S.T.A.L.K.E.R. 2: HEART OF CHORNOBYL

S.T.A.L.K.E.R. 2: HEART OF CHORNOBYL

Pripravte sa na návrat do Zóny

Zóna je veľmi nebezpečným miestom. Nikdy neviete, kde vás roztrhá anomália, skončí vám po krku prerastená krysa, prípadne vás niekto prepadne a zoberie vám všetko, čo máte po kapsách. Stalkeri to nemajú jednoduché, riziko je vysoké, no to platí aj o odmene. Ak sa tam raz vydáte a podarí sa vám vyjsť v zdraví von, čaká na vás veľká odmena. Alebo možno aj nie, môžete pre ľudí robiť službičky z dobroty vášho srdca a pre ich pekné modré oči. Síce sa to veľa nedostanete, ale zato získate aspoň spojencov. Takže čo budete v Zóne hľadať vy?

Hneď dvakrát som si mohol zahrať demo na prichádzajúci S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Dôvod je, že som sa ten prvý raz trochu ponáhľal, plnil hlavné úlohy a na koniec dema dobehol pomerne predčasne. Moja hlúposť, ale na druhú stranu aj šťastie. Síce na druhý pokus už nemám dostatok času na to, aby som odhalil všetko v deme, ale môžem skúsiť hrať inak. Niekomu nepomôcť, niekde inde odbočiť, niečo nesplniť a pobrať sa ďalej. Namiesto jednej polhodinky som si tak dal dve rôzne pätnásťminútovky, ale zážitok to bol stále dobrý a zároveň ukázal, ako sa môžete v hre vydať rôznymi cestami.

Najskôr k tomu očividnému: hra rozhodne nemá jednoduchý vývoj. Pôvodne bola oznámená ešte v roku 2010, štúdio si prešlo niekoľkými turbulentnými obdobiami, odchádzali aj prichádzali ľudia, vznikli rôzni iní nasledovníci (a niektorí ako Areal ani nevznikli) a nakoniec bol vývoj zastavený. Po dlhej pauze sa však opäť rozbehol, tím sa dal dokopy a v roku 2018 sme sa dočkali opätovného oznámenia. Keď už sa zdalo, že bude všetko v poriadku, rozpútal Putin vojnu na Ukrajine a to ohrozilo aj vývoj hry, ktorý sa odvtedy výrazne spomalil a natiahol až tak, že na Gamescome autori nielen predviedli demo, ale tiež oznámili odklad vydania na budúci rok.


To všetko je na hre teraz vidno. V dobrom aj zlom. Na Gamescome ma šokovalo, že hra nevyzerala dobre. Nevyzerala ani vyslovene zle, ale čakal som oveľa viac. Štandardy roku 2023 podlieza v niekoľkých ohľadoch a porovnanie s novými technológiami vylepšeným Cyberpunkom bolo neúprosné. Určite aj dosť neférové. Detaily tvárí nie sú najlepšie napríklad. Takže ani animácie nie sú také, aké by ste očakávali. Rovnako tiež textúry nie sú úplne najlepšie. Avšak prostredie je plné detailov a aj živé – anomálie, príšery, iné postavy, jednoducho kadečo. Mapa pôsobí veľkým a stále nebezpečným dojmom, keď vás stále niečo ohrozuje.

Autori tak pracujú v neľahkých podmienkach a niečo málo som o tom zisťoval. Ako sa vôbec dá pracovať na hre, keď vám bombardujú krajinu a zabíjajú spoluobčanov? Jeden z vývojárov prezradil, že sa od toho treba úplne odstrihnúť, potlačiť emócie a sústrediť sa iba na prácu. Je to náročné a bolestivé, ale jediný spôsob, ako sa vôbec dá sústrediť na prácu. Časť tímu to má o niečo jednoduchšie. Asi už viete, že sa štúdio presunulo do Prahy, avšak je to len zhruba polovica tímu, ktoré mohla odísť z Ukrajiny. Zvyšok musel zostať tam.

Aj napriek týmto ťažkým podmienkam sa im ale podarilo priniesť niečo špeciálne. Hra možno nevyhrá ceny za najlepšiu grafiku, ale vizuál istým spôsobom dokáže zaujať. Je surový, drsný, ale príťažlivý. A čo je najlepšie, stále to vyzerá ako S.T.A.L.K.E.R.. Aj ak by vám niekto nepovedal, že sa chystá pokračovanie, ale len vám ukázal screenshoty, na prvý pohľad uhádnete, že je to nový S.T.A.L.K.E.R.. Štýlom totiž presne nasleduje v šľapajach jednotky, Clear Sky a Call of Pripyat. To tiež neboli práve najkrajšie a najodladenejšie hry, ale hrali sa dobre, atmosféra bola výborná a podobne sa to zatiaľ javí aj tu.

Ako už vieme, okolnosti okolo vzniku hry sa pretavia aj do jej príbehu, a teda ruská invázia na Ukrajinu by tu mala zohrávať nejakú rolu. Musel som sa na to autorov spýtať, ale tu už neboli takí otvorení a povedali mi len to, že na to si budem musieť počkať. O príbehu hry tak zatiaľ nevieme nič. Neviem ani len to, z akej časti hry bolo demo, ktoré som mohol hrať. Pokojne to mohol byť aj úplný začiatok, kedy sa vaša postava prebúdza uprostred niekoľkých anomálií a len vďaka pomoci od cudzinca sa odtiaľ dokáže dostať a začať riešiť úlohy okolo. Ale pravdepodobnejšie je, že už to bola nejaká pokročilejšia pasáž hry, kedy už Zónu okolo budete poznať a stalo sa niečo, čo vás do tejto situácie uvrhlo. Alebo to mohla byť len špeciálne pripravená pasáž pre účely dema.

Demo nám do rúk dalo už peknú ponuku rôznych klasických zbraní, nechýbalo ani známe „ÁKáčko“, ale vhod padla aj brokovnica a iné. Minimálne v tejto oblasti demo neprekvapilo a neponúklo nič nevídané alebo nečakané. Ale skôr ako zbrane využijete rôzne skrutky. Ako som už písal v úvode, Zóna je nebezpečné miesto a nikdy neviete, kde vás čo roztrhá na kusy. Nemôžete sa bezhlavo rútiť vpred, musíte sa mať na pozore, sledovať svoje okolie a ak je okolo vás nejaká anomália, hoďte do nej skrutku, čo vám môže zachrániť život. Musíte sa naučiť pohybovať po Zóne, vyhnúť sa nástrahám a nepriateľov možno radšej aj obísť.

Ak už ale príde k stretu, nemusíte sa obávať. Hra je stále zábavná FPS, aj keď skôr uzemnená a rozhodne nie prehnaná. Dojem z akcie je ale dobrý a arzenál zbraní vám pomôže porátať sa ako s ľudskými nepriateľmi, tak aj rôznymi zmutovanými. Navyše si neraz tých nepriateľov môžete spraviť aj sami. Pokojne aj nechtiac, len svojou hlúposťou. Takto som napríklad pri prvom prechádzaní dema zachránil dvojicu chlapíkov v jednej chatrči od útoku zmutovaných psov. Tí ma ďalej poslali na ďalší quest a na jeho konci nechýbala odmena. Pri druhom prechádzaní som ale zle mieril a jedného z nich zasiahol. Z potenciálnych spojencov boli razom nepriatelia a ja som mal na krku o jeden problém viac.


Hlavná úloha v deme bola pomerne jednoduchá – dostať sa do úkrytu skôr ako príde ničivá búrka, ktorá zlikviduje väčšinu živého. Atmosféricky je spracovaná parádne a pripomína niektoré z tých, ktoré zažívame v posledných dňoch. Zrazu sa z ničoho nič zatiahne, vonku je tma, začnú šľahať blesky, udierať hromy a vy viete, že už nemáte veľa času. Chvíľu ale trvá, kým sa k úkrytu prepracujete. Tu môžete niekoho zachrániť, tam môžete s niekým hodiť reč, hentam je zase nepriateľský kemp, kam by ste sa mali dostať a niečo zobrať. Stále ale musíte dávať pozor na svoje prostredie, hľadať si cestičky a možno aj obchádzky.

Už vyššie som sa dotkol grafického spracovania, ktoré nie je najlepšie, ale zase ani najhoršie. Určite očakávate viac a uvidíme, ako to ešte vývojári do vydania dotiahnu a vylepšia. Idú naskočiť na nové UE5 technológie, tak snáď im to pomôže. Aj zvuk je ale zatiaľ podobne surový. Dabing sa mi veľmi nepáčil. Na druhú stranu to bolo pravdepodobne tým, že demo malo anglický dabing a ten jednoducho k takejto hre nesadne. Pri hraní chcete aj kvôli atmosfére radšej počúvať ten pôvodný, ukrajinský.

Odklad až na budúci rok hre S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl len a len prospeje. Cítiť z nej, že je tam obrovský potenciál, ale autori to potrebujú poriadne vybrúsiť. Hrateľnosť bola už teraz dobrá, minimálne teda v deme, ale bolo by super, ak by jej zodpovedala aj audiovizuálna stránka. Navyše z minulosti vieme, že autori majú tendenciu zabúdať v hre aj nejaké tie bugy a rozhodne nechceme, aby nám budúci rok kazili zážitok z hry, na ktorú sa tešíme už tak dlho. Takže držte palce, aby sa situácia autorom zlepšila a oni sa mohli čo najlepšie sústrediť na svoju prácu.


napísal matus_ace 29.8.2023
Páči sa mi! (+13)
S.T.A.L.K.E.R. 2: HEART OF CHORNOBYL


Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29315)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk