Myth: The Fallen Lords |
PC
pridal DEMONRaziel 20.12.2006 o 23:01 pod používateľské recenzie
9.1
Predslov
Keď sa spomenie Pán prsteňov, väčšina z nás určite zaspomína, či už na dobrú knižnú, alebo filmovú trilógiu. Príbeh zasadený do krajiny a času plného rytierov, obrov, nemŕtvych, elfov a mágie, pozná takmer každý, kto má aký-taký prístup k masmédiám. Je teda dosť na škodu, že iné fantasy príbehy zostávajú zapadnuté prachom a skryté pred širokou verejnosťou. Taký osud postretol aj Myth, famóznu stratégiu, ktorá kladie dôraz na taktiku boja, namiesto ťaženia rozličných surovín a vyrábania hordy jednotiek. I keď svojho času veľmi populárna hra, v súčasnej dobe (vyše 9 rokov po tom, čo ju Eidos uviedol pod svojimi krídlami na trh) upadla do zabudnutia. Mojím cieľom pri písaní tohto článku bolo pripomenúť ju tým, čo ju kedysi hrali a predstaviť tým ostatným.
Každá tretia stratégia
...je klonom Dune 2. Na to si už zrejme väčšina hráčov zvykla, mnohí sa tomu dokonca tešia, keďže ich taký herný štýl baví. Ja som však nikdy stratégie, v ktorých víťazí ten, kto narúbe za hodinu viac stromov a potom postaví väčšiu armádu, ktorou potom rozdrví svojho nepriateľa neobľuboval a teda u mňa nemala šancu minimálne tretina strategického žánru. Keď som však dostal do rúk Myth, bol som očarený už po chvíľke hrania. V čom teda spočíva hrateľnosť tejto hry a čím sa líši od večne napodobňovanej klasiky v podobe Dune 2? Odpoveď je veľmi jednoduchá: bojmi. V tejto hre totiž jednotky nekupujete za nazbierané suroviny, ale jednoducho ich dostanete na začiatku misie a ste vyslaný do boja proti zvyčajne nespočetne väčšej armáde súpera. Čakajú na vás prepracované misie, v ktorých sa vaše úlohy delia na obyčajný boj, pokus o udržanie strategickej pozície, splašený ústup, infiltráciu a zneškodnenie konkrétnej kľúčovej veci, či záverečný epický súboj so silami „Zla“. Jednotlivé misie sú pospájané dych berúcim a v strategických hrách nie práve často vídaným príbehom, ktorý je vyrozprávaný formou zápiskov jedného z vojakov armády „Dobra“. Táto postava plní aj úlohu rozprávača.
A to najdôležitejšie je, že takmer všetky tieto misie sú pekelne ťažkú už na strednej z piatich obtiažností a na tej najvyššej som mal značné problémy presekať sa už cez tú prvú (zvýšením obtiažnosti nad strednú sa enormne zvýši počet nepriateľov).
Armády
Vo vašej snahe zachrániť svet pred istou skazou vám budú nápomocní klasickí vojaci, bojujúci s mečom a štítom, elfskí lukostrelci, trpaslíci s výbušnými fľašami a neskôr aj berserkovia s obojručnými mečmi, ktorí sa bojiskom preháňajú iba v kožušinách, bez nejakého lepšieho brnenia, ale čo strácajú v defenzíve viac ako dosť nahrádzajú svojou rýchlosťou a silou. Tieto 4 typy postáv tvoria jadro každej armády, ale okrem nich sa v niektorých misiách môžeme stretnúť aj so špeciálnymi jednotkami, ako lesný obor, avatara (generál s magickými schopnosťami, ktorý je ale aj zdatný v boji muža proti mužovi...prípadne proti oblude). Vybrané misie vám dajú pod kurzor myši aj takzvaných hrdinov, ktorí sú vlastne vylepšenou verziou normálnych bojovníkov (sú rýchlejší, silnejší, vydržia viac zranení) a tiež majú možnosť nájsť aj nejakú magickú zbraň.
Stranu „Dobra“ by sme už teda popísanú mali, je časť predstaviť temnú hordu. Protikladom vojaka je tu thrall, teda nemŕtvy, ktorý je vyzbrojený sekerou. Omnoho väčšie nebezpečenstvo, než títo pomalí nepriatelia predstavujú lietajúci vrhači oštepov. Nedokážu síce lietať veľmi vysoko, ale vedia sa mierne vznášať nad zemou a tak sa bez námahy dostanú aj na najvyšší kopec, ktorý inak nie je schodný. Ďalšou nepríjemnou jednotkou sú ghôlovia, ktorí sú zase veľmi rýchli a aj keď nevydržia veľa zásahov, tak ak sa dostanú medzi skupinku lukostrelcov, alebo trpaslíkov, ktorí nie sú schopní útočiť na blízko, môžete začať počítať straty. Ďalšími jednotkami sú vybuchujúci nemŕtvi, kňazi, čo vedia strieľať blesky a tiež temná verzia avatarov, prípadne myrmidoni, rasa bojovníkov, korí zapredali dušu Zlu výmenou za večný život a obrovia. Navyše sa v niektorých misiách stretnete s hlavnými vodcami Temnej armády, ktorý majú všetci svoje špecifické schopnosti a zbrane.
Technické spracovanie
Grafika je už samozrejme na dnešnú dobu zastaralá a 2D postavy zrejme nikoho nenadchnú. 3D terén, ktorý je podľa ľubovôle možné ničiť, kde sa dá využívať výšková prevaha a iné taktické územné výhody však svoju úlohu plní na jednotku. Po bojisku je možné sa pohybovať, natáčať pohľad do všetkých smerov a taktiež si ho aj priblížiť, či oddialiť. A občasné lietajúce končatiny po výbuchoch iba prispievajú ku atmosfére tuhých bojov. Grafická stránka je síce zastaralá, tá zvuková je však stále skvelá, keďže sa pomalá, smutná melódia dokonale hodí ako do menu, tak aj do upútaviek pred misiami. Zvuky však tiež dostali od času značnú ranu pod pás.
Multiplayer
Multiplayer je dostupný až pre 16 hráčov na 1 mape a v tomto móde je k dispozícii aj Temná armáda a o zábavu sa starajú rôzne herné módy od „body count“ až po „CTF“.
Celkovo sa jedná o famóznu záležitosť, ktorá ponúka nenapodobiteľnú hrateľnosť, originalitu, príbeh, ktorý pripúta pred monitor a systém povyšovania vojakov, kvôli ktorému preplačete dni a noci, ak vám váš obľúbenec, ktorého ste si chránili od prvej misie. Výsledkom je pre mňa jeden z najlepších herných zážitkov, aký mi kedy strategická hra dala čo sa odráža na 91% v hodnotení.
Keď sa spomenie Pán prsteňov, väčšina z nás určite zaspomína, či už na dobrú knižnú, alebo filmovú trilógiu. Príbeh zasadený do krajiny a času plného rytierov, obrov, nemŕtvych, elfov a mágie, pozná takmer každý, kto má aký-taký prístup k masmédiám. Je teda dosť na škodu, že iné fantasy príbehy zostávajú zapadnuté prachom a skryté pred širokou verejnosťou. Taký osud postretol aj Myth, famóznu stratégiu, ktorá kladie dôraz na taktiku boja, namiesto ťaženia rozličných surovín a vyrábania hordy jednotiek. I keď svojho času veľmi populárna hra, v súčasnej dobe (vyše 9 rokov po tom, čo ju Eidos uviedol pod svojimi krídlami na trh) upadla do zabudnutia. Mojím cieľom pri písaní tohto článku bolo pripomenúť ju tým, čo ju kedysi hrali a predstaviť tým ostatným.
Každá tretia stratégia
...je klonom Dune 2. Na to si už zrejme väčšina hráčov zvykla, mnohí sa tomu dokonca tešia, keďže ich taký herný štýl baví. Ja som však nikdy stratégie, v ktorých víťazí ten, kto narúbe za hodinu viac stromov a potom postaví väčšiu armádu, ktorou potom rozdrví svojho nepriateľa neobľuboval a teda u mňa nemala šancu minimálne tretina strategického žánru. Keď som však dostal do rúk Myth, bol som očarený už po chvíľke hrania. V čom teda spočíva hrateľnosť tejto hry a čím sa líši od večne napodobňovanej klasiky v podobe Dune 2? Odpoveď je veľmi jednoduchá: bojmi. V tejto hre totiž jednotky nekupujete za nazbierané suroviny, ale jednoducho ich dostanete na začiatku misie a ste vyslaný do boja proti zvyčajne nespočetne väčšej armáde súpera. Čakajú na vás prepracované misie, v ktorých sa vaše úlohy delia na obyčajný boj, pokus o udržanie strategickej pozície, splašený ústup, infiltráciu a zneškodnenie konkrétnej kľúčovej veci, či záverečný epický súboj so silami „Zla“. Jednotlivé misie sú pospájané dych berúcim a v strategických hrách nie práve často vídaným príbehom, ktorý je vyrozprávaný formou zápiskov jedného z vojakov armády „Dobra“. Táto postava plní aj úlohu rozprávača.
A to najdôležitejšie je, že takmer všetky tieto misie sú pekelne ťažkú už na strednej z piatich obtiažností a na tej najvyššej som mal značné problémy presekať sa už cez tú prvú (zvýšením obtiažnosti nad strednú sa enormne zvýši počet nepriateľov).
Armády
Vo vašej snahe zachrániť svet pred istou skazou vám budú nápomocní klasickí vojaci, bojujúci s mečom a štítom, elfskí lukostrelci, trpaslíci s výbušnými fľašami a neskôr aj berserkovia s obojručnými mečmi, ktorí sa bojiskom preháňajú iba v kožušinách, bez nejakého lepšieho brnenia, ale čo strácajú v defenzíve viac ako dosť nahrádzajú svojou rýchlosťou a silou. Tieto 4 typy postáv tvoria jadro každej armády, ale okrem nich sa v niektorých misiách môžeme stretnúť aj so špeciálnymi jednotkami, ako lesný obor, avatara (generál s magickými schopnosťami, ktorý je ale aj zdatný v boji muža proti mužovi...prípadne proti oblude). Vybrané misie vám dajú pod kurzor myši aj takzvaných hrdinov, ktorí sú vlastne vylepšenou verziou normálnych bojovníkov (sú rýchlejší, silnejší, vydržia viac zranení) a tiež majú možnosť nájsť aj nejakú magickú zbraň.
Stranu „Dobra“ by sme už teda popísanú mali, je časť predstaviť temnú hordu. Protikladom vojaka je tu thrall, teda nemŕtvy, ktorý je vyzbrojený sekerou. Omnoho väčšie nebezpečenstvo, než títo pomalí nepriatelia predstavujú lietajúci vrhači oštepov. Nedokážu síce lietať veľmi vysoko, ale vedia sa mierne vznášať nad zemou a tak sa bez námahy dostanú aj na najvyšší kopec, ktorý inak nie je schodný. Ďalšou nepríjemnou jednotkou sú ghôlovia, ktorí sú zase veľmi rýchli a aj keď nevydržia veľa zásahov, tak ak sa dostanú medzi skupinku lukostrelcov, alebo trpaslíkov, ktorí nie sú schopní útočiť na blízko, môžete začať počítať straty. Ďalšími jednotkami sú vybuchujúci nemŕtvi, kňazi, čo vedia strieľať blesky a tiež temná verzia avatarov, prípadne myrmidoni, rasa bojovníkov, korí zapredali dušu Zlu výmenou za večný život a obrovia. Navyše sa v niektorých misiách stretnete s hlavnými vodcami Temnej armády, ktorý majú všetci svoje špecifické schopnosti a zbrane.
Technické spracovanie
Grafika je už samozrejme na dnešnú dobu zastaralá a 2D postavy zrejme nikoho nenadchnú. 3D terén, ktorý je podľa ľubovôle možné ničiť, kde sa dá využívať výšková prevaha a iné taktické územné výhody však svoju úlohu plní na jednotku. Po bojisku je možné sa pohybovať, natáčať pohľad do všetkých smerov a taktiež si ho aj priblížiť, či oddialiť. A občasné lietajúce končatiny po výbuchoch iba prispievajú ku atmosfére tuhých bojov. Grafická stránka je síce zastaralá, tá zvuková je však stále skvelá, keďže sa pomalá, smutná melódia dokonale hodí ako do menu, tak aj do upútaviek pred misiami. Zvuky však tiež dostali od času značnú ranu pod pás.
Multiplayer
Multiplayer je dostupný až pre 16 hráčov na 1 mape a v tomto móde je k dispozícii aj Temná armáda a o zábavu sa starajú rôzne herné módy od „body count“ až po „CTF“.
Celkovo sa jedná o famóznu záležitosť, ktorá ponúka nenapodobiteľnú hrateľnosť, originalitu, príbeh, ktorý pripúta pred monitor a systém povyšovania vojakov, kvôli ktorému preplačete dni a noci, ak vám váš obľúbenec, ktorého ste si chránili od prvej misie. Výsledkom je pre mňa jeden z najlepších herných zážitkov, aký mi kedy strategická hra dala čo sa odráža na 91% v hodnotení.
napísal DEMONRaziel 20.12.2006
Páči sa mi! (+1)
9.1
MYTH: THE FALLEN LORDS