TEMPEST 4000 |
TEMPEST 4000 |
Atari sa pravdepodobne už nikdy nedokáže vrátiť k úrovni slávy, akú si firma užívala na začiatku 80. rokov, ale pomaly sa trochu pozviechala. Dokonca by som povedal, že sa mi páči spôsob, akým firma oživuje svoje klasické značky a to najmä formou nových Recharged verzií. Či už je to Missile Command, Centipede, Asteroids alebo Breakout, všetky vo svojich nových verziách ukazujú, že dokážu zaujať a zabaviť aj dnes. A teraz sa môžeme pozrieť na ďalšiu oživenú klasiku v podobe Tempest 4000. Pravdou ale je, že to nie je úplná novinka. Hra vyšla v roku 2018 a teraz pridáva verzie pre konzoly Nintendo Switch a Atari VCS.
Nie je to prvý raz, čo sa niekto pokúsil oživiť Tempest. Bola tu hromada klonov, ale aj pokračovania ako Tempest 2000 alebo Tempest 3000. Známy herný dizajnér Jeff Minter na Vitu priniesol napríklad aj TxK. Ale čo je vlastne Tempest? Nie tak úplne klasická automatová akcia, ktorá pôvodne vyšla v roku 1981 a neskôr sa dostala na ZX Spectrum, Atari ST a iné platformy. Hra využívala vektorovú grafiku a bola jedna z prvých, ktoré priniesli progresívny level design. Zároveň bola akýmsi pokusom o trojrozmerné spracovanie Space Invaders, v ktorom so svojou loďou ničíte prichádzajúce vlny nepriateľov v prizmatických leveloch.
Tieto základy boli položené ešte v roku 1981 a stoja doteraz, pričom z nich vychádza aj nový Tempest 4000. Hru má opäť na konte štúdio Llamasoft a programátor Jeff Minter. Ovládate v nej svoju vesmírnu loď s názvom Claw, s ktorou likvidujete nepriateľov, bomby a rôzne prekážky, ktoré na vás útočia a postupne sa k vám blížia po stenách rôznych geometrických útvarov, ktoré tvoria levely. Tieto náznaky príbehu tu ale veľmi neriešte, priamo v hre to nie je nijako komunikované. Hra sa naozaj vracia k automatovým základom, kde je hrateľnosť v zásade jednoduchá, rýchla, no hra ako taká je náročná, chyby neodpúšťa a, práve naopak, trestá ich.
Pri pohľade na obrázky navôkol možno nie je hrateľnosť úplne jasná a jej popis tiež nie je úplne najjednoduchší, lebo hra je naozaj veľmi svojská. Ale v zásade je to naozaj akčná hra, ktorá vašu loď položí na hranu nejakého geometrického útvaru – štvorec alebo iný mnohosten. Vy ste takpovediac na vonkajšej hrane, ktorá je najbližšie ku kamere a zo vzdialenej hrany na vás útočia nepriatelia rôzneho druhu. Vy ich musíte zasiahnuť ešte predtým, ako sa dostanú k vám. Zároveň ale musíte uhýbať pred ich útokmi.
Situácia sa komplikuje aj tým, aké tvary majú jednotlivé levely a keďže sa po nich pohybujete, bežne sa pre vás dole zrazu zmení na hore a tomu musíte prispôsobiť aj ovládanie. Postupne hra prináša komplexnejšie prostredia a aj agresívnejších nepriateľov, pričom už od samotného začiatku čelíte obrovskej presile. Hra vám ale dáva do rúk prostriedky, ako to zvládnuť. Neustále máte k dispozícii základnú zbraň, ale ojedinele si môžete pomôcť aj bombou, ktorá zlikviduje všetko na obraze. Tieto bomby sa oplatí nechať si na chvíle, keď je situácia najhoršia. Časom taktiež získate skok, takže keď sa nepriatelia dostanú až k vám, môžete vyskočiť a pokúsiť sa zaútočiť zo vzduchu.
Pri hraní taktiež získavate power-upy (hlavne AI dron, ktorý likviduje nepriateľov, je neoceniteľným spoločníkom) a upgrady, aby ste sa levelovali a dokázali aj ďalej čeliť ďalším hrozbám. A že ich tu je poriadne veľa. Hra totiž obsahuje až stovku unikátnych levelov, čo je obrovská porcia, ktorej prejdenie vám dá zabrať a to aj s pomocou power-upov. Z tohto pohľadu tak hre niet čo vyčítať a dokážete s ňou stráviť peknú porciu času. Nechýba ani výzva, aby vás hra dokázala počas tej doby aj vytrápiť.
Celkovo v Tempest 4000 nájdete trojicu herných režimov – Standard, Pure a Endurance. V prvom z nich začínate od začiatku a máte daný počet životov. Hráte dovtedy, kým sa vám všetky životy neminú. Čo teda hlavne z úvodu nepotrvá dlhé a kým sa dostanete na koniec, chce to dosť cviku. Výhodou je, že sa vám uloží posledný dosiahnutý level, takže pri ďalšom hraní nemusíte začínať od začiatku. V Pure ale vždy musíte začať od začiatku a tento režim ponúka klasický automatový zážitok. Endurance je vytrvalostný režim, v ktorom sa snažíte vydržať čo najdlhšie s 9 životmi. Aby to nebolo len o hraní sa sám doma, nový Tempest ponúka aj online tabuľky, takže sa môžete porovnávať s inými hráčmi z celého sveta.
Séria má od prvej časti svoj špecifický audiovizuálny štýl, ktorý je tu verne zreprodukovaný. Čaká tu tak na vás bizarná, no štýlová vektorová grafika. Tá je síce jednoduchá, no ku hre sedí. Dokonca by som povedal, že by mohla byť ešte o niečo jednoduchšia. V rôznych efektoch sa totiž často môžete strácať a to v takejto hre neraz znamená aj stratu života. Minimálne tú stránku efektov by to chcelo zjednodušiť a sprehľadniť. Zato hudba je úplne bez výčitiek. Nadupaný techno soundtrack v štýle 90. rokov k Tempestu už dlho patrí, k hraniu skvele sadne a veľmi dobre sa počúva. Aj hudba vás pri hraní bude poháňať vpred.
Tempest 4000 je kvalitný nástupca akčnej automatovej legendy a ukazuje, že aj po 41 rokoch od vydania pôvodnej hry môže tento koncept zaujať. Kombinácia vektorovej grafiky, chytľavej hudby a zábavnej hrateľnosti stále funguje. Akurát si teda nie som istý, či prináša niečo navyše oproti TxK z roku 2014, kvôli čomu by ste mali po novej hre skočiť. Ak ste ju nehrali, môžete sa do nej pustiť. Ak ale máte Vitu alebo PS TV a k hre ste sa už v minulosti dostali, nie je veľa dôvodov na prechod k Tempest 4000.