Sublustrum |
Ruská budgetová adventura s podivným názvom Sublustrum. Neznie to veľmi lákavo ale tento výtvor sa oplatí skúsiť pretože dokáže príjemne prekvapiť.
PC
pridal Sychostom 22.2.2009 o 17:04 pod používateľské recenzie
7.6
Takže Sublustrum(známa tiež ako Outcry) je prvým dielkom od ruského štúdia Phantomery Interactive. Je to síce adventura no keďže dôležitú úlohu hrá atmosféra a vtiahnutie hráča do hry, je videná z "vlastných očí" ako napríklad staršie pecky ako Myst alebo Atlantis.
Hneď na začiatku musím oceniť odvahu autorov. Adventury nie sú v súčasnosti veľmi populárne (čo je dosť škoda) ale panoramatické 360 stupňové adventury (alebo ako to nazvať) kde sa môžete pohybovať iba po dopredu daných bodoch na ktorých sa potom môžete ľubovoľne rozhliadat a konať, už prakticky vymreli.. Ale presne to je jedna z vecí vďaka ktorým hra vytvára svojský a špecifický dojem kôli ktorému ma zaujala. Ale pekne po poriadku..
Hra začína tým že hlavný hrdina dostáva list od svojho brata v ktorom ho vyzýva aby ho navštívil. Tak sa za ním vyberie a práve vstupom do bytu sa hlavnej postavy zmocníte vy. Zistíte že váš brat zmizol a že to zrejme súvisí so zvláštnymi pokusmi a experimentami ktoré váš vedecky založený a mierne posadnutý brat vykonával. Príbeh určite nie je hlavným lákadlom. V podstate nachádzate počas hry dosť výrazné množstvo kadejakých papierikov,ústrižkov,kníh,strán z denníkov ktoré odporúčam dôkladne prečítať. Jednak to pomáha pri prechode hrou, zároveň skladanie mozaiky útržkovitých informácií ponachádzaných kade-tade v spojení s hráčovou predstavivosťou dáva možnosť rôznym predstavám a domnienkam.
Začiatok hry môže pôsobiť trošku zmätene. Stojíte v bratovom byte, vedľa je nejaký zvláštny stroj ktorý netušíte ako funguje,jediné čo viete je že súvisí so zmiznutím vášho brata a že ho musíte spojazdniť. A tak preskúmavate všetky miestnosti, pričom ani v jednej nie je núdza o zvláštne stroje a mechanizmy, ktorých pointa vám zo začiatku nemusí byť hneď jasná. A tak postupne s pomocou informácií z nájdených útržkov pomaly prichádzate na riešenie. Riešenie však dáva predzvesť zaujímavému pokračovaniu. Váš brat totiž zostrojil prístroj ktorý po požití zvláštnej zmesi obsahujúcej aj nejaké tie ľahšie drogy prenesie šloveka do iného sveta. A tam to teda začne byť zaujímavejšie. Shimmering World ako ho pán vedec trefne nazval je naozaj neopakovaťeľným zážitkom. Vyzerá to ako keby nejaký blázon na pokraji reality rozprával príbeh podľa niektorých úsekov zo životopisu hlavnej postavy. A to verte či nie v spojení s nádhernou prácou grafikou zaváňa genialitou.
Náplň hry je v podstate klasicky adventúrna, skôr však v štýle klasickýchh puzzle-adventúr. Keďže ste prakticky jedinou postavou v hre, na nejaké dialógy zabudnite. Miesto nich tu máme spomínané dokumenty. Inventár sa vám pod ťarchou množstva predmetov určite neroztrhne. Pár papierikov ktoré prečítate možno dvaktrát za hru (aj keď je to potrebné), ale občas sa tam nejaká ta doska objaví. Hlavnú časť hry však strávite manipuláciou rôznych prístrojov a mechanizmov, pri ktorých vymýšľaní autori naozaj využili svoju predstavivosť a nápady najlepšie ako mohli. Máme tu časti kde je potrebné použiť sluch alebo logiku a fyziku, zmanipulujete i gravitáciu a tok času. V podstate celý návrh prostredia a technických vymožeností okolo je robený precízne. Napriek tomu že hra nepatrí k tým jednoduchým, väčšina(ak nie všetky)problémov maju logický základ a nie je potrebné nejaké zbesilé pobehovanie a skúšanie všetkého na všetko. Skôr to vyzerá tak že viete čo treba urobiť ale nieviete ako. Máte k dispozíci pár predmetov, nejaké tie záznamy, pár gombíkov a páčok a snažíte sa to dať dokopy. V praxi to vyzerá tak, že prídete na nové miesto, nájdete v skrinke 4 páky, pohnete každou a pôjdete sa pozrieť čo to spravilo. zrazu si všimnete: "AHA!, tamtie mosty sa pohli." No a tak ich budete pohýnať až kým nebudú v správnej pozícii a podobne..
Jednotlivé časti hry sú odlišné. Pohráte sa vnútri akýchsi podivných komplexov ale zavítate aj na čerstvý vzduch. Všade ale vidno citlivé spracovanie a možno až šialenú predstavivosť a takmer snové vizuálne orgie. Napriek tomu, že jednotlivé scény sú v podstate statické, nepôsobí to rušivo, skôr to dotvára nádhernú atmosféru. Viete, že ste sám v svete mimo vášho chápania a neviete čo máte robiť ani ako to urobiť. Takéto pocity sprevádzajú hráča po celú dobu hrania a tvoria až takmer hororový dojem z hry.
S tým súvisí aj grafické spracovanie, ktoré je jedným slovom NÁDHERNÉ. Krásne a do detailov prepracované scény spolu s celkovo divným prostredím v spolupraci s atmosferickými prechodmi z miesta na miesto(ktoré sa ale nemusia každému páčiť) vytvárajú nezabudnuťeľný herný zážitok. Pre fanúšikov nepoznaných mechanizmov je toto raj na Zemi. Všade okolo vás je množstvo gombíkov, páčiek, kolies ale aj menej zmámych a tažko opísaťeľných vecičiek. Radosť sa s tým hrajkať.
S tým ale prichádza jedna z tých menej pozitívnych častí. Nápoveda v tejto hre je nulová, nikto vám nič nevysvetlí. A zložitosť niektorých častí hry proste spôsobuje, že táto hra je dosť náročná. Nie je to nič pre príležitostného hráča, a aj skúsení adventuristi s ňou môžu mať občas problémy a siahnuť dokonca aj po návode. Na druhej strane je to pre mnohých výzva, a možno to tak vyzerá aj kôli tomu, že všeobecne obtiažnosť hier viac menej klesá. Keď potom príde náročnejšia hra, tak mnohí možno ohrnú nosom lebo ich jednoducho nebaví stáť tri dni pri skrinke a prepínať pačky a točiť kolieskami. Na druhej strane po prejdení Sublustra prichádza pekný pocit hrdosti na samého seba a naozaj mám pocit že som sa musel posnažiť. Ďalší problém je snáď ešte väčší. Tí ktorých hra neodradí a statočne sa do nej pustia sa dočkajú záverečných titulkov po pár hodinách hrania. Hra obsahuje pár lokácií a aj keď sú nadherné, určite by som ich ešte zopár uvítal. Dá sa to ale ospravedlniť tým, že ide o nízkorozpočtovú hru. Ale ak náhodou bude pokračovanie, doporúčam trošku dlhšiu hraciu dobu ale hlavne zachovajte ducha a štýl tejto jednej z najprekvapivejších hier poslednej doby.
Celkový dojem hry je ale veľmi dobrý. Či už ste vášnivým hráčom adventúr alebo máte radi divné hry alebo oboje, Sublustrum vám má čo ponúknuť. Za smiešnych asi 300,-SK dostanete výnimočnú adventuru aké nevychádzajú každý deň. Nie je pre každého, ale je to súčasná alternatíva pre každého komu na dnešnom trhu chýba niečo ako Myst, a zároveň niečo surrealistické a alternatívne.
Hneď na začiatku musím oceniť odvahu autorov. Adventury nie sú v súčasnosti veľmi populárne (čo je dosť škoda) ale panoramatické 360 stupňové adventury (alebo ako to nazvať) kde sa môžete pohybovať iba po dopredu daných bodoch na ktorých sa potom môžete ľubovoľne rozhliadat a konať, už prakticky vymreli.. Ale presne to je jedna z vecí vďaka ktorým hra vytvára svojský a špecifický dojem kôli ktorému ma zaujala. Ale pekne po poriadku..
Hra začína tým že hlavný hrdina dostáva list od svojho brata v ktorom ho vyzýva aby ho navštívil. Tak sa za ním vyberie a práve vstupom do bytu sa hlavnej postavy zmocníte vy. Zistíte že váš brat zmizol a že to zrejme súvisí so zvláštnymi pokusmi a experimentami ktoré váš vedecky založený a mierne posadnutý brat vykonával. Príbeh určite nie je hlavným lákadlom. V podstate nachádzate počas hry dosť výrazné množstvo kadejakých papierikov,ústrižkov,kníh,strán z denníkov ktoré odporúčam dôkladne prečítať. Jednak to pomáha pri prechode hrou, zároveň skladanie mozaiky útržkovitých informácií ponachádzaných kade-tade v spojení s hráčovou predstavivosťou dáva možnosť rôznym predstavám a domnienkam.
Začiatok hry môže pôsobiť trošku zmätene. Stojíte v bratovom byte, vedľa je nejaký zvláštny stroj ktorý netušíte ako funguje,jediné čo viete je že súvisí so zmiznutím vášho brata a že ho musíte spojazdniť. A tak preskúmavate všetky miestnosti, pričom ani v jednej nie je núdza o zvláštne stroje a mechanizmy, ktorých pointa vám zo začiatku nemusí byť hneď jasná. A tak postupne s pomocou informácií z nájdených útržkov pomaly prichádzate na riešenie. Riešenie však dáva predzvesť zaujímavému pokračovaniu. Váš brat totiž zostrojil prístroj ktorý po požití zvláštnej zmesi obsahujúcej aj nejaké tie ľahšie drogy prenesie šloveka do iného sveta. A tam to teda začne byť zaujímavejšie. Shimmering World ako ho pán vedec trefne nazval je naozaj neopakovaťeľným zážitkom. Vyzerá to ako keby nejaký blázon na pokraji reality rozprával príbeh podľa niektorých úsekov zo životopisu hlavnej postavy. A to verte či nie v spojení s nádhernou prácou grafikou zaváňa genialitou.
Náplň hry je v podstate klasicky adventúrna, skôr však v štýle klasickýchh puzzle-adventúr. Keďže ste prakticky jedinou postavou v hre, na nejaké dialógy zabudnite. Miesto nich tu máme spomínané dokumenty. Inventár sa vám pod ťarchou množstva predmetov určite neroztrhne. Pár papierikov ktoré prečítate možno dvaktrát za hru (aj keď je to potrebné), ale občas sa tam nejaká ta doska objaví. Hlavnú časť hry však strávite manipuláciou rôznych prístrojov a mechanizmov, pri ktorých vymýšľaní autori naozaj využili svoju predstavivosť a nápady najlepšie ako mohli. Máme tu časti kde je potrebné použiť sluch alebo logiku a fyziku, zmanipulujete i gravitáciu a tok času. V podstate celý návrh prostredia a technických vymožeností okolo je robený precízne. Napriek tomu že hra nepatrí k tým jednoduchým, väčšina(ak nie všetky)problémov maju logický základ a nie je potrebné nejaké zbesilé pobehovanie a skúšanie všetkého na všetko. Skôr to vyzerá tak že viete čo treba urobiť ale nieviete ako. Máte k dispozíci pár predmetov, nejaké tie záznamy, pár gombíkov a páčok a snažíte sa to dať dokopy. V praxi to vyzerá tak, že prídete na nové miesto, nájdete v skrinke 4 páky, pohnete každou a pôjdete sa pozrieť čo to spravilo. zrazu si všimnete: "AHA!, tamtie mosty sa pohli." No a tak ich budete pohýnať až kým nebudú v správnej pozícii a podobne..
Jednotlivé časti hry sú odlišné. Pohráte sa vnútri akýchsi podivných komplexov ale zavítate aj na čerstvý vzduch. Všade ale vidno citlivé spracovanie a možno až šialenú predstavivosť a takmer snové vizuálne orgie. Napriek tomu, že jednotlivé scény sú v podstate statické, nepôsobí to rušivo, skôr to dotvára nádhernú atmosféru. Viete, že ste sám v svete mimo vášho chápania a neviete čo máte robiť ani ako to urobiť. Takéto pocity sprevádzajú hráča po celú dobu hrania a tvoria až takmer hororový dojem z hry.
S tým súvisí aj grafické spracovanie, ktoré je jedným slovom NÁDHERNÉ. Krásne a do detailov prepracované scény spolu s celkovo divným prostredím v spolupraci s atmosferickými prechodmi z miesta na miesto(ktoré sa ale nemusia každému páčiť) vytvárajú nezabudnuťeľný herný zážitok. Pre fanúšikov nepoznaných mechanizmov je toto raj na Zemi. Všade okolo vás je množstvo gombíkov, páčiek, kolies ale aj menej zmámych a tažko opísaťeľných vecičiek. Radosť sa s tým hrajkať.
S tým ale prichádza jedna z tých menej pozitívnych častí. Nápoveda v tejto hre je nulová, nikto vám nič nevysvetlí. A zložitosť niektorých častí hry proste spôsobuje, že táto hra je dosť náročná. Nie je to nič pre príležitostného hráča, a aj skúsení adventuristi s ňou môžu mať občas problémy a siahnuť dokonca aj po návode. Na druhej strane je to pre mnohých výzva, a možno to tak vyzerá aj kôli tomu, že všeobecne obtiažnosť hier viac menej klesá. Keď potom príde náročnejšia hra, tak mnohí možno ohrnú nosom lebo ich jednoducho nebaví stáť tri dni pri skrinke a prepínať pačky a točiť kolieskami. Na druhej strane po prejdení Sublustra prichádza pekný pocit hrdosti na samého seba a naozaj mám pocit že som sa musel posnažiť. Ďalší problém je snáď ešte väčší. Tí ktorých hra neodradí a statočne sa do nej pustia sa dočkajú záverečných titulkov po pár hodinách hrania. Hra obsahuje pár lokácií a aj keď sú nadherné, určite by som ich ešte zopár uvítal. Dá sa to ale ospravedlniť tým, že ide o nízkorozpočtovú hru. Ale ak náhodou bude pokračovanie, doporúčam trošku dlhšiu hraciu dobu ale hlavne zachovajte ducha a štýl tejto jednej z najprekvapivejších hier poslednej doby.
Celkový dojem hry je ale veľmi dobrý. Či už ste vášnivým hráčom adventúr alebo máte radi divné hry alebo oboje, Sublustrum vám má čo ponúknuť. Za smiešnych asi 300,-SK dostanete výnimočnú adventuru aké nevychádzajú každý deň. Nie je pre každého, ale je to súčasná alternatíva pre každého komu na dnešnom trhu chýba niečo ako Myst, a zároveň niečo surrealistické a alternatívne.
napísal Sychostom 22.2.2009
Páči sa mi!
7.6
SUBLUSTRUM
PC
Vývoj: ND Games / Phantomery Interactive Štýl: Adventúra Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|