FALLOUT 4 |
FALLOUT 4 |
Kultová post-apokalyptická séria má nový prírastok. Privítali sme ho s nadšením, ale aj obavami. A ako sa ukázalo, boli oprávnené. V tomto prípade jednoznačne platí obľúbená fráza jedného z mojich kolegov na Sectore - hodnotiť túto hru je ťažké. A súčasne je to bremeno. Hodnotiť Fallout totiž nie je len tak, hlavne keď je taký kontroverzný ako najnovší diel. Nech napíšem o hre čokoľvek, vždy sa nájde niekto, čo bude húževnato oponovať a obviní ma z toho, že je hodnotenie neadekvátne. Privysoké, lebo to nie je RPG s patričnou hĺbkou alebo prinízke, lebo je to hra so zaujímavým obsahom a nabitá akciou. Obidve skupiny majú pravdu - Fallout 4 je jedinečný aj tuctový, pútavý aj fádny, obsažný aj plytký. Musíte si len vybrať.
Priznám sa, že v úvode hry som bol sklamaný. Teda nie na úplnom začiatku - tvorba postavy, kde si môžete nastaviť aj tie najmenšie detaily tváre a rodinná idylka, ktorá sa vzápätí zmení na apokalypsu, sú dobrým štartom. Skepsa sa prejavila po vystúpení z bunkra - Vaultu 111 o 200 rokov neskôr. Prirodzene, hovoríme o období, ktoré uplynulo v hre, kým sa zakonzervovaný hrdina (alebo hrdinka) znovu prebral k životu. A bolo to precitnutie veľmi drsné, pretože....ale veď uvidíte. Zaskočilo ma, že veľmi krátko po vstupe do divočiny, ktorá zažila jadrovú katastrofu a už sa z nej aj začala zotavovať a znovu civilizovať, som už prakticky nastúpil do rozbehnutého vlaku.
K Falloutom a väčšine RPG hier už akosi prirodzene patrí postupný vývoj, keď sa z vášho neskúseného hrdinu pomaly stáva tvrdými skúškami zocelený veterán. Vo Fallout 4 sa ani nenazdáte a už máte na sebe power armor a v rukách rotačný guľomet. A v jednej z prvých misií s prstom v nose rovno vystrieľate celý gang nájazdníkov, akoby to bolo zabíjanie múch. Niečo také by ste očakávali najskôr v polovici hry alebo až takmer vo finále. Prirodzene sa natíska otázka, kam sa váš hrdina ešte môže posunúť, keď je už na začiatku nabúchaný ako Rambo a bojuje ako v Call of Duty. Napokon sa však, našťastie, ukáže, že ešte má rezervy a s hrou to nebude až také zlé. Teda ak si zvyknete na jej špecifické vlastnosti.
Prioritou v hre je akcia a je to vidieť na každom kroku. K dispozícii máte množstvo zbraní a časti výzbroje na každú telesnú partiu. Navyše každú chvíľu narazíte na power armor station - zariadenie, kde môžete opravovať a modifikovať svoje jedinečné brnenie a to vás priam navádza, aby ste svoju technologickú vychytávku použili. Aj keď power armor nebudete využívať neustále, pretože bez fúzneho jadra je síce funkčný, ale má obmedzené funkcie a vlastnosti (veľmi pomalá chôdza, nemožnosť použiť presné zameriavanie), a tak radšej vyleziete z chodiaceho stroja a pôjdete po vlastných. Riešením väčšiny (našťastie nie všetkých) úloh je boj, či už budete nepriateľov tĺcť alebo do nich strieľať, kým je dostatok nábojov. Môžete využívať aj nálože, granáty a ďalšie doplnky.
Bojuje sa v reálnom čase a vtedy sa to zvrhne na klasickú prestrelku typickú pre väčšinu akčných hier. Viac taktiky ale ponúka obľúbený systém zameriavania V.A.T.S., pri aktivovaní ktorého sa hra spomalí a môžete si zvoliť konkrétne telesné partie nepriateľa, na ktoré chcete zaútočiť. Obidva režimy majú svoje plusy aj mínusy. V akčnom režime je všetko rýchle, takže musíte pohotovo reagovať, ale keď dobre zameriate cieľ, prakticky nemôžete minúť. Vo V.A. T.S. síce viete pohodlne zamerať konkrétne časti tela a výsledkom môže byť ničivý zásah (s možnosťou vyvolať kritický zásah), ale tam už o úspešnosti útoku rozhoduje jedna z vašich vlastností - vnímanie a neraz miniete. V každom prípade sa prejavuje aj vaša agilnosť, ktorá ovplyvňuje počet akčných bodov a určuje, čo všetko stihnete urobiť v boji počas určitého časového intervalu.
To už sa vlastne dostávame k vývoju postavy, ktorý je riešený po novom. Zachovali sa síce osvedčené atribúty hrdinu aj jeho špecifické vlastnosti, ale teraz to tvorcovia spojili do jedného celku. Všetko sú to už perky a body na ich získanie neobdržíte len po každej tretej úrovni hrdinu, ale pri každom novom leveli. Háčik je v tom, že sa musíte rozhodnúť či nový bodík použijete na zvýšenie niektorého atribútu (sila, vnímanie, vytrvalosť, charizma, inteligencia, agilita, šťastie), alebo si vyberiete nejakú užitočnú vlastnosť, teda tradičný perk. Systém je pritom nastavený tak, že pokročilé perky odomknete až po investovaní do atribútov, ku ktorým sú priradené. Napríklad ak chcete perk, ktorý zlepšuje účinok ťažkých zbraní, musíte mať mať silu s hodnotou 5. Zvýšenú odolnosť proti radiácii môžete získať vtedy, ak máte vytrvalosť na úrovni 6 a tak ďalej. Väčšinou sa pritom jedná o typicky akčné bonusy, ktoré zefektívňujú účinok zbraní a bojové súčasti, takže aj tu sa potvrdzuje, akým smerom sa hra uberá. Napríklad zatajenie dychu pri streľbe snajperkou hovorí samo za seba. Ale, samozrejme, sú tu aj perky, ktoré pomáhajú iným spôsobom - výrazne zvýšia vašu nosnosť, schopnosť presvedčiť v dialógoch či umožnia postaviť pokročilé dielne. Niektoré parametre postavy pritom ešte vylepšíte čítaním časopisov a zbieraním figúrok.
Spomenuli sme dielne a tie sú novinkou v sérii. Váš hrdina sa vo Falllout 4 stane skutočným kutilom a dokáže vyrobiť a vylepšiť prakticky všetko. Nielenže vie upravovať a modifikovať zbrane a časti brnenia, ale môže aj uvariť rôzne jedlá, vyrábať rozličné prípravky, a dokonca je schopný postaviť celý dom. Na každú oblasť však potrebuje iné vybavenie, či už je to kotol s príslušenstvom, malé chemické laboratórium alebo pracovný stôl. Ale aj to si dokáže zhotoviť sám. Len treba získať dostatok materiálov, a to hoci aj recyklovaním nábytku alebo vraku auta. Potom stačí základná dielnička, ktorá sa dá nájsť na mnohých miestach a po jej aktivovaní sa zobrazia možnosti, nad ktorými srdce konštruktéra a priaznivcov Minecraftu zaplesá.
Výstavba zahrňuje niekoľko kategórií, ktoré umožnia zhotoviť drevené či oceľové steny, časti príbytkov a dvere, rôzne dekorácie, generátory a elektrické vodiče, pokročilé dielne, obchodné stánky, ale aj automatické obranné veže. Plus možnosť vysadiť rôzne plodiny. Pýtate sa, načo je to všetko dobré? Tvorcovia sa totiž inšpirovali rôznymi, väčšinou zombie survival hrami, takže vo Falloute budete stavať útočiská a zhromažďovať tam preživších. Hra sa tak posúva do celkom inej roviny. Niekto bude pri premyslenej výstavbe, ktorá umožňuje postaviť pozoruhodné veci, slintať blahom, no možno sa neubránite pocitu, že týmto len chceli autori zakryť nedostatok RPG prvkov. Pravdou je, že chvíľu je to zábavné, ale keď máte zakladať a udržovať stále nové útočiská, kde treba zabezpečiť prísun vody, jedla, obranu, energiu, miesto na spanie, aby boli ľudia spokojní, časom vás to až tak rajcovať nebude. Našťastie sa tieto povinnosti vzťahujú len na jednu z niekoľkých frakcií v hre, ku ktorým sa môžete pridať.
Okrem obrodeného spoločenstva preživších s názvom Minutemen sú v hre aj ďalšie združenia s inými prioritami aj úlohami. Napríklad poteší prítomnosť Bratstva ocele. Môžete sa pridať k viacerým z nich súčasne, ale skôr či neskôr dôjde k stretu záujmov a budete stáť pred ťažkou voľbou. A vlastne nielen jednou. Vaše rozhodnutia pritom aj tentoraz ovplyvnia beh udalostí v krajine a navyše vyústia k jednému z niekoľkých možných zakončení. Ja osobne som vyskúšal dve, čo si vyžadovalo vrátiť sa o pár hodín späť, ale výrazne odlišné finále za to stálo. A v budúcnosti sa určite pokúsim prebojovať ešte k nejakému inému koncu. Po zavŕšení nosného príbehu vám síce môžu chýbať obľúbené bilancie, ale to je aj tým, že po oficiálnom zakončení môžete ďalej pokračovať v hre, plniť zostávajúce úlohy a prekutať neprebádané zákutia divočiny.
Ako už bolo spomenuté, zadania väčšinou vyžadujú hrubú silu. Nie vždy sú to však typicky akčné misie, kde treba len niekoho zabiť alebo oslobodiť rukojemníka, či priniesť vec, ktorú bez násilia nezískate. Takéto banálne a repetitívne úlohy môžete čakať hlavne od Minutemen. Čaká vás však aj hľadanie stôp sledovaním rádiového signálu alebo pomocou psa, pátranie v silnom rádioaktívnom poli, vyšetrovanie možnej zrady vášho priateľa a mnoho ďalšieho. Neraz vám pritom môže pomôcť výrečnosť. Dialógy však nie sú také košaté ako v predošlých Fallout hrách a vyberáte si len krátke frázy s náznakmi odpovedí. Moderi už však na to zareagovali a menu v rozhovoroch vylepšili.
Príjemnou súčasťou hry sú spoločníci, ktorí vás môžu sprevádzať pri putovaní. Na výber ich je niekoľko, no s vami putuje vždy iba jeden. Ostatných si „odložíte" v niektorom útočisku, prípadne čakajú na inom mieste. Okrem verného psa to môže byť robot, všetečná novinárka, detektív - a to sú len niektorí z bohatého zoznamu. Spoločníci pritom pozitívne alebo negatívne reagujú na vaše rozhodnutia a činy. Môžu na vás zanevrieť a opustiť vás alebo vás naopak začnú zbožňovať a vďaka tomu získate aj extra perky. Okrem pomoci v boji vedia byť osožní aj inak - napríklad pri hackovaní. Samozrejme, nabúranie do počítačov môžete vykonávať aj sami. Úspech je založený na vyhľadaní správneho slova v zakódovanom texte. Určite sa pokúsite aj zdolať zamknuté dvere či sejfy. Pripravte si na to dostatok sponiek, s ktorými musíte opatrne hýbať v zámkach, aby sa tam nezlomili.
Všetko dôležité pre vás zaznamenáva a uschováva Pip-Boy. Obľúbené zariadenie má všestranné využitie. Jeho prostredníctvom zobrazíte štatistiky, môžete prehrávať získané dáta, obsahuje mapu s možnosťou okamžitého presunu na už známe miesta a rádio. Poslúži aj ako baterka v tme a v neposlednom rade otvorí inventár. Ten je rozdelený do niekoľkých kategórií, ale napriek tomu nie je až taký praktický ani dostatočne prehľadný. Ale časom si zvyknete. V každom prípade ho môžete naplniť mnohými zbraňami a muníciou, od kovového boxera až po mini nukleárne hlavice, nechýbajú prostriedky na odolnosť alebo odstránenie radiácie a liečivé stimpaky. K tomu rôzne doplnky a haraburdie, ktorého sa v poloprázdnych mestečkách, ale aj pustej divočine s obrími škorpiónmi a supermutantmi nachádza neúrekom. Možno vás bude zaujímať, že zbrane síce vyžadujú rôzne náboje, ale tentoraz sa nekazia a nezasekávajú. Opravujete len power armor.
Hru môžete sledovať z pohľadu prvej aj tretej osoby - na zmenu pohľadu stačí použiť koliesko na myši. Ovládanie postavy je intuitívne, až na to hrabanie sa v inventári. Úlohy sa pohodlne dajú sledovať na mape a vďaka jednoduchému kompasu so značkami aj v teréne. Hra tentoraz nemá typický pochmúrny nádych a tvorcovia stavili na sviežejšie farby. No napriek tomu je atmosféra výborná a stále do značnej miery tiesnivá. Hlavne keď vidíte zbúrané mosty a zbytky civilizácie. Alebo masívnu explóziu...Na druhej strane si všimnete novovzniknuté osídlenia, kde to znovu začína žiť - či už sú obyvateľmi ľudia, mutanti, ghúlovia alebo syntetické bytosti. Niektoré sídla majú špecifický ráz - napríklad mafiánska štvrť ako vystrihnutá z čias Al Caponeho, kde gangstri nosia klasické klobúky a v rukách držia samopaly.
Grafika je slušná, hoci má určité rezervy. Svoj účel však spĺňa. Skôr zamrzia technické chyby, zlá optimalizácia, občasné zasekávanie postáv alebo ich neprirodzené prejavy. Hra mi príležitostne spadla, v lepšom prípade na niektorých miestach výrazne poklesol počet snímkov za sekundu. Osobne mi trochu prekážalo aj nahrávanie pri otvorení dverí do budovy. Mal som však výrazné problémy so zvukom. Nevypadával, ale postavy, s ktorými som komunikoval, často hovorili príliš potichu, hoci seba som počul dostatočne nahlas.
Fallout 4 nie je taký, ako sme očakávali. Neznamená to, že je nekvalitný, ale kráča inou cestou ako jeho predchodcovia a určite nebude vyhovovať každému. Hlavne hráči, ktorí dúfali, že ich čaká plnohodnotná RPG s patričnou hĺbkou, budú rozčarovaní. Fallout 4 je totiž v podstate akčná hra, ktorá je len spestrená RPG prvkami, ale nehrajú prím. Ak to dokážete akceptovať, budete sa baviť. Ak nie, neubránite sa negatívnym pocitom. Hru teda môžete vnímať ako zaujímavú akciu s atmosférou Stalkera a výstavbou útočiska ako v zombie survival tituloch. V tomto smere je dostatočne atraktívna. Alebo ju budete porovnávať s konkurenciou v žánri RPG. V tom prípade však až tak suverénne neobstojí a výsledné hodnotenie si môžete rapídne znížiť, pretože z hry zrejme budete sklamaní.
RECENZIE HRÁČOV |
6.0
ZMDONE
4.7.2021
Mal som 15 rokov, vstával som skoro ráno aby som stihol live konferenc...prečítať celé
|
8.5
WELLBI
18.1.2016
Pamätám si to ako včera. Bolo už dávno po práci a ja som sedel spotený u svojho želie...prečítať celé
|
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Bethesda / Bethesda Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|