Total Overdose |
GTA je nepochybne veľmi obľúbenou predlohou na kopírovanie u mnohých herných vývojarov. Práve po vydaní tretieho dielu série, ktorý bol často krát označovaný za revolučný, sa tieto „klony“ začali objavovať ako huby po daždi. A objavujú sa dodnes. Veď akého hráča by nelákala predstava absolútnej voľnosti pohybu po rozľahlom meste/krajine, spojenej s trochou akcie. Práve na sláve GTA sa chce priživ
PS2
pridal Griever 27.8.2007 o 22:03 pod používateľské recenzie
7.6
GTA je nepochybne veľmi obľúbenou predlohou na kopírovanie u mnohých herných vývojarov. Práve po vydaní tretieho dielu série, ktorý bol často krát označovaný za revolučný, sa tieto „klony“ začali objavovať ako huby po daždi. A objavujú sa dodnes. Veď akého hráča by nelákala predstava absolútnej voľnosti pohybu po rozľahlom meste/krajine, spojenej s trochou akcie. Práve na sláve GTA sa chce priživiť nespočetné množstvo herných štúdii, s viac či menej kvalitnými titulmi. Ako však dopadli pomerne neznámi Deadline Games so svojim debutom Total Overdose?
Tommy Cruz, agent americkej protidrogovej jednotky DEA je vyslaný na „undercover“ misiu, za účelom dostať sa do služieb najväčšieho drogového kartelu v Mexiku pod vedením Cesara Moralesa. Tommy si je totiž istý, že jeho otec Ernesto nezomrel na predávkovanie, ako bolo oficiálne prehlásené. Išlo údajne o úkladnú vraždu naplánovanú jedným z popredných agentov DEA. Čoskoro je však Tommy ťažko zranený výbuchom granátu pri prestrelke s Moralesovým znepriateleným gangom. Tu nastupujete na scénu vy, Tommyho idiotské dvojča Ramiro Cruz. Výmenou za prepustenie z väzenia vás Tommy požiada o jeho dočasné zastúpenie. S tým ale nesúhlasí Tommyho šéf, pretože Ramiro pozná iba jednu cestu ako riešiť problémy – cestu maximálnej deštrukcie...
Príbeh je kupodivu celkom kvalitný a až na pár okukaných momentov, predbieha minimálne to, čo sme mali možnosť vidieť napríklad v posledných dieloch GTA.
Celá hra sa odohráva v meste zvanom Los Toros, na severe mexika. Vy máte voľnosť pohybu po celom meste, po misie si chodíte na jednotlivé miesta, môžete použiť/ukradnúť akékoľvek vozidlo,... Že vám to niečo pripomína? Ide totiž o dnes už klasický sandboxový štýl hry, „jemne“ inšpirovaný San Andreas, ktorého kvalít však ani zďaleka nedosahuje. Celé Los Toros aj spolu s niektorými vedľajšími prostrediami (ktoré sa bohužiaľ nedajú navštíviť mimo misií) má totiž rozmery približne ako tretina SA, čo je dnes už dosť málo. Bolo by to ale fajn, keby ste tu mali čo robiť. To sa ale o tejto hre povedať nedá. Možností, ako sa zabaviť, keď máte povinných úloh po krk, je tu žalostne málo, respektíve žiadne. Okrem nepovinných misií môžete po celom meste zbierať body do celkového skóre, upgrady zdravia a zbraní, alebo predviesť zopár unikátnych skokov s autom. Inými slovami niečo, čo tu už tisíckrát bolo.
To isté platí aj o vozidlách, s ktorými sa v hre stretnete. Zopár druhov áut v iných farebných odtieňoch, ktoré spočítate na prstoch jednej ruky + jeden druh motorky a traktor, teda nie je nič moc. Dalo by sa to aj prepáčiť, keby sa autá správali aspoň z časti ako autá. Majú až príliš citlivé ovládanie, na ktoré si treba chvíľu zvykať a okrem toho aj fyziku (ak nejakú vôbec majú), ktorá je na bode mrazu. Autá do seba narážajú úplne inak, ako by v skutočnosti mali, podivne sa zasekávajú o okolité prekážky a kopa iných drobností ktoré kazia zážitok z jazdy. K tomu patria aj nechutne frustrujúce závodné misie, kde je vašou úlohou pozbierať čo najrýchlejšie jednotlivé checkpointy. Frustrujúce začínajú byť v momente, keď sa snažíte nahrať najvyššie skóre (za účelom získania upgradov) a zakaždým sa vám to nepodarí vďaka nedoladeným jazdným vlastnostiam auta alebo otravnej premávke.
Cestou do San Andreas autori vykradli Maxa Payna, takže aj tu nájdete nechválne známy bullet-time, tentokrát pod originálnym názvom Shoot Dodge. Pri pohybe ľavým analógom do strany a súčasným podržaním L1 Ramiro skočí do strany (poprípade dopredu/dozadu) a počas spomaleného času môže začať nefalšovaný mexický masaker a spolu s ním aj slušná, aj keď trochu jednotvárna porcia zábavy. Okrem klasického Shoot Dodge môžete vykonať napríklad aj taký Wall Walk, pri ktorom za neustálej paľby bokom vybehnete po stene, alebo sa môžete odraziť od protiľahlej steny a tak spustiť na nepriateľov dážď olova. Vo vhodnej kombinácii s týmito kúskami môžete vykúzliť naozajstné vraždiace kombá a tak napríklad počas prestrelky rýchlo vyhodiť granát nad hlavu, následne odskočiť doboka, otočiť sa o 180°, puškou trafiť letiaci granát a odstreliť zopár výbušných sudov (bohvie prečo ich tam stále skladujú) a tesne pred dopadom zbaviť dobre mierenou strelou zvyšných nepriateľov hlavy. Pôsobivé však?. Všetky pohyby sa dajú navzájom kombinovať, takže napríklad pri spojení Wall Walk-u a headshotu vzniká úplne iný kúsok pod názvom Fly On The Wall. Čím lepší pohyb predvediete, tým viac bodov sa vám priráta do celkového skóre misie. Výsledný počet bodov toho ktorého pohybu sa ešte násobí počtom po sebe zabitých nepriateľov. Za body dostávate ku koncu misie upgrady zdravia, zbraní alebo zvyšujete ukazovateľ adrenalínu (potrebného na bullet-time). Pri obzvlášť podarených kúskoch ste odmenený lekárničkou alebo jedným zo špeciálnych Loco kúskov.
Tých je v hre celkovo sedem a všetky vedia vyvolať pomerne slušnú spúšť. Záleží však od počtu a rozmiestnenia nepriateľov a správneho načasovania, máte ich totiž obmedzený počet. Nájdete medzi nimi napríklad taký Golden Gun, po ktorého aktivovaní dostávate pištoľ so štyrmi smrtiacimi ranami; Tornado, ktorým spustíte spŕšku olova na všetko nachádzajúce sa vo vašom okolí; alebo také El Toro, počas ktorého môžete všetkých zaradom nabrať na rohy (hlavu). Ďalej tu máme El Mariachi – dva guľomety ukryté v puzdre od gitary, explodujúcu piñatu, alebo si hoci aj privolajte na pomoc šialeného wrestlera, či pobehujúceho zombíka s granátometom. Počet a rozmanitosť zbrani, je na tom ešte lepšie. Nájdete tu doslova všetko možné, od baseballových pálok, lopát, pištoľov, cez niekoľko druhov samopalov, pušiek a brokovníc až po bazuky, granátomety a zápalné fľaše. Po nazbieraní určitého počtu zbraňových upgradov, dostávate možnosť držať v rukách naraz dve zbrane a neskôr do vybraných kúskov dostanete aj neobmedzenú muníciu. Ponuka je síce široká, ale prvú tretinu hry budete mať z toho poriadny zmätok, pretože každá zbraň a pohyb majú úplne iný efekt a účinnosť. Až keď sa naučíte všetky správne používať (čo môže trvať pekne dlho), môžete sa začať sústrediť na uhýbanie guľkám a všetko si to poriadne vychutnať. Niektoré prestrelky sú aj neskôr v hre priveľmi chaotické. Keď máte na scéne zo 20 nepriateľov, ledva stíhate spomaliť čas, takže strieľate zaradom zo všetkého čo sa vám dostane pod ruku (po vystrieľaní munície sa vám zbraň totiž automaticky zmení) a na Loco Moves už nemyslíte vôbec. Okrem toho si musíte pozorne strážiť zostávajúcu muníciu a dôsledne zbierať všetko, čo nájdete. Autori mohli zapracovať na trochu prehľadnejšom systéme, alebo vám aspoň dať šancu preklikať sa celým arzenálom (môžete mať pri sebe všetky zbrane naraz) skôr, ako sa z vás stane mleté mäso. Niežeby bola hra nejak extra ťažká, práve naopak. Takto len nevyužijete prednosti, ktoré vám tá ktorá zbraň ponúka. Hru výrazne uľahčujú nazbierané rewindy, ktorými môžete po smrti vrátiť čas o pár sekúnd, vždy vám potom pribudne aj nejaké to zdravie naviac.
Už som spomínal prakticky nevyužitú voľnosť po meste, čo je však ešte horšie, sú nemilosrdne dlhé loadingy medzi jednotlivými časťami mesta, medzi misiami ešte dlhšie. To by sa ešte dalo prežiť, zarazí vás však auto-save. Ten savuje hru pred začiatkom aj po skončení misie. OK. Ale nepochopím prečo niekto potrebuje save po neúspešnom skončení misie, dokonca pri jej zopakovaní. Spolu s loadingom vám dokáže predovšetkým pri nepovinných misiách pekne žrať nervy. Keď sme už pri tých misiách, trochu variability by určite nezaškodilo. Náplň misií sa líši len málokedy, prakticky celý čas sa budete stretávať s úlohami jedného a toho istého typu – zabíjať, zabíjať a zabíjať. A zabíjať čo najštýlovejšie. V neskorších častiach hry už budete rátať padlých nepriateľov doslova po tisíckach. Sem tam musíte niečo zachrániť/rozbiť/odstreliť, ale potom zase iba zabíjať a zabíjať. Aspoň že je to taká zábava :).
Na PC sa hráči sťažovali na slabú a nedostačujúcu grafiku. Na konzole to až tak nevynikne, skôr sa mi zdá že je celkom podarená - bez zbytočných efektov a pomerne prehľadná. Radšej by som ale uvítal kratšie nahrávacie časy, aj na úkor grafickej stránky hry. Naopak ozvučenie priam exceluje. Podarený dabing postáv s mexickým prízvukom a celkom vtipnými hláškami, dopĺňa výborne vybratý soundtrack. Verte, že aj keď nenávidíte hip-hop a všetko s ním spojené, v tejto hre vám prekážať určite nebude. V spojení spolu so skvelými rockovými skladbami, vás dokáže skvelo vyhecovať a priniesť tým ešte viac deštrukcie a zabíjania.
Možno že ide o jemné inšpirovanie. Možno že ide o drzú kópiu. A čo? Tu ide predovšetkým o zábavu. Je jedno, čím všetkým sa hra inšpirovala. Total Overdose ponúka takejto zábavy dosť, bohužiaľ dosť krátko, pretože po prvom prejdení, vás už nič nenúti dať si repete. Vedľajšie úlohy sú tu viac menej len aby boli, nič viac od nich nečakajte. Ak vás toto, spolu s dlhými loadingmi a menej podareným jazdným modelom neodradí, môžete sa tešiť na poriadnu dávku akcie s nadupaným soundtrackom a kopou skvelých pohybov ako bonus. A možno by sme tento titul vôbec nemali brať ako kópiu GTA. Radšej si predstavte, že ide o klasickú lineárnu akciu a ten jemný odvar voľnosti berte skôr ako niečo extra a uvidíte, že budete celkom spokojný.
Plusy
+ zábava
+ pomerne slušná akcia
+ široká škála pohybov
+ soundtrack
Mínusy
- nevyužitý potenciál
- nedoladený jazdný model
- otravné savy & dlhé loadingy
- občas dosť chaotické prestrelky
Tommy Cruz, agent americkej protidrogovej jednotky DEA je vyslaný na „undercover“ misiu, za účelom dostať sa do služieb najväčšieho drogového kartelu v Mexiku pod vedením Cesara Moralesa. Tommy si je totiž istý, že jeho otec Ernesto nezomrel na predávkovanie, ako bolo oficiálne prehlásené. Išlo údajne o úkladnú vraždu naplánovanú jedným z popredných agentov DEA. Čoskoro je však Tommy ťažko zranený výbuchom granátu pri prestrelke s Moralesovým znepriateleným gangom. Tu nastupujete na scénu vy, Tommyho idiotské dvojča Ramiro Cruz. Výmenou za prepustenie z väzenia vás Tommy požiada o jeho dočasné zastúpenie. S tým ale nesúhlasí Tommyho šéf, pretože Ramiro pozná iba jednu cestu ako riešiť problémy – cestu maximálnej deštrukcie...
Príbeh je kupodivu celkom kvalitný a až na pár okukaných momentov, predbieha minimálne to, čo sme mali možnosť vidieť napríklad v posledných dieloch GTA.
Celá hra sa odohráva v meste zvanom Los Toros, na severe mexika. Vy máte voľnosť pohybu po celom meste, po misie si chodíte na jednotlivé miesta, môžete použiť/ukradnúť akékoľvek vozidlo,... Že vám to niečo pripomína? Ide totiž o dnes už klasický sandboxový štýl hry, „jemne“ inšpirovaný San Andreas, ktorého kvalít však ani zďaleka nedosahuje. Celé Los Toros aj spolu s niektorými vedľajšími prostrediami (ktoré sa bohužiaľ nedajú navštíviť mimo misií) má totiž rozmery približne ako tretina SA, čo je dnes už dosť málo. Bolo by to ale fajn, keby ste tu mali čo robiť. To sa ale o tejto hre povedať nedá. Možností, ako sa zabaviť, keď máte povinných úloh po krk, je tu žalostne málo, respektíve žiadne. Okrem nepovinných misií môžete po celom meste zbierať body do celkového skóre, upgrady zdravia a zbraní, alebo predviesť zopár unikátnych skokov s autom. Inými slovami niečo, čo tu už tisíckrát bolo.
To isté platí aj o vozidlách, s ktorými sa v hre stretnete. Zopár druhov áut v iných farebných odtieňoch, ktoré spočítate na prstoch jednej ruky + jeden druh motorky a traktor, teda nie je nič moc. Dalo by sa to aj prepáčiť, keby sa autá správali aspoň z časti ako autá. Majú až príliš citlivé ovládanie, na ktoré si treba chvíľu zvykať a okrem toho aj fyziku (ak nejakú vôbec majú), ktorá je na bode mrazu. Autá do seba narážajú úplne inak, ako by v skutočnosti mali, podivne sa zasekávajú o okolité prekážky a kopa iných drobností ktoré kazia zážitok z jazdy. K tomu patria aj nechutne frustrujúce závodné misie, kde je vašou úlohou pozbierať čo najrýchlejšie jednotlivé checkpointy. Frustrujúce začínajú byť v momente, keď sa snažíte nahrať najvyššie skóre (za účelom získania upgradov) a zakaždým sa vám to nepodarí vďaka nedoladeným jazdným vlastnostiam auta alebo otravnej premávke.
Cestou do San Andreas autori vykradli Maxa Payna, takže aj tu nájdete nechválne známy bullet-time, tentokrát pod originálnym názvom Shoot Dodge. Pri pohybe ľavým analógom do strany a súčasným podržaním L1 Ramiro skočí do strany (poprípade dopredu/dozadu) a počas spomaleného času môže začať nefalšovaný mexický masaker a spolu s ním aj slušná, aj keď trochu jednotvárna porcia zábavy. Okrem klasického Shoot Dodge môžete vykonať napríklad aj taký Wall Walk, pri ktorom za neustálej paľby bokom vybehnete po stene, alebo sa môžete odraziť od protiľahlej steny a tak spustiť na nepriateľov dážď olova. Vo vhodnej kombinácii s týmito kúskami môžete vykúzliť naozajstné vraždiace kombá a tak napríklad počas prestrelky rýchlo vyhodiť granát nad hlavu, následne odskočiť doboka, otočiť sa o 180°, puškou trafiť letiaci granát a odstreliť zopár výbušných sudov (bohvie prečo ich tam stále skladujú) a tesne pred dopadom zbaviť dobre mierenou strelou zvyšných nepriateľov hlavy. Pôsobivé však?. Všetky pohyby sa dajú navzájom kombinovať, takže napríklad pri spojení Wall Walk-u a headshotu vzniká úplne iný kúsok pod názvom Fly On The Wall. Čím lepší pohyb predvediete, tým viac bodov sa vám priráta do celkového skóre misie. Výsledný počet bodov toho ktorého pohybu sa ešte násobí počtom po sebe zabitých nepriateľov. Za body dostávate ku koncu misie upgrady zdravia, zbraní alebo zvyšujete ukazovateľ adrenalínu (potrebného na bullet-time). Pri obzvlášť podarených kúskoch ste odmenený lekárničkou alebo jedným zo špeciálnych Loco kúskov.
Tých je v hre celkovo sedem a všetky vedia vyvolať pomerne slušnú spúšť. Záleží však od počtu a rozmiestnenia nepriateľov a správneho načasovania, máte ich totiž obmedzený počet. Nájdete medzi nimi napríklad taký Golden Gun, po ktorého aktivovaní dostávate pištoľ so štyrmi smrtiacimi ranami; Tornado, ktorým spustíte spŕšku olova na všetko nachádzajúce sa vo vašom okolí; alebo také El Toro, počas ktorého môžete všetkých zaradom nabrať na rohy (hlavu). Ďalej tu máme El Mariachi – dva guľomety ukryté v puzdre od gitary, explodujúcu piñatu, alebo si hoci aj privolajte na pomoc šialeného wrestlera, či pobehujúceho zombíka s granátometom. Počet a rozmanitosť zbrani, je na tom ešte lepšie. Nájdete tu doslova všetko možné, od baseballových pálok, lopát, pištoľov, cez niekoľko druhov samopalov, pušiek a brokovníc až po bazuky, granátomety a zápalné fľaše. Po nazbieraní určitého počtu zbraňových upgradov, dostávate možnosť držať v rukách naraz dve zbrane a neskôr do vybraných kúskov dostanete aj neobmedzenú muníciu. Ponuka je síce široká, ale prvú tretinu hry budete mať z toho poriadny zmätok, pretože každá zbraň a pohyb majú úplne iný efekt a účinnosť. Až keď sa naučíte všetky správne používať (čo môže trvať pekne dlho), môžete sa začať sústrediť na uhýbanie guľkám a všetko si to poriadne vychutnať. Niektoré prestrelky sú aj neskôr v hre priveľmi chaotické. Keď máte na scéne zo 20 nepriateľov, ledva stíhate spomaliť čas, takže strieľate zaradom zo všetkého čo sa vám dostane pod ruku (po vystrieľaní munície sa vám zbraň totiž automaticky zmení) a na Loco Moves už nemyslíte vôbec. Okrem toho si musíte pozorne strážiť zostávajúcu muníciu a dôsledne zbierať všetko, čo nájdete. Autori mohli zapracovať na trochu prehľadnejšom systéme, alebo vám aspoň dať šancu preklikať sa celým arzenálom (môžete mať pri sebe všetky zbrane naraz) skôr, ako sa z vás stane mleté mäso. Niežeby bola hra nejak extra ťažká, práve naopak. Takto len nevyužijete prednosti, ktoré vám tá ktorá zbraň ponúka. Hru výrazne uľahčujú nazbierané rewindy, ktorými môžete po smrti vrátiť čas o pár sekúnd, vždy vám potom pribudne aj nejaké to zdravie naviac.
Už som spomínal prakticky nevyužitú voľnosť po meste, čo je však ešte horšie, sú nemilosrdne dlhé loadingy medzi jednotlivými časťami mesta, medzi misiami ešte dlhšie. To by sa ešte dalo prežiť, zarazí vás však auto-save. Ten savuje hru pred začiatkom aj po skončení misie. OK. Ale nepochopím prečo niekto potrebuje save po neúspešnom skončení misie, dokonca pri jej zopakovaní. Spolu s loadingom vám dokáže predovšetkým pri nepovinných misiách pekne žrať nervy. Keď sme už pri tých misiách, trochu variability by určite nezaškodilo. Náplň misií sa líši len málokedy, prakticky celý čas sa budete stretávať s úlohami jedného a toho istého typu – zabíjať, zabíjať a zabíjať. A zabíjať čo najštýlovejšie. V neskorších častiach hry už budete rátať padlých nepriateľov doslova po tisíckach. Sem tam musíte niečo zachrániť/rozbiť/odstreliť, ale potom zase iba zabíjať a zabíjať. Aspoň že je to taká zábava :).
Na PC sa hráči sťažovali na slabú a nedostačujúcu grafiku. Na konzole to až tak nevynikne, skôr sa mi zdá že je celkom podarená - bez zbytočných efektov a pomerne prehľadná. Radšej by som ale uvítal kratšie nahrávacie časy, aj na úkor grafickej stránky hry. Naopak ozvučenie priam exceluje. Podarený dabing postáv s mexickým prízvukom a celkom vtipnými hláškami, dopĺňa výborne vybratý soundtrack. Verte, že aj keď nenávidíte hip-hop a všetko s ním spojené, v tejto hre vám prekážať určite nebude. V spojení spolu so skvelými rockovými skladbami, vás dokáže skvelo vyhecovať a priniesť tým ešte viac deštrukcie a zabíjania.
Možno že ide o jemné inšpirovanie. Možno že ide o drzú kópiu. A čo? Tu ide predovšetkým o zábavu. Je jedno, čím všetkým sa hra inšpirovala. Total Overdose ponúka takejto zábavy dosť, bohužiaľ dosť krátko, pretože po prvom prejdení, vás už nič nenúti dať si repete. Vedľajšie úlohy sú tu viac menej len aby boli, nič viac od nich nečakajte. Ak vás toto, spolu s dlhými loadingmi a menej podareným jazdným modelom neodradí, môžete sa tešiť na poriadnu dávku akcie s nadupaným soundtrackom a kopou skvelých pohybov ako bonus. A možno by sme tento titul vôbec nemali brať ako kópiu GTA. Radšej si predstavte, že ide o klasickú lineárnu akciu a ten jemný odvar voľnosti berte skôr ako niečo extra a uvidíte, že budete celkom spokojný.
Plusy
+ zábava
+ pomerne slušná akcia
+ široká škála pohybov
+ soundtrack
Mínusy
- nevyužitý potenciál
- nedoladený jazdný model
- otravné savy & dlhé loadingy
- občas dosť chaotické prestrelky
napísal Griever 27.8.2007
Páči sa mi!
7.6
TOTAL OVERDOSE
PC
PS2 Xbox Vývoj: SCi Games / Deadline Games Štýl: Akcia / Arkáda Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|