Známe-neznáme tváre hier, ženy v hrách 3

Pokračujeme tretím dielom tejto série.

PC
pridal p3x0 31.8.2013 o 1:42 pod používateľské články

Lara croft(tomb raider)

Pôvodne mala byt táto bohyňa súčasťou druhého dielu o známych alebo neznámych postavách v hrách, no rozhodol som sa že jej venujem jeden samostatný diel.

Táto kráska má samostatný diel nielen pretože si ho zaslúži a nielen pretože je to jedna z najväčších a vôbec možno najznámejších postáv herného priemyslu (schválne skúste sa babky opýtať či vie kto je to Lára Croft... hmm, no dobre, tak toto možno nebola tá správna generácia, ale...) no aj preto, že toľko slov koľko jej venujem by predošlý článok nezvládol.

Myslím si, že každý mi dá za pravdu ak poviem, že Lára v článku so ženami ale celkovo aj s postavami herného priemyslu nesmie chýbať. A vlastne celý tento seriál by bol ako ruža bez stopky, nočná obloha bez hviezd, búrka bez dažďa či zima bez snehu... Najvýraznejší zástupca nežnejšieho pohlavia v hrách a nebolo by ani príliš odvážne tvrdiť, že toto je jedna z najznámejších postáv ktoré mali obrovský vplyv na hry.

Túto anglickú archeologičku, nepochybne trojhviezdičkovú sexicu uzrel svet už v roku 1996 pod taktovkou štúdia Core Desing. Upáliť toho, kto nevie že sa tu bavíme o svätom hernom gráli: Tomb Raider. Lára Croft je...no dalo by sa povedať, že taký Indiana Jones v ženskom prevedení. Cestuje po svete a hľadá rôzne mystické alebo iným zaujímavé historické artefakty či iné akčné a životunebezpečné dobrodružstvá. Jej príbeh nás zavedie ku dobrodružstvu hľadania artefaktu Atlantídy (TR), dýku Xianu (TR2) alebo aj fragmentov meteoritu ktoré majú zvláštnu moc (TR3), bojom proti zloduchom, či jej spomienkam na minulosť. Pozrieme sa na mladú začínajúcu archeologičku, ktorú sprevádza jej učiteľ Werner Van Croy (TR: Last Revelation). Premiestnime sa do pieskom nasiaklého Egypta za Artefaktom boha Hóra (TR:Chronicles). Alebo vy radi stredovek, kráľa Artuša a rytierov okrúhleho stola? TR: Legend je venovaný honbe za mečom Excaliburom a tiež Lárinou matkou. Radi žijete z nostalgie? Potom je tu jubilejný 10-ročný Tomb Raider, ktorý je remakom pôvodnej jednotky a TR:Underworld ešte výročie prehlbuje. Už len z tohto krátkeho defilé možno dedukovať, že neostane kontinent neodpanený Lárinou topánkou. Z jej povahy vyplýva, že často pri svojich výpravách podstupuje nemalé riziko. Taktiež neváha ani použiť svoje dve dobre naleštené H&K USP pištole. Neraz proti nej stoja prírodné či umelé prekážky, alebo rôzne pasce. A keďže atletika je jedna z predností ktoré toto dievča ovláda, poľahky ich zvláda. Veľa krát použije zbrane proti agresívnej zvery, no neštíti sa ich vytasiť ani na ľudských protivníkov a prestrieľať si cestu do svojho cieľa. Jednoducho neexistuje prekážka, ktorá by toto odhodlanie mohla zlomiť.

Séria Tomb Raider nás teší a zabáva už takmer dve dekády a patrí medzi to najlepšie a najdlhšie z herných sérií vôbec. Pod TR sa podpísalo aj niekoľko herných štúdií – Core Design od roku 1996 po celých desať rokov. Crystal Dynamics 2006-2010 a v roku 2013 spolupracovalo na najnovšom prírastku aj štúdio Eidos Montreál. V roku 1996 táto séria zaznamenala svoj začiatok a započala legendu menom Tomb Raider a zrod pojmu Lára Croft. Túto rodinku rozšíril Tomb Raider 2 (1997), nasledoval Tomb Raider 3 (1998) a pred prelomom milénia to ešte stihol Tomb Raider: The Last Revelation (1999). Čiaru tisícročia prekročil TR: Chronicles (2000). TR: The Curse of the Sword (2001) a TR:The Prophecy (2002)boli vydané pre GameBoy. TR: The Angel of Darkness (2003) ako posledný projekt Core Design. TR: Legend (2006), TR:Anniversary (2007), TR: Underworld (2008) a Lara Croft and the Guardian of the Light 2010 vyšiel pod záštitou Crystal Dynamics. Reštart série prišiel v roku 2013 pod názvom Tom Raider(:A survivalist was born).

Počas tohto v hernom priemysle „storočia“ Láru dabovalo niekoľko herečiek. Prvú Láru naučila hovoriť Shelley Blond, jej štafetu prevzala v rokoch 1997 a 1998 Judith Gibbins, po nej nasledovala Jonell Eliot 1999-2003, Kelley Hawes 2006-2010 a majstrovské dielo odviedla Camille Ann Ludington. Motion Capture si zahrali len Heidi Moneymaker (2008) a Ludington-ová (2013). Známy je mnohým určite aj podarené filmové duo, ktoré na strieborné plátno preniesla Angelina Jolie a určite Láre neurobila hanbu. Hlavne čo sa fyzických predností týka.

Návrh Láry Croft začal už v roku 1993. Vtedy grafik Toby Gard predložil 5 možných variant na túto postavu. Pôvodne mala byť hrdinom série mužská postava s klobúkom a bičom, čo až náramne pripomínalo Indianu Jonesa. Tento názor zdieľal aj Jeremy Smith, (pozn. autor: spoluzakladateľ Core Design) a rázne odmietol doterajšiu prácu; načo obratom žiadal viac originality. Toto bolo impulzom pre Garda začať s niečím dovtedy nevídaným - so ženskou postavou, ktorá by mala byť opakom toho čo doteraz vymyslel, ale aj stereotypu (ženských hrdinov v hre). Smith bol pôvodne ohľadom ženskej postavy dosť skeptický, no umožnil Gardovy pokračovať v návrhu hlavného protagonisty Tomb Raidera. Dizajn novej postavy postavil na predlohách švédskej popovej speváčky Neneh Cherry a hrdinkou komixu Tank Girl a dal to dohromady. Výsledkom boli aj šialenosti typu (veľmi) svalnatá žena, alebo nacistická militantne orientovaná dievka. Prototypy dostali Juhoamericky znejúce meno Laura Cruz. (pozn. autor: Eidos, vtedajší vydávateľ TR sídli v Anglicku - Wimbledon). No manažment Eidosu mal iné plány a rozhodol sa orientovať viac na anglické mená hrdinu. Preto sa vybrali z (Anglického) telefónneho zoznamu mená, ktoré sa najviac podobali doterajšiemu – teda Laura sa zmenila na Lara a Cruz na Croft. Podľa toho sa upravilo aj celé príbehové pozadie a pôvod tejto postavy sa zmenil na aristokratický tak aby to korešpondovalo s typickým Angličanom (Angláni čo iné sa dalo čakať, že ? ). Po slede týchto udalostí vznikla prvá 230 polygónová (nie finálna) podoba Láry Croftovej pre prvý Tomb Raider. Aj veľké prsia získala Lára čírou náhodou a to keď sa Gard snažil robiť animácie pre postavu a náhodou jej ich zväčšil o cca. 150% (tak opisujú udalosť očitý svedkovia). Zmenu si náhodou všimol kolega a tento „nepodarok“ ukázal aj ostatným spolupracovníkom. Tým sa zmena natoľko zapáčila, že naliehali na grafika aby takto model nechal. Nakoniec sa táto podoba dostala aj do Eidosu a tí boli z výsledku nadšený. Rozhodli aby sa na postave už nič zásadné nemenilo, stačilo už len doladiť detaily. Iróniou je, že tvorca tejto legendy Gard opustil Core Design ihneď po dokončení prvého dielu Tomb Raidera. Sťažoval sa totiž na nedostatok priestoru a utláčanie svojho kreatívneho ducha.

Postupom času sa Lára ustavične zlepšovala. V TR2 sa jej vylepšili krivky aby bola viac príťažlivá. Do a od TR3 pribudlo viac outfitov a animácií ako napríklad: vykopávanie dverí, lepšia interakcia s prostredím, plazenie sa atď. Vtedy už mala 300 polygónov. Core Design pracovalo na TR: The Last Revelation konštantne už niečo okolo 4roch rokov a kvôli stagnovaniu s touto postavou a neschopnosti nasmerovať ju ďalej sa rozhodli, že tento diel bude Larin osudný a nechali ju umrieť uväznenú v jaskyni. Preto už Angel of Darkness rozpráva svoj príbeh flashbackovo. Tento diel vyčlenil iba samotnej postave Láry až 4400 polygónov (pretože hra vyšla aj na PS2 čo bolo HW delo a bol to celkom solídny nárast oproti tempu predchodcov). Nuž ale ani polygóny hlavnej postavy Angel of Darkness neochránili tento TR od prepadáku...keď už Last Revelation mal na mále, no aj kvôli finančným problémom predalo Eidos značku štúdiu Crystal Dynamics (pozn. Autora: predtým pracovali na sérii Legacy of Kain). Tí síce vliali novú krv do žíl Tomb Raiderom, no ani raz sa „kryštálom“ v rozpätí 4-5tich rokov nepodarilo s touto značkou prekročiť vlastný tieň a hodnotenia od 70 do 80% znamenali len solídnu hru a žiadny AAA titul. Dovolím si tvrdiť, že Legend, Anniversary a Underworld sa až nápadne podobajú ako vajce vajci a TR opäť začalo prešľapovať na mieste. Mimochodom vývojári tvrdili, že v Legends len prsia tejto sexbomby obsahujú viac polygónov než celá postava doteraz a dokopy. Lára síce v tomto triu dielov nepôsobí úplne zle, no je taká akási nemastná-neslaná a vôbec sa mi nezdala ako ťahúňom tejto značky a výrazným charakterom. The Last Guardian sa síce pokúsil niečo zmeniť, no je to až reštart značky z tohto roku, ktorý opäť postavil tento skvost medzi ženami v hrách do vitrín. Treba uznať, že na tom má nemalú zásluhu aj herecký výkon Camilli Luddington, ktorá sa možno zdala až preafektovaná, prekričaná a ufňukaná, no práve to znej urobilo takmer živé, cítiace a hlavne z davu vyčnievajúce dievča a postavilo ju do popredia pred všetko ostatné. Myslím, že mi dáte za pravdu ak poviem, že táto Lára predčila všetky očakávania a je možno tou najlepšou svojho druhu.      

Hviezda tejto kategórie vyzbierala aj slušný zástup ocenení či iných uznaní a úspechov. Rok 1996 sa niesol v duchu ospevovania Láry a je považovaná za katalyzátor nárastu ženských hlavných postáv v hrách. Kaiser Hwang (PlayStation magazín): „She brought the girl power to video games“ – ukázala silu žien v hrách. Podľa IGN Croft redefinovala úlohu žien v hernom priemysle. Mnoho iných uznávaných predstaviteľov hernej branže považuje Láru za ideál ženskej hrdinky s  ktorým sa všetky ostatné nebezpečné baby porovnávajú. Britský magazín Computer and Videogames označil príchod tejto postavy za mílnik v hrách a hráči zrazu neboli len „IT nerdi a geekovia“ ale ich rady už tvorila aj „mainstream“ populácia normálnych ľudí. Bristol City, niekdajšie sídlo Core Design dokonca pomenovalo miestny závodný okruh v roku 2009 na „Lara Croft Way“. Názov sa vyberal vo verejnom hlasovaní a meno Láry Croft získalo neuveriteľných 89% hlasov z 27 000 voličov. Samozrejme nemalý kredit po slabších pokračovaniach tejto archeologičke pridala hollywoodska superhviezda Angelina Jolie. Tomb Raider sa v roku 2008 stal najväčším filmom, v ktorom hlavnou postavou bola žena a je vôbec druhým najlepšie zarábajúcim filmom podľa hry (pozn. autor: TR v zárobkoch prekonal až v roku 2010 Prince of Persia). Internet sa pekne rozmáhal už v 90. rokoch a koniec roku 1998 zaznamenal cez stovku stránok venujúcim sa výlučne postave Lary Croft. Rok 2000 už evidoval 4700 stránok tohto zamerania. Okrem iného Lára Croft drží aj Guinessový rekord ako najviac spoznávaná/poznaná herná postava a dokonca ma aj vlastnú hviezdu na chodníku v San Franciscu. Mnohý označujú Láru a povedzme si, že aj právom za super stár a to už nielen v hrách. Nájdu sa aj taký ktorý ju považujú za sex symbol, a nejde len o hráčov. Veď aj má byť prečo. V rokoch 1998 a 1999 sa pravidelne objavovala

v Playboyi. Zapózovala a stvárnila ju modelka Nell McAndrew. Táto modelka bola hlavným ťahákom na E3 1999 v cosplayi. Iróniou bolo, že Nell nedostala povolenie od Eidosu pózovať pre Heffnerov magazín a vyhodili ju. Spomeniem len, že tento sex symbol stvárnilo viacero modeliek. Okrem zmienenej aj Vanessa Demouy, Jill De Jong, Karima Adebibe, Alison Carroll či Lucy Clarkson. Mimochodom niektoré zo spomenutých absolvovali aj tréning SAS, prežitia, zbraní, archeológie. (pre neznalých - SAS – Special Air Service - sú špeciálne jednotky britskej armády. Ekvivalent napríklad Delta Force, URNA, GROM, Sayeret Matkal či Specnaz atď). To všetko aby sa lepšie zhostili úlohy Croft. Už okrem spomenutého Guinessovho rekordu drží táto postava rekord aj za najviac oficiálnych stand-inov za rok 2008. (pozn. autor: stand-in – osoba, ktorá pred samotným natáčaním filmu nahrádza hlavnú hviezdu/herečku/herca v oblasti pózovania a robí promo).

Rebríčky TOP XY ani nemá zmysel spomínať pretože táto postava by vo väčšine dominovala. No aj tak by boli vzhľadom na vyššie spomenuté úspechy úplne irelevantné.

Prečo práve Lára Croft? Heh...toto nepotrebuje komentár?    

Tak dúfam, že sa čakanie na tento posledný diel o ženách v hrách oplatilo a že sa vám celkovo páčil tento nápad. Snáď vás to na chvíľu uvrhlo do miesta pekných predstáv, spomienok – dúfam že len dobrých - a samozrejme okrem predností vystupujúcich ste si zaspomínali aj na našu hráčsku vášeň a teda dobré hry staršieho či novšieho dáta, v ktorých sa objavila tá ktorá postava.

Ďakujem za pozornosť.

 

 

 


napísal p3x0 31.8.2013



Páči sa mi!

ZNÁME-NEZNÁME TVÁRE HIER, ŽENY V HRÁCH 3

Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29317)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk