CONCORD

CONCORD

7.5

Multiplayerová akcia, na ktorú sa hneď zabudne

Zmiešajte dohromady sériu Overwatch a komiksový hit Strážcovia Galaxie od Marvelu a dostanete Concord. Teda multiplayerovú FPS strieľačku z pohľadu prvej osoby, v ktorej je do veľkej miery zastúpený príbeh. Ten sa vám odkrýva postupným hraním. Je to motivácia hrať? Určite.

Tento titul sa nerecenzuje vôbec ľahko. Pretože to čo robí, robí bez chyby a robí to dobre. Autori si dali záležať na technickom spracovaní, ale aj na grafickej prezentácií – rovnako vstup do hry je príjemný a vie zaujať. Concord bol vo vývoji osem dlhých rokov, za ten čas sa herný svet veľakrát zmenil a konkurenčný zástup titulov sa zvýšil, rovnako ako zastúpenie free to play titulov, teda hier zadarmo, v ktorých je možnosť si zakúpiť drobný obsah dodatočne.

Concord sa zubami-nechtami drží tradičného spôsobu a veľmi pravdepodobne mu to vylámalo zuby (v čase písania recenzie maximálny počet hráčov naraz bol 700 ľudí). Hráči nemajú záujem tento druh hier kupovať za prémiovú cenu. Hoci zníženú (cca 40 €). Prechádzať na iný model pritom nie je úplne jednoduché, pretože hra s tým nepočíta. Celý obsah tu máte viac-menej odomknutý a jediné, čo si postupne otvárate, sú farby oblečenia, zbraní a dizajn ID karty hráča. Ako hráčovi zo starej školy mi vyhovuje tento tradičný model. Nekričia na mňa rôzne loot boxy, nemusím denne klikať na milión okienok a nič ma nechváli, keď si to nezaslúžim sám. Hre však chýba niečo viac, hoci to čo robí, robí dobre. Ale chýba jej duša.

Autori Concord sa jednoducho rozhodli desivo kopírovať úspešné tituly (v tej dobe na trhu), dali do toho napodobeninu obľúbenej „frančízi“ a bolo vymaľované. Jasné, navrch vložili nejaké príbehové pozadie. Na pomery hry pre viacerých hráčov pomerne výrazné. A hotovo. Lenže chýbajú tomu vyslovene vlastné originálne nápady. V záplave podobných titulov sa nemá Concord o čo oprieť. Nie je tu nič, kvôli čomu si poviete, tak toto je super, toto chcem hrať! A ešte k tomu za 40 €.

Hrateľných postáv je nadostač. Až 16! Máte tu plejádu úplne rôznorodých hrdinov. Každý sa hrá úplne rozdielne. Začal by som obyčajným vojakom, ktorý má stereotypy z tradičnej akčnej hry, má samopal, granáty a je priemerne pohybovo zdatný. Potom už sú špecializovanejšie osoby, odborníci na útok v srdci nepriateľa, záškodníkov, ktorí robia pasce alebo takých, ktorí sa bez tímu nezaobídu. Na záver sú tu mohutné bytosti typu tank, ktorý veľa znesie a veľa protivníkovi uberie. Báť sa nevyváženosti nemusíte – autori dokázali tento masívny počet jednotiek vyvážiť a môžem povedať, že si naozaj dali záležať na každej drobnosti. Ako samostatný titul je Concord výbornou hrou, ktorá baví hrať. Len prišla neskoro.

Pri hraní môžete podľa ľubovôle meniť postavy – umriete a vyberiete si takú, ktorá je z výberu voľná. Bavilo ma to striedanie, na recenziu som si nemohol dovoliť byť expert vyslovene s jednou. Tak som skúšal, samozrejme, každú. Ale našiel som si aj obľúbenkyňu – resp. konkrétne na mňa vyšla najobľúbenejšia postava označená ako „Oni". O titule sa vedú reči, že každá postava je nebinárna, alebo trans a podobne. Nie je to pravda, je tu jedna taká postava a potom ešte mimozemšťan, ktorý je označený ako neidentifikovateľné pohlavie. Inak všetko ostatné sú muži alebo ženy. Oproti tradičným hrám zo starej školy môže byť rozdiel v tom, že je tu väčšie množstvo žien alebo aj žena, ktorá je obézna, prípadne rôzne farby rás. Ale taký je už svet. Rozhodne z hry nesrší LGBT agitácia, kvôli ktorej sa jej dostalo minimálne na sociálnych sieťach dosť negatívnej reklamy.

Herné módy sú tu také, že si z nich nepadnete na zadok. Nič originálne tu v tomto prípade nie je. Bežná hra na tímy, obsadzovanie bodov podobné Domination z Unreal Tournamentu alebo zabíjanie nepriateľov za získanie hráčových a vlastných ID kariet z mŕtvol. Potom ešte nejaké variácie, ako je rivalita, kde už sa hrá vážnejšie a len tak ľahko sa neobnovíte na mape.

Aj máp je tu pomerne vysoký počet – až 12! Sú prepracované a každá čímsi originálna a čo je dobré, dá sa zapamätať, kde čo je - lebo napr. lekárničiek je po mape rozhádzaných málo a potrebujete vedieť, kde sa nachádzajú. Mapy sú tu dobre vymyslené a majú aj nápady. Vzhľadom na ich pomerne štedré množstvo je v titule hneď čo objavovať a ak vás chytí herná náplň a nie ste ešte presýtení Overwatchom alebo podobnými titulmi, môže byť Concord ako nová destinácia na mesiace hrania. Otázne je skôr to, čo sa stane, ak bude mať titul nedostatok hráčov dlhodobo…oplatí sa kupovať online hra, kde nebudú žiadni hráči? Asi nie.

Dostávam sa k zamysleniu. V minulosti mi v hrách vyhovovalo vybrať si konkrétnu mapu, ktorú som chcel hrať, dnes sa to tak pod vplyvom free to play hier nedeje, prečo to však je v prémiovej hre? Chápem že, hra rozhoduje, čo je vzhľadom na vaše schopnosti najlepšie – úroveň hráča a podobne tiež tomu dodáva ďalší rozmer. Ale aj tak, čo ak ma niektorý typ mapy nebaví, alebo sa chcem zlepšiť v nejakej konkrétnej?

Grafická prezentácia, ako som už naznačil, je výborná – obzvlášť v prípade, ak vám sadne štýl hry podobný Overwatchu. Tiež som sa dočítal, že postavy majú úbohý dizajn, že sú tuctové a neviem čo ešte. No je pravda, že vymyslieť čokoľvek inovatívne v tomto smere chce väčšiu kreativitu a tej sa tu možno až tak nedostalo, hoci ťažko povedať. To je skôr už výrazne subjektívne hľadisko. Sú tu postavy, ktoré sú mi sympatické alebo majú určitú charizmu a iskru. Treba túto hru brať ako komiksovú nadnesenú záležitosť. Asi je jasné, že dievča, ktoré ledva má nejakú svalovú hmotu, dokáže sotva udržať ťažký raketomet a ešte k tomu vyletieť do výšky a podobne. Treba si to odmyslieť a bude to fajn. Graficky je hra prepracovaná a je to vidieť aj v detailoch prevedenia kostýmov, ako aj na fyzike drobností zavesených na nich. Takisto na mape je milión objektov, ktoré si nemáte kedy v zápale boja stíhať všimnúť. Ale ak náhodou áno, budete príjemne prekvapení.

Concord to bude mať veľmi ťažké a Sony sa z tejto skúsenosti, bohužiaľ, bude musieť nejakým spôsobom poučiť. Tradične ale ide o kvalitný titul zo stajne pod záštitou Sony. Precízna a technicky bezchybná záležitosť, ktorej chýbajú ingrediencie, ako je výrazný osobitý obsah, pochopiť potrebu trhu a to je vlastne všetko. Lebo ostatné je absolútne v poriadku. Stačí to? Posúďte sami.

napísal Possol 30.8.2024
7.5
6.2