ArmA 2 |
Hra na ktorú som sa tešil od dôb prvého Flashpointu a nevydarenej prvej Army. Hra, ktorá sľubovala tak veľa. Hra, ktorá mala byť totálnou simuláciou vojny. Hra, ktorá ma najviac sklamala za posledný rok.
PC
pridal iXtreme 2.6.2009 o 20:59 pod používateľské preview
5.0
Vopred sa ospravedlňujem za formu, ktorou je tento text napísaný. Nechcem si týmto článkom zvyšovať skóre na Sektore, nechcem aby ho teda niekto hodnotil, pretože je naozaj hrozný, neforemný, vytlačený zo seba v jednom kuse bez akejkoľvek úpravy, pokiaľ nerátam tento krátky odstavec pre vysvetlenie na začiatku. Musel som to dostať čo najskôr zo seba, lebo by som sa z toho asi zbláznil. Vopred upozorňujem taktiež, že moje dojmy sa absolútne rozchádzajú s tými Adrei-ovými. Bože ako mu závidím. Asi som fakt dostal do rúk nejakú "vtipnú" verziu ArmA 2. Po OF1, BS a ArmA 1 som asi veľmi veľmi náročný, takže moje slová berte s rezervou. Pravda bude niekde uprostred medzi mojimi totálne negatívnymi dojmami a Andrei-ovými totálne pozitívnymi dojmami. Takže ideme na to.
Bože, ako veľmi som sa tešil na túto gamesku. Na operácii Flashpoint som ulietaval kedysi dni aj noci. Prešiel som všetko trikrát, všetky možné addony, mission packy, CSLA multiaddony, vytváral som si vlastné misie so všetkých časových období od druhej svetovej cez Vietnam až po futuro. Potom prišiel Battle Strike. To bolo iné kafe. Realita simulácie vojny pokročila oproti Flashpointu minimálne o 50%. Reálne zranenia, fyzička, ovládanie aj všetky vlastnosti strelných zbraní. Jednoducho fantázia. Potom ohlásili prvý ArmA. Prvé obrázky, prvé videá. Masáž hlavy všemocným hypom v spojení s geniálnymi trailermi vykonali to, čo vykonali. Navnadili človeka na hru, ktorá by mala byť v učebniciach herných vývojárov zapísaná ako prototyp zabugovaného produktu pod názvom "Takto to nikdy nesmie dopadnúť.". Ešte živo si pamätám ako pár hodín po vydaní oficiálnej verzie hodili autori na net polgigový patch, ktorý mal čo to opraviť. Bohužiaľ, neopravil ani polovicu. A tak sa updaty hromadili, až sa podarilo vydať posledný pod označením 1.14 a ejhľa, hra je zrazu hrateľná, netrhá, všetko (rozumej väčšina) je v poriadku. Ale čo nie je v poriadku, že sa tak stalo po viac ako roku od vydania hry. A tak sa na ArmA 1 zabudlo a sústredili sme sa na súboj titanov roku 2009 - ArmA 2 vs. Operation Flashpoint 2. Kto zvíťazí? Nástupca Flashpointa ArmA 2, alebo jeho priamy menovec Flashpoint 2? Opäť prišli prvé obrázky, prvé videá, to čo stvárali s ľuďmi videá z OF2, to nemalo snáď ani obdoby. Grafika, ktorú mal poháňať vylepšený EGO engine z Grid Racera, to malo byť niečo prevratné. ArmA 2 sa tiež nechcela nechať zahanbiť a tak vytiahla svoje zbrane. Super eye-candy efektíky rôznych druhov (blury, DoF atď.), kde len očko kukne. Geniálna vojnová atmosféra, super grafika, reálna krajina podľa skutočného predobrazu. AI protivníkov na tej najlepšej možnej úrovni súčasnosti. Simulácia TOTÁLNEJ VOJNY. Prešla nejaká doba. Už podľa posledných videí bolo jasné, že nič nebude také, ako nám obe hry sľubovali, teda minimálne po grafickej stránke. Tá hrateľnostná ostávala len na vlastné vyskúšanie. A tak som sa podujal vyskúšať a overiť si, či mali páni Nemci so svojimi dojmamy z hrania ArmA 2 pravdu. Bohužiaľ mali. Čože sa deje? Veď je rok 2009? Graficky to ujde asi tak 50 na 50. Niektoré objekty a scenérie sú spracované celkom fajn, niektoré sú katastrofálne. Budovy akoby z oka vypadli tým z prvej časti nielen stavbou ale aj detailnosťou spracovania (to je zápor pre nechápavých). Postavy vojakov ešte ako tak ujdú, ale tie pohyby. Je jedno, či sa pozerám ako mi kecá niečo veliteľ, alebo ako moji spolubojovníci bežia do náruči smrti. Vyzerá to, akoby som bol obklopený skupinkou hromadne postihnutou obrnou mozgu. Hovorím si, že to bude defaultným nastavením detailov v hre a tak dávam maximum, ktoré už môj komp neutiahne, tak bežím za kámošom, ktorý má čerstvý 4-jadráčik a slušnú Nvidiu 280. Ale čo to? Jediné, čo je lepšie, tak rozmazávanie pri pohybe, HDR je vyditeľnejšie, resp. odlesky sú až moc prehnané a efekt prispôsobovania sa očí prechodom z tmavých do svetlých miest je zosilnený asi o 200%. Dávam tiene na maximum, snáď toto ešte pomôže. Bože, veď postavy nevrhajú v na palube lodi žiadne tiene. To je vtip? Ale vážne, to už rozoberať ďalej nechcem. Dobre, grafika nie je všetko, nerobí hru naoazj skvelou, len tomu môže pomáhať. Takže poďme ďalej, audio. Audio? Tam je nejaké audio? Tie zvuky, ktoré vydávajú strely po dopade, beh, skoky, všetko opäť len "skopčené" od ArmA 1 (opäť pre nechápavých, je to zápor). Počujem svojich susedov Čechov. Krása počúvať tie nadávky typu ku..a atď. To im teda vyšlo. Angličtina je tiež celkom obstojná. Ale preboha, keď sa kvázi Američan snaží rozprávať kvázi češtinou, tak to je dabing, ktorý by neprešiel ani v nie béčkovom, céčkovom ale ani v xkovom filme. To už aj simultánny poľský dabing časov minulých je na tom lepšie. Ok, to by sme mali audio. Ideme ďalej. AI. Áno, skvelý film, AI Umelá inteligencia. Jeden z najlepších, čo som kedy videl. Pardón, to som trošku vedľa. To nemá s hrou nič spoločné. Nielen film, ale celkovo AI v hre asi nebola obsiahnutá. Snáď si niekto nemyslí, že ak vojak vie kvalitne kecať, nadávať a rozprávať pekne po anglicky, Yes Sir, Hua a pod, tak pominiem fakt, že jeho IQ je na úrovni retardéra pri ceste? Pathfinding je asi takýto. Na začiatku misie dostaneme cieľ, kam sa dostať. Ja bežím, snažím sa vyhýbať všetkým stromom, kríkom, čomukoľvek, čo môže spôsobovať hluk a vlastne všetkému, čo sa mi stávalo osudným v OF1 alebo v BS. No moji spolubojovníci, tí si to hodia čistou priamkou po presnej línii waypointov, nezastaviteľne a neoblomne bežia za svojou mrkvou, ktorá im ukazuje cestu aj necestou, až začínam mať pocit, že by ich nezastavil ani odstavený tank, prebehli by skrz neho. Inak samotná náplň misii nie je až taká zlá, to by som zasa kecal, ale nie je to nič, čo by sme už niekde nevideli a dokonca v lepšom spracovaní. Ja to kašlem, už sa mi nechce draťprsty na tomto fiasku. Ja neviem, stále dúfam, že tá nemecká verzia, ktorá sa mi dostala do rúk a predáva sa oficiálne v nemeckých obchodoch, že je to len jeden veľký vtip a že jednoducho česká verzia mi ešte vyrazí dych, ale nakoľko ArmA 2 letela po viacerých pokusoch o zblíženie sa s ňou z môjho disku rýchlosťou blesku, myslím si, že lokalizovaná verzia ma až tak moc neprekvapí. Na druhú stranu, sú to dojmy len z úvodných pasáží hry, ktorá môže byť po ich prejdení naozaj skvelá, len ja som na to jednoducho nemal v danej chvíli nervy a taktiež, za taký rok, keď sa znova podarí odstrániť väčšinu tých najväčších bugov, ako to bolo pri ArmA 1, potom to môže byť celkom fajn hra. Ale obávam sa, že potom sa už k nej nedostanem. Teraz si idem radšej znova zahrať OF1 Platinum Edition alebo môj milovaný Battle Strike, ktorí sú síce graficky od ArmA 2 na hony vzdialený, ale tá atmosféra je nezabudnuteľná. Takže toto sú moje prvé dojmy. Nebral som si žiadne servítky, texto som vôbec neupravoval, nemal som žiadnu prípravu. Všetky slová zo mňa vyšli na prvý raz, takže to nie je žiadna krása, žiadna forma ako v mojich recenziách. Bohužiaľ, nemám ani chuť ani čas na spísanie krásnych ód na niečo, čo mi dokázalo znechutiť relatívne krásny deň. Moje posledné prianie na koniec: Želám si, aby som bol jediný, kto bol tak strašne sklamaný, aby ste si hru naozaj všetci užili, pretože po toľkom čakaní a toľkých sľuboch si to všetci zaslúžite. Normálne by som bol rád, keby som nemal vo svojich jednoduchých neodborných záveroch pravdu a bol by som jediná výnimka, ktorej táto hra absolútne nesadla. A to myslím zo srdca úprimne, beriem dokonca aj fakt, že ma teraz kopa ľudí odsúdi za to, čo som napísal, ale svoje slová neodvolám, pokiaľ ma niečo nepresvedčí o opaku. Keď bude viac chuti a času, tak sa pustím do skutočného testovania tohto naozaj ospevovaného titulu a možno urobím radikálnu zmenu názoru aj s vysypaním si popola na hlavu, ale dovtedy budem snívať a dúfať, že pri OF2 sa mi nestane to isté.
Pekný večer prajem všetkých Sektorákom aj gamerom z celého sveta. Peace...
Bože, ako veľmi som sa tešil na túto gamesku. Na operácii Flashpoint som ulietaval kedysi dni aj noci. Prešiel som všetko trikrát, všetky možné addony, mission packy, CSLA multiaddony, vytváral som si vlastné misie so všetkých časových období od druhej svetovej cez Vietnam až po futuro. Potom prišiel Battle Strike. To bolo iné kafe. Realita simulácie vojny pokročila oproti Flashpointu minimálne o 50%. Reálne zranenia, fyzička, ovládanie aj všetky vlastnosti strelných zbraní. Jednoducho fantázia. Potom ohlásili prvý ArmA. Prvé obrázky, prvé videá. Masáž hlavy všemocným hypom v spojení s geniálnymi trailermi vykonali to, čo vykonali. Navnadili človeka na hru, ktorá by mala byť v učebniciach herných vývojárov zapísaná ako prototyp zabugovaného produktu pod názvom "Takto to nikdy nesmie dopadnúť.". Ešte živo si pamätám ako pár hodín po vydaní oficiálnej verzie hodili autori na net polgigový patch, ktorý mal čo to opraviť. Bohužiaľ, neopravil ani polovicu. A tak sa updaty hromadili, až sa podarilo vydať posledný pod označením 1.14 a ejhľa, hra je zrazu hrateľná, netrhá, všetko (rozumej väčšina) je v poriadku. Ale čo nie je v poriadku, že sa tak stalo po viac ako roku od vydania hry. A tak sa na ArmA 1 zabudlo a sústredili sme sa na súboj titanov roku 2009 - ArmA 2 vs. Operation Flashpoint 2. Kto zvíťazí? Nástupca Flashpointa ArmA 2, alebo jeho priamy menovec Flashpoint 2? Opäť prišli prvé obrázky, prvé videá, to čo stvárali s ľuďmi videá z OF2, to nemalo snáď ani obdoby. Grafika, ktorú mal poháňať vylepšený EGO engine z Grid Racera, to malo byť niečo prevratné. ArmA 2 sa tiež nechcela nechať zahanbiť a tak vytiahla svoje zbrane. Super eye-candy efektíky rôznych druhov (blury, DoF atď.), kde len očko kukne. Geniálna vojnová atmosféra, super grafika, reálna krajina podľa skutočného predobrazu. AI protivníkov na tej najlepšej možnej úrovni súčasnosti. Simulácia TOTÁLNEJ VOJNY. Prešla nejaká doba. Už podľa posledných videí bolo jasné, že nič nebude také, ako nám obe hry sľubovali, teda minimálne po grafickej stránke. Tá hrateľnostná ostávala len na vlastné vyskúšanie. A tak som sa podujal vyskúšať a overiť si, či mali páni Nemci so svojimi dojmamy z hrania ArmA 2 pravdu. Bohužiaľ mali. Čože sa deje? Veď je rok 2009? Graficky to ujde asi tak 50 na 50. Niektoré objekty a scenérie sú spracované celkom fajn, niektoré sú katastrofálne. Budovy akoby z oka vypadli tým z prvej časti nielen stavbou ale aj detailnosťou spracovania (to je zápor pre nechápavých). Postavy vojakov ešte ako tak ujdú, ale tie pohyby. Je jedno, či sa pozerám ako mi kecá niečo veliteľ, alebo ako moji spolubojovníci bežia do náruči smrti. Vyzerá to, akoby som bol obklopený skupinkou hromadne postihnutou obrnou mozgu. Hovorím si, že to bude defaultným nastavením detailov v hre a tak dávam maximum, ktoré už môj komp neutiahne, tak bežím za kámošom, ktorý má čerstvý 4-jadráčik a slušnú Nvidiu 280. Ale čo to? Jediné, čo je lepšie, tak rozmazávanie pri pohybe, HDR je vyditeľnejšie, resp. odlesky sú až moc prehnané a efekt prispôsobovania sa očí prechodom z tmavých do svetlých miest je zosilnený asi o 200%. Dávam tiene na maximum, snáď toto ešte pomôže. Bože, veď postavy nevrhajú v na palube lodi žiadne tiene. To je vtip? Ale vážne, to už rozoberať ďalej nechcem. Dobre, grafika nie je všetko, nerobí hru naoazj skvelou, len tomu môže pomáhať. Takže poďme ďalej, audio. Audio? Tam je nejaké audio? Tie zvuky, ktoré vydávajú strely po dopade, beh, skoky, všetko opäť len "skopčené" od ArmA 1 (opäť pre nechápavých, je to zápor). Počujem svojich susedov Čechov. Krása počúvať tie nadávky typu ku..a atď. To im teda vyšlo. Angličtina je tiež celkom obstojná. Ale preboha, keď sa kvázi Američan snaží rozprávať kvázi češtinou, tak to je dabing, ktorý by neprešiel ani v nie béčkovom, céčkovom ale ani v xkovom filme. To už aj simultánny poľský dabing časov minulých je na tom lepšie. Ok, to by sme mali audio. Ideme ďalej. AI. Áno, skvelý film, AI Umelá inteligencia. Jeden z najlepších, čo som kedy videl. Pardón, to som trošku vedľa. To nemá s hrou nič spoločné. Nielen film, ale celkovo AI v hre asi nebola obsiahnutá. Snáď si niekto nemyslí, že ak vojak vie kvalitne kecať, nadávať a rozprávať pekne po anglicky, Yes Sir, Hua a pod, tak pominiem fakt, že jeho IQ je na úrovni retardéra pri ceste? Pathfinding je asi takýto. Na začiatku misie dostaneme cieľ, kam sa dostať. Ja bežím, snažím sa vyhýbať všetkým stromom, kríkom, čomukoľvek, čo môže spôsobovať hluk a vlastne všetkému, čo sa mi stávalo osudným v OF1 alebo v BS. No moji spolubojovníci, tí si to hodia čistou priamkou po presnej línii waypointov, nezastaviteľne a neoblomne bežia za svojou mrkvou, ktorá im ukazuje cestu aj necestou, až začínam mať pocit, že by ich nezastavil ani odstavený tank, prebehli by skrz neho. Inak samotná náplň misii nie je až taká zlá, to by som zasa kecal, ale nie je to nič, čo by sme už niekde nevideli a dokonca v lepšom spracovaní. Ja to kašlem, už sa mi nechce draťprsty na tomto fiasku. Ja neviem, stále dúfam, že tá nemecká verzia, ktorá sa mi dostala do rúk a predáva sa oficiálne v nemeckých obchodoch, že je to len jeden veľký vtip a že jednoducho česká verzia mi ešte vyrazí dych, ale nakoľko ArmA 2 letela po viacerých pokusoch o zblíženie sa s ňou z môjho disku rýchlosťou blesku, myslím si, že lokalizovaná verzia ma až tak moc neprekvapí. Na druhú stranu, sú to dojmy len z úvodných pasáží hry, ktorá môže byť po ich prejdení naozaj skvelá, len ja som na to jednoducho nemal v danej chvíli nervy a taktiež, za taký rok, keď sa znova podarí odstrániť väčšinu tých najväčších bugov, ako to bolo pri ArmA 1, potom to môže byť celkom fajn hra. Ale obávam sa, že potom sa už k nej nedostanem. Teraz si idem radšej znova zahrať OF1 Platinum Edition alebo môj milovaný Battle Strike, ktorí sú síce graficky od ArmA 2 na hony vzdialený, ale tá atmosféra je nezabudnuteľná. Takže toto sú moje prvé dojmy. Nebral som si žiadne servítky, texto som vôbec neupravoval, nemal som žiadnu prípravu. Všetky slová zo mňa vyšli na prvý raz, takže to nie je žiadna krása, žiadna forma ako v mojich recenziách. Bohužiaľ, nemám ani chuť ani čas na spísanie krásnych ód na niečo, čo mi dokázalo znechutiť relatívne krásny deň. Moje posledné prianie na koniec: Želám si, aby som bol jediný, kto bol tak strašne sklamaný, aby ste si hru naozaj všetci užili, pretože po toľkom čakaní a toľkých sľuboch si to všetci zaslúžite. Normálne by som bol rád, keby som nemal vo svojich jednoduchých neodborných záveroch pravdu a bol by som jediná výnimka, ktorej táto hra absolútne nesadla. A to myslím zo srdca úprimne, beriem dokonca aj fakt, že ma teraz kopa ľudí odsúdi za to, čo som napísal, ale svoje slová neodvolám, pokiaľ ma niečo nepresvedčí o opaku. Keď bude viac chuti a času, tak sa pustím do skutočného testovania tohto naozaj ospevovaného titulu a možno urobím radikálnu zmenu názoru aj s vysypaním si popola na hlavu, ale dovtedy budem snívať a dúfať, že pri OF2 sa mi nestane to isté.
Pekný večer prajem všetkých Sektorákom aj gamerom z celého sveta. Peace...
napísal iXtreme 2.6.2009
Páči sa mi!
5.0
ARMA 2
PC
Vývoj: IDEA Games / Bohemia Interactive Štýl: Simulácia / Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|