ArmA 2 |
Píše sa rok 2001. Doposiaľ neznáme vývojárske štúdio Bohemia Interactive Studio (BIS) prišlo na herný trh s originálnym, a doposiaľ nevídaným herným žánrom.
9.5
Píše sa rok 2001. Doposiaľ neznáme vývojárske štúdio Bohemia Interactive Studio (BIS) prišlo na herný trh s originálnym, a doposiaľ nevídaným herným žánrom. Tým žánrom bol vojenský simulátor, preslávený hrou Operation Flashpoint (OPF), ktorý si získal vďaka svojej skvelej atmosfére, rozľahlému a otvorenému hernému svetu, ale hlavne vďaka novo pojatému štýlu boja uznanie hráčov po celmo svete. Jeho druhé pokračovanie dostalo meno Armed Assault (ArmA), ktorý bol ale považovaný skôr ako výplňou, ale až teraz prichádza jeho plnohodnotné pokračovanie, ktoré nesie meno ArmA 2. Zachováva si hra svoje kvality naďalej, alebo sa z toho stala komerčná akčná hra?
Príbeh: 9/10
Oproti prvej Arme sme sa konečne dočkali plnohodnotnej kampani, ktorá zahŕňa celkom 12 misii, a samozrejme, detailný príbeh. Kampaň sa odohráva vo fiktínej postkomunistickej republike Chernarus, do ktorej je vyslaná americká námorná pechota, aby pomohla tunajšej vláde v boji proti separatistom (CDKZ). Vy sa vžijete do úlohy sgt. Coopera, velitela prieskumnického týmu RAZOR. Vaša hlavná úloha bude zatknúť vodcov povstalcov, ktorým sa pripísali mnohé vojenské zločiny, a predviesť ich pred vojenský súd. Samozrejme, celá situácia sa skomplikuje kôli istému atentátu, ale aby som nevyzradil spoiler hry, bude vám musieť toto opísanie stačiť. Príbeh je sám o sebe na veľmi vysokej úrovni, plný zápletiek a zvratov, ale pre niekoho môže pôsobiť divne kôli jeho podávaniu. Všekty dôležité informácie vám budú hlásené cez vysielačku, preto môžete nadobudnúť dojem, že je to trochu suché. Hra má 6 alternatívnych koncov, ktoré závisia iba od vašich rozhodnutí. Príbeh ma ale aj napriek svojmu čudnému podaniu vtiahol natoľko, že po dohraní hru proste musím zapnúť znova.
Hrateľnosť: 9/10
Pokiaľ si neuvedomíte, že ArmA 2 je simulátor, v hre si ani neškrtnete. Obtiažnosť hry je občas neľudská, a hra sama o sebe nie je vôbec určená casaul hráčom. Na RAMBO štýl môžete rovno zabudnúť, budete radi, keď sa dostanete k nepriateľskej základni aspoň na priemernú vzdialenosť, keďže v hre môže aj jeden náboj spôsobiť vážne zranenie. Najviac sa pochopiteľne osvedčí streľba na diaľku. K tej najlepšie poslúži buď sniperka, alebo automatická puška s optikou. V hre je cca 80 zbraní a asi 130 rôznych verzií vozidiel. Z tohto množsva však v kampani nevyužijete ani jednu tretinu, čo si myslím, že je škoda, nevyužiť celý potenciál. Je to ale čiastočne spôsobené obrovskou hernou plochou (cca 225km2), pretože kampaň nesplňuje dostatočnú veľkosť v pomere s hernou plochou. Našťastie, BIS na to mysleli, a do hry pridali zbrojnicu, kde si môžete otestovať všetky druhy zbraní a vozidiel. Hra zahŕňa aj 8 bonusových misií. V tých dostanete možnosť hrať aj za Chernaruskú armádu (CDF), za odporcov (NAPA), ale dokonca aj za ruských vojakov. Samozrejme, nič nie je dokonalé, a podobne ako aj v prvej Arme, tak aj v Arme 2 sa nachádzajú chyby, ktoré narúšajú hrateľnosť. ArmA 2 je naozaj obrovská hra, ktorá sa odohráva na gigantickej ploche, takže tu vznikajú náhodne generované chyby. Pravda síce je, že na tak obrovskej rozlohe je takmer nemožné sa podobným komplikáciam vyhnúť, ale pôvodná verzia hry bola doslova nehrateľná. Našťastie, už vyšli patche, ktoré väčšiu chýb napravili, ale to nič nemení na tom, že bola hra vydaná v príšernom stave, a odradila veľké množstvo fanúšikov. Prestrelky sú v Arme 2 veľmi zábavné. Vďačíme za to realistickej balistike, vďaka ktorej budete mať pocit, že sa v hre naozaj nachádzate, a plný adrenalínu sa snažíte presne zamieriť na nič netušiaceho separatistu. Je to naozaj skvelý pocit, minimálne to stojí za to vyskúšať. Celkovo fanúšikov vojny hrateľnosť nadchne, a aj ten najnáročnejší hráč si príde na svoje, to som si istý.
Grafika: 9.5/10
Myslím, že toto sa podarilo. Hra vyzerá nádherne. Áno, Crysis je Crysis, ale na tak fotorealistické scenérie sa chytá máloktorá hra. Vychádzajúce slnko vrhajúce tiene po celej krajine, detailné objekty nachádzajúce sa v nádhernom prostredí, fantasticky stvárnené modely vozidiel, špičkový výber farieb, reálne predlohy, toto všetko je v hre stvátnené dokonalo. Znie to takmer rozprávkovo, ale nesmieme opomenúť aj nejakú tú kritiku. A tou sú naozaj krvavé HW nároky. Ak si myslíte, že keď máte Nvidiu 8800gt, dualcore a 2GB RAM, pôjde vám každá hra na slušnej kvalite, mýlite sa. V Arme 2 by ste s podobnou zostavou hrali medzi low a medium nastaveniami. Na túto hru je potrebný výkonný Quad-Core procesor a aspoň 1024mb grafickej pamäte. Celá optimalizácia padá na hubu samozrejme opäť kôli zbytočne veľkej ploche. Ďalší paradox je, že na low kvalite hra pôsobí ako 10 rokov stará. Je to rozmazané, zmizne takmer 60% vegetácie, zmiznú tiene, všetky textúry budú nenačítané...skrátka, bude to škaredé...Hru poháňa Real Virtuality 3 engine, čo je v podstate len vylepšený Real Virtuality engine, použitý aj pri prvom OPF. Hru som hral na zostave Intel i7, 9800gx2 1024mb a 4GB RAM, a na maximálnych detailoch som bol rád, keď som sa dostal nad 25FPS. Najväčší žrút výkonu je 3D rozlíženie. Nastavuje sa od 50%-200%. Aby hra vyzerala ako tak k svetu, je potrebných aspoň 88%. Ďalej tu máme širokú možnosť nastavení grafiky, od textur až po postprocess. Potešila ma aj nadštandartná dohladnosť (10km). Je to síce kruté, ale hráči so slabším HW u tejto hry nemajú šancu. Ale tí, ktorí majú solídny HW sa môžu tešiť na neopakovateľné dobrodružstvo zabalené do špičkového technického spracovania, ktoré nepochybne pozitívne vplýva na atmosféru celkovej hry. Čo sa týka deštrukcie, tá je v hre na dennom poriadku. Zničiť sa dá úplne všetko. A to doslova :). Môžete ničiť budovy, autá, ploty, stromy, elektrické vedenia atď... Samozrejme, že celá deštrukcia je založená na skriptoch, ale ako spestrenie to funguje výborne, a celé to prispieva hlavne k celkovej vojnovej atmosfére.
Audio: 9.5/10
Prejdime na audio. Nebyť zlého dabingu, dopadne to na 10/10. Presne definované ozvučenie streľby zbraní, výborný zvuk vrtuľníku, ktorý vám letí tesne nad hlavou, a vy ani nepočujete vlastného slova. V hre skrátka počujete naozaj všetko. Jediným negatívom audia je dabing. Znie to strašne. Pri dialógoch s civilistami nebudete veriť vlastným učiam. Častokrát sa stane, že jednu vetu ako keby nadabovalo 5 ľudí s úplne odlišným hlasom, a každé slovo vychádza z úst niekoho úplne iného. Taktiež sú na tom vaši kolegovia. Tentokrát nie pri dialógoch, ale pri klasických hláseniach skrz vysielačku. Verte mi, je to hrozný pocit, keď sústredene a tichúčko ležíte v hustom poraste, čakáte na vhodnú situáciu, kedy môžete stlačiť spúšť, ste plný adrenalínu a napätia, a zrazu len: "ENEMY 116097 CLOSE TO US", každé číslo je vyslovené rozličnou hlasitosťou, rozličnou farbou hlasu, nedá sa to stíšiť...no fuj... Celkovo ale zo zvukovej stránky budete mať dobrý pocit, pretože má veľmi veľkú zásluhu na výbornej atmosfére. (Malý dodatok: najlepšie to znie v lesoch, kde sa každý zvuk ozýva, a prispieva to naozaj k skvelému dojmu z audia).
Umelá inteligencia: 7/10
Umelá inteligencia býva v novodobých hrách vždy kameň úrazu. ArmA 2 na tom nie je o nič lepšie. Pochopiteľné je, že AI sa v rozľahlom sandboxe programuje ovela náročnejšie, ako v koridorových hrách. Preto je mojou povinnosťou prižmúriť obe oči. Najhoršie je na tom AI vašich kolegov. Častokrát nereagujú na povely, robia si čo sa im zachce, niekedy len tak postávajú uprostred bojového pola atď... Toto by sa prekúsnuť aj dalo, nebyť jedného zásadného problému: "ak zomrie jeden, končia všetci!!!" Takže ak nemáte dostatok trpezlivosti a odhodlania, hru ani nezapínajte. Vedzte, že je to nepríjemný pocit, keď už ste tesne pod vrcholom, a sniper sa zrazu rozhodne, že si vyskúša boj zblízka proti tanku. Potom môžete hru v lepšom prípade načítať a začať od posledného uloženia, v horšiom prípade ju reštartovať. Misie sú veľmi rozsiahle, a začínať ju znova kôli debilite parťákov môže naozaj frustrovať. Úplne tomu nepomohol ani najnovší patch, takže vám neostáva nič iné, len dúfať, že na niečo podobné nenarazíte. AI vašich nepriateľov je na tom nanešťastie oveľa lepšie. Nepriatelia sa vedia kryť, sú presní aj na veľkú vzdialenosť, dokážu si počkať na vhodnú situáciu, neustále sa pohybujú, takže ich nie je ľahké trafiť... Keby všetky tieto vymoženosti mali aj vaši kolegovia, nesťažoval by som sa. Ale pri nich budete radi, ak vytočia správne aspoň jednu serpentínu :). Najlepším riešením je kooperačný singleplayer. Nesmieme ale zabúdať, že je to obrovská hra, takže klobúk dole pred BIS, že sa pustili do takéhoto projektu.
Záver: 9.5/10
Áno, možno sa vám to zdá byť neobjektívne, ale nemôžem si pomôcť. Tak komplexnú a zábavnú hru som už poridane dlho nehral. Je to hra, ktorá nie je pre každého, mnohí hráči na ňu nadávajú, a sťažujú sa, že je nedokončená. Keď od toho očakávate komplexnú FPS s poriadnou dávkou vojnovej akcie, budete veľmi sklamaní. Ak ale hre venujete trochu času, naučíte sa ju hrať, budete mať dostatok trpezlivosti a odhodlania, tak v nej nájdete neskutočne kvalitný, komplexný, zábavný a technicky vyspelý vojenský simulátor.
Plusy:
+Fotorealistické grafika
+Balistika
+Hrateľnosť
+Príbeh
+Audio
+množstvo ovládateľnej techniky
+živé prostredie
+Dlhá životnosť, replaybilita
Mínusy:
-AI
-dabing
-optimalizácia
-bugy
PC
Vývoj: IDEA Games / Bohemia Interactive Štýl: Simulácia / Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|