Top hry rokov 90-tych |
Pomerne dlho som uvažoval nad tým či niekedy napíšem článok ohľadom mojich obľubených hier za jednotlivé roky.
Pomerne dlho som uvažoval nad tým či niekedy napíšem článok ohľadom mojich obľubených hier za jednotlivé roky, hlavne nad tým ktoré roky tam zaradiť, resp. od akého roku začať. Ako občan narodený ešte v ČSR som sa teda rozhodol začať rokom 1990, lebo to bol rok kedy som začal vnímať nejako počítačové hry spôsobom takým, že som najprv videl u babky, strýka hrať nejaké ms dos hry a bol som v momente fascinovaný a ako taký malý fiškus sa zo mňa stal závislák na dlhé roky, ktoré potom nasledovaly. Keď si na to tak matne spomínam, tak mal parádnu mechanickú klávesnicu od microsoftu, obrovitánsky 15 palcový crt monitor s rozlíšením nižším ako 800*600 ale v msdose mi to bolo totálne jedno. Počítač bol 486ka s dvoma disketovými mechanikami a turbo tlačítkom. Možno ho niekde strýko ešte má odložený. Úplne prvá hra ktorá mi v momente učarovala bol Princ z perzie, bol som neskutočne fascinovaný plynulými, realistickými pohybmi hlavne postavy ako ladne sa pohybovala po obrazovke a fakt, že to bola v podstate prvá a aj jediná platformovo skákačková souls hra, ktorú som kedy prešiel, aj keď s pomocou môjho otca. Teda okrem dvojky princa z perzie samozrejme, ale o tom neskôr.
To by bolo hádam aj všetko na kratučký úvod do článku. A teraz k meritu veci a to sú samotné obľúbené hry z jednotlivých rokov. Rozhodol som sa, že každý jeden rok bude obsahovať päticu hier teda taký pomyselný top5 rebríček hier, ktoré si myslím, že sú to najlepšie čo v ten daný rok vyšlo. Hry by mali byť samozrejme zoradené aj podľa obľúbenosti, kde na prvom mieste je hra roka podľa mňa a na piatom mieste stále výborná hra a možný kanditát na GOTY, ale z rozličných subjektívnych dôvodov sa umiestnila nižšie. Ku každej hre napíšem aspoň také stručné zhodnotenie, samozrejme najviac a obšírnejšie sa budem venovať hlavne hre toho, ktorého roku.
V polovici článku som si retrospektívne prelistoval aký dlhý tento článok je a na základe toho, že som nechcel aby to čítanie bolo príjemnejšie a nie také monotónne, Ideálne rozdelenie by bolo na jednotlivé dekády a po každej dekáde zhodnotenie tohto desaťročia a zostavenie rebríčka top 10 hier dekády. Takže som sa ho rozhodol rozdeliť článok na štyri časti. Postupne som sa rozhodol pridať do článku na oživenie, niektoré hry, ktoré stále vlastním vo forme fotografií krabíc, manuálov, cédečiek a tak podobne, prípadne odfotených úrývkov z kníh, z ktorých som čerpal informácie. Bohužiaľ niektoré relikvie, hlavne archaické kúsky sa niekde zapatrošili a možno by som ich po dlhom hľadaní aj objavil v podkroví v niektorej zo stoviek krabíc, ale na to som príliš lenivý. Niektoré krabice som žiaľbohu nadobro stratil, lebo môj milovaný brat bol taký dobráčisko, že hry požičiaval svojím parádnym kamarátom, ktorí samozrejme väčšinu nikdy nevrátili a to by sa jednalo dnes už fakt o legendárne kúsky a pomerne raritné záležitosti, ktorá majú pre zberateľov nevyčísliteľnú hodnotu.
1990
Ale pekne poporiadku, píše sa rok 1990, ja, sťaby malý drzý opičiak v predškolskom veku sa prvý krát dostávam ku prvej hre, ktorou je Perestroika. Jednoduchá skákačka kde žabička skáče po leknách, ktoré sa postupne zmenšujú aby sa dostala ku zlatým minciam, ktoré sú väčšinou na úplne poslednom vrchnom lekne, malo to symbolizovať postup ako sa dostať k lepšiemu životnému štandardu. Jednalo sa o takú paródiu, poltickú kartikatúru západného systému. Predsa len sa jednalo o ruskú hru kde sa vám pri štarte objavil gorby pred kremlinom, ako sme aj hru volali , že ideme si zahrať gorbyho. Gorby – Gorbačov. A Jeho tvár sa zjavý pri spustení hry za hudby známej slávnej ľudovej pesničky ruskej dubinushka, kozáckej pesničky od rimsky korsakova. Ale to len tak troška viacej nostalgie ku mojej 5 najobľúbenejšieh hre roku 1990
Štvrté miesto z roku 1990 obsadila hra, ktorá sa volala Simcity , nemám čo viac povedať ku tomuto otcovi budovateľských stratégií, v podstate som ju až tak veľmi nehral, skôr som pozeral na to ako strýko buduje mesto za mestom a keď na to teraz tak spomínam, tak ma najviac bavilo zakladať na jeho uložených mestách požiare a pozerať sa ako krásne ničím jeho výtvory.
Pomyselné tretie miesto obsadila hra s menom Golden Axe, hra ktorá mi učarovala v momente ako som počul hudbu, ktorú hra mala a hlavne tá grafika, to bolo niečo neskutočné. Hru som hrával takmer vždy keď sme boli navštíviť babku a vždy som sa na ňu tešil. Nakopávať malý škriatkov do prdele aby z nich vypadli životy, to bola proste neskutočná sranda.
Druhé miesto patrí dnes už legendárnej skákačke Commander Keen, pamätám si, že hru som nikdy neprešiel, naštastie som mal po ruke otca a strýka, ktorý ťažké levely hravo zvládly. Hru mám v pamäti ako jednu z najlepších skákačiek vôbec, ktoré neskôr hádam čo do spracovania, komplexnosti a takmer nekonečnej hrateľnosti neprekonalo asi nič.
Prvé miesto patrí bezpochyby Princovi z Perzie. Táto revolučná záležitosť doslova prekonala skúšku časom a aj dnes má stále čo ponúknuť. Jediná vec, ktorá mi mierne na nej vadila bol ten odsýpajúci čas, ktorý vás ale na druhú stranu hnal vždy vopred, na dohranie hry na jeden pokus musíte hru prejsť do jednej hodiny aby ste zachránili princeznú. Nadčasová záležitosť s krásnou hudbou a na tú dobu realistickými animáciami postavy, či už pri jednoduchom pohybe alebo pri skokoch alebo boji. Legendárna záležitosť, ktorá by mala patriť do top 10 každého jedného hráča, ktorý si pamätá túto, dnes už retro hru, ktorá priniesla niekoľko revolučných noviniek a dnes je považovaná za otca cinematických príbehových skákačiek.
Kedže som si na začiatku zvolil len top5 rebríček tak sa pochopiteľne do rebríčka nezmestili niektoré tiež veľmi kvalitné hry a tak sa patrí ich aspoň spomenúť. Sú to hry Links, The Challenge of Golf, Battle Chess, Stunts, Sokoban, , Dizzy, Indianopolis500 a hra Test Drive 3, kde ste mohli vypínať, zapínať dialkové, stieračie, motor a podobne, neuveriteľne relaxačná záležitosť a asi prvá hra v histórií, ktorá mala naanimovaný dážď ako realisticky naráža na čelné sklo, po prekročení rýchlosti vás zastavili aj policajti. Dnes si na hru málo kto spomenie, že hra má cez 30 rokov, je to až neuveriteľné kam sa grafika za ten čas posunla. NO a nesmiem zabudnúť na LHX, hru, ktorú vydalo a robilo na nej EA , teda ešte v dobe, keď mali originálne nápady. Detailný simulátor vrtulník z pohľadu prvej osoby, kde ste ničili nepriateľské tanky a iné pozemné ciele. Hra bola veľmi ťažká a s pristávaním mi často pomáhal môj otec, lebo to nebolo med lízať
Rok 1990 TOP 5
- Perestroika
- Sim City
- Golden Axe
- Commander Keen
- Prince of Persia
1991
Rok 1991 bol v mnohom ešte lepší ako predošlý, technológie a hry sa stále zlepšovali, ale pekne poporade. Piate miesto na pomyselnom rebríčku najlepších hier tohto roku obsadila hra pomerne jednoduchá, volala sa skifree. Hra ktorá bola extrémne jednoduchá na pochopenie. Lyžovali ste dole kopcom a popri tom robili rôzne triky a finty. Pred koncom levelu vás potom naháňala príšerka, ktorá vás ale vždy chytila, prečo? Neviem, doteraz som to nepochopil , ale hra ma bavila, taká jednoduchá odreagovačka.
Na štvrté miesto roku 1991 sa dostala hra pomerne známa ako scorched earth, my sme ju volali tančíky, silne návyková záležitosť, ktorá bola akýmsi predchodcom wormsov. Extrémne zábavná záležitosť, kde ste vedeli deštruovať jednoduché 2D prostredie a zostreliť pomocou balistických striel zo svojho kanónu svojho oponenta.
Tretie miesto patrí bezpochýb Lemmingsom. Doteraz si pamätám tú tupú primitívny melódiu intra hry a tých nespočetne veľa hodín stravených pri zachraňovaní týchto modrých degeškov. Zábavná záležitosť, jednoduchá na pochopenie, pri ktorej vám boľo ľúto, že ste ich niekedy nevedeli zachrániť všetkých. Zaujíímavosťou je, že hru vytvorilo štúdio DMA design, pre niekoho možno neznámy pojem, ale hre šéfol David Jones, jeden zo zakľadateľov štúdia a hlavný programátor lemmingsov. Štúidio sa neskôr premenovalo na rockstar north a vytvorilo hry ako prvé a druhé gta.
Druhé miesto právom patrí hre prehistorik. Klasická skákačka s úžasným spracovaním ale veľmi hardcore hrateľnosťou, kde to bolo naozaj na nervy, prejsť zvlášť zapeklité levely v jaskyňiach kde sa na vás valili netopiery a obrovitánske pavúky zo všetkých strán. Neandtrtálec ktorému trčal len nos spod hára a jeho extrémne štýlové trenky zaujali hádam každé decko ale aj dospelého keď mlátil kyjakom dinosaurov a iné príšerky v snahe nájsť nejaké žrádlo a dostať sa na koniec levelu.
Top hra roku 1991 patrí výnimočnej hre Another World. To intro, ktoré vás vyslovene pripútalo do kresla a uviedlo do hry bez toho aby bolo vyrieknuté jediné slovo. Krásne prostredia, pútavý príbeh, extrémne náročná hrateľnosť a parádny soundtrack a okrem iného aj tie hnusné otravné nechutné čierne červy, ktoré takmer každému žrali nervy. Hehe. Výnimočná hra, ktorá v roku 2011 dostala celkom slušný remaster pre nové počítače, volá sa 20th anniversary edition. Upravuje ovľadanie, pridáva podporu ovládača a dá sa hrať na širokouhlom monitore, pre každého fanúšika povvinosť. Dnes sa dá zohnať za 2 eurá v mnohých zľavách, ktoré steam za rok má.
Rok 1991 nebol až tak plný takých herných peciek ako predošlý rok a tak sa čestnú zmienku stojí hádam len zopár hier. Tou prvou je zrod Duke Nukema, 2D platformovka, ktorá ale nebola príliš populárna v európe a ťažko sa zháňala, ja si ju pamätám ako tak commander keen, ale s podstatne väčším dôrazom na strielanie. No a tou druhou hrou je pokračovanie golden axe, ktoré podľa mňa nebolo až tak dobré ako originál, hra nebola pochopitelne až tak populárna ako prvý golden axe. Ale aj tak si myslím, že stále stojí za zmienku. No a do tretice zimné olympijské hry, ktoré sa volali Winter Challenge, veľká závislačina, pri ktorej som strávil hodne veľa hodín.
Rok 1991 TOP 5
- Skifree
- Scorched Earth
- Lemmings
- Prehistorik
- Another World
1992
Rok 1992 bol v mnohých aspektoch revolučný do takej miery, že sa považuje všeobecne za rok zrodu FPS a RTS hier. Pre fanúšikov počítačových hier to bolo obdobie, ktoré sa mnohým nezmazateľne vrylo do pamäti ako obdobie legendárnych hier, ktoré sa v neskorších rokoch snažilo napodobniť mnoho vývojárov a postupne vylepšiť stovky a stovky iných hier až do takmer absolútnej dokonalosti.
Piate miesto patrí hre DUNE, hra, ktorú vývíjalo francúzske štúdio Cryo interactive, o ktorom ešte budete čítať v neskorších rokoch. Hra bola z veľkej časti adventúra, ale s prvkami stratégie, pamätám si ako mi texty prekladal strýko a väčšinou som to hral skôr na slepo, bez toho aby som vedel čo sa deje na obrazovke, ale bavilo ma to zvláštnym spôsobom, kedže som poznal film duna.
Štvrté miesto obsadila hra Bomberman, o ktorej netreba viacej písať, pozná ho hádam každý, jednoduchá hra na pochopenie, ktorá bola asi prvá multiplayerová hra, ktorú som kedy hral.
Na tretie miesto sa dostala hra Desert Strike, top down strielačka s krásnou izometrickou grafikou, neskutočným soundtrackom, hudbou, zvukmi a tie výbuchy, no jednoducho klasa. Zachrána rukojemníkov, ničenie neprateľských základní a tankov a radarov pomocou apache vrtulníka. Také LHX ale namiesto FPS pohľadu ste kukali na akciu zhora. Neskutočne návyková hra, pri ktorej som strávil veľmi veľa času.
Druhé miesto patrí revolučnej záležitosti a otcovi rts hier. DUNE 2, nebola to úplne prvá budovateľská rts hra, to patrí SIM city, ale bola revolučná v tom smere, že ste mohli na svojho nepriateľa poslať jednotky a zničiť ho. Hra inšpirovaná knihami od Franka Herberta, ktorá vierohodne spracovala prostredie filmov a mocenských záujmov jednotlivých frakcií. Skvelá hrateľnosť, ktorá je dnes archaická a nezostárla najlepšie bohužiaľ, no hra v tej dobe bola obrovský hit.
Prvé miesto patrí otcovi FPS hier, legendárnej hre WOLFENSTEIN 3D, ľudovo nazývaný wolfík. Hra, ktorá patrí do hernej siene slávy a je až nepochopiteľné ako dokázal carmack naprogramovať herný engine, že imitoval 3D prostredie, lebo v podstate to boli len 2D sprite steny bez možnosti vertikálneho pohybu a bez stropu. Hard Core hrateľnosť, možnosti, zbrane, nepriateľia, ich inteligencia a dobové zasadenie z hry urobila nezabudnuteľnú záležitosť, ktorá je dnes považovaná za starého otca všetkých moderných strielaćiek a to právom. Hru strýko dokonca vlastnil fyzicky na disketách, teda, shareware verziu a bola to asi prvá originálka, ktorú som hral. Obal mal parádny artwork BJ blazkowicza ako drží rotačák v ruke a kope nácka do hlavy. Toho roku vyšiel aj datadisk spear of destiny, ktorý do hry priniesol okrem duchov , zombíkov a iné zrúdičky, nebolo to nič nové lebo wolfík mal easter egg, kde ste boli prenasledovanými farebnými duchmi z pac mana.
Za zmienku stojí ešte letná verzia olympijských hier, Summer Challenge, tak ako Winter challenge pred rokom sa opäť jedna o nadčasovú simuláciu letných olympijskych hier a riadna závislačina, obľubené pasáže pre mňa bol Equestrian a streľba lukom.
Rok 1992 TOP 5
- DUNE
- Bomberman
- Desert Strike
- DUNE II
- Wolfenstein 3D
1993
1993, rok kedy sa oficiálne rozdelilo ČSR, rok zmien, a z hľadiska hier, rok pokračovaní, ktoré v mnohom prekonali svojho predchodcu a niektoré hry dokonca zmenili žáner úplne.
Syndicate je na piatom mieste, lebo napriek tomu, že to bola špičková real time taktická stratégická hra, ktorá okrem vynikajúcej hrateľnosti mala aj zaujímavý príbeh, no hra bola extrémne náročná a celkom komplikovaná.
Na štvrtom mieste skončila hra Jungle Strike, voľné pokračovanie výbornej top down strielačky vrtulníka Desert Strike, ktoré určite neurobilo hanbu originálu. Zmena prostredia hre len prospela, aj keď sa v podstate jednalo o na chlp rovnakú hru s minimom vylepšení.
Tretie miesto obsadilo SimCity2000, dnes legendárna záležitosť, ktorá bola v mnohých smeroch o niekoľko levelov lepšia ako originál. Takmer nekonečná hrateľnosť a samozrejme najzábavnejšie bolo opäť privolať katastrofy ako tornád či zemetrasenia alebo mimozemskú inváziu. Vynikajúca budovateľská stratégia s komplexným systémami ako spravovať jednotlivé mestá a mestečká aby si z nich vytvoril jednu obrovskú metropolu
Druhé miesto patrí pokračovaniu prehistorika, ktoré vylepšilo originál takmer v každom jednom aspekte. Či už to bola obtiažnosť, ktorá bola tentokrát omnoho zvládnutelnejšia a grafika bola krásne malebná a omnoho detailnejšia. Výborná platformovka na odreagovanie.
Hrou roka 1992 je zaslúžene a bez akýchkoľvek debát DOOM, hra ktorá je dnes považovaná za akéhosi praotca dnešných FPS hier. Áno, viem, že Wolfenstein 3D bola technicky prvá fps hra, ale doom pridal do fps žánru, onú nutnú vertikalitu a hra nebola už len taký labyrint ale levely boli riadne nadizajnované a premyslené mapy, kde ste hľadali tak ako pri wolfíkovi kľúče správnej farby aby ste sa vedeli dostať ďalej. Hra bola krvavá a brutálna a v porovnaní s wolfíkom bola omnoho dynamickejšia a v kombináciu s neskutočne dobrým soundtrackom sa strielali príšery z pekla jedna radosť.
Za zmienku stojí rozprávkový Alladin, dôvtipná platformovka, ktorá nesmela chýbať na žiadnom dobovom PC.
Rok 1993 TOP 5
- Syndicate
- Jungle Strike
- SimCity2000
- Prehistorik 2
- DOOM
1994
1994 bol jedným z tých slabších rokov čo sa týka kvalitných hier, teda okrem tých spomenutých v podstate nič kvalitnejšie nevyšlo.
Piate miesto patrí určite hre WarCraft od neznámeho štúdia blizzard, jednalo sa o celkom pôsobivú, čo do vizuálu a zábavnú stratégiu kde proti sebe bojovali orkovia a ľudia. Warcraft som hrával len sporadicky, tématicky ma nejako extrémne nezaujal, preto celá histéria, ktorá prišla o cca 10 rokov neskôr v podobe známej mmorpg hry išla mimo mňa.
Na štvrtom mieste sa ocitla pre niekoho možno neznáma bojovka s ťažko zapamätateľným názvom One must Fall 2097, Išlo o arénovú bojovku medzi obrovitánskymi futuristickými robotmi. Hra na to v akom roku vyšla mala naozaj krásne a pôsobivé efekty a hodnoverne naanimovaných robotov, ktorý pôsobilo takmer realisticky.
Tretie miesto obsadila hra Jazz JackRabit, prvotina blešinského, vývojára, ktorý sa neskôr preslávil jednou veľmi známou xbox exckluzivitou, ktorá svojím spôsobom vytvorila neštastný sub žáner cover shooterov. Jazz JackRabit bola ale hra veľmi zábavná, jednoduchá platformovka, ktorá svojím spôsobom kopírovala sonica. No napriek tomu si získala svojich fanúšikov. Pamätám si ju ako hru , s ktorou som sa dostal do kontaktu až niekedy okolo roku 1996 v jednej televíznej šou, ktorá sa volala level majstrov. Kde som prvý krát v ruke držal gamepad a jožo pročko si zo mňa robil srandu, že ako mi to nejde.
Na druhom mieste je hra Heretic, ktorá napriek svojim kvalitám nedosiahla takej popularity ako napr DOOM alebo wolfík. Prečo to tak bolo mi je dodnes záhadou, lebo aj napriek tomu, že v podstate kopírovala obe hry, čo sa týka hrateľnosti, tak to bola diametrálne odlišná hra aj s light rpg prvkami, čo bolo v tej dobe nevídané. Dodnes mám v pamäti ako sme dokolečka hrali shareware verziu tejto hry, ktorú strýko zohnal od známeho z ameriky. Rok 1994 bol aj rokom kedy sa začalo trhať vrece s doom klonmi, niektoré zostali v prepadlisku dejín a niektoré dokonca prekonali svojho predchodcu. Heretic bol jedným z nich.
Prvé miesto patrí zaslúžene pokračovaniu hry DOOM, jednalo sa v tej dobe o niečo nevýdané a nikto, ani ja ani strýko ani môj otec nečakali, že o rok príde pokračovanie tejto našej obľúbenej strielačky. V podstate sa jednalo len akúsi vylepšenú verziu pôvodného dooma, ale s viacej zbraňami, variabilnejšími nepriateľmi, omnoho, ale omnoho ťažšími levelmi a hlavne dvojhlavňovkou, s ktorou sa dala prejsť v podstate celá hra. Levely boli omnoho komplexnejšie a aj prostredia boli rozmanitejšie. Jednalo sa vtedy o pecku z čistého neba a hra bola natoľko populárna, že sa dala zohnať aj na slovensku pomerne ľahko od priekupníkov, ktorí vedeli nakopírovať priamo na disk túto hru, keď ste chceli a to takmer týždeň po oficiálnom výjdení hry v amerike.
Toho roku ešte vyšla jedna zaujímavá hra, ktorá stojí za zmienku, volala sa sensible world of soccer, roztomilá futbalová hra, ktorá položila v podstate základy neskoršej fifa série svojím spôsobom. A hra zažila o 10 rokov akýsi revival, keď sa v nej konali rôzne oficiálne profesionálne turnaje.
Rok 1994 TOP 5
- Warcraft
- One must Fall 2097
- Jazz Jackrabbit
- Heretic
- DOOM II
1995
V roku 1995 svetlo sveta uzreli veľmi zaujímavé hry. V mnohom to bol štart niektorých dlhoročných frančíz, ktoré takmer každý rok výdavali svoje pokračovanie, objektívne niektoré horšie, niektoré lepšie. Ale celkovo to bol rok kedy sa objavili nové štúdia, ktoré udávali v niektorých žánroch smerovanie a vývoj týchto žánrov a sub žánrov.
Piate miesto patrí hre Worms, rozotmilému súboju červíkov, ktorí po sebe strielali v krásnej grafike rôzne projektily, od olova po vražedné ovečky. Výborná záležitosť na coop multiplayer na jednej klávesnici. Taký šach, ale omnoho zjednodušený, no veľmi zábavný a návykový.
Na štvrtom mieste skončila dnes veľmi kultová vec, skvelá adventúra Full Throttle. Pravdu povedac som hru nikdy neprešiel ale môj brat to v pohode prešiel a ja som ho pri tom sledoval, pamätám si, že mala výborné animácie a humorné dialógy a hlavne mi v pamäti utkveli súboje na cestách pomocou reťazí, bejzboliek a boxerov. Full Throttle mala aj veľmi dobrý soundtrack
Destruction derby patrí tretie miesto. Výborná hra, ktorá nemala síce veľa obsahu, ale bola to šialená chaotická zábava a nič také v podstate predtým nevyšlo. Ja som sa k hre dostal až niekedy okolo roku 99 keď som rovno mal v PC nainštalované aj pokračovanie, ktoré možno troška skresluje kvality hry, lebo som ju nehral na dobovm HW ale na pomerne vtedy výkonnom PC. No stále ma to nesmierne bavilo a považujem ju zaslúžene za tretiu najlepšiu hru tohto roku.
Druhé miesto patrí Command and Conquer, geniálnej stratégii, ktorý ako blesk z čistého neba vylepšil v mnohom prototyp v podobe druhej duny. Nielenže sa graficky posunula mílovými krokmi od tejto hry, ale okrem tohto sa podstatnou mierou zaslúžil sa o vytvorenie a sformovanie žánru RTS ako ho v podstate poznáme dodnes. Proti sebe bojovali dve frakcie NOD a to druhé si celkom nepamätám ale bol to global defence initiative teda GDI, to boli tí dobrí. Obe frakcie bojovali o tiberíum, nový matriál, ktorý bol natoľko vzácny po vyčerpaní fosílnych palív, že ste o neho bojovali. Nepamätám si až tak na príbeh tejto hry, ale viem, že jednotlivé misie boli celkom rôznorodé a nikdy ste neopoužívali rovnakú stratégiu.
Need for Speed. Dnes už pojem medzi závodnými hrami, ktorá takmer ako jediná je dodnes akýmsi zázrakom stále živá. Treba povedať, že hra ako každá iná zažila a dnes v podstate už niekoľkoročne zažíva úpadok aj vďaka smerovaniu jeho vydavateľa. Ale o tom potom, teraz sa tu venujem hre, ktorá položila základy tzv. simarkádových závodných hier. Áno v skutočnosti séria NFS nebol vždy arkádová záležitosť a hlavne prvý diel, ale z časti aj pokračovanie a o pár rokov neskôr hlavne porsche unleashed boli z veľkej časti hodnoverné simulácie. Hlavnou atrakciou boli najmä skvelé autá, ktorých síce nebolo veľa ale všetky mali krásne spracovaný pohľad z kokptiku, ktorý bol fotorealistický na svoju dobu a fungovali takmer všetky analógové budíky. Výborná závodná hra, ktorej právom patrí trofej najlepšej hry roku 1995
Za spomenutie určite stoja ešte hry ako druhý warcraft, ktorý hrali skôr moji bratranci a môj brat ako ja, lebo ma prostredie a lore hry príliš nezaujal. Vyšla okrem iného aj milá skákačka rayman, taktiež kompletná kolekcia DOOM hier, ULTIMATE DOOM, ktoré navyše obsahovali nové levely, ktoré boli ale extrémne ťažké. A na záver ešte treba spomenúť hru Hexen, také voľné pokračovanie hry heretic ale s omnoho väčším dôrazom kladeným na RPG prvky.
Rok 1995 TOP 5
- Worms
- Full Throttle
- Destruction Derby
- Command & Conquer
- Need For Speed
1996
Na rok 1996 veľmi rád spomínam, lebo to bol rok revolučný v mnohých smeroch. Začala sa pretláčať poriadna 3D grafika, akcelerovaná pomocou dedikovaných grafických čipov, ktoré sa začali inštalovať do počítačov, ktoré dovtedy mali len pracovné stanice a rôzne arkádové mašinky. Bol to aj rok, kedy sa opäť a znova posunula pomyslná laťka kvality v niektorých žánroch ale hlavne v FPS hrách. Vyšiel totižto ďalší milník, ktorý bol samozrejme od rovnakých vývojárov, ktorí priniesli hry ako wolfenstein 3D a DOOM. Pravdu povediac, bolo to asi prvý rok, kde som sa nevedel až tak ľahko rozhodnúť, ktorá hra by mala získať ten pomyselný trón.
Piate mieto patrí hre Z, asi najkratší názov hry aký kedy bol. Jednalo sa o jednoduchú stratégiu, asi zakladateľ subžánru tower defense hier kde ste vyrábali svojich robotov a posielali ich zničiť a obsadiť jednotlivé sektory. Bola to hra, kde ste nemuseli nikdy mikromenežovať svoje jednotky, len ste im nastavili waypoint. Parádna hudba milá grafika.
Prvý red alert od westwood studios z C&C univerza pre niekoho možno skončil až príliš nízko v pomyselnom rebríčku, ale sú na to pádne dôvody. Nie že by tá hra bola až o toľko horšia ako hry pred ňou, ale jednoducho som sa musel rozhodnúť podľa svojej subjektívnej obľúbenosti a prvý red alert bol pre mňa teda 4tá najlepšia hra roku 1996. Možno to bolo aj preto, že hra okrem novej kampana za rusov nepriniesla až toľko noviniek, grafické spracovanie dostalo len mierne lepší kabátik, vylepšené boli hlavne rôzne efekty a manažment jednotiek bol o trošku presnejší, tak isto pathfinding. Ale v podstate sa jednalo len o akýsi datadisk pre prvý C&C hru, skôr ako o plnohodnotné pokračovanie. Nepovažujem red alert za lepšiu hru ako predchodcu aj z toho dôvodu, že tam zakomponovali cestovanie v čase.
Tomb Raider, hra, herná séria, ktorá žije dodnes. V podstate asi jediná herná séria, ktorá si stále držala svoju kvalitu až na jednu či dve hry, ktoré boli priemerné. Ale späť ku originálu, ktorý bol nedávne zremasterovaný. Najprv negatíva, hra nemala veľmi dobrú kameru a ovládanie bolo miestami krkolomné, postava niekedy nereagovala na input. Okrem týchto dvoch technických záležitostí bola v podstate priekopníkom 3D akčných hier. Krásna grafika, ikonická akčná hrdinka, na svoju dobu veľmi detailné a rozmanité prostredia, rovnako aj nepriateľia, väčšinou ste bojovali proti zvieratám a obrovskou devízou tejto hry boli logické hádanky, ktoré ste museli rozlúštiť spolu s platformovaním. Výnimočná hra, ktorá ale opäť doplatila na to, že vyšla v roku 1996 a obsadila len bronzovú pozíciu.
Nie veľa hráčov, hlavne tých novších vie, že hry ako wolfenstein 3D alebo Duke nukem 3D, sú v podstate až tretí diel zo série a obe hry neboli na začiatkoch FPS hry, jednalo sa v prípade wolfíka o akési stealth hry z top down pohľadu, hry pôsobili jednoducho ale boli omnoho komplexnejšie a hlavne AI nepriateľov bola na vysokej úrovni. Rovnako aj duke nebol fps hra od začiatku, bola to skôr taká 2D platformová strielačka . Duke Nukem 3D musel hrať hádam každý, kto okúsil fps hry ako wolfík alebo doom. Duke 3D vylepšil receptúru fps hier o ďalśí level, pridal celkom koherentný príbeh, omnoho viacej tajných levelov a úrovní a skrytých miestností a hlavne omnoho väčšie a detailnejšie levely a úrovne. Samozrejmosťou bola revolučná novinka a to bol dabing hlavnej postavy, ktorý púšťal jednu vtipnú hlášku za druhou. Zbrane boli rozmanité a nepriatelia výborne nadizajnovaní a neboli vôbec hlúpi, práve naopak, AI nepriateľov bola na celkom slušnej úrovni.
Prvé miesto obsadila hra Quake. Fakt neviem kde začať, quake je hra, ktorá sa mi vryla do pamäti ako prvá hra v histórií, ktorú som našupu, takmer na jeden záťah prešiel a to všetko počas jedného víkendu stráveného u babky a za strýkovým PC. Prostredie, tématika a hlavne hrateľnosť ma tak pevne chytila hneď od začiatku, že som hru hltal obrovskými sústami. Zvuky zbraní, krásna plne 3D akcelerovaná grafika a tá brutálna hrateľnosť a pocit zo strelby, ale aj prostredie, ktoré bolo ako keby stredovek so zbraňami a príšerami.
Za zmienku určite stojí aj vydanie kompletnej kolekcie doom hier, s názvom Final Doom, a Death Rally, skvelá top down závodná hra na život a na smrť od vtedy neznámeho štúdia REMEDY 😊A pravdepodobne prvá hra, teda fyzická kópia, ktorú som kedy mal, Gender Wars, hru ktorú som vyhral vo VTV programe Level Majstrov. A na záver roztomilá závodná hra komplet v 3D z pohľadu zhora s názvom Ignition. Neviem či si niekto pamätá na hru SimCopter. Jedna z 3D prvotín od štúdia maxis. Neskutočna chytlavá simulácia záchrannej helikoptéri, kde mate k dispozícii celé mesto na prehladávanie a zachraňovanie ľudí v problémoch pred požiarom , pri haváriach a transporte do nemocníc. Nadčasová hra, až ma prekvapuje, že sa nikto za tých 30 rokov neodhodlal urobiť poriadny remake, alebo napodobniť túto skvelú záležitosť.
Rok 1996 TOP 5
- Z The Game
- Command & Conquer Red Alert
- Tomb Raider
- Duke Nukem 3D
- Quake
1997
Veľmi ťažko sa mi robil rebríček top 5 hier roku 1997. Hlavný dôvod bol fakt, že vyšlo toľko kvalitných a výborných hier, že som zvažoval, či nespravím top10 list a tak som sa nakoniec rozhodol, že aj do budúcna to bude lepšie, lebo aby sa do top hier tohto roku nezmestili hry ako Shadow Warrior, alebo Carmageddon, či pokračovanie Worms alebo blood by bolo rúhanie sa, hehe.
10 miesto obsadila hra Carmageddon, brutálna hra, kde ste získavali body za to, že ste zrážali ľudí na ulici a za iné triky a hlavne ste deštruovali ostatných závodníkov. Bola to taká death rally hra ale v plne 3D grafike. Zábavné bolo aj sledovať vašu postavičku aké grimasy mala keď ste do niekoho nabúrali alebo zrazili.
Theme Hospital, hra na 9 mieste, pri ktorej som strávil naozaj veľa času. Postupne gradujúca obtiažnosť, kde v neskorších leveloch to bolo extrémne hektické ale stále zábava. Táto humorne ladená stratégia menežovania nemocnice kde ste liečili nafúknuté hlavy, neviditeľných ľudí a dlhé jazyky rôznymi vtipnými operáciami. Intro hry bolo tiež výborné. Výborná hra
Rednecks Rampage je svojím spôsobom prvý počin vývojárov od xatrix entertainment, ktorí sa neskôr preslávili oživením jednej z najstarších fps hier, ale už sa volali troška ináč. A aj tu bolo cítiť, že sa jedná o talentovaných vývojárov, ktorý do hry okrem výbornej hrateľnosti, zaujímavého príbehu o invázii zakomponovali aj plytký humor a výborné hlášky hlavných postáv. Pamätná je hlavne úvodná obrazovka, kde na pozadí bežala hra. Výborná strielačka, ktorá ale bola v roku 1997 pomerne zastaralá čo sa fps formuly týka.
Blood je na siedmom mieste, krvavá strielačka a opäť od vývojárov, ktorí sa o pár rokov neskôr preslávili jednou veľmi významnou výnimočnou hrou, vývojári sa volali monolith. Pravdu povediac, Blood som až tak veľmi nehral, hru som skôr sledoval ako hraje buď môj brat alebo otec. A tak si dokopy nepamätám veľa. Len viem, že to bola naozaj solídna strielačka, ktorá sa neskôr stala kultovou klasikou. Siedme miesto patrí aj hre, ktorej hranie mi zabralo asi najviac času zo všetkých hier v tomto zozname, Výborná ťahová stratégia a navyše od Slovenských vývojárov. Výborný českýc dabing jednoltivých jednotiek, výborná hudba ale hra to nebola vôbec ľahká a obsahovala niektore naozaj hard core levely, pri ktorých ste si vedeli vytrhať všetky vlasy.
Naopak hra, ktorej patrí 6 miesto bola záležitosť kde som prvé tri levely poznal takmer naspamäť, lebo strýko vlastnil len shareware verziu a hra ma tak chytila, že som hrával dokolečka tieto levely až do zbláznenia, bavili má hlášky lou wanga, ktorými som síce nerozumel, lebo som angličtinu neovládal do takej miery, ale bavil ma tón jeho hlasu. Neskôr som zistil, že lou wang mal parádne dvojzmyselné hlášky, ktoré vyslovene zľudoveli u hráčov. Výborne bol spracovaný súbojový systém s katanou kde ste mohli svojich nepriateľov naporcovať, hádzať po nich shurikeny, teda hviezdice s ostňami alebo používať dual uziny. Výnimočná hra, ktorá sa ale záhadne nikdy nedočkala pokračovania, no o mnoho rokov neskôr spravili istí poliaci vynikajúci remake.
Tento rok vyšla aj jedna z najlepších adventúr, aké kedy vyšli s názvom Atlantis a obsadila v mojom rebríčku piate miesto, čarovná point and click adventúra z pohľadu prvej osoby. Neskutočná až realistická grafika, výborný dabing a príbeh a hlavne podmanivá hudba.
Na štvrtom mieste skončila hra MDK, doteraz som nepochopil o čom tá hra bola a prečo mala hlavná postava takú divnú helmu, či to bola hlava? To je jedno, hra bola veľmi zábavná a obrovitánske levely s množstvom nepriateľov na odpravenie zabezpečili kvalitnú hrateľnosť. Výnimočný počin na svoju dobu, kde sa plne akcelerované 3D hry začali dostávať do popredia. MDK bola ale stále taká hybridná záležitosť, kde prostredie a materiály a efekty boli 3D ale nepriateľia a hlavná postava bol 2D sprite.
Pre niekoho možno prekvapenie, že prvé GTA skončilo až na tretiom mieste v tomtoročnom rebríčku, ale hra napriek tomu, že sa jednalo o revolučnú a asi o historicky prvú open world hru, tak hra sa práve neovládala najlepšie, mohol za to hlavne pohľad zhora a pomerne chaoticky systém waypointov, ktorý vás často zaviedol do slepej uličky. Hre absetnovala prehľadná mapa a tak ste si museli zapamätať všetky tri mestá a ich uličky naspamäť aby ste sa nestratili v spleti labyrintov medzi jednotlivými budovami. Ale aj napriek týmto nedostatkom sa jednalo o vysoko kvalitnú zábavnú hru, kde ste mohli brutálne zavraždiť skupinku svedkov jehovových alebo čo to bolo a dostali ste za to bonus body.
Druhé miesto patrí hre Fallout. Dôvod prečo neobsadila prvé miesto je fakt, že aj napriek tomu, že to bola vynikajúca rpg hra s výborným príbehom, tak niekedy mi pripadalo ako keby príbeh hry bol odstavený na druhú koľak a hlavne koniec hry bol tak depresívny a nezmyselný, že aj to bol možno dôvod prečo nie je na prvom mieste. Obrovská rozmanitosť prostredí v post apokalyptickom svete, obrovitánske huby s množstvom postáv, s ktorými ste mohli interagovať a hlavne výborný súbojový systém na ťahy, ktorý bol prehľadný a zábavný.
Prvé miesto patrí hre Outlaws. Pre niekoho možno prekvapenie, prečo táto pomerne archaicky vyzerajúca hra obsadila prvé miesto, hlavne v roku keď vyšlo toľko peciek herných. Hlavný dôvod je takmer bezchybné spracovanie, vynikajúca znovahrateľnosť, pútavý príbeh, autentická streľba a divoký západ a taktiež aj soundtrack. Výborná a asi aj jediná hra od lucasarts, ktorí sa neskôr sústredili na adventúry, je to škoda, lebo outlaws bol výnimočný počin
Na záver je nutné spomenuť, že toho roku vyšlo mnoho ďalších pamätných hier, niektoré pokračovania ako napr. Tomb raider 2 alebo Quake 2, obe hry nepatrili medzi moje obľúbené, hlavne druhý quake, ktorý bol pomerne veľký odklon od pôvodnej hry, ani nie tak do hrateľnosti ale hlavne zasadenia a príbehu a jednoducho mi to nesadlo. Potom ešte vyšlo Age of Empires, Total Annihilation a FIFA RTWC 98, ktorá sa aj napriek mojej obľúbenosti a obrovitánskemu množstvu času, ktorý som pri hre strávil nedostala do zoznamu top 10 , lebo vyšlo toľko kvalitných hier, ktoré bola škoda, keby sa nedostali do top 10 a stále ide o športovú hru, dôvod prečo som toľko času strávil pri hre, je ten, že to bola asi prvá hra, ktorú som hral na domácom PC spolu s NHL 98, obe hry som dostal na vianoce od rodičov, boli to asi prvé hry, ktoré som kedy vlastnil. Za spomenutie stojí aj jedna česká advetúra, ktorá sa volala GOOKA a výborná stratégia KKnD, ktorá mala okrem výborných rozmanitých frakcií aj výnimočný sound dizajn a na úplny záver Worms 2. Hra, ktorú som takmer pravidelne hrával ešte aj so spolubývajúcími na vysokoškolskom internáte a neskôr priváte. Výborná zábavná a vtipná hra, v každom jednom smere vylepšená oproti originálu.
Rok 1997 TOP 10
- Carmageddon
- Theme Hospital
- Rednecks Rampage
- Blood/spellcross
- Shadow Warrior
- Atlantis
- MDK
- GTA
- Fallout
- Outlaws
1998
Rok 1998 bol opäť jedným z tých rokov kedy vychádzali poriadne pecky a kandídátov na hru roku bolo mnoho, no nakoniec mohol byť len jeden bohužiaľ, a môžeme začať. Pre mňa osobne to bol veľmi významný rok, lebo som mal konečne prvé PC a mohol som hrať doma, bol to páradný intel 2 s 333 mhz a buď riva vanta alebo tnt, nepamätám si už presne, ani koľko ramky to malo už, OS to malo windows 98.
10 miesto obsadili dve športové hry a to FIFA 99 a NHL 99, Je to kvôli tomu, že som obe hry dostal v podstate rovnaký deň, samozrejme pirátske kópie, kedže originálne hry som len sem tam dostal na vianoce alebo na narodeniny od rodičov a hry stále boli veľmi drahé v pomere na výšku platu aký na slovnesku v tej dobe bol. Boli to také hry, ktoré na pár hodín zapneš po tom ako som prišiel zo školy a sem tam som hlavne nhlko hrával so spolužiakmi, ktorí nemali doma pc a tak sme proti sebe hrali hokej.
Deviate miesto patrí zaslúšené tretej hre so série Tomb Raider. Zaujímavosťou je, že som skorej hral trojku TR ako druhé pokračovanie, aj preto, lebo strýkov PC tiež dosluhoval a nevedel spustiť poriadne druhý tomb raider, tak som hru skipol a hral až trojku. Nepamätám si veľmi hru, lebo viacmenej ju hral môj otec, lebo ho bavilo riešenie tých logických hádanok a hra bola menej akčná ako prvý TR.
Na 8 mieste skončila pomerne neznáma ale svojím spôsobom revolučná hra Die By the Sword or dnes veľmi známeho štúdia treyarch. Išlo o veľmi ťažkú hru, či už sa to týkalo ovládania a náročnosti. Bola aj celkom revolučná, lebo pohyb meča a sekanie nepriateľov bolo pomocou myšky, ktorá reálne vedela kopírovať pohyb meča. Hra mala gibbing, teda vedeli ste nepriateľom useknúť nohy a ruky. Výborná hra.
Siedme miesto obsadilo pokračovanie hry od blešinského Jazz JackRabbit, v podstate to bolo takmer na chlp to isté ako originál, ale s tým rozdielom, že levely boli omnoho väčšie. Hra bola všeobecne prijatá pozitívne aj keď tých inovácií okrem multiplayeru, ktorý som nikdy nehral, neboli skoro žiadne.
6 miesto patrí Unreal, hra, ktorá bolo vlastne také grafické demo herného enginu, do ktorého neskôr zakomponovali nejaký príbeh pozliepaný. Pamätám si ako herné časopisy boli plné článkov o vývoji tejto hry. Hra samotná nebola v porovnaní s ostatnými fps hrami takmer ničím výnimočná, okrem grafického spracovania, ktoré môj fungl nový PC totálne rozhasila a tak som hru hral na najnižších grafických nastaveniach.
Piate miesto obsadila česká Polda, parádna point and click adventúrka kompletne po česky s fekálnym humorom a výborným príbehom. Všetko nadabované známymi českými dábermi, hlavne Ľudekom Sobotom, Náhlovským a Lábusom.
Na štvrté miesto sa prepracovala dnes legendárna stratégia Starcraft, ktorý toho roku vyšiel aj s datadiskom. Pamätám si, že moje PC dostávalo poriadne zabrať, keď bolo viacej jednotiek na obrazovke a hra mala pôsobivé intro. Stracraft získal obrovskú popularitu v južnej kórei, kde v podstate až do vydania dvojky o viac ako dekádu neskôr bol jednou z najhranejších pro gamer hier na svete na jednotlivých turnajoch popri csku a warcraft 3ke.
Fallout 2 by kľudne obsadil prvú priečku, keby ovšem nevyšiel v roku 1998 kde bola konkurencia príliš silná. Podľa mňa sa jedná o najlepšiu RPG hru aká kedy bola urobená, ten neskutočný dôraz na detail, kde ste vedeli svojimi rozhodnutiami ovyplvniť vývoj príbeh a zmeniť svet. Najlepšia ťahová RPG hra na svete, ktorá doteraz nebola prekonaná. Rád na ňu vspomínam. Hru som prešiel hádam 5 krát a vždy to bola iná skúsenosť. Fallout 2 je aj dôvod prečo som sa nikdy nemusel v škole učiť angličtinu.
Druhé miesto patrí určite jednej z najlepších stratégií na svete, hre Commandos, behind enemy lines. Ako blesk z čístého neba prišla táto hra na PC. Pamätám si ako som sa o hre dozvedel keď som si nainštaloval demo verziu tejto hry z časopisu level. Dokolečka som hral tú jednu úvodnú misiu. Hra je veľmi blízko môjho srdca lebo to bola prvá originálna hra, ktorú som kedy dostal na narodeniny. Výborná a výnimočná hra.
Prvé miesto obsadila hra Half Life, ktorá sa dodnes považuje za najlepšiu fps hru vôbec aj v dnešnej dobe. Hra prinútila môjho otca zainvestovať do lepšej grafiky o rok neskôr. Pamätám si , že xen level musel prejsť môj otec, lebo mne sa nedarilo zdolať ani jedného z tých bosov, ani gonarcha , gargantuu a ani toho nihiliantha. Vďaka gold source enginu a jeho jednoduchej modifikovateľnosti uzreli v neskorších rokoch svetlo sveta veľmi populárne módy, ktoré sa hrajú v podstate dodnes. Half life bol aj revolúciou v podobe rozprávania príbehu, v podstate dovtedy boli strielačky, vyslovene len strielačky, bez nejakého hlbšieho významu alebo zaujímavejšieho príbehu. Sranda je, že v podstate hlavná postava bola nemá a nevyriekla jedno jediné slovo.
Za spomenutie ešte v tom roku určite stoja hry ako KKND 2, teda pokračovanie výbornej stratégie z minulého roku, potom Tretí need for speed s podtitulom Hot Pursuit a česká advetúra Horké Léto, či pokračovanie rednecks rampage rides again, jednalo sa skôr o taký datadisk ako pokračovanie. A výborná nemecká stratégia Knights and Merchants, či simulátor dvojplošníka slávneho Manfreda von Richthofen s názvom Red Baron 2. Veľa ľudí nepozná hru s názvom P.O.D. , ale do dnešného dňa je to asi jediná závodná hra od ubisoftu, ktorú som prešiel, resp. jej kampaň . futuristické závody, sto krát lepšie ako wipeout, s parádnymi traťami, ktoré sa nikdy neokukajú.
Rok 1998 TOP 10
- FIFA 99 / NHL 99
- Tomb Raider 3
- Die By The Sword
- Jazz JackRabbit 2
- Unreal
- Polda
- Starcraft a Starcraft Brood War
- Fallout 2
- Commandos
- Half Life
1999
Blížil sa pomaly koniec milénia a v znamení rôznych šialených predpovedí a katastrof, ktoré mali nastať po tom ako sa preklenul rok 1999 a 2000 sme dostali v roku 1999 opäť slušnú porciu výborných hier.
Desiate miesto obsadila hra Rollercoaster tycoon, teda budovateľská stratégia zábavného parku, ktorá si takmer okamžite získala srdcia mnohých hráčov, ktorí túto hru dnes považujú za silne kultovú záležitosť, doteraz neprekonanú.
Na deviatom mieste je hra Driver, zaujímavá hra, ktorá mala extrémne ťažký tutoriál, ktorý prvotne odradil množstvo hráčov svojou náročnosťou. Ak ste to zvládli tak vás privítal obrovský svet, plne vymodelovaný v 3D . V podstate sa jednalo o akési GTA v 3D podobe pred GTA III. Vynikajúci jazdný a deštrukčný model auta prispeli ku vysokej kvalite tejto hry.
8 miesto patrí futbalovej hre, ktorá sa nie často dostane do top rebríčka niektorých hráčov ale pre mňa bola FIFA 2000 záležitosťou, ktorú som s pravidelnosťou hrával takmer každý deň po škole, pekne sezónu po sezóne ak manažer niektorého s anglických týmov. V pamäti mám dodnes výborných soundtrack a hlavne tie revolučné animácie, kde vymenili grafický engine oproti predošlým dvom FIFA hrám a veľký dôraz bol kladený na množstvo štatistík a iných tabuliek.
Na Siedmom mieste skončila CMR, teda v skratke colin mcrae rally, výborná závodná rally hra, ktorá ako jedna z prvých vedela krásne nasimulovať rally jazdenie. Rozmanité erzety a prostredia robili hru jednou z prvých závodných simulačných rally hier vôbec, ktoré hodnoverne vedeli navodiť atmosféru rally pretekov.
6 miesto patrí dvom hrám, prvá je SWAT 3, výbornej taktickej 3D fps hre kde ste postupne čistili budovy od zločincov za pomoci štvortčlenného policajného špeciálneho komanda. Podobná hra, ale viacer militaristicky zameraná bola hra podľa kníh od Toma Clancyho , bola to hra Rainbow six: rogue spear. V podstate na chlp rovnaká hra, ale s tým rozdielom , že to bola protiteroristická jednotka, ktorá rozbíjala jednotlivé teroristické bunky, ktoré konšpirovali o útokoch na civilné ciele.
Piate miesto patrí Worms Armageddon, takým omnoho vylepšeným súbojom červíkov. TEAM 17 dokázal aj po druhý krát prekonať svoje predošlé hry a vylepšich ju do absolútnej dokonalosti. Doteraz je worms armageddon považovaný za najlepšiu worms hru
Štvrté miesto patrí módu Counter Strike, ku ktorému som sa dostal veľmi zaujímavým spôsobom, cez brata a jeho spolužiakov, ktorí pracovali ako brigádnici v jeden z bratislavských počítačových herní tam hrali postupne jednotlivé beta verzie tejto dynamickej ale zároveň taktickej strielačky medzi teroristami a proti teroristickou jednotkou. Zaujímavosťou je, že na domácom PC, aj s toho dôvodu , že internet som mal na svojom PC až niekedy v roku 2001, či 2002 hrával jednotlivé cs verzie pomerne často v herniach, kde som minul takmer všetky koruny čo som zarobil počas brigád. Ale stálo to zato.
Na treťom mieste skončil veľmi podarený a kvalitný datadisk Opposing Force pre half life, ktorý sa venoval pohľadu zo strany vojaka, teda vojenského grunta na opačnej strane barikády. Hra mala pomerne rozsiahle úrovne, výborne logické puzzle, nové zbrane, nových nepriateľov s omnoho väčším počtom polygónov. Jeden z najlepších datadiskov vôbec.
Druhé miesto patrí stratégii Age of Empires 2, kde vyšperkovali hrateľnosť originálu a rozšírili ju o mnohé iné nové hrateľné klany a národy. Výnimočná stratégia, ktorá je dodnes považovaná za otca budovateľských historických stratégií.
Prvé miesto zaslúžene patrí druhému GTA, ktoré v podsate vylepšilo v takmer každom aspekte originál, opravili jazdný model, pridali výborný soundtrack, Aj keď sa v podstate jednalo len o mierny grafický pokrok v porovnaní s prvým GTA , tak sa stále jednalo o najlepšiu hru roku 1999.
Za zmienku stoj aj hry ako Quake 3 arena, unreal tournament, štvrtý need for speed high stakes, štvrtý Tomb raider a Command and conquer tiberian sun. A na záver jedna hra od dnes veľmi známeho švédskeho štúdia s názvom Motorhead, skvelé, aj keď nie príliš dobre hodnotené závody , herne to nebolo nič prelomové, ale pamätám si, že to malo na svou dobu krásnu grafiku a skvelé ovládanie a fyzikálny model.
Rok 1999 TOP 10
- Rollercoaster tycoon
- Driver
- FIFA 2000
- Colin Mcrae Rally
- Swat 3 / R6 Rogue Spear
- Worms Armageddon
- Counter Strike
- Half Life Opposing Force
- 2.Age of Empires 2
- GTA 2
Pre tých, ktorí nechcú čítať moje dojmy a skúsenosti ohľadom niektorých hier tu je jednoduchá prehľadná tabuľka. Aj napriek tomu, že som sa snažil len základné veci spomenúť pri každej jednej hre zo zoznamov, tak treba brať v úvahu, že to je predsa len jedna dekáda a keby som sa viacej venoval jednotlivým hrám, tak tu z toho je zbytočný dlhosiahli text. Treba brať na zreteľ, že v texte budú určite nejaké preklepy a možno aj štylizácia nebude ideálna, kedže nemám žiadnu korektúrku, ktorá by mi text prebehla a skontrolovala a mne sa to robiť určite nechce. Toto je prvý z troch článkov, ktorý mám v pláne vydať, za jednotlivé dekády a možno aj štvrtý ale kedže sa píše rok 2024 tak by to bolo len také kratšie zrhnutie bez záverečnej prehladnej tabulky a vybraní hry dekády samozrejme.
Neviem či je namieste robiť rebríček top 10 hier dekády, predsa len hra ktorá vyšla v roku 1990 asi ťažko prekoná hru, ktorá vyšla takmer o dekádu neskôr, Výpovedná hodnota asi nebude vysoká, ale za pokus to stojí. Hry sú si viacmenej rovnocenné, kedže boli hrami roku a rebríček skôr slúźi ako taká sumarizácia a personálna preferencia, niektorých z nich viacej a niektorých zas menej. Na mieste by bolo skôr zhodnotiť hry za jednu dekádu podľa žánrov aspoň. Ale to by bolo za prvé omnoho jednoduchšie a výpovedná hodnota by bola takmer nulová a za druhé by sa celkom jednoducho dalo predpokladať, ktoré hry budú na špičke rebríčku, tie novšie, lepšie, expanznejšie samozrejme ako tie staršie. Nemusí to byť pravidlom, ale v 90 percentách prípadov to tak je. Keďže aj herní vývojári sa snažia prekonať samých seba a tak vyvíjajú hry, ktoré by mali byť lepšie ako ich predchodca, predchodcovia.