane rozbiehania na rôznych povrchoch, brzdenia na obrubníkoch či skracovaní trate. Vibrácie vám dávajú potrebné informácie, keď idete na hrane auta, signalizujú verne aj to, ktoré koleso sa dostáva do šmyku. Turn 10 sa však stále nenaučili do vibrácií prenášať aj povrch tratí, betónová rovinka na Sebringu bude preto stále rovná ako sklo a ani prechod na klopenú zákrutu Indianapolis nepocítite.
Občas musíte urobiť ústupky, aby ste mohli napredovať. A to urobili Turn 10 so sériou Forza Motorsport. Dva kroky späť, ale jeden veľký posun smerom k novej generácii. V momente, keď sadnete za volant, pochopíte, že s kompromismi sa naučíte žiť, ale bez niektorých prvkov (Drivatar, vibrácie v Impulse triggeroch) si už virtuálnu jazdu nebudete vedieť ani len predstaviť.
RECENZIE HRÁČOV |
Xbox One
Vývoj: Microsoft / Turn 10 Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|