A PLAGUE TALE: REQUIEM |
A PLAGUE TALE: REQUIEM |
V roku 2019 príjemne prekvapila akčná adventúra A Plague Tale: Innocence. Charakteristickým prvkom v hre z Francúzska v 14. storočí boli hordy krýs, medzi ktorými sa ocitli dve deti. Ťažko skúšaní súrodenci si museli pomáhať a zakúsiť mnohé útrapy. Tie ale neskončili a teraz pokračujú v druhej časti nazvanej A Plague Tale: Requiem.
Amicia a jej mladší brat Hugo sa z pokojného života v novom malebnom mestečku a jeho okolí netešili dlho. U chlapca sa totiž opäť začalo prejavovať jeho prekliatie, ktoré mu spôsobuje ťažkosti, no predovšetkým ohrozuje životy všetkých ľudí v jeho blízkosti. Smrtiaca nákaza a hordy krýs premenili idylické osídlenie na desivý výjav skazy s hnijúcimi mŕtvolami a stráže nemilosrdne naložia s každým, kto sa pokúsi o odpor. Súrodenci sú po neúspešnej liečbe nútení opustiť mesto spolu so svojou matkou a kamarátom Lucasom. Namiesto pochybnej pomoci od cirkevného rádu si však zvolia inú cestu a snažia sa nájsť miesto z Hugovho sna, kde je šanca na skutočnú záchranu a vykúpenie.
Hra veľmi osobitým spôsobom mixuje malebné scény krajiny a osídlení, ktoré prekypujú životom a ukazujú realistický obraz daného obdobia, s drsnými motívmi a temnotou, ktorá sa usiluje všetko pohltiť. Hrateľnosť je aj tentoraz založená na spolupráci postáv, ktoré sa s výnimkou Amicie priebežne obmieňajú. Dievča je kľúčové, pretože hlavne vďaka jej schopnostiam a alchýmii je možné prekonať zdanlivo neriešiteľné problémy a najťažšie prekážky. Postupne sa naučí, respektíve si spomenie na alchymistické recepty, ktoré jej umožnia využiť suroviny v okolí na výrobu dôležitých predmetov. Najskôr to bude horľavý ignifer zložený z alkoholu a síry. Ten sa osvedčí najmä pri prechádzaní úsekov zamorených krysami, ktoré sa boja ohňa.
Zachovala sa mechanika zapaľovania ohnísk a faklí (pozor, majú krátku výdrž), ktorým sa hlodavce vyhýbajú a uvoľnia tak cestu. Ohnivú zmes je možné priamo hodiť, no dlhšie vydrží, keď je pritom skombinovaná s nádobou. Okrem toho sa dá ignifer vystreliť z praku, čo je ideálne na zažínanie vzdialenejších pahrieb a vyhasnutých pochodní. Postupne pribudnú ďalšie recepty a doplnky, ktoré sa uplatnia v rôznych situáciách. Niekedy treba oheň aj zneškodniť a na to slúži prachová zmes. Keď sa blížia strážcovia s fakľou, ktorú im uhasíte, ihneď sa na nich vrhnú krysy číhajúce nablízku. Inokedy naopak musíte plamene viac rozdúchať a podporiť ich horľavou tekutinou alebo vrhnete zmes, ktorá priláka hlodavce na vami zvolené miesto a opäť tak máte voľný prechod.
Všetky tieto predmety si dokážete kedykoľvek svojpomocne vyrobiť, ak máte dosť surovín, ktoré zbierate alebo nájdete v truhliciach. Majú široké spektrum využitia a dajú sa kombinovať medzi sebou, ako aj s prostredím, s ktorým neraz vytvárajú zaujímavé puzzle sekvencie. Napríklad keď získate kušu, viete ňou vystreľovať aj ohnivé šípky, ktoré po zabodnutí do dreva vytvoria permanentný zdroj svetla – teda ak ich odtiaľ potom nevytiahnete. Inak je kuša predovšetkým zbraň vhodná na obrnených nepriateľov, no šípok nie je veľa a musíte sa spoľahnúť na tie, ktoré občas nájdete.
Na zlikvidovanie bežných strážcov stačí prak so základnou muníciou - kameňmi, ktoré máte v neobmedzenom množstve. No ak už má vojak prilbu, nanajvýš ho nakrátko omráčite. Len tak si neporadíte ani s ozbrojencami so štítom, ale ak blízko nich zasiahnete naplnené vrece a dostane sa im do očí prach, už sa stávajú ľahkým cieľom. Nepočítajte s bežnými masakrami nepriateľov vo veľkom, i keď nastanú aj situácie, keď iná možnosť nebude a chvíľami hlavná hrdinka pôsobí ako brutálna Nikita.
Amicia sa ale často snaží vyhýbať priamym konfrontáciám s nepriateľmi, aj keď má ruky od krvi, a radšej ich obchádza. Už preto, že pri postupe často za ruku drží svojho bračeka. Takže veľa času budete tráviť v skrčenej polohe opatrným obchádzaním zbrojnošov, preliezaním múrov, prešmyknutím sa cez úžiny, skrývaním sa za múrmi, pod stolmi, v poli či vysokej tráve a prípadne odvedením pozornosti zasiahnutím vybraných predmetov s výrazným zvukom.
Pri kontakte zblízka má dievča šancu zneškodniť protivníka len vtedy, ak má pri sebe jednorazovú dýku, ktorú nenájdete veľmi často. Aj bez toho síce môže klásť odpor a na chvíľu sa zbaví nepriateľa, ale to sú sekundy, ktoré stačia maximálne na útek s náskokom niekoľkých krokov. Pri ďalšom dolapení krátko na to už spravidla dievča umiera a nasleduje reštart pri checkpointe.
Na isté veci ale samotná Amicia nestačí. Keď je s Hugom, chlapec vie preliezť cez malé otvory v múroch a otvoriť dvere z druhej strany. Neskôr však získa aj jedinečné schopnosti. Prekliatie mu totiž umožňuje za istých okolností ovládať krysy a napríklad ich poslať do útoku na vojakov. Taktiež v blízkosti hlodavcov vie aktivovať špeciálne vnímanie, takže vidíte vysvietené siluety všetkých postáv v okolí, aj keď sú za stenami. Ďalšie spriatelené osoby prispievajú rôznym spôsobom podľa ich individuálnych schopností – či už je to priamo pomoc v boji, alebo odrážanie svetla od ohniska, čo otvára nové možnosti. Hlavne sa však môžete spoľahnúť, že vám budú asistovať, keď bude potrebné niečo aktivovať, točiť kolesom, tlačiť ťažké dvere, vozíky s ohňom alebo také, čo poslúžia ako plošina, aby ste dosiahli na vyvýšené miesto. Postavy pritom reagujú na vami zadávané pokyny.
Popri stealth postupe, interakcii s objektmi, príležitostných bojoch a zakomponovaných hlavolamoch sa v hre našiel priestor aj na pasáže s útekom. V nich treba šprintovať pred krysami či vojakmi a každé zaváhanie je osudné. Niežeby do hry nepasovali, ale ich problémom je zmena kamery hocikedy uprostred behu. Takže sa napríklad pozeráte na utekajúce postavy odzadu, hra náhle prepne pohľad o 180 stupňov a zrazu hľadíte dychčiacej Amicii do očí. Vy musíte okamžite zareagovať zmenou smerového tlačidla, inak už postava nebude bežať dopredu, ale späť. Obzvlášť v takýchto stresujúcich pasážach je to mätúce a ľahko na to doplatíte. Našťastie, tieto úseky nie sú dlhé a hra sa aj často automaticky ukladá, no je to rozhodne rušivé. Niečo podobné sme vídali v starších tituloch, ale dnes už je to prežitok.
Amicia sa pri postupe automaticky vyvíja. Na základe toho ako často používate v teréne jednotlivé schopnosti a taktiky, zvyšujú sa úrovne prezieravosti, agresivity a vynaliezavosti. Každá po dosiahnutí určitých stupňov odomkne nové pasívne bonusy. Napríklad pri prezieravosti budete mať najskôr ľahší krok a narobíte menej hluku, na ďalšom stupni budete aj v prikrčení kráčať rýchlejšie. Agresivita v základe pridá možnosť strčiť nepriateľa do ohňa alebo húfu hlodavcov, vynaliezavosť ušetrí jednu surovinu pri výrobe alchymistickej munície a podobne.
Ďalšie vylepšenia budú už priamo na vás a uskutočníte ich pri remeselníckych stoloch, kde potrebujete jednorazové, zriedkavo objavené nástroje a k tomu suroviny. Upgradujete v niekoľkých kategóriách: prak, kuša, alchýmia, vybavenie a nástroje. Všade sú tri vylepšenia. Potom budete mať tichší prak s dvomi po sebe idúcimi strelami, rýchlejšie nabíjanie kuše, viac miesta na prenášané suroviny, nádoby alebo muníciu, vrhnutým ohňom spôsobíte smrteľné zranenie a podobne.
Requiem sa môže popýšiť nielen výbornou hrateľnosťou, ale aj pôsobivou grafikou a hudbou. Dizajn jednotlivých lokalít je jedinečný, s mnohými detailmi a úžasnými výhľadmi – či už sú krásne alebo skľučujúce. Niekedy pritom môžete aj pozbierať kvety, pierka a rôzne kuriozity, ktoré sa počítajú ako trofeje do Hugovej zbierky, plus rôzne suveníry. V hlavnom menu ich potom nájdete medzi bonusmi spolu s novým dizajnom kuší za dosiahnuté úspechy. Fascinujúce je pozorovanie stredovekých ľudí pri bežných činnostiach, ako je oprava strechy, práca v záhrade, chov zvierat, predávanie na trhu, ale aj pri slávnostných obradoch a tancoch. Hra pritom solídne beží na stredne výkonnej PC zostave, a to aj s ultra textúrami, i keď občas vtedy vidíte spomalenie a zníženie fps. Občas sa ale môžu vyskytovať vizuálne artefakty, vtedy na obrazovke vidíte drobné farebné kocky alebo objekty s neprirodzeným koloritom. Po reštarte hry sa problém stratí.
Hudba je úžasná, keď zaznie chorál, možno na chvíľu aj prestanete hrať, aby si vaše uši užili ten nádherný zborový spev. Aj dabing je kvalitný, všetko je pekne nahovorené, prestrihové scény presvedčivé a emotívne. A aj pri bežnom prechádzaní počujete vravu okolitých ľudí alebo sa s nimi len tak mimochodom pozdravíte. Čerešničkou na torte pre našincov sú české titulky. Rozhovorov je dosť veľa, takže je skvelé, že sú zrozumiteľné pre každého. I keď občas je nejaké slovíčko nesprávne alebo výraz trošku nepresný, celkovo je to vydarený preklad. Obzvlášť v dnešnej dobe, keď už je lokalizovaných hier o niečo menej ako pred niekoľkými rokmi, je to záslužná práca.
Nastavenia samotnej hry obsahujú bohaté možnosti, ktoré sa týkajú grafiky, ozvučenia a ovládania a nájdete tam aj špecifické funkcie, ako je pomoc pri mierení a nesmrteľný režim. Po jeho aktivovaní vás v hre nezrania žiadni ľudia, avšak naďalej zostanú hrozbou krysy, oheň a nástrahy v okolí. No a po dohraní príbehu, čo vám zaberie približne dvadsať hodín, sa odomkne New Game plus.
Už prvý diel A Plague Tale: Innocence ponúkol osobitý zážitok a ukázal veľký potenciál, ktorý autori v Requiem naplno využili. Základný herný systém sa síce odvtedy veľmi nezmenil, ale teraz sa viac ponoríte do príbehu súrodencov De Rune a ich blízkych, ktorý sa pekne natiahol na dve desiatky hodín. Pôsobivá cesta (ktorú by ste nemali premeškať v Game Passe) vás prevedie rôznymi prostrediami a zákutiami, kde sa konfrontuje romantický obraz krajiny s desivým dielom skazy a zúfalstva. Samotná hrdinka prešla vývojom, na jednej strane je veľmi citlivá, no pod tlakom okolností a po prežitých útrapách je v istých chvíľach prekvapivo násilná a surová, rovnako ako svet, v ktorom sa pohybuje. A vy budete chcieť stáť pri nej až do konca, hoci môže byť poriadne trpký.
KÚPIŤ HRU |
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Switch Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Focus Home Interactive / Asobo Studio Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|