Alpha Prime |
PC
pridal swoop 11.1.2007 o 18:55 pod používateľské recenzie
8.5
Keď som videl prvé obrázky Alpha Prime v auguste minulého roka, bol som dosť skeptický. Pripadalo mi to ako kríženec Half Life 1 a Riddicka (Riddick je u mňa absolútne najväčšie prekvapenie päťročnice). Najviac ma zarážali farby skoro ako z Disney-landu. Ohlasovaná podpora AEGIA naznačovala, že chlapci to (sa) berú vážne a aj efekty ako také sa mi jednoznačne zdali dobré. Avšak celkovo som bol tejto hre viac odklonený ako naklonený.
Potom ale prišlo demo. A veru demo to bolo také aké má byť. To čo som predtým považoval za nevábne, sa v pohybe ukázalo ako nanajvýš zaujímavé. Herný engine (nie len 3D) vyznieval ako veľmi dobre navrhnutý a pracoval svižne. Nehovoriac o fakte ako prijemne rýchle sa to hýbalo na mojej priemernej zostave. Avšak demo nikdy nie je to ozajstné. Je to vlastne taký suchý nácvik, simulácia, a simulácia nie je naozajstný produkt. Ako som niekde počul : "Simulation is like masturbation; the more you do it, the more it feels like a real thing..." A preto mi bolo jasné, že treba počkať.
No a v decembri 2006 som sa aj dočkal. Vyšla Česká verzia Alpha Prime a ja som sa mohol vrhnúť do sveta prospektorov, drsných chlapov, nevyspytateľných žien a hubbardia.
Úvodné intro bolo také, no, povedzme že nie celkom top. Síce žiadny renderovaný grc, ale hneď na začiatku sa objavil pocit mierneho deja-vu. Pocit sa stupňoval až som si uvedomil, že to je nielen tým čo vidím, ale aj tým čo počujem. Ono mi to pripomínalo prestrihy z Chrome. Možno je to tým, že som Chrome hral iba relatívne nedávno, ale predsa. Postavy sa pohybujú dosť stroho a gestikuláciu som videl už aj lepšiu (a aj horšiu). Hlasy sú nahovorené rodenými angličanmi (no vlastne Amerikáncami, jedným Britom a jedným Talianom), ale vyznievajú dosť amatérsky (aj keď je to niečo čo vývojárom možno ťažko vyčítať).
Už počas hrania dema mi bolo jasné, že tvorcovia by sa neradi hanbili za svoj výtvor, no a keď sa nahral prvý level len som sa v tom utvrdil. On sa (vo finálnej verzii) level nahráva tak rýchlo ako v deme a aj 3D grafika je rovnako rýchla. Ale nesťažujme sa keď je niečo dobré...
Príbeh od Ondřeje Neffa sa zdá byť sľubný, avšak povedzme si na rovinu, on stačí ak je. Ľudia sa radi sťažujú na ošúchané schémy v hrách ale podľa mňa to pri FPS až tak nevadí. Ak je príbeh zaujímavý, je to samozrejme dobre. Dokonca príbeh môže nakloniť vážky smerom k úspechu hry, ale či ich nakloní veľmi to nie som si istý. Priznám sa, hru som ešte nedohral a ani Neffove veľdielo som nečítal, takže celkový príbeh nemôžem hodnotiť.
Ako sa dozvedáme, hlavný hrdina ... . Naviac sa ukázalo, že ... . Príbeh sa "zauzlil" keď sa objavuje ... . Nakoniec hrdina prosbu / ponuku / výzvu / výhražku / ultimátum prijíma (uff). Presun na miesto určenia ... ale situácia sa "neočakávane" mení ... BUM ... BÁC ... TRESK! ... A máme "holé ruce".
V game-flow (toto naozaj neviem preložiť do Slovenčiny) oblasti, Alpha Prime príliš nevybočuje zo zabehnutých koľají. Hrdina sa musí trošku rozcvičiť, popritom nájsť papek, potom fľusadlo, neskôr prak, o kúsok ďalej luk a nakoniec, ak poslúchal, dostane aj nejaké tie šípy. Pomedzi to vykúkanie z poza rohu, veľa mŕtvol, tresky-plesky, prestrihové scény a zopár (logických) hádaniek. Presne to, čo my milovníci (taktických) FPS, máme radi.
Našťastie, AP z tých zabehnutých FPS koľají predsa len troška vybočuje. Nie je to tým, že hlavný hrdina dokáže vyskočiť na bedňu (aj keď to skákanie je nedorobené), stlačiť spúšť alebo "uchopiť" predmet, či si šľahnúť hubbardia čo spôsobí zrýchlenie jeho reflexov (spomalenie času). Náš hrdina dostal do daru (či sa skôr rozhodol si nechať) "udělátko" zvané ReCon. ReCon je skratka zo slov "REmote CONtroller" ale je to aj skratka slova "reconnaissance" čo je po anglicky (vojenský) prieskum. Pomocou ReCon-u sa možno napichnúť na kamery, ovládať ventily, prehadzovať výhybky, či ovládať vysokozdvižné vozíky. To vnáša trošku taktiky do hry. Je dobré si obzrieť ako sú nepriatelia rozmiestnení v susednej miestnosti, alebo odpáliť plynový ventil vo chvíli keď sa pred ním tmolí nejaký nešťastník.
Prostredie a nepriatelia sú plne skriptovaní. Nepriatelia neoplývajú inteligenciou a často-krát len zmätene pobehujú ako Goro pred Tokyom. Čo ale nemajú v hlavách majú v prstoch. V tom mi pripomínajú botov z Quake - mieria dokonale, strieľajú okamžite a vidia cez steny aj do tmy. Prostredie nie príliš reaguje na zmeny oproti skriptom. Keď som s vlakom prišiel k miestu, odkiaľ som odpratal debne, vlak ohlásil problém (prekážka na ceste - podľa skriptu) aj keď žiadny problém nebol. A hneď potom som mohol pokračovať v ceste. (v podstate prkotina :))
Grafike sa dá máločo vytknúť. Svetlo ako naozaj, tiene ako živé a textúry na zjedenie. Obzvlášť textúry sa podarili. Tie podľa mňa skutočne patria k celosvetovej špičke. Nadväzujú dokonale a efekty na nich sú super. Osobne by som ubral na "glare" efektoch a porozmýšľal nad konštantami pre 3D zobrazenie (nemôžem si pomôcť, ale id soft to robí najlepšie).
Bohužiaľ, zvuková stránka je len priemerná. Hudba je síce dynamická a výborne dokresľuje atmosféru ale výrazové dispozície hlasov vybraných "hercov" sú jednoznačne limitované. Je to cítiť nielen vdialógoch ale aj vo vedľajších "hlasoch". Rozkazy znejú ako od teplého veliteľa a ujúkanie padnuvších nepriateľov je ako keď skaut stupí na pripináčik. Ostatné zvuky sú dobré a minimálne tak akurát. Trochu detinské mi pripadajú České titulky. Možno slová ako "specík" (special forces) a "mašínfíra" (rušňovodič) patria do Českého slangu ale mne moc nesedeli. A takých slov a spojení som zachytil viac.
Celkový dojem je vynikajúci. Je to ako keď som kedysi dávno hral Quake II len s textúrami a efektmi z Ridicka či Quake 4. Nie je to celé iba o strieľaní a hrateľnosť je viac než dobrá. Len škoda dlhších nahrávacích časov pri "quick" load.
Výsledný verdikt je dôležitejší ako vymenované klady a zápory (ktoré sú väčšinou subjektívne). Moje hodnotenie je 85%. Ľudia, ktorí fandia stredoeurópskej hernej scéne a tí ktorí si túto hru skutočne kúpia môžu pridať 10% navrch.
+ 3D engine
+ rýchly load levelov
+ textúry, efekty
+ hudba
+ príbeh (asi tam je)
- super rýchle reakcie nepriateľov
- hlasy (dabing)
- "quick"load, "quick"save
Potom ale prišlo demo. A veru demo to bolo také aké má byť. To čo som predtým považoval za nevábne, sa v pohybe ukázalo ako nanajvýš zaujímavé. Herný engine (nie len 3D) vyznieval ako veľmi dobre navrhnutý a pracoval svižne. Nehovoriac o fakte ako prijemne rýchle sa to hýbalo na mojej priemernej zostave. Avšak demo nikdy nie je to ozajstné. Je to vlastne taký suchý nácvik, simulácia, a simulácia nie je naozajstný produkt. Ako som niekde počul : "Simulation is like masturbation; the more you do it, the more it feels like a real thing..." A preto mi bolo jasné, že treba počkať.
No a v decembri 2006 som sa aj dočkal. Vyšla Česká verzia Alpha Prime a ja som sa mohol vrhnúť do sveta prospektorov, drsných chlapov, nevyspytateľných žien a hubbardia.
Úvodné intro bolo také, no, povedzme že nie celkom top. Síce žiadny renderovaný grc, ale hneď na začiatku sa objavil pocit mierneho deja-vu. Pocit sa stupňoval až som si uvedomil, že to je nielen tým čo vidím, ale aj tým čo počujem. Ono mi to pripomínalo prestrihy z Chrome. Možno je to tým, že som Chrome hral iba relatívne nedávno, ale predsa. Postavy sa pohybujú dosť stroho a gestikuláciu som videl už aj lepšiu (a aj horšiu). Hlasy sú nahovorené rodenými angličanmi (no vlastne Amerikáncami, jedným Britom a jedným Talianom), ale vyznievajú dosť amatérsky (aj keď je to niečo čo vývojárom možno ťažko vyčítať).
Už počas hrania dema mi bolo jasné, že tvorcovia by sa neradi hanbili za svoj výtvor, no a keď sa nahral prvý level len som sa v tom utvrdil. On sa (vo finálnej verzii) level nahráva tak rýchlo ako v deme a aj 3D grafika je rovnako rýchla. Ale nesťažujme sa keď je niečo dobré...
Príbeh od Ondřeje Neffa sa zdá byť sľubný, avšak povedzme si na rovinu, on stačí ak je. Ľudia sa radi sťažujú na ošúchané schémy v hrách ale podľa mňa to pri FPS až tak nevadí. Ak je príbeh zaujímavý, je to samozrejme dobre. Dokonca príbeh môže nakloniť vážky smerom k úspechu hry, ale či ich nakloní veľmi to nie som si istý. Priznám sa, hru som ešte nedohral a ani Neffove veľdielo som nečítal, takže celkový príbeh nemôžem hodnotiť.
Ako sa dozvedáme, hlavný hrdina ... . Naviac sa ukázalo, že ... . Príbeh sa "zauzlil" keď sa objavuje ... . Nakoniec hrdina prosbu / ponuku / výzvu / výhražku / ultimátum prijíma (uff). Presun na miesto určenia ... ale situácia sa "neočakávane" mení ... BUM ... BÁC ... TRESK! ... A máme "holé ruce".
V game-flow (toto naozaj neviem preložiť do Slovenčiny) oblasti, Alpha Prime príliš nevybočuje zo zabehnutých koľají. Hrdina sa musí trošku rozcvičiť, popritom nájsť papek, potom fľusadlo, neskôr prak, o kúsok ďalej luk a nakoniec, ak poslúchal, dostane aj nejaké tie šípy. Pomedzi to vykúkanie z poza rohu, veľa mŕtvol, tresky-plesky, prestrihové scény a zopár (logických) hádaniek. Presne to, čo my milovníci (taktických) FPS, máme radi.
Našťastie, AP z tých zabehnutých FPS koľají predsa len troška vybočuje. Nie je to tým, že hlavný hrdina dokáže vyskočiť na bedňu (aj keď to skákanie je nedorobené), stlačiť spúšť alebo "uchopiť" predmet, či si šľahnúť hubbardia čo spôsobí zrýchlenie jeho reflexov (spomalenie času). Náš hrdina dostal do daru (či sa skôr rozhodol si nechať) "udělátko" zvané ReCon. ReCon je skratka zo slov "REmote CONtroller" ale je to aj skratka slova "reconnaissance" čo je po anglicky (vojenský) prieskum. Pomocou ReCon-u sa možno napichnúť na kamery, ovládať ventily, prehadzovať výhybky, či ovládať vysokozdvižné vozíky. To vnáša trošku taktiky do hry. Je dobré si obzrieť ako sú nepriatelia rozmiestnení v susednej miestnosti, alebo odpáliť plynový ventil vo chvíli keď sa pred ním tmolí nejaký nešťastník.
Prostredie a nepriatelia sú plne skriptovaní. Nepriatelia neoplývajú inteligenciou a často-krát len zmätene pobehujú ako Goro pred Tokyom. Čo ale nemajú v hlavách majú v prstoch. V tom mi pripomínajú botov z Quake - mieria dokonale, strieľajú okamžite a vidia cez steny aj do tmy. Prostredie nie príliš reaguje na zmeny oproti skriptom. Keď som s vlakom prišiel k miestu, odkiaľ som odpratal debne, vlak ohlásil problém (prekážka na ceste - podľa skriptu) aj keď žiadny problém nebol. A hneď potom som mohol pokračovať v ceste. (v podstate prkotina :))
Grafike sa dá máločo vytknúť. Svetlo ako naozaj, tiene ako živé a textúry na zjedenie. Obzvlášť textúry sa podarili. Tie podľa mňa skutočne patria k celosvetovej špičke. Nadväzujú dokonale a efekty na nich sú super. Osobne by som ubral na "glare" efektoch a porozmýšľal nad konštantami pre 3D zobrazenie (nemôžem si pomôcť, ale id soft to robí najlepšie).
Bohužiaľ, zvuková stránka je len priemerná. Hudba je síce dynamická a výborne dokresľuje atmosféru ale výrazové dispozície hlasov vybraných "hercov" sú jednoznačne limitované. Je to cítiť nielen vdialógoch ale aj vo vedľajších "hlasoch". Rozkazy znejú ako od teplého veliteľa a ujúkanie padnuvších nepriateľov je ako keď skaut stupí na pripináčik. Ostatné zvuky sú dobré a minimálne tak akurát. Trochu detinské mi pripadajú České titulky. Možno slová ako "specík" (special forces) a "mašínfíra" (rušňovodič) patria do Českého slangu ale mne moc nesedeli. A takých slov a spojení som zachytil viac.
Celkový dojem je vynikajúci. Je to ako keď som kedysi dávno hral Quake II len s textúrami a efektmi z Ridicka či Quake 4. Nie je to celé iba o strieľaní a hrateľnosť je viac než dobrá. Len škoda dlhších nahrávacích časov pri "quick" load.
Výsledný verdikt je dôležitejší ako vymenované klady a zápory (ktoré sú väčšinou subjektívne). Moje hodnotenie je 85%. Ľudia, ktorí fandia stredoeurópskej hernej scéne a tí ktorí si túto hru skutočne kúpia môžu pridať 10% navrch.
+ 3D engine
+ rýchly load levelov
+ textúry, efekty
+ hudba
+ príbeh (asi tam je)
- super rýchle reakcie nepriateľov
- hlasy (dabing)
- "quick"load, "quick"save
napísal swoop 11.1.2007
Páči sa mi!
8.5
ALPHA PRIME
PC
Vývoj: IDEA Games / Black Element Software Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|