WRC 6 |
WRC 6 |
Minuloročné WRC 5 potvrdilo postupne upadajúcu kvalitu série, ktorá kedysi žiarila pod krídlami Sony a Evolution Studios. Presunutie licencie od Milestone ku Kylotonn Racing Games situáciu vôbec nezlepšilo a naposledy virtuálne rally posunulo latku kvality na priemernú úroveň. Je preto menším zázrakom, že s príchodom nového ročníka sa situácia dramaticky obrátila a WRC 6 sme si užívali ako už dávno nie.
V reči čísel tu máme 67 rýchlostných skúšok, 13 takzvaných Super Special Stages vytvorených podľa skutočnej predlohy jedna k jednej. A to všetko na viac než 405 kilometroch ciest v 14 rôznych krajinách, ktoré budete brázdiť 10 vozidlami siedmich značiek, a to od juniorského WRC po najvyššiu úroveň WRC kategórie so skutočnými jazdcami. Všetko podľa oficiálnej licencie tak ako sa patrí, takže medzi juniormi nechýba náš Martin Koči s českým kolegom Lukášom Kostkom. Mohlo by sa zdať, že ide o zbytočnú záležitosť a licencia nič neovplyvní, avšak opak je pravdou. Bez nej by napríklad akákoľvek športová hra nebola dostatočne pôsobivá, nech by bola akokoľvek zábavná a rovnako to vnímame aj pri rally. Môžeme si teda úspešne odšrktnúť základný kameň, na ktorom sa dá stavať a pozrieť sa na to, prečo je tohtoročné WRC tým, pri ktorom dvíhame palec smerom nahor.
Stále väčší vplyv arkádového jazdného modelu v minulosti robil sériu WRC nudnejším jazdením. Dôraznejšie sa pritlačilo na správanie sa vozidla, pri ktorom už nestačí len držať plynový pedál na podlahe, v správnom momente ho pustiť alebo pribrzdiť a prudko točiť volantom. Počiatočná akcelerácia je ohromujúca, ale to dokážu tie beštie trhajúce asfalt aj v skutočnosti. Potom príde prvá zákruta, brzdnú dráhu neoklamete, točíte volantom, no nič sa vlastne nedeje, vyletíte z trate alebo si oplieskate auto. A znovu a znovu. Nádej na dobré umiestnenie sa potichu vytratila zadným východom. Stále to nie je Richards Burns Rally, ale prvým Colinom sa to už nápadne podobá, hoci nedávnemu Dirt Rally sa WRC pozerá na zadný nárazník.
Rozdiely medzi jednotlivými triedami automobilov postrehnete aj bez podrobnejšieho skúmania, avšak voľba padá skôr na preferencie a očakávania stajne. Niektorá vyžaduje agresívnejšiu jazdu, iná sa zas spolieha na istotu výsledku opatrného napredovania. Vždy však pôjde o sekundárne sympatie, ak budete vyhrávať. Každé rally je rozdelené na niekoľko rýchlostných skúšok, medzi ktorými dostanete dve možnosti na opravu svojho vozidla. V režime kariéry sa predierate postupne všetkými rally, snažíte sa ak nie udržať, tak získať lepší kontrakt, zbierate body do celkového hodnotenia šampionátu. Okrem toho nechýba ani voľba jednej rýchlostnej skúšky, celej rally, no trať patrí vždy len a len vám - s ostatnými súperíte iba formou lepšieho času.
Zábava tkvie predovšetkým vo vnímaní rýchlosti, ktorá sa prejavuje okamžite po akcelerácii. Neustále pridávať plyn nie je múdre, do zákruty je vhodné ísť s nohou mimo pedálov. Takže zúročíte základné pravidlo efektívnej jazdy, ktoré vás učili kedysi dávno v autoškole: brzdíte pred zákrutou, nie v nej a od polovice polomeru zákruty pomáha, ak auto popoženiete pridávaním. A po počiatočnom nasmerovaní do zákruty otáčate volantom do opačnej strany. Jednoduché pravidlo funguje na výbornú, pričom korigovanie smeru vozidla nie je automatizované a aj pri správnom manipulovaní auto nemení smer a ani natočenie kolies behom okamihu. Takže prejazd striedajúcimi sa zákrutami musíte mať presne vypočítaný, správne a plynulo ovládate rýchlosť a všetko ide podľa plánu. V opačnom prípade sa potácate od krajnice ku krajnici alebo vyletíte z trate.
Pestrosť rýchlostných skúšok ja zaručená cestovaním po celom svete. Zaprášené Portugalsko stavia na mapy s prevýšením, ktoré vystrieda upršané Poľsko, čo sa podobá našej rodnej hrude. Nechýba zasnežený sever v zastúpení Švédska a jeho úzkych lesných cestičiek, no zima vás privíta aj v romanticky vysokohorskom Monte Carle. V Mexiku sú to zas kľukaté cestičky údoliami, kde sa síce nemusíte báť flóry, no prudké zrazy a rýchle sledy zákrut vás držia neustále v strehu. Podobná je Argentína, len s vyšším zastúpením blata, talianska Sardínia je zas krásna tým, že strieda pekné lokácie v kopcovitom teréne i na rovinke, takže už viete, kam pôjdete v lete na dovolenku a tešíte sa na úzke, zanedbané cestičky.
Vo Fínsku sú to zas hory, v Nemecku jazdíte väčšinou na asfalte, no nie je to jednoduché pre serpentíny, ale zjazd v Stein & Wein si istotne užijete. Držíte plyn na podlahe, dokedy to ide a potom zatáčate na gauči aj telom. Hoci sú v Číne umiestnené len tri rýchlostné skúšky, majú najväčšie prevýšenie. Jazdiť budete klasicky aj v Katalánii, vo Walese, Austrálii a pokojne by sa dalo písať o každej rýchlostnej skúške. Sú krásne a podmanivé, jazda v nich je zábavná a málokedy nudná a repetitívna. Práve v tom minulé diely pohoreli, pretože tratiam chýbal ten správny nádych adrenalínu. Teraz to funguje na výbornú, jazdiť budete s nadšením všade.
Zodpovedná jazda sa nerovná vždy tej opatrnej, ale dokonalému predvídaniu nebezpečenstva na trati a správaniu sa vozidla v určitých momentoch. Arkádovému driftovaniu dajte zbohom, brzda bude váš dobrý kamarát, avšak len v správnych momentoch. Dôležitým aspektom, ktorý sa výraznou mierou podpíše pod finálny rezultát absolvovanej rýchlostnej skúšky, je váš spolujazdec, navigátor. V mnohom nám pripomínal naše drahé polovičky: neuveriteľné množstvo informácií, z ktorých ak niektoré budete ignorovať, ukážu sa ako relevantné pre bezchybnú jazdu. Zákruta strieda zákrutu, každú je optimálne prejsť na uvádzanom rýchlostnom stupni, nerezať, dbať na jej polomer, vnímať zúženie trate a prekážky okolo nej. Toho všetkého je ohromujúce množstvo, pričom spoliehať sa na grafické ukazovatele málokedy stačí. Podprahové vnímanie komentára a robotické plnenie príkazov je základom úspechu i v skutočnej rally. Musíte sa ho naučiť aj tu.
Lenže človek nie je robot a improvizácia môže viesť v najhoršom prípade k penalizácii, v tom lepšom len strate, ktorú musíte neskôr doháňať. Navigátor navyše nie je úplne presný a niekedy je lepšie spoliehať sa na intuíciu. Vytvoriť dokonalý model, kedy by ste dostali presné informácie, však nie je možné a pokrok v tejto oblasti je síce mierny, ale rozhodne lepší než v minulých dieloch. Novinkou je vyššie uvedená penalizácia, kedy za vyjdenie z trate, nárazy do prekážok alebo respawn vozidla zaplatíte tým najdôležitejším: trestnými sekundami. Stačí niekoľko nechcených výletov mimo trať a na konte máte desiatky sekúnd, ktoré nemáte najmenšiu šancu stiahnuť riskantnejšou jazdou. Tresty sú niekedy príliš kruté a privítali by sme väčšiu benevolentnosť už len preto, že otvorená krajina, z ktorej máte možnosť dostať sa späť na trať a nemusíte reštartovať vozidlo do základnej polohy, by mala byť primárnym cieľom vývojárov.
Na základe týchto skutočností vás nové WRC 6 núti jazdiť prezieravo. Príklon k reálnejšiemu jazdnému modelu tak podčiarkuje nielen ovládanie vozidla, ale aj nové pravidlá. Na dokonalú simuláciu v rámci žánru to stále ešte nie je dostatočné, avšak úzke cesty, zmeny povrchu a spôsobu jazdy na nich už niečo naznačujú. Hranie je preto zábavnejšie. Plusom je minimum krátkych rýchlostných skúšok pod štyri minúty. Vyššia minutáž s absenciou vracania sa v čase pri kolízii robí z každej jazdy adrenalínom nabitý zážitok, takže sa sústredíte počas celého preteku. Rýchly sled zákrut, nutnosť neustálej korekcie smeru a rýchlosti a hlavne prírodné scenérie robia z WRC konenče podmanivý a zábavný produkt.
Technické spracovanie doznalo nemalé úpravy, engine minimálne na herných konzolách všetko výborne stíha a dojem z rýchlosti je úžasný. Prostredie síce nestačíte vnímať do úplných detailov, ale jeho pestrosť a neustála zmena podprahovo neraz prinúti presunúť pozornosť inam než na ovládanie. Jazda v noci je úplne iná ako počas dňa. Svetlomety odhaľujúce len nutné minimum na niekoľko metrov nútia k opatrnejšiemu a pomalšiemu spôsobu jazdy. Stopy po pneumatikách sú čisto vizuálneho charakteru a neovplyvňujú jazdný model. Vizuálne poškodenie je zas minimalistické, ale nešetrné búranie má vplyv na správanie sa vozidla. Ozvučenie každého vozidla je špecifické a hučanie motoru spoločne s praskaním turba má poriadne grády. Spracovanie nie je sklamaním ako minule, čo kvitujeme.
O WRC 6 môžeme jednoznačne povedať, že na rok, do vydania ďalšieho dielu, máme o zábavu postarané. Nechýbajú ani pravidelné výzvy na vybraných rýchlostných skúškach, online podpora (vrátane delenej obrazovky) až pre ôsmich jazdcov, ale hlavne príklon ku skutočnej rally. Je to drsnejšie, emotívnejšie, poctivejšie a zábavnejšie. Arkádovejšie smerovanie série bolo tvrdo seknuté a myslíme si, že presne tak to má byť. Ak ste v minulosti považovali WRC za pohodovú zábavku, tomu je koniec. WRC 6 síce bude len ťažko ašpirovať na najlepšiu pretekársku hru tohto roka, no ako alternatívu k Dirt Rally to berieme.
Zoznam vozidel vo WRC 6
WRC
WRC 2
WRC Junior
Test Car
|
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Bigben / Kylotonn Racing Games Štýl: Racing Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|