QUAKE |
QUAKE |
Retro hry sú v kurze a vidno ti nielen na návrate klasických značiek, ale aj na tom, že sa stále viac nových hier snaží bohato čerpať inšpiráciu z klasík. Vidíme to napríklad na viacerých aktuálnych FPS, ktoré chcú pripomenúť éru klasických Doomov, Duke Nukema, Hexenov alebo napríklad aj Quake, kde je napríklad titul WRATH výrazne inšpirovaný práve touto klasikou. A tie hry vôbec nie sú zlé. Síce graficky sú zastarané, ale túto vizuálnu zastaranosť dobre využívajú v rámci svojej estetiky. Z pohľadu hrateľnosti zase ponúkajú niečo, čo nám dnešné FPS neponúknu. Hry ako WRATH, Ion Fury, Project Warlock a ďalšie sa tak hrajú dobre, ale potom ich porovnáte s originálom a je jasné, že aj keď nie sú zlé, na tie originály jednoducho nemajú.
Teraz máme naozaj peknú príležitosť si to porovnať. Počas nedávneho QuakeConu sa totiž vrátil kultový Quake, ktorý oslavuje 25 rokov od svojho vydania. Je to revolučná FPS, ktorá posunula žáner a aj technológie v roku 1996 o míľové kroky, aj keď pohľady na ňu sa v dobe pôvodného vydania rôznili. A spätne s hrou ani tvorcovia nie sú až tak spokojní, keďže ich ambície boli väčšie a trochu iné, no aj tak sa im podarilo dosiahnuť niečo kvalitné a, ako sa dnes ukazuje, tak aj nadčasové. Čo si teraz môže vyskúšať každý z vás na PC a aj aktuálnych konzolách, či už ste originál hrali alebo nie.
Asi ste si všimli, že som vyššie hru nazval len jednoducho Quake. Žiadny remaster, žiadny remake, len Quake. Ono to totiž priamo remaster nie je. Je to nové vydanie, ktoré je technicky a technologicky upravené (niekde viac, niekde menej) a obsahovo rozšírené. Najbližšie je to remastru, ale aj Bethesda sa bráni označeniu remaster a nazýva to vylepšené znovuvydanie. Aké vylepšenia tu teda sú? Hra je napríklad preklopená na Kex Engine. Pôvodný engine je síce legenda, ale tento nový prináša mnoho vylepšení, napríklad dynamické tiene, ktoré využívajú hlavne nové expanzie, kde ich prostredia sú dynamickejšie, pohyblivejšie a napríklad veľké vetráky vďaka dobre rozmiestneným zdrojom svetla krásne budujú atmosféru v temných tuneloch.
V prípade takýchto hier je neraz problémov, že sú do starej hry zasadené novšie modely a pôsobí to ako päsť na oko, keďže to tam jednoducho nezapadne. Tu musím vyzdvihnúť prácu NightDive Studios, ktorí do hry priniesli nové modely vo vyššom rozlíšení, ale tak, že do hry prirodzene zapadnú a nepôsobia rušivo. Pribudli aj nejaké ďalšie nové efekty a mnoho ďalších menších či väčších vizuálnych vylepšení. Stále to pôsobí ako pôvodný Quake, zachováva si to rovnaký vizuálny ráz, ale teraz je to modernejšie a nie v rušivom štýle. Ak by ste navyše chceli hrať hru v originálnej podobe, môžete si to všetko vypnúť. Nechýba samozrejme podpora 4K, ultra širokouhlého zobrazenia a ďalšie podobné funkcie.
Quake pri svojom pôvodnom vydaní bol samozrejme revolučný vďaka svojim technológiám, ale zaujal aj svojim zvukom. Ten bol proti Doomom temnejší, čo koniec koncov zodpovedalo zasadeniu hry. Z celého zvukového mixu vynikala a stále vyniká hudba, pod ktorú sa podpísal Trent Reznor z Nine Inch Nails a dokonca pre toto nové vydanie vytvoril novú skladbu. Celý soundtrack krásne rezonuje s temnou atmosférou hry a ponúka temný industrial, aký od Reznora očakávate, navyše doplnený o kopu ambientu.
Quake bol však typický aj tím, že príbeh v ňom stál za prd. Niežeby si na príbehovej zložke v hrách vtedy dávali autori záležať, no tu sme mali dojem, že to autori odflákli ešte viac než bolo bežné. Koniec koncov je známy názor Johna Carmacka na príbeh v FPS. Je to ako Doom, akurát tu sa nejaký mariňák nemusí prestrieľať pekelnými hordami, ale skôr lovecraftovskými monštrami. To všetko v boji proti tajomnému nepriateľovi s označením Quake, ktorý pomocou experimentálnej technológie teleportačných portálov posiela svoje hordy do dimenzie ľudí. Navyše na tom hra ani veľmi nestavia.
Dostávate sa do temných a goticky pôsobiacich chodieb a hradieb, ktoré sú neraz obklopené lávou a tu a tam aj nejakými mechanizmami, ktoré musíte využívať, aby ste sa dostali ďalej, prípadne odhalili skryté miestnosti. Hra je totiž opäť založená na systéme ako prvé dve Doom hry, kde v rozľahlých a členitých mapách musíte hľadať kľúče, ktoré zase použijete na otvorenie brány niekde inde, vďaka čomu sa dostanete bližšie ku koncu levelu. Z pohľadu dnešných prísne predskriptovaných lineárnych kampaní pôsobí až osviežujúco, že môžete niekedy na mape dokonca blúdiť. Musíte sa aj vracať späť, lebo tam niekde bola napríklad nepoužitá lekárnička, ktorá sa vám teraz hodí.
Navyše tu nedostanete len základnú hru s celkovo 30 (z toho 4 sú tajné) levelmi, ale táto edícia obsahuje všetok Quake obsah a niektorý sa aj výrazne líši od toho pôvodného, takže sú prostredia iné, viac industriálne, prípadne zase viac pekelné. Celkovo tu totiž dostanete základnú hru, dve pôvodné rozšírenia Scourge of Armagon a Dissolution of Eternity a k tomu aj dve nové rozšírenia od MachineGames (autori moderných Wolfensteinov) nazvané Dimension of the Machine a Dimension of the Past, ktoré prinášajú novú výzvu, nový obsah a novú akciu. Celý tento balík vám ponúkne zhruba 20 hodín hrania, ale závisí od obťažnosti, vášho skúmania prostredí a aj od toho, koľko máte v Quake už nahraté z minulosti.
Obsahu je tu tak kopa, no najdôležitejšie je to, že je ten obsah zábavný. Quake ukazuje, prečo je originál len jeden a je lepší ako moderné napodobeniny. Akcia je tu detailne vypilovaná do dokonalosti. Je rýchla, ale nie chaotická. Zároveň od vás vyžaduje obrovskú presnosť, najmä na vyššej obťažnosti, lebo nepriateľov nie je málo a sú relatívne silní, navyše prichádzajú z viacerých strán a sú tu aj rôzne druhy s rôznymi útokmi či schopnosťami. Pri niektorých si musíte dať pozor, aby sa k vám nepriblížili, okolo iných zase musíte stále krúžiť, aby vás netrafili svojimi presnými ranami.
Akcia je v Quake doslova návyková a takto po mnohých rokoch si človek až pripomenie, kvôli čomu túto hru kedysi dávno miloval. Kombinuje rýchlosť, nutnosť skákania, pomáhajú aj légie nepriateľov a zaujímaví bossovia. No a aby to všetko celé fungovalo a malo spád, dôležitou súčasťou sú aj zbrane, ktoré vám poskytnú niekoľko rôznych spôsobov na likvidovanie nepriateľskej hordy. Celkovo je tu 8 zbraní, nechýba síce sekera, no často ju nebudete mať v rukách. Pravá zábava začína s dvojhlavňovou brokovnicou, ale užijete si aj kolíkomet, ktorý je v hre v hneď dvoch verziách. Nesmie chýbať raketomet alebo granátomet a najsilnejšou zbraňou v hre je „bleskomet“.
Quake však nie je legenda len vďaka kampani, ale aj multiplayeru, pričom sa stavím, že hlavne tí starší z vás v ňom svojho času strávili desiatky hodín. V novej edícii nechýba a môžete si tak opäť užiť klasický Deathmatch pre 8 hráčov na hromade máp zo základnej hry a aj rozšírení. Nie je to veľmi svieži a ani súčasný zážitok, nečakajte tam ani nejakú novú hĺbku. Multiplayer v hre je naozaj stará, vlastne najstaršia škola. Teraz už tak nezaujme, ale pár zápasov si určite vyskúšajte. Alebo si zahrajte splitscreen pre 4 hráčov. Taktiež je to kooperácia v kampani. Nechýba ani podpora dedikovaných serverov, custom zápasy s peer to peer pripojením a hlavne crossplatform podpora, takže si môžete zahrať aj s priateľmi, ktorí nehrajú na rovnakej platforme ako vy.
Quake bol, je a bude legenda. Revolučná FPS, ktorá nepriniesla prelomový príbeh a dnes už z technologického hľadiska nezaujme tak ako v roku 1996, ale stále je naozaj zábavná a jej hrateľnosť obstála v tom najťažšom súboji – v súboji so zubom času. Nejaké výhrady ku hre samozrejme môžete a asi aj budete mať, ale ukazuje silu nadčasového originálu, ktorý aj dnes zabaví viac ako mnoho jeho moderných nasledovníkov, ktorí sa snažia pripomenúť túto už relatívne dosť vzdialenú éru. Navyše hra v tejto novej verzii stojí len 9,99€ alebo ju nájdete aj v Game Passe.