7.62- High Calibre |
Ako vravel Vladimir Iljič Lenin: "Učiť sa, učiť sa, učiť sa!" Presne to by som doporučil vývojárom hry 7.62 High Calibre.
PC
pridal MX-72 9.11.2009 o 9:40 pod používateľské recenzie
4.5
Náboje kalibru 7.62 mm patria k najpoužívanejším strelivám na svete. Od presláveného avtomatu Kalašnikov 47 cez lovecké pušky až po odstreľovačky. Tento kaliber je smrtiacim elementom už pekných pár desaťročí a denne zomiera jeho zásluhou nemalý počet ľudí.
V taktickej stratégii 7.62 High Calibre od ruského štúdia Aiperon ide hlavne o zbrane a ako inak aj o zabíjanie.
Podľa hrdých vyhlásení autorov mala byť táto hra nástupcom populárneho Jagged Alliance. Môžem povedať, že hráčska komunita v žiadnom prípade nikdy neuzná 7.62 High Callibre ako dôstojnú náhradu postaršej klasiky. Niet sa čomu čudovať, kvalitatívne táto hra totiž brutálne zaostáva. Už samotný výrobca vo mne vzbudzoval pocity nedôvery a po niekoľkých minútach hrania sa moje obavy naplnili. Síce ešte pred spustením hry mňa príjemne prekvapilo množstvo RPG atribútov postavy, do ktorých si treba rozumne rozdeliť body, ale herný "zážitok" poslal hru v mojích očiach do veeeľmi hlbokých jám levových.
Ocitáte sa v koži žoldniera niekde v južnej amerike a máte za úlohu dostať istého ruského občana, živého alebo mŕtveho. Samozrejme nič nejde ako po masle a aby ste sa k svojej koristi dostali musíte plniť rôzne úlohy, ktoré vás dostanú o kúsok ďalej. Týmto som vám opísal vlastne väčšinu príbehovej línie. Jednoduchá, nijako oslňujúca, suchá, bez nápadu. Aj keby sa chalanom z Aiperonu podarilo vykúzliť lepší príbeh, tak ho hra nemá šancu podať dostatočne zaujímavo. Všetky dialógy sú hluché a jednotvárne, rôzne postavy sú tam skôr na okrasu, pretože ani jedna z nich nemá prakticky žiadny charakter a ani špeciálne vlastnosti. Každého civila sa môžete opýtať len na tie isté otázky a keď sa od nich chcete dozvedieť niečo o meste v ktorom bývajú, povedia len aby ste si kúpili knižného sprievodcu a nazvú vás "damn tourist." Spracovanie života v meste mi príde ako nezábavný vtip. Takmer všetky postavy stoja na mieste a nevykonávajú žiadnu činnosť, ale asi aby to nebolo také nápadné (smola, stále je), tak maximálne dvaja ľudkovia sa čas od času prejdú z bodu A do bodu B a späť.
Na moje veľké prekvapenie sa po trpko nudnom úvode hra začne z veeeľmi hlbokých jám levových trošku hrabať von a mierne naberie na kvalite, ale aj tak sa nemá šancu vyhrabať medzi skvelé tituly. Avizovaná trošička zábavy sa rozbehne sa to po tom, čo začnete cestovať po mape a plniť jednotlivé misie. Zaisto uvítate možnosť plnenia úloh pre dve rôzne frakcie: vládne jednotky miestneho diktátora alebo rebelov. Často budete môcť riešiť úlohy odlišnými spôsobmi práve vďaka dvom bojujúcim frakciám. Za spestrenie hernej náplne považujem aj občasné prepadnutia počas vášho cestovania krajinou a tiež skvelý a jednoduchý nápad s kúpou automobilu vďaka ktorému sa dostanete k cieľovej oblasti oveľa rýchlejšie. Auto taktiež slúži veľmi dobre na ukladanie vecí, ktoré sa vám už nevopchajú do inventára.
A takých vecí je v hre plná r..., ehm, je ich veľmi veľa. Naozaj obrovské množstvo zbraní, rôzneho vybavenia, pomôcok a vylepšovákov. Potrebujete viac úložných priestorov pre zásobníky, iné zbrane a zdravotné pomôcky? Stačí kúpiť nejaký ten opasok a batoh. Potrebujete rýchlejšie reloadnúť zbraň? No problemo. Kúpime viac zásobníkov, napcháme do nich náboje a aby bol náš reload naozaj rýchly, lepiacou páskou spojíme dva zásobníky. "Juchú, to budú nepriatelia padať ako hnilé hrušky." Hráči ulietavajúci na armádnych hračičkách budú s všetkými tými drobnosťami naozaj spokojní.
Zbrane samotné sa správajú primerane realisticky. Každá má svoje atribúty podľa ktorých sa správa a podľa ktorých si tiež danú zbraň vyberiete v najvhodnejších okamihoch.
Prestrelky prebiehajú v klasickom takticko-strategickom duchu. Po každom kroku sa hra zapauzuje a máte čas si premyslieť aké eso (alebo skôr kvér) vytiahnete z rukáva. Práve pri bojoch si všimnete, že jeden veľmi dôležitý faktor pri tomto type hier je v 7.62 veľmi chabý. Hovorím o AI, ktorá by mala tvoriť základ každej taktickej stratégie. Avšak tu sa pravdepodobne vývojárom zdalo, že keď budú mať vaši nepriatelia super taktiku: "Idem k svojmu cieľu čo najbližšie", tak to bude každému stačiť. "Túdle!" Zlyhanie tam, kde je to najdôležitejšie sa ťažko odpúšťa a hru skopáva na veľmi nízke priečky bodovania.
Aj keď je AI na nízkej úrovni, boje s ňou nie sú rozhodne prechádzka ružovou záhradou a sám proti presile je ťažké obstáť. Našťastie si v každom meste môžete najmúť žoldniera do týmu, avšak nerátajte s tým, že si v pohodičke zozbierate svoj tým hneď na začiatku. Páni "parťáci" si totiž za svoje služby účtujú pekne mastné čiastky, takže najprv je vhodné si vyrobiť nejaký ten groš. Nájsť si kolegu do týmu nie je vôbec ťažké (prakticky je dáky v každom bare) a nájsť bar tiež nedá žiadnu prácu, pretože lokácie v ktorých sa pohybujete sú až príšerne miniatúrne (max. pár stoviek metrov).
Stratiť sa v tejto hre naozaj nedá, ale chaosu si užijete "habadej." Prečo? Poďakujte sa "úžasnej" 3D pohyblivej kamere, ktorú si môžete nastaviť ako sa vám zapáči, no pohyb po budovách s viacerými poschodiami je veľmi nepohodlný. Musíte si pracne nastavovať kameru, tak aby sa vaša postava dostala na druhé poschodie a naopak. S kurzorom sa budete tiež často premávať hore-dole, len už nech sa konečne zmení ukazovateľ na ikonku: otvoriť dvere.
Pokiaľ ste v prípade 7.62 dúfali aspoň v kvalitnú technickú stránku, nechajte si zájsť chuť! Aj keď grafika nie je vyslovene odpudivá, na dnešnú dobu je pekných pár rokov pozadu. Pochváliť možno len celkom decentne vyzerajúcu vegetáciu. Nedobrou vizitkou sú celkom časté bugy, čiže sa pripravte na postavy vznášajúce sa vo vzduchu a aj na padanie hry. Zvuková stránka je pomerne strohá. Streľba zo zbraní znie prijateľne, ostatné zvukové efekty....hmm, veď tam vlastne žiadne ostatné nie sú. Zvuky streľby a hudba sú jedinou vecou, ktorá vám pri hre bude vychádzať z reprákov. Avšak na nejaký prekrásný, či monumentálny soundtrack zabudnite. Jednoduché skladby s miernym latino nádychom mňa osobne nijako nezaujali.
Ako tak pozerám dolu do jamy levovej, 7.62 High Callibre sa vyškrabal pár metrov od dna, no stále je to na povrch ešte vysoko. Podobných hier je v tomto štýle málo a tak má možno tento titul len malú konkurenciu, ale paradoxne sú najsilnejšími súpermi práve hry o niekoľko generácií dozadu, ktoré aj dnes prekypujú oveľa rýdzejšou hrateľnosťou.
Počin Aiperonu síce nie je absolútne k zahodeniu, bohužial sa málokomu dostane pod kožu. Notorickí hráči taktických ťahových stratégií si k výslednému hodnoteniu môžu pridať 20%, naopak mainstreamoví hráči, ktorých sa nejaká ťahovka sotva dotkne si môžu 20% z hodnotenia ubrať. Chalani z ruska majú do budúcna čo vylepšovať, ale možno sa im časom podarí dotiahnuť svoj koncept k dokonalosti. Držím im palce.
Klady
- obrovské množstvo zbraní a vybavenia
- zaujímavé vychytávky
- mierne RPG prvky
- možnosť odlišného plnenia úloh
- hra nepríliš rozšíreného žánru
Zápory
- Grafika
- Bugy
- Umelá inteligencia
- Chaotické ovládanie a kamera
- Strohá zvuková a hudobná stránka
- Veľmi malé mapy
- Sterilný a príliš umelý svet
- Nuda
V taktickej stratégii 7.62 High Calibre od ruského štúdia Aiperon ide hlavne o zbrane a ako inak aj o zabíjanie.
Podľa hrdých vyhlásení autorov mala byť táto hra nástupcom populárneho Jagged Alliance. Môžem povedať, že hráčska komunita v žiadnom prípade nikdy neuzná 7.62 High Callibre ako dôstojnú náhradu postaršej klasiky. Niet sa čomu čudovať, kvalitatívne táto hra totiž brutálne zaostáva. Už samotný výrobca vo mne vzbudzoval pocity nedôvery a po niekoľkých minútach hrania sa moje obavy naplnili. Síce ešte pred spustením hry mňa príjemne prekvapilo množstvo RPG atribútov postavy, do ktorých si treba rozumne rozdeliť body, ale herný "zážitok" poslal hru v mojích očiach do veeeľmi hlbokých jám levových.
Ocitáte sa v koži žoldniera niekde v južnej amerike a máte za úlohu dostať istého ruského občana, živého alebo mŕtveho. Samozrejme nič nejde ako po masle a aby ste sa k svojej koristi dostali musíte plniť rôzne úlohy, ktoré vás dostanú o kúsok ďalej. Týmto som vám opísal vlastne väčšinu príbehovej línie. Jednoduchá, nijako oslňujúca, suchá, bez nápadu. Aj keby sa chalanom z Aiperonu podarilo vykúzliť lepší príbeh, tak ho hra nemá šancu podať dostatočne zaujímavo. Všetky dialógy sú hluché a jednotvárne, rôzne postavy sú tam skôr na okrasu, pretože ani jedna z nich nemá prakticky žiadny charakter a ani špeciálne vlastnosti. Každého civila sa môžete opýtať len na tie isté otázky a keď sa od nich chcete dozvedieť niečo o meste v ktorom bývajú, povedia len aby ste si kúpili knižného sprievodcu a nazvú vás "damn tourist." Spracovanie života v meste mi príde ako nezábavný vtip. Takmer všetky postavy stoja na mieste a nevykonávajú žiadnu činnosť, ale asi aby to nebolo také nápadné (smola, stále je), tak maximálne dvaja ľudkovia sa čas od času prejdú z bodu A do bodu B a späť.
Na moje veľké prekvapenie sa po trpko nudnom úvode hra začne z veeeľmi hlbokých jám levových trošku hrabať von a mierne naberie na kvalite, ale aj tak sa nemá šancu vyhrabať medzi skvelé tituly. Avizovaná trošička zábavy sa rozbehne sa to po tom, čo začnete cestovať po mape a plniť jednotlivé misie. Zaisto uvítate možnosť plnenia úloh pre dve rôzne frakcie: vládne jednotky miestneho diktátora alebo rebelov. Často budete môcť riešiť úlohy odlišnými spôsobmi práve vďaka dvom bojujúcim frakciám. Za spestrenie hernej náplne považujem aj občasné prepadnutia počas vášho cestovania krajinou a tiež skvelý a jednoduchý nápad s kúpou automobilu vďaka ktorému sa dostanete k cieľovej oblasti oveľa rýchlejšie. Auto taktiež slúži veľmi dobre na ukladanie vecí, ktoré sa vám už nevopchajú do inventára.
A takých vecí je v hre plná r..., ehm, je ich veľmi veľa. Naozaj obrovské množstvo zbraní, rôzneho vybavenia, pomôcok a vylepšovákov. Potrebujete viac úložných priestorov pre zásobníky, iné zbrane a zdravotné pomôcky? Stačí kúpiť nejaký ten opasok a batoh. Potrebujete rýchlejšie reloadnúť zbraň? No problemo. Kúpime viac zásobníkov, napcháme do nich náboje a aby bol náš reload naozaj rýchly, lepiacou páskou spojíme dva zásobníky. "Juchú, to budú nepriatelia padať ako hnilé hrušky." Hráči ulietavajúci na armádnych hračičkách budú s všetkými tými drobnosťami naozaj spokojní.
Zbrane samotné sa správajú primerane realisticky. Každá má svoje atribúty podľa ktorých sa správa a podľa ktorých si tiež danú zbraň vyberiete v najvhodnejších okamihoch.
Prestrelky prebiehajú v klasickom takticko-strategickom duchu. Po každom kroku sa hra zapauzuje a máte čas si premyslieť aké eso (alebo skôr kvér) vytiahnete z rukáva. Práve pri bojoch si všimnete, že jeden veľmi dôležitý faktor pri tomto type hier je v 7.62 veľmi chabý. Hovorím o AI, ktorá by mala tvoriť základ každej taktickej stratégie. Avšak tu sa pravdepodobne vývojárom zdalo, že keď budú mať vaši nepriatelia super taktiku: "Idem k svojmu cieľu čo najbližšie", tak to bude každému stačiť. "Túdle!" Zlyhanie tam, kde je to najdôležitejšie sa ťažko odpúšťa a hru skopáva na veľmi nízke priečky bodovania.
Aj keď je AI na nízkej úrovni, boje s ňou nie sú rozhodne prechádzka ružovou záhradou a sám proti presile je ťažké obstáť. Našťastie si v každom meste môžete najmúť žoldniera do týmu, avšak nerátajte s tým, že si v pohodičke zozbierate svoj tým hneď na začiatku. Páni "parťáci" si totiž za svoje služby účtujú pekne mastné čiastky, takže najprv je vhodné si vyrobiť nejaký ten groš. Nájsť si kolegu do týmu nie je vôbec ťažké (prakticky je dáky v každom bare) a nájsť bar tiež nedá žiadnu prácu, pretože lokácie v ktorých sa pohybujete sú až príšerne miniatúrne (max. pár stoviek metrov).
Stratiť sa v tejto hre naozaj nedá, ale chaosu si užijete "habadej." Prečo? Poďakujte sa "úžasnej" 3D pohyblivej kamere, ktorú si môžete nastaviť ako sa vám zapáči, no pohyb po budovách s viacerými poschodiami je veľmi nepohodlný. Musíte si pracne nastavovať kameru, tak aby sa vaša postava dostala na druhé poschodie a naopak. S kurzorom sa budete tiež často premávať hore-dole, len už nech sa konečne zmení ukazovateľ na ikonku: otvoriť dvere.
Pokiaľ ste v prípade 7.62 dúfali aspoň v kvalitnú technickú stránku, nechajte si zájsť chuť! Aj keď grafika nie je vyslovene odpudivá, na dnešnú dobu je pekných pár rokov pozadu. Pochváliť možno len celkom decentne vyzerajúcu vegetáciu. Nedobrou vizitkou sú celkom časté bugy, čiže sa pripravte na postavy vznášajúce sa vo vzduchu a aj na padanie hry. Zvuková stránka je pomerne strohá. Streľba zo zbraní znie prijateľne, ostatné zvukové efekty....hmm, veď tam vlastne žiadne ostatné nie sú. Zvuky streľby a hudba sú jedinou vecou, ktorá vám pri hre bude vychádzať z reprákov. Avšak na nejaký prekrásný, či monumentálny soundtrack zabudnite. Jednoduché skladby s miernym latino nádychom mňa osobne nijako nezaujali.
Ako tak pozerám dolu do jamy levovej, 7.62 High Callibre sa vyškrabal pár metrov od dna, no stále je to na povrch ešte vysoko. Podobných hier je v tomto štýle málo a tak má možno tento titul len malú konkurenciu, ale paradoxne sú najsilnejšími súpermi práve hry o niekoľko generácií dozadu, ktoré aj dnes prekypujú oveľa rýdzejšou hrateľnosťou.
Počin Aiperonu síce nie je absolútne k zahodeniu, bohužial sa málokomu dostane pod kožu. Notorickí hráči taktických ťahových stratégií si k výslednému hodnoteniu môžu pridať 20%, naopak mainstreamoví hráči, ktorých sa nejaká ťahovka sotva dotkne si môžu 20% z hodnotenia ubrať. Chalani z ruska majú do budúcna čo vylepšovať, ale možno sa im časom podarí dotiahnuť svoj koncept k dokonalosti. Držím im palce.
Klady
- obrovské množstvo zbraní a vybavenia
- zaujímavé vychytávky
- mierne RPG prvky
- možnosť odlišného plnenia úloh
- hra nepríliš rozšíreného žánru
Zápory
- Grafika
- Bugy
- Umelá inteligencia
- Chaotické ovládanie a kamera
- Strohá zvuková a hudobná stránka
- Veľmi malé mapy
- Sterilný a príliš umelý svet
- Nuda
napísal MX-72 9.11.2009
Páči sa mi!
4.5
7.62- HIGH CALIBRE
PC
Vývoj: 1C Company / Apeiron Štýl: Stratégia / Ťahová Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|