StarCraft

PC
pridal peter5number 6.6.2005 o 20:49 pod používateľské recenzie

9.0


Legenda všetkých vesmírnych sci-fi legiend bol a stále aj je – STARCRAFT. Na to, čo dokázali vytvoriť herní vývojári vo firme Blizzard sa nikdy nezabudne. Takmer absolútne dokonalé, majstrovské dielo sa k nám dostalo v roku 1998, čiže pred 6-7 rokmi sa začala éra panovania Starcraftu všetkým real-time stratégiám, ktorá trvá dodnes (píše sa rok 2005).

Kdesi vo vesmíre sa vytvorili tri rôzne rasy. Sú to Terrani (ľudia), Zergovia (jaštery) a Protossovia (roboty). Zergovia sú typickým príkladom dobyvateľov, lebo sa stále snažia ovládnuť nové územia. Terrani vytvorili spojenectvo s Protossmi a snažia sa zabrániť úplnej katastrofe, ktorá by postihla všetky civilizácie v prípade vlády bezcitných jašterov...aj keď... vždy sa nájde zopár zradcov.

Teraz si bližšie opíšeme hru a každú rasu v postupnosti ako hráte v kampani

Každá strana má svojich vodcov, ktorí si občas vymieňajú svoje názory:). Pred každou misiou sa Vám určia ciele danej misie a zároveň vidíte ako si hl. predstavitelia Vášho národa vymieňajú informácie a vedú dosť napätí, atmosférický rozhovor. Po niektorých misiách sa Vám spustia perfektné videá, ktoré si potom môžete hocikedy pozrieť a veru, zhliadnete si ich určite aj zo 2-3 krát po sebe, len aby ste videli pravé Starcraftovské vystúpenia určitých postáv z hry ako bojujú vo filmovom spracovaní (stále sa mi pred očami zjavuje video, keď Terrani pod vedením Jima Raynolda priletia na opustenú vesmírnu stanicu a po vypití "energetického" nápoja začne peklo – alebo chudáčik Protoss, keď mu v súboji s Hydraliskom dojde "batéria"). Menu je celkovo veľmi prehľadné a pekne animované, na jednoduché ovládanie hry si rýchlo zvyknete.

Počas hry musíte dodržiavať populačný limit, ktorého kapacita je 200 "jednotiek", no ako už iste poznáte z iných stratégií (napr. AoE), nie každá jednotka zaberá práve jedno miesto. Už obyčajný vojaci sa rátajú za dvoch a čím väčšia, ťažšia jednotka, tým viac miest v pop. limite zaberá, čiže najsilnejšie stroje (resp. príšery) Vám zaberú aj 8 miest. Samozrejme musíte stavať budovy (resp. príšery), ktoré Vám umožňujú vybudovať ďalšie jednotky (podobne ako v AoE, v ktorom si musel stavať House). Rôznorodých jednotiek je tu naozaj požehnane, taktika bojov je u každého národu iná a štruktúry budov, miesta na ich budovanie sú rozdielne. Nepriatelia sú ozaj múdri a drsní zároveň, a miestami bude riadne ťažké čo i len prežiť 30 minút.

Aby ste si mohli vybudovať základňa a silnú armádu, potrebujete "peniaze", v našom prípade sa jedná o kryštál a plyn. Zatiaľ čo kryštál dokážu vaši robotníci priamo ťažiť a odnášať do hlavnej budovy, na kráteroch odkiaľ sa ťaží plyn musíte najprv vybudovať rafinériu a až potom môžu robotníci dovážať druhú potrebnú surovinu. Čo však mierne spomaľuje rýchlosť Vašej ťažby je nemožnosť vašich dvoch (a viac) robotníkov naraz ťažiť z jedného kryštálu, resp. rafinérie. Pre upresnenie, minerálnych kryštálov máte zvyčajne riadnu kopu, no rafinéria je zvyčajne len jedna a tak sa Vám pred budovou vytvorí kolóna robotníkov, lebo naraz môže z rafinérie zobrať "kôpku" plynu len jeden robotník.

Čo sa týka výdrže, resp. životnej energie jednotiek a budov, tak každá Terranská a Protosská jednotka a budova je rozdelená na niekoľko častí, ktoré pri zásahu zožltnú alebo až sčervenejú. Zergské jednotky a budovy sa zafarbujú celé, do rôznych odtieňov červenej a žltej farby.

TERRAN
- Terrani na prvý pohľad vypadajú ako najslabšia rasa, no nie je tomu tak. V Starcrafte je všetko dokonale vyvážene. Terrani majú zopár špecialít z jednotiek, ako napr. tank, ktorý keď sa rozloží, pôsobí ako statické delo, ostreľovača (a stíhačky), ktorý sa dokáže zneviditeľniť, rýchle autá, ktoré ukladajú míny... . Najväčšie výhody však majú v budovách, ktoré môžu na rozdiel od ostatných rás stavať takmer hocikde. Ich výrobné budovy dokážu aj vzlietnuť, čím sa ochránia pred pozemskými útokmi, a odletieť na iné miesto. Majú však aj mnohé vylepšenia, napr. k hlavnej budove si môžete pristaviť radar alebo výrobňu atómových zbraní... . Každá rasa má obranné budovy, zväčša pre oba typy útokov, teda protivzdušnú (ktorá dokáže odhaľovať neviditeľné jednotky) a pozemnú obranu. U Terranov je to automatický raketomet (protivzduš.) a bunker (pozem.), v ktorom si môžete uschovať štyroch vojakov. Pri snahe zvýšiť populačný limit musia Terrani postaviť budovy, tzv. Supply Depot.

ZERG
-rasa zložená z rôznych príšer, niektoré pripomínajú vyhynuté dinosaury a niektoré sú ozaj výtvorom fantázie. Najväčšia výhoda Zergov je ich oživovanie, teda ak utrpí hocijaká Zergská jednotka alebo budova zranenie, automaticky sa oživuje, pretože všetko Zergské je živý organizmus. Medzi najpozoruhodnejšie jednotky patrí Overvold. Tento obrovský lietajúci mutant slúži ako detektor (odhaľuje neviditeľné jednotky), zvyšuje populačný limit a dokáže transportovať. Zo začiatku je však hrozne pomaly a tak jeho využitie neprichádza skoro vôbec do úvahy, no nech žijú upgrady, všetko sa vylepší! Druhá najväčšia zaujímavosť Zergov je schopnosť "zakopať" sa do zeme, čím sa skryjú pred nepriateľmi. Len si to predstavte, pri základni si zakopete početnú armádu, nepriateľa necháte vojsť do pasce, v momente sa všetci Zergovia "vykopú" a zmiatnu nepriateľa z povrchu vesmírneho. Samozrejme "zakopanie" platí len pre menšie pozemné jednotky, takže lietajúcich Mutaliskov alebo obrovských Ultraliskov nezakopete:). Budovy sa dajú stavať len na "šupine", ktorá sa rozrastá po postavení obranných protivzdušných a pozemných budov. A ako stavať budovy? Treba si vyrobiť robotníka, z ktorého sa "vyvinie" budova, čiže ak ste dobre pochopili, prídete o robotníka a musíte si vybudovať ďalšieho. Okolo vašej hlavnej budovy, ktorú si mimochodom môžete trikrát vylepšiť, sa potuľujú tri larvy. Z nich si môžete naraz postaviť až tri rôzne jednotky a po chvíli sa zjavia opäť nové larvy a tak to ide dookola. Ak by sa Vám zdalo budovanie nových jednotiek pomocou troch lariev dosť pomalé, stačí si vybudovať ďalšiu hlavnú budovu, v ktorej sú ďalšie larvy.

PROTOSS
-roboty, alebo inými slovami- vesmírny hmyz. Takmer každá Protosská jednotka pripomína obyčajný pozemský hmyz, no v trošku plechovom stave:). Stretnete sa tu napríklad s pavúkmi, muškami, mravcami, včelami v hi-tech prevedení, teda namiesto pavučiny budú svetelné výboje, namiesto žihadla guľomety a pod. Ako každé spoločenstvo, aj Protossi sa sústreďujú okolo energetických kryštálov, pylónov, ktoré vyžarujú energiu potrebnú pre stavbu budov. Naraz dokáže jeden robotník postaviť aj 10 budov, dôležité je len miesto na výstavbu, ktoré musí byť v dosahu tohto pylóna. Postup výstavby je nasledovný- robotník príde na dané miesto, začne "výstavbu" budovy, ktorá spočíva v teleportácií budovy z materskej krajiny, čiže robotník si môže kľudne odísť a pokračovať v ťažbe alebo stavbe ďalších budov, zatiaľ čo sa samotná budova automaticky teleportuje. Čo sa týka obranných budov, Protossom slúži jeden kánon, ktorý je zároveň účinný proti vzdušným aj pozemným útokom. Keďže som pri ostatných rasách spomínal najväčšie výhody, spomeniem ich aj tu. Na Protossoch sú najlepšie ich silné jednotky. Zoči voči by hocijaká jednotka rovnakej úrovne (napr. prvý stupeň: mariňák-zerglinst-zealot) nemala proti Protossovi šancu, no je to premyslené do detailov, čiže tieto silnejšie jednotky sú pochopiteľne drahšie a dlhšie sa vyrábajú, čiže žiadny mariňák-zerglinst-zealot ale najmenej 4 mariňáci-4 zerglinsti- zealot. No a v čom je to tajomstvo? Každý Protoss a ich budovy má hlavnú energiu (výdrž) a ochranný štít. Najlepšie je uviesť to na príklade: jednotka má 180 energie ochranného štítu a 180 hlavnej energie, čiže zápis je 180/180. Ak mu nepriateľ odoberie 150 energie, odpočítava sa to z ochranného štítu, ktorý sa však vzápätí zregeneruje. Ak mu však nepriateľ odoberie 200 energie, prerazí ochranný štít a uberie 20 z hlavnej energie. Potom sa už regeneruje len ochranný štít a hlavná energia ostáva narušená. (ďalší tip- ak chcete ľahko zničiť protosské budovy, zničte pylóny v ich okolí, a budovy ostanú bez energie, nefunkčné:)

Takže teraz som Vám stručne opísal všetky rasy spolu s návodom ako zničiť Protossov:) a ďalej sa dočítate o grafike a zvukoch.

Na svoju dobu až neobvykle krásna grafika, ktorú bez problémov zvládal môj komp 233Mhz s 64 MB RAM a to som nemusel vlastniť grafickú kartu s podporou pixel shaderov:), teda, v skutočnosti som nepotreboval žiadnu grafickú kartu. Ja by som túto hru drvil aj teraz, no moje CD je dosť opotrebované a CD-rom mi ho nenačíta. Veď také kvalitné animácie a rôznorodé vesmírne prostredia tak skoro neomrzia. Ešte aj "rýchle bitky" sú spravené špicovo.
Hudba je perfektná, vytvára super atmosféru a aj keď skladieb nie je veľmi veľa a trochu sa opakujú, čo je hlavné- dobre sa počúvajú. Zvuky jednotiek sú fantastické. Tejto časti hry by som udelil zo 100 bodov rovných 1000!, lebo počet rôznych hlášok a skvelý dabing Vám určite poteší. Síce Zergovia len škriekajú a Protossi bzučia ako hmyz (česť výnimkám), Terrani pekne hovoria, a párkrát som sa pristihol ako som si len tak klikal na jednu jednotku v rozčarovaní, koľko mi toho povie. Veď skúste zopár krát po sebe kliknúť na Terranský Siege tank (ten čo sa rozkladá) a tankista Vám začne vyspevovať:).

Táto hra je pre mňa najlepšia stratégia akú som hral, a síce nedám jej také vysoké hodnotenie ako som dal Age of Mythology (96), no toto hodnotenie bude objektívnejšie vzhľadom na ostatné, obľúbenejšie typy hier. Čo však platí pre milovníkov stratégií, hru si určite zamilujú. A ak by som mal hodnotiť Starcraft čisto ako stratégiu, bez váhania mu dám 99, ba dokonca by to mohlo byť aj rovných 100 !!! lebo počas hrania som sa Vážne nestretol s ničím, čo by mi znížilo radosť z hry.

napísal peter5number 6.6.2005



Páči sa mi!

9.0
STARCRAFT

PC

Vývoj: Blizzard Entertainment / Blizzard
Štýl: stratégia / realtime
Web: domovská stránka hry
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Efootball (0)
Prosím vás hrávate niekto Efootball? Hľadám nejakú...
|Steam awards 2024 (2)
Sem môžete písať ako ste hlasovali na Steam Awards...
|Záchrana ranenej pc zostavy (12)
Ahojte, chcel by som Vás poprosiť, či by niekto ne...
|Gamepady (17)
vsetko ohladom a okolo gamepadov...
|Chodíte k lekárom? (11)
Stáva sa vám niekedy, že po intenzívnych hrách nem...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29898)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk