Shin Megami Tensei: Lucifer´s Call |
Démonické RPG.
PS2
pridal Raina Audron 23.4.2009 o 10:30 pod používateľské recenzie
9.5
Tak a máme tu ďalšie Final Fant... teda Shin Megami. Atlus dokazuje, že nie len Square Enix vie vytvoriť pozoruhodné dielo.
Atlus a jeho MegaTen séria nie je príliš na Západe známa. Predošlé diely vyšli výlučne v Japonsku a do Európy ani USA sa nikdy nedostali ani neboli preložené. Celá séria má už minimálne viac ako 8 dielov. Našťastie sa Atlus rozhodol vydať tretie Shin Megami aj v Európe. O čo teda ide?
Príbeh MegaTen série sa točí okolo okultizmu, zničení sveta, bohoch a démonoch. Najvyšší boh je JHWH, zobrazený ako despotický tyran, ktorý stvoril svet tak, aby mu boli všetci podriadení, a jeho protipól, Lucifer, pán démonov, nesúhlasí s jeho názorom a snaží sa vzdorovať najvyššej moci. Táto netradičná vízia „zla“ vs „dobra“ môže byť pre západnú kultúru dosť nepochopiteľná, každopádne má niečo do seba, ak ste teda zvedaví na iné ponímanie sveta.
Všetko sa to začalo v jeden deň. Nevinná návšteva svojej učiteľky so spolužiakmi v nemocnici sa onedlho zmenilo na totálne zničenie sveta, a pred vytvorením nového nastalo „Počatie“. Kagutsuchi, akýsi mesiac, stred sveta „Vortex“ = zničeného Tokia (svet je vo vnútri gule), posol JHWH, vyberie jednu „Reason“ (filozofiu sveta) a podľa nej bude vytvorený nový. Nik okrem tých, čo boli v nemocnici neprežil. Zruinované Tokio zabrali démoni a po pustých pláňach sa potulujú duše mŕtvych.
Hlavná postava, známy ako Demi-fiend, sa prebudí v spoločnosti chlapca a starej dámy. Chlapec mu poskytne jediný spôsob ako prežiť vo Vortex svete – stať sa démonom. Malý červík Magatama sa stane vašou súčasťou už nastálo. Tak Demi-fiend začína svoju púť v nemocnici zamorenej démonmi. Nasleduje boj o právo vydobiť si stvorenie sveta podľa vlastných predstáv.
V hre navštívite rôzne monumenty či hlavné stany rôznych strán konfliktu, tunely, rôzne budovy či svätyne, ktoré prežili zničenie sveta.. Pohľad je rozdelený do dvoch typov – pohybujete sa po mape pri pohľade z vrchu alebo priamo v dungeonoch s kamerou za hlavným protagonistom. Po dohratí hry sa odomkne klasický pohľad v prvej osobe. Prostredia sú zaujímavé, i keď striktne blokovo usporiadané. Textúry prostredia nie sú veľmi detailné, ale postavy sú naopak pekne spracované v cell-shadingovej grafike. Dungeony nie sú priamočiare, v mnohých z nich je nutné prekonať rôzne prekážky ako teleporty, či napr. vytvoriť správnu cestu natáčaním kociek. Mnohé z nich majú spústu poschodí, takže ani nedovidieť na vrchol. Ukladať hru je možné v termináloch, ktoré sú roztrúsené po dungeonoch.
Lucifer´s Call (LC) je štýlom klasické rpg s náhodnými ťahovými bojmi. Od svojich predchodcov a iných rpg sa ale odlišuje tkzv. „Press-turn“ systémom. Každý člen skupiny má jednu ikonku, ktorá sa ťahom spotrebuje, ale ak útokom na nepriateľa objavíte jeho slabosť, dostanete jednu naviac. Takýmto spôsobom môžete za jedno kolo zaútočiť aj osemkrát, ale ak váš útok bol neefektívny (nepriateľ mal voči nemu odolnosť), dve ikonky strácate. Slabosť môžete nájsť iba experimentovaním s útokmi, čo platí hlavne pri bossoch. Hra vás týmto spôsobom núti používať čo najefektívnejšie kúzla a schopnosti, nie len používať tie najsilnejšie, keďže zomrieť môžete kedykoľvek. Náhodné súboje sú tu časté a smrť hlavnej postavy sa rovná game over, žiadne continue. Časté savovanie je nutné, i na Normaĺ. Súboje sú veľmi zábavné, a je možné si nastaviť auto-battle na automatické fyzické útoky, ak sú nepriatelia slabí, tak to ušetrí spústu klikania. Jedine hlavná postava vie používať predmety a vyvolávať démonov, takže je nutné si postup naplánovať, prípadne vynechať kolo, aby mohol zaútočiť niekto s efektívnejším útokom. Boje sa môžu zdať začiatočníkom trochu ťažké, aspoň dovtedy kým si nenaučíte čo robia rôzne útoky.
Vaša partia pozostáva iba z démonov. Každý z nich je jedinečný, má iné útoky, odolnosti a slabosti. Aktívna partia pozostáva maximum zo štyroch, ostatní démoni sú zatiaľ neaktívni, kým ich nevyvoláte namiesto aktívnych. LC obsahuje takmer 200 rôznych démonov, takže je z čoho si vyberať. Vybrať správneho démona pred súbojom s bossom je obzvlášť dôležité, takisto aj zvolenie vhodnej Magatamy. Je ich dokopy 24 a každá poskytuje iný súbor odolností a slabostí spolu s posilnením štatistiky. Napr. na súboj s úvodným bossom Forneom sa najviac hodí Magatama s odolnosťou voči ľadu. Každá Magatama sa levelovaním vyvíja a poskytuje Demi-fiendovi nové schopnosti. Skill slot je pre hlavnú postavu i démonov limitovaný na 8 miest, takže je nutné zvoliť vhodný setup. Z hrdinu si tak môžete urobiť špecialistu na fyzické útoky s minimom magických či naopak, alebo urobiť podporný charakter. Kúzla sú ohnivé, ľadové, elektrické, vzdušné, všemohúce, ofenzívne alebo defenzívne podporné. Tie posledné sú obzvlášť dôležité, napr. Tetraja ochráni celú skupinu pred okamžitou smrťou kúziel typu Expel a Death a Marakarn zas pred magickými útokmi v ďalšom kole.
Najatie démonov nie je také jednoduché. Démonov najprv musíte presvedčiť, že ste hodný ich prítomnosti, dať im predmet či úplatok, či mať ten správny názor na svet. K silnejším typom démonov sa nedostanete len tak ľahko a levelovanie niekedy nestačí. LC má ako ostatné MegaTen hry Katedrálu Tieňov. V nej si svojich démonov môžete registrovať v znovu vyvolať podľa potreby za dosť vysoký poplatok. Navštevovať sa ju oplatí hlavne kvôli fúzií démonov. Fúzovaním dvoch vznikne nový démon, pri vhodnom zvolení základných dvoch je výsledný typ silnejší a na vyššom leveli. Takže ak máte v partii slabších démonov, fúzovaním ich dokopy si vytvoríte schopnejšiu zostavu. Špeciálnym typom sú tzv. fúzie s obetovaním, kde je tretí démon obetovaný a prenesie tak nie len schopnosti ale i EXP. body na výsledného. Fúzie sú veľmi komplexné, existuje 32 klanov démonov, a nie všetci sa dajú fúzovať navzájom. Pridať sa k vám môžu dokonca i porazení bossovia, ak teda viete ten správny recept na ich vytvorenie.. Taký Metatron (lv 95) či Beelzebub (lv 84) už stojí za zváženie. Čo je na LC skvelé, že i keď štatistiku démonov neviete priamo ovplyvniť (iba použitím predmetov), čo však musíte je zvoliť im vhodný skill set. Fúzovaním sa skilly dedia na výsledného démona a získate tak svojho unikátneho. Skilly sa vyberajú náhodne a ak s nimi nie ste spokojní, môžete fúziu zrušiť a skúsiť šťastie znovu.
Okrem Katedrály, je ďalším prvkom typickým pre SMT hry i fáza mesiaca. Tá ovplyvňuje rôzne činnosti počas hrania – fúzovanie démonov s obetovaním a nehody počas fúzovania sú pravdepodobnejšie počas plného je možné iba počas plného Kagutsuchi, najímanie démonov je jednoduchšie počas nového Kagutsuchi, critical hity niektorých útokov taktiež závisia od fázy mesiaca.
Veľmi sa mi páčila aj vhodná rockovo ladená hudba pri súbojoch s nepriateľmi. Každý démon má takisto i vlastný „pokrik“ pri útočení. Postavy nie sú nahovorené, takže je nutné dávať pozor pri odklikávaní odpovedí. LC totiž ponúka 6 typov koncov a je len na hráčovi, pre ktorý sa nakoniec rozhodne. Vývoj príbehu závisí od toho, k akej filozofii sveta sa pridáte – Yosuga uznáva svet silných, Musubi svet nekonečnej samoty, Shijima svet harmónie, kde nie je rozdiel medzi jednotlivcom a celkom, či Neutrálny, kde sa nepridáte k žiadnej strane. LC je revidovaná verzia pôvodného Nocturne a obsahuje naviac pravý démonický koniec. S tým súvisí i dobrovoľný dungeon, labyrint Amala. Ponuku preskúmať ho môžete odmietnuť, ale prídete tak o spústu nových informácií a možnosti získať nových démonov, medzi nimi i Danteho z Devil May Cry. Má 5 úrovní a otvoriť si postup do ďalšej vyžaduje nájdenie a porazenie Fiendov. Tí sú omnoho silnejší ako normálni nepriatelia a vyžadujú veľmi dobrú stratégiu.
Celkovo sa jedná o veľmi komplexné a zábavné rpg, kde démoni hrajú hlavnú rolu. Príbeh nie je nalinkovaný a tak sa môžete prikloniť na tú stranu, ku ktorej máte sympatie. Každopádne stojí za vyskúšanie ako originálna alternatíva k Final Fantasy, čaká vás cez 80 hodín hry a bonusy do opakovaného hrania.
Atlus a jeho MegaTen séria nie je príliš na Západe známa. Predošlé diely vyšli výlučne v Japonsku a do Európy ani USA sa nikdy nedostali ani neboli preložené. Celá séria má už minimálne viac ako 8 dielov. Našťastie sa Atlus rozhodol vydať tretie Shin Megami aj v Európe. O čo teda ide?
Príbeh MegaTen série sa točí okolo okultizmu, zničení sveta, bohoch a démonoch. Najvyšší boh je JHWH, zobrazený ako despotický tyran, ktorý stvoril svet tak, aby mu boli všetci podriadení, a jeho protipól, Lucifer, pán démonov, nesúhlasí s jeho názorom a snaží sa vzdorovať najvyššej moci. Táto netradičná vízia „zla“ vs „dobra“ môže byť pre západnú kultúru dosť nepochopiteľná, každopádne má niečo do seba, ak ste teda zvedaví na iné ponímanie sveta.
Všetko sa to začalo v jeden deň. Nevinná návšteva svojej učiteľky so spolužiakmi v nemocnici sa onedlho zmenilo na totálne zničenie sveta, a pred vytvorením nového nastalo „Počatie“. Kagutsuchi, akýsi mesiac, stred sveta „Vortex“ = zničeného Tokia (svet je vo vnútri gule), posol JHWH, vyberie jednu „Reason“ (filozofiu sveta) a podľa nej bude vytvorený nový. Nik okrem tých, čo boli v nemocnici neprežil. Zruinované Tokio zabrali démoni a po pustých pláňach sa potulujú duše mŕtvych.
Hlavná postava, známy ako Demi-fiend, sa prebudí v spoločnosti chlapca a starej dámy. Chlapec mu poskytne jediný spôsob ako prežiť vo Vortex svete – stať sa démonom. Malý červík Magatama sa stane vašou súčasťou už nastálo. Tak Demi-fiend začína svoju púť v nemocnici zamorenej démonmi. Nasleduje boj o právo vydobiť si stvorenie sveta podľa vlastných predstáv.
V hre navštívite rôzne monumenty či hlavné stany rôznych strán konfliktu, tunely, rôzne budovy či svätyne, ktoré prežili zničenie sveta.. Pohľad je rozdelený do dvoch typov – pohybujete sa po mape pri pohľade z vrchu alebo priamo v dungeonoch s kamerou za hlavným protagonistom. Po dohratí hry sa odomkne klasický pohľad v prvej osobe. Prostredia sú zaujímavé, i keď striktne blokovo usporiadané. Textúry prostredia nie sú veľmi detailné, ale postavy sú naopak pekne spracované v cell-shadingovej grafike. Dungeony nie sú priamočiare, v mnohých z nich je nutné prekonať rôzne prekážky ako teleporty, či napr. vytvoriť správnu cestu natáčaním kociek. Mnohé z nich majú spústu poschodí, takže ani nedovidieť na vrchol. Ukladať hru je možné v termináloch, ktoré sú roztrúsené po dungeonoch.
Lucifer´s Call (LC) je štýlom klasické rpg s náhodnými ťahovými bojmi. Od svojich predchodcov a iných rpg sa ale odlišuje tkzv. „Press-turn“ systémom. Každý člen skupiny má jednu ikonku, ktorá sa ťahom spotrebuje, ale ak útokom na nepriateľa objavíte jeho slabosť, dostanete jednu naviac. Takýmto spôsobom môžete za jedno kolo zaútočiť aj osemkrát, ale ak váš útok bol neefektívny (nepriateľ mal voči nemu odolnosť), dve ikonky strácate. Slabosť môžete nájsť iba experimentovaním s útokmi, čo platí hlavne pri bossoch. Hra vás týmto spôsobom núti používať čo najefektívnejšie kúzla a schopnosti, nie len používať tie najsilnejšie, keďže zomrieť môžete kedykoľvek. Náhodné súboje sú tu časté a smrť hlavnej postavy sa rovná game over, žiadne continue. Časté savovanie je nutné, i na Normaĺ. Súboje sú veľmi zábavné, a je možné si nastaviť auto-battle na automatické fyzické útoky, ak sú nepriatelia slabí, tak to ušetrí spústu klikania. Jedine hlavná postava vie používať predmety a vyvolávať démonov, takže je nutné si postup naplánovať, prípadne vynechať kolo, aby mohol zaútočiť niekto s efektívnejším útokom. Boje sa môžu zdať začiatočníkom trochu ťažké, aspoň dovtedy kým si nenaučíte čo robia rôzne útoky.
Vaša partia pozostáva iba z démonov. Každý z nich je jedinečný, má iné útoky, odolnosti a slabosti. Aktívna partia pozostáva maximum zo štyroch, ostatní démoni sú zatiaľ neaktívni, kým ich nevyvoláte namiesto aktívnych. LC obsahuje takmer 200 rôznych démonov, takže je z čoho si vyberať. Vybrať správneho démona pred súbojom s bossom je obzvlášť dôležité, takisto aj zvolenie vhodnej Magatamy. Je ich dokopy 24 a každá poskytuje iný súbor odolností a slabostí spolu s posilnením štatistiky. Napr. na súboj s úvodným bossom Forneom sa najviac hodí Magatama s odolnosťou voči ľadu. Každá Magatama sa levelovaním vyvíja a poskytuje Demi-fiendovi nové schopnosti. Skill slot je pre hlavnú postavu i démonov limitovaný na 8 miest, takže je nutné zvoliť vhodný setup. Z hrdinu si tak môžete urobiť špecialistu na fyzické útoky s minimom magických či naopak, alebo urobiť podporný charakter. Kúzla sú ohnivé, ľadové, elektrické, vzdušné, všemohúce, ofenzívne alebo defenzívne podporné. Tie posledné sú obzvlášť dôležité, napr. Tetraja ochráni celú skupinu pred okamžitou smrťou kúziel typu Expel a Death a Marakarn zas pred magickými útokmi v ďalšom kole.
Najatie démonov nie je také jednoduché. Démonov najprv musíte presvedčiť, že ste hodný ich prítomnosti, dať im predmet či úplatok, či mať ten správny názor na svet. K silnejším typom démonov sa nedostanete len tak ľahko a levelovanie niekedy nestačí. LC má ako ostatné MegaTen hry Katedrálu Tieňov. V nej si svojich démonov môžete registrovať v znovu vyvolať podľa potreby za dosť vysoký poplatok. Navštevovať sa ju oplatí hlavne kvôli fúzií démonov. Fúzovaním dvoch vznikne nový démon, pri vhodnom zvolení základných dvoch je výsledný typ silnejší a na vyššom leveli. Takže ak máte v partii slabších démonov, fúzovaním ich dokopy si vytvoríte schopnejšiu zostavu. Špeciálnym typom sú tzv. fúzie s obetovaním, kde je tretí démon obetovaný a prenesie tak nie len schopnosti ale i EXP. body na výsledného. Fúzie sú veľmi komplexné, existuje 32 klanov démonov, a nie všetci sa dajú fúzovať navzájom. Pridať sa k vám môžu dokonca i porazení bossovia, ak teda viete ten správny recept na ich vytvorenie.. Taký Metatron (lv 95) či Beelzebub (lv 84) už stojí za zváženie. Čo je na LC skvelé, že i keď štatistiku démonov neviete priamo ovplyvniť (iba použitím predmetov), čo však musíte je zvoliť im vhodný skill set. Fúzovaním sa skilly dedia na výsledného démona a získate tak svojho unikátneho. Skilly sa vyberajú náhodne a ak s nimi nie ste spokojní, môžete fúziu zrušiť a skúsiť šťastie znovu.
Okrem Katedrály, je ďalším prvkom typickým pre SMT hry i fáza mesiaca. Tá ovplyvňuje rôzne činnosti počas hrania – fúzovanie démonov s obetovaním a nehody počas fúzovania sú pravdepodobnejšie počas plného je možné iba počas plného Kagutsuchi, najímanie démonov je jednoduchšie počas nového Kagutsuchi, critical hity niektorých útokov taktiež závisia od fázy mesiaca.
Veľmi sa mi páčila aj vhodná rockovo ladená hudba pri súbojoch s nepriateľmi. Každý démon má takisto i vlastný „pokrik“ pri útočení. Postavy nie sú nahovorené, takže je nutné dávať pozor pri odklikávaní odpovedí. LC totiž ponúka 6 typov koncov a je len na hráčovi, pre ktorý sa nakoniec rozhodne. Vývoj príbehu závisí od toho, k akej filozofii sveta sa pridáte – Yosuga uznáva svet silných, Musubi svet nekonečnej samoty, Shijima svet harmónie, kde nie je rozdiel medzi jednotlivcom a celkom, či Neutrálny, kde sa nepridáte k žiadnej strane. LC je revidovaná verzia pôvodného Nocturne a obsahuje naviac pravý démonický koniec. S tým súvisí i dobrovoľný dungeon, labyrint Amala. Ponuku preskúmať ho môžete odmietnuť, ale prídete tak o spústu nových informácií a možnosti získať nových démonov, medzi nimi i Danteho z Devil May Cry. Má 5 úrovní a otvoriť si postup do ďalšej vyžaduje nájdenie a porazenie Fiendov. Tí sú omnoho silnejší ako normálni nepriatelia a vyžadujú veľmi dobrú stratégiu.
Celkovo sa jedná o veľmi komplexné a zábavné rpg, kde démoni hrajú hlavnú rolu. Príbeh nie je nalinkovaný a tak sa môžete prikloniť na tú stranu, ku ktorej máte sympatie. Každopádne stojí za vyskúšanie ako originálna alternatíva k Final Fantasy, čaká vás cez 80 hodín hry a bonusy do opakovaného hrania.
napísal Raina Audron 23.4.2009
Páči sa mi!
9.5
SHIN MEGAMI TENSEI: LUCIFER´S CALL
PS2
Vývoj: Atlus Co. / Atlus Co. Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|