NHL 25 |
NHL 25 |
Jedna strecha, pod ňou niekoľko prakticky rovnakých štúdií, ale predsa taký rozdielny prístup. Pozrite sa napríklad na čerstvú EA Sports FC 25. Pozrite sa na každoročný Madden. Alebo sa pozrite aj na návrat EA Sports College Football po rokoch. No a teraz hoďte očko na novinku NHL 25. Smutné, čo? Vidieť, kde sa sústredí najmä budget a od toho sa už potom odvíjajú ďalšie veci. Séria dnes už zaostáva prakticky v každom ohľade, kašle na PC, neprináša veľké technologické zmeny. Každý rok len vyjde nová časť. O pozadí viem trochu viac a naozaj na nej badať to, čo sa deje v pozadí (koľko vývojárov na nej pracuje, aký majú rozpočet). Reflektuje to skutočný stav hokeja? Napríklad priemerný vek fanúšika NHL, najlepšej hokejovej ligy na svete, je takmer 50 rokov. To je strašne veľa. V rámci amerických profesionálnych líg je v popularite až na nejakom 5. mieste. Mladých ľudí, zdá sa, hokej neberie. A hlavne mladí ľudia hrajú hry.
Ako teda môže vyzerať hokejová hra v takejto situácii? No asi takto, síce stále zábavná, no vlastne nemastná-neslaná hra, ktorá už roky nepriniesla niečo skutočne nové, čím by si chcela získať nových fanúšikov. Dokonca aj ja, obrovský fanúšik hokeja, ktorý sa každý rok môže k novému ročníku dostať zadarmo, si od série dávam vždy niekoľkoročné prestávky. A to som ju kedysi hrával každý jeden rok. Ale teraz? Prečo? Čo ma tam má lákať?
Vlastne toho nie je málo. NHL 25 nie je zlá hra a nechcem haniť prácu jej tvorcov. NHL 25 vyzerá lepšie ako kedykoľvek predtým a hrá sa veľmi dobre. Kopa tých malých súčiastok tvoriacich hrateľnosť do seba tento rok dosť dobre zapadla a celé to tak dobre ladí. Ale čo z toho, keď vlastne ani nemáte chuť si hru zahrať? A samotná hra vás k tomu ani nijako nemotivuje. Cítite, že je to vlastne len ľahká aktualizácia toho, čo tu bolo rok predtým. Čo bola zase len ľahká aktualizácia toho, čo tu bolo rok predtým. Čo bola zase len...
Pritom je ťažké sa zbaviť pocitu, že je NHL 25 premárnenou príležitosťou. Tento ročník je prvý, ktorý vzniká len na aktuálnu generáciu konzol a stále vynecháva PC. Mohol tak prísť s obrovským technologickým skokom, novým enginom alebo podobnými vylepšeniami, ako napríklad minulý ročník EA Sports FC, ktorý úplne prekopal to, ako hra funguje a využíva informácie o hráčoch. Nestalo sa. Hra beží na takých istých technológiách, ktoré však aspoň modernizuje, aby to vyzeralo ako titul hodný roku 2024. Sú to menšie krôčiky, ktoré to ale ťahajú hore a vďaka tomu sa na to lepšie pozerá a aj sa to lepšie hrá. Stále tam však cítite všetky tie predchádzajúce ročníky.
Jednou z týchto noviniek je Sapien technológia, vďaka ktorej hráči vyzerajú v hre bližšie k svojim reálnym predlohám. Hráči sú tak detailnejší, vernejšie spracovaný, prepracovaný je trochu ich pohyb a dokonca aj také veci, ako je pohyb dresu na ich tele a podobne. Áno, vyzerá to lepšie. Ale takmer si to nevšimnete počas zápasov. Zase pri replayoch si to ale užijete, keďže aj tie boli prepracované, aby dali týmto veciam vyniknúť. Zároveň pôsobia autentickejšie ako televízne vysielanie, čo sa týka uhlov a spracovania. Celkovo sa ale prezentácia dočkala menších vylepšení, ktoré to posúvajú ďalej a napríklad aj offline či online zápasy proti známym súperom majú vďaka Grudge Match systému trochu väčší náboj.
Asi najviac skloňovanou novinkou v rámci NHL 25 je ICE-Q, čo je kombinácia trojice nových technológií, ktoré chcú spoločne hokej posunúť opäť trochu viac k vernosti. Ako asi tušíte, týkajú sa hlavne umelej inteligencie. Hráči ovládaní umelou inteligenciou tak lepšie reagujú na dianie na ľade, hľadajú si priestor, pohybujú sa plynulejšie a autentickejšie. Teda občas. Občas sa vrátia k starému známemu nerealistickému postávaniu či sekaniu na mieste, zlému protipohybu a podobne. Ale aspoň vidno, že sa vývojári snažia to zlepšiť a snáď to bude už len o nájdení správneho balansu v nejakých patchoch. Taktiež sa vylepšili animácie hráčov, ktorí tak teraz lepšie reagujú na okolité situácie a napríklad zmenia postavenie tela, ak majú dostať hit a vidia to.
Rovnako vy máte nad ovládanými hráčmi lepšiu kontrolu, čo sa týka och ohybu, prihrávok, striel a prakticky všetkého. Oceníte to napríklad pri strelách z prvej, ktoré sú viac založené na tom, ako ich sami zvládate, takže už nepôsobia tak automaticky, ale ako prihrávky, tak strely musíte ovládať lepšie. A hlavne ich správne načasovanie. Taktiež lepšie ovládate postavenie hráča k puku, čo sa hodí pri ofenzívnej aj defenzívnej hre. Aj defenzívne činnosti ako vypichnutie puku či nadvihnutie hokejky sú spracované o niečo lepšie, no na druhej strane zostáva stále veľa neduhov z minulosti a napríklad strely zápästím vyčnievajú ako niečo, čo už by v EA Sports mohli lepšie spracovať.
No a to je vlastne asi z gameplay noviniek všetko. Je to akoby vám automobilka po 4 generácie servírovala rovnaký model auta s menšími dizajnovými zmenami a po toľkých rokoch síce stále nepriniesla automatickú klimatizáciu, ale pohodlnejšie ovládanie manuálnej. Takže sú to v zásade drobné nadstavby na existujúce systémy, ale ako som už skôr napísal, teraz to do seba lepšie zapadlo a napríklad so systémom budovania tlaku na súpera to funguje pomerne dobre. Respektíve hrá sa to dobre, ale nemáte dojem, že toto sú tie zmeny, kvôli ktorým sa vám chce dať 75 eur za nový ročník. Skôr to pôsobí ako niečo, čo by sa dalo vyriešiť aj updatom.
A to je v zásade ešte to lepšie na NHL 25. Už viackrát som to napísal a chcel by som to zdôrazniť – zmeny a novinky nie sú veľké, ale hra sa vďaka ním hrá lepšie, vyzerá lepšie a aj si ju viac užijete. Ak po tomto ročníku skočíte po štvorročnej prestávke, padnete na zadok. A výhodou je, že nováčikom dáva k dispozícii obrovskú haldu nastavení na prispôsobenie hry a jej náročnosti, takže časť vecí si viete zjednodušiť či dokonca trochu zautomatizovať. Stále to však sú aspoň nejaké novinky a vylepšenia, čo sa však nedá povedať o hernom obsahu.
Všetko, čo NHL 25 ponúka, už dobre poznáte. Nepribudli nové režimy, nepribudli skutočne nové možnosti, sú tu len nejaké menšie možnosti navyše. A to je to zlé. Zapnete si hru a neviete, čo si chcete zahrať. Nie preto, že by tu bol taký pretlak zaujímavých noviniek. Ale jednoducho vás nič z toho neláka hneď na prvý dojem. Tak prechádzate menu a zapnete si HUT, lebo tam eventuálne aj tak nakoniec skončíte. Ten prináša nový Wildcard režim so špecifickými pravidlami (draft a platový strop napríklad), ale nakoniec je to zase len to isté. Progres je tu zjednotený naprieč všetkými HUT režimami a sú upravené stupne kariet (bronzové, strieborné, zlaté). Ale to všetko sú len naozaj kozmetické zmeny, ktoré zážitok nijak zvlášť nemenia.
Čo ďalej? Napríklad Be a Pro, veľmi populárny režim, v ktorom si môžete vytvoriť svojho profesionálneho hráča a viesť ho počas jeho kariéry. Ale nie je tu absolútne nič nové. Ešte aj niektoré animácie špecifické pre tento režim sú úplne totožné s tými z minulého roka. Ale že jedna k jednej. Ak chcete ďalší režim, kde sa toho veľa nezmenilo, tak je to World of CHEL, kam síce pribudli Live eventy, ale vlastne je to len nový spôsob zakomponovania alternatívnych herných zážitkov ako THREES, EASHL 3v3 alebo EASHL 6v6 a podobne do celkového herného mixu v rámci režimu. Menšie úpravy prišli aj do Creation Zone, kde si jednoducho viete kopírovať hráča, takže opäť to je skôr spríjemnenie hrania ako prinášanie niečoho skutočne nového.
No a na záver som si nechal Franchise režim, teda ten ústredný režim, ktorý by mal byť výkladnou skriňou každého nového ročníka a musím povedať, že tých zmien a noviniek prináša asi najviac zo všetkých režimov, no stále je to málo a taktiež nepresahujú rámec len nejakých kozmetických úprav. Čo je ale pozitívne, aj keď tieto zmeny nie sú veľké, dávajú vám pocit, že nad riadením svojho klubu a jeho hráčov máte väčšiu kontrolu. Znamená to, že sú rozšírené rozhovory, takže máte viac lepších možností ako debatovať s trénermi či hráčmi a dosiahnuť zhodu. Taktiež viete hráčovi lepšie meniť jeho rolu, ako napríklad teraz skúša Keefe so Šimonom Nemcom v Devils. Taktiež vyjednávanie kontraktov je komplexnejšie. Franchise sa hrá dobre. Lepšie ako kedykoľvek predtým. Ale sú to len kozmetické vylepšenia.
No a potom sú tu ešte všetky tie klasické offline aj online režimy. Ši už sú to dlhšie ako Threes, turnaje, sezóny a podobne. Alebo aj krátke a bleskové ako rýchle zápasy, Ones Now (1v1v1) a podobne. NHL25 tu neprináša nič nové, bohužiaľ, ale stále zostáva výbornou multiplayerovou záležitosťou, keď si na piatkový večer zavoláte kamarátov, z chladničky vyberiete vychladené plecháče a na pár hodín si k tomu sadnete, aby ste zistili, kto z vás je vo virtuálnom hokeji najlepší. Ponuka líg, tímov aj reprezentácií je obrovská. Nájdete tu dokonca aj juniorské a ženské reprezentačné tímy. Bohužiaľ je tá reprezentácia jediná možnosť zahrať si za Slovensko, keďže ani jeden slovenský ligový tím v hre nie je. Ale je tu česká ELH, takže môžete hrať za slovenskú enklávu v Třinci napríklad.
O grafike a animáciách som už písal skôr. Nie je to také zlé, ale ani žiadne terno. Ak si to porovnáme s EA Sports FC 25, je jasne badať, kam ide väčší rozpočet. Ale zase na ľade to vyzerá dobre a Connor McDavid sa na seba aj podobá. Prezentácia je veľmi dobrá, ale už roky stagnujúca. Hudobne a zvukovo je to špička. Komentár je kvalitný, aj keď tiež už stagnuje. Navyše sa líši podľa režimov, takže v Threes počujete niečo iné ako v kariére. Na štadiónoch to buráca a dav reaguje podľa toho, ktorému tímu sa darí a kto má puk, takže počujete aj piskot, keď v CHL bijete Třinec na jeho domácom ľade. Z reproduktorov na štadióne každú chvíľu hra Sandstorm od Darude, čo skoro zodpovedá realite (až tak často to nehrá snáď nikde). Doplnené je to naozaj kvalitným a pestrým soundtrackom v menu, kde počujete napríklad Dead Poet Society, Green Day, Kings of Leon a ďalších.
Verdikt? NHL 25 je dobrá hokejová hra, ktorá sa hrá asi najlepšie za posledné roky. Ak ste predchádzajúce ročníky nehrali, dajte si pokojne známku aj 8,5/10. Ale nezaslúži si ju. Toto nie je hra. Toto je trošku väčší update za strašne veľa peňazí. Myslím si, že už je čas, aby sa v EA Sports zamysleli nad tým, čo chcú vlastne so sériou NHL robiť. Lebo ak nemajú budget a kapacity, ktoré by virtuálnemu hokeju chceli venovať na to, aby to bola každý rok poriadna hra s hernými aj obsahovými novinkami, fakt stačí priniesť jednu novú hru raz za 4 roky a pomedzi to vydávať expanzie s novými sezónami.