Medal of Honor: Allied Assault |
PC
pridal Rainbow 17.7.2005 o 18:39 pod používateľské recenzie
8.8
Medal of Honor. Ktorý fanúšik akčných hier z prostredia druhej svetovej vojny by tento fenomén nepoznal? V súčasnej dobe sa v našich počítačoch zohrieval zatiaľ posledný diel zo série Medal of Honor s podtitulom Pacific Assault, ale čo tak sa pozrieť bližšie na hru, ktorá je asi najznámejšia z tejto série? Určite uvažujete správne, jedná sa o tretí diel s názvom Medal of Honor Allied Assault, ktorý nám pred pár rokmi priniesli Electronic Arts. Čo je na tejto hre také výnimočné, že dokážeme pri nej ešte aj v dnešnej dobe nejakú tu hodinku stráviť?
Druhá svetová
V hre sa vžijete do role Mika Powella. Člena svetoznámych Amerických vojenských jednotiek US Rangers. Hra sa odohráva v rokoch 1942-1945, takže v druhej polovici vojny. Na začiatku hry môžete absolvovať krátky tutoriál, ktorý vás oboznámy so základnými prvkami ovládania. Potom ste nasadený na svoju prvú operáciu s názvom Arzew. Odohráva sa na severe Afriky, konkrétne v Alžírsku. Pred operáciou vás čaká podľa mňa trochu zdĺhavý a nudný briefing, kde vás bude váš veliteľ oboznamovať so situáciou a vaše oči si budú môcť vychutnať pohľad na historické fotografie. Vždy som to však netrpezlivý na akciu odklikol a radím vám, aby ste urobili to isté. Nazačiatku vás čaká jazda v nákladiaku. Dá sa povedať, že je to taká animácia, hoci sa v nej môžete otáčať a pozerať po okolí. Nákladiak, ktorý išiel za vami, kontroluje Nemecká hliadka, ale tej sa niečo nezdá. Spolusediaci Nemca zastrelí a naoplátku Nemecký raketometčík vyhodí nákladiak do vzduchu. Vtedy sa dostávate do hry vy a vašou úlohou je dostať sa do vedľa stojaceho Afrického mesta. Vy a vaši druhovia zastrelíte stráže na hradbách a dostanete sa až do mesta. Vašou úlohou je zachrániť člena eltných Anglických prepadových jednotiek SAS. V jednej z budov sa dostanete na najvyššie poschodie chopíte sa guľometu a prečisíte Nemecké rady. Do tejto doby máte ešte veliteľa a musíte sa riadiť jeho príkazmi. Akonáhle však oňho prídete, všetko bude len a len na vás. Povedal som vám priebeh začiatku operácie Arzew. Myslím, že je to dosť, aby ste na hru chytili slinu, aj keď som už počul prípady, že tento začiatok ľudí od hry odradil.
Protredia, misie
V hre vás čaká šesť operácií rozdelených na tridsaťtri levelov. To dáva celkom slabú dobu hrania nejakých osem hodín. Na druhú stranu, hra má veľmi dobrú znovuhratelnosť. Na začiatku vás čaká Arzew sever Alžírska, kde sa dostanete na púšť, či napríklad aj letisko na ktorom bude vašou úlohou vyhodiť do vzduchu okolo stojace lietadlá v spoločnosti člena jednotiek SAS. V ďalšej operácii sa presuniete na sever do Nórska, kde púšť nahradí sneh, sneh a ešte raz sneh. T sa napríklad prezlečiete do Nemeckej uniformy a zoberiete doklady, čím budete mať voľnú cestu až dovnútra ponorky, ktorú budete mať vyhodiť do vzduchu. Občas sa vás niekto spýta na doklady, ktoré mu ukážete a budete mať voľnú cestu. Tretia operácia sa začína na preslávenej Omaha Beach, kde vás čaká vylodenie v Normandi. Pri tejto misii som si zaspomínal na zachráňte vojaka Ryana. Ak sa vám v dnešnej dobe bude zdať byť hra graficky zastaralá, pri tejto úžasnej atmosferickej misii na to určite myslieť nebudete. A bude vás to určite stáť pár životov, kým sa od pobrežia dostanete až na druhú stranu k Nemeckým bunkrom. Jedinou vašou ochranou totiž budú drevené kliny a Nemci stoja na druhej strane v guľometných hniezdach. Taktiež sa dostanete niekde na polnú cestu v jednej nočnej operácii, kde budete mať za úlohu zachrániť pilota, dostanete sa tam aj do tajného Francúzskeho úkrytu a vyhodíte do vzduch aj tank, čo bude celkom častá náplň vašich misií. V nasledujúcej operácii sa presuniete do Francúzskeho rozbitého mesta, kde to však budedosť ťažké a spôsobené tým, že Nemeckí sniperi vás vydia skôr, nže vy ich a často vás to bude stáť nejaký ten život. Problém je aj vtom, že sa často nachádzajú za mapkou, alebo schovaní niekde za oknami. Sniperkou ste však vyzbrojený aj vy, takže budete si s nimi ako tak rovný. V tejto operácii si dokonca zajazdíte aj v tanku. Potom vás už konečne čaká posledná operácia odohrávajúca sa niekde na Belgicko – Nemeckých hraniciach. Budete sa pohybovať v zasnežených lesoch, vyhodíte do vzduchu nejakú tu továreň, dostanete sa tam aj do mesta. V lese bude opäť problém s Nemeckými snipermi, ktorí vás vydia cez hmlu so smrteľne nebezpečnou sniperkou. Nakonci hry vás čaká adrenalínová akcia, kedy budete musieť včas utiecť z vybuchujúcej továrne. Je veľké plus, že hra stvárňuje skutočné misie, ktoré sa počas druhej svetovej vojny naozaj odohrali.
Váš inventár
V hre vás čaká celkom veľa kúskov zbraní. Sú to dve pištole, jedna je colt 45 a druhá je pištoľ s tlmičom. Colt by som používal v naozaj krajných prípadoch, keď do ostatných zbraní nie je munícia. Jeho efektivita je vysoká možno tak na päťmetrovú vzdialenosť. Pri pištoli s tlmičom je to iné. Dá sa použiť najmä vo chvíli, keď vás Nemci nespozorovali a vy ich chcete zlikvidovať v najväčšej tichosti. Táto pištoľ a sniperka sú jediné zbrane, s ktorými určite dáte na jednú ranu headshot. Ďalšou zbraňou je M1 Garand. Jeho efektivita je vysoká len na širokých priestranstvách a ajtak sa vám v takej situácii najviac zíde sniperka. Nazačiatku budete mať jeho, potom už sniperku. Keď s ním budete v úzkej uličke protičo i len trom nepriateľom, budete určite mŕtvy. To isté platí aj o sniperke springfield. Vonku bude určite vašim najlepším kamarátom. Nie je nad to, keď ste schovaný za skalou, ostreľujú vás štyria Nemci z bunkra a vy ich cez neprehľadnú hmlu postrieľate jedného za druhým ako psov. Štyri náboje, štyria Nemci. Nad ten pocit naozaj nič nemá. V prvej tretine až polke hry budete taktiež často používať Nemecký samopal MP40. On sa vám zíde v blízkych priateľských stretnutiach s nepriateľmi či už v budovách alebo bunkroch. Odhodíte ho však vo chvíli, keď dostanete do rúk klasický Americký samopal thompson. Po sniperke asi moja najobľúbenejšia a najčastejšie používaná zbraň. Do vašich rúk sa dostane taktiež ľahký gulomet BAR, ktorý si však užijete len v pár leveloch, ale zabíjanie s ním bolo tiež príjemné. Prakticky nakonci hry dostanete k dispozícii taktiež Nemeckú automatickú pušku Sturmgewehr44. To isté čo pri BAR. Výnimočná spolupráca na pár chvíl. Do rúk sa vám dostanú taktiež dva typy granátov. Ich využitie je však celkom slabé. Mike ich hádže celkom pomaly, zatiaľ vám Nemci uštedria pár rán. Najviac ich využijete vo chvíli, eď sa vám nejakým zázrakom podarí dostať do blízkosti bunkru a hodíte doňho Nemcom darček. Alebo aj vo chvíli, kedy vás v nejakej miestnosti zabije päťčlenná skupina Nemcov. Pri opakovanom pokuse im tam radšej hodíte pozdrav a vyšný odpor šokovaný situáciou a s nalomeným zdravým vám už nebude robiť žiadny problém. Do rúk sa vám dostane aj Nemecký panzerfaust a americká bazooka. Ich použitie je jasné. Nebudete ich mať k dispozícii často, iba vtedy keď v danej misii bude proti vám stáť tank. Ako poslednou zbraňou je shotgun. Jeho zmysel v tejto hre som však absolútne nepochopil. Nablízku je celkom účinný, ale načo to, keď samopal je ajtak účinnejší? Už pri dvojčlennej presile udete mať celkom veľký problém, lebo po kadej rane musíte brokovnicu prebíjať a zatiaľ vás sused Nemec zastrelí. Do vášho inventára patrí taktiež ďalekohlad, s ktorým zameráte cieľ a cez vysielačku nahlásite veliteľovi cieľ na zbombardovanie. Nebude sa to dať však vždy, ale len vo chvíli, keď vám to hra povolí. Do vášho inventára patria aj lekárničky. Sú tri typy. Veľká lekárnička, ktorá doplní zdravie vždy na 100%, stredná, ktorá vám zvýši zdravie o 50% a malá fľaška, z ktorej sa váš hrdina napije (čo samozrejme nevydíte) a zdravie sa mu zvýši o 25%. Do vášho arzenálu bude v jednej misii patriť už aj spomínaný tank a budete si môcť zastireľať aj z gulometných hniezd, aj keď väčšinou sa budete skôr vy brániť pred nimi. Často som si potom len tak sucho z neho zastrieľal do steny, aby som vedel, aké je to z gulometného hniezda strieľať. Do vášho inventára vlastne patria aj Nemecká uniforma a doklady, ktoré dvakrát počas hry použijete. Ako som už spomínal, bolo mi veľmi lúto, že okrem springfieldu a thompsona som nenašiel u ostatných zbraní príliš veľké použitie. Čo je dosť škoda, lebo arzenál je celkom pestrý. Kúskov nie je až tak veľa, ale sú od seba rozdielne a realisticky spravené. Aj keď nie je realistické, koľko kilogramov na pleciach Mike Powell unesie. Zbrane majú dva módy streľby. No streľby. Priblížiť sa dá len sniperka. Ostatnými musíte nepriateľa biť. Žiadny pohľad na zbraň cez rameno.
Umelá inteligencia, nepriatelia
Dá sa povedať, že vaši nepriatelia sa dajú rozdeliť na tri skupiny. Prvá najslabšia sú strážne psi, druhá je Nemecká ťažká technika a tretia sú Nemecká pechota.Zámerne som ich takto rozdelil, aj keď 98% nepriateľov sú Nemecká pechota. Od psov, čo sú mimochodom vlčiaky, nejakú extra AI samozrejme nečakajte. Občas chodia bok po boku vedľa stráží, a keď sa ozve streľba otočia sa k vám a utekajú rovno na vás. Vtedy sa oplatí mať v rukách samopal a obdariť psa pár kusmi olova. Ťažkej technike sa zrovna neolatí robiť voľný terč, pretože určite to pre vás nedopadne dobre. Strelba takého tanku je nebezpečná, aj keď vás presne netrafí, ale strela doletí tesna vedľa vás. Teraz sa idem venovať samozrejme najobšírnejšej Nemeckej pechote. Útočíť budú na vás aj dôstojníci, ktorí sú však vyzbrojení len pištoľou, takže väčšie nebezpečenstvo pre vás neznamenajú. Iba ak sú spolu aj s ostatnými vojakmi. Určite najnebezpečnejší sú snipery, pri ktorých je to naozaj na nervy.Keď vás vydia v lese cez hustú hmlu a ešte vás aj jednou ranou zabijú, to chce naozaj odvahu dať takéto možnosti miestnym sniperom. Vojaci sa dokážu aj pekne kryť a vyjdú z úkrytu akurát, keď sa utíši streľba, aj keď majú tendenciu vbehnúť vám rovno do rany. Čudnú je aj to, že utekám k vojakovi, ktorý je ku mne otočený chrbtom a on ma absolútne nepočuje. Potom už chudákovi uštedrím len headshot z milosti. Divné je aj to, že vojaka trafím a on ne na ne opätovať vašu streľbu. Niekedy sú dokonca aj nesmrteľní. Pomaly musím do vojaka vystrieľať celý zásobník zo samopalu, aby umrel, alebo prežijúaj päť rán z M1 Garand do hlavy. Inokedy zasa umrú na jednú ranu. Takéto veci naozaj dosť zamrzia a ak budete hrať hru v dnešnej dobe, znásobí sa to ešte viac. Nechápal som ešte jednu vec v misii s tankom. Nemec po mne strieľal s pištolkou a postavil sa mi do cesty, aby následne umrel pod náporom mojej hračky. Keď však vystrelíte na Nemca, tak si dokáže aj ľahnúť na zem a strieľať Na vás. Zaujímavé, že vy si ľahnúť neviete. Váš najnebezpečnejší pohyb je skrčiť sa. Dokonca ani vykúkať spoza rohov neviete, to je ďalšia vec, ktorá vás určite zamrzí. Rozmýšľal som, či to nebolo tým, že aká bola doba, ale v napríklad v tej dobe vydanom Ghost Recon sa takéto veci dali. Potešila ma ešte jedna vec. Keď nepriateľa trafíte, čsto leží na zemi a potom sa z posledných síl snaží postaviť. Nepoteší to však vo chvíli, keď je váš útek časovo obmedzený a vy musíte stihnúť utiecť napríklad z vybuchujúcej továrne, no nemôžete prejsť cez ležiaceho Nemca, ktorý ani po päťdesiatom náboji zo samopalu nechce za žiadnu cenu umrieť. Taktiež nepoteší, že hra je prísne lineárna a aj nepriatelia pôjdu na vás vždy rovnako. Hlúpy je aj neustály respawn nepriateľov. Hra sa snaží pôsobiť celkom realistick, ale často sa stane, že keď z nejakého miesta neprejdete hneď ďalej, nepriatelia budú stále viac pribúdať a vašej munície bude stále menej a menej. V hrwe budete mať na výber z troch obtiažností, easy ,medium a hard.Nejaké výnimočné zmeny v správaní nepriateľov nečakajte. Zmení sa jedna jediná, ale zásadná vec. Na easy vám jednou ranou odoberú 5% života, na medium je to raz toľko teda 10% života, ale na harde je to zabijácke. Tam je to 30 až 40% života. Prvá polka hry sa na harde dala hrať, ale také rozbité Francúzske mesto plné sniperov, alebo úplný koniec by sa mi na harde určite hrať nechcelo. Keby som to mal zhrnúť, AI nie je zrovna výnimočná. Celá hra je prísne naskriptovaná a aj nepriatelia sa správajú vždy rovnako. Občas sa vyskytnú aj nejaké tie bugy, ako napríklad neuveriteľná sleposť nepriateľov. ako som už spomínal, že stojím oproti nepriateľovi, trafím ho a on si ma nevšimne ani za nič. V dnešnej dobe vám to bude robiť ešte väčšie problémy, ale našťastie v roku 2002, kedy bola hra aktuálna, to bolo celkom normálne. Nebudem do toho počítať Ghost Recon, lebo to bolo veľmi príjemné vybočenie z radu.
Grafika
Toto je niečo, čím hra vo svojej dobe kraľovala. Grafika bola na svoju dobu úžsná, aj keď v súčasnej dobe je v tej hre strašne veľa vecí, čo vám môže na grafike vadiť. Textury vyzerjú veľmi dobre apresvedčivo aj v dnešnej dobe. Určite vám hra po tejto stránke vadiť nebude. Teraz však začnem postupne vymenovávať všetko, čo bolo v minulosti normálne, ale teraz to počítačovým hráčom môže vážne vadiť. Prvou sú neviditeľné steny. Za ne sa nedostanete a herná mapka je pri nich obmedzená. Stanú sa aj také veci, že nemôžete prejsť na voľnom priestranstve o meter vedľa ako ste, lebo tam mapka už nie je. veľi také veci zamrzia. Často sa mi stala aj taká vec, že som prešiel rovno cez strom. Blbosť je aj už spomínané rozloženie nepriateľov, že sa nachádzajú za mapkou. Dobre však vyzerá to, keď sneží, alebo prší. To sa autorom nadmieru podarilo a vyzerá to schopne aj v dnešnej dobe. Nočné misie vyzerajú tiež veľmi dobre, je to spôsobené aj tým, že chyby v grafike sa kryjú tmou. Veľmi ma v jednej misi šokovala jedna vec, ktorú som už veľmi dlho nevidel. Tapety. Mapka bola ohraničená stromamy nakreslenými na plátne. Nato som musel veľmi dlho pozerať, pretože to som nevidel už veľmi dlhú dobu. ešte raz upozorňujem, že hodnotenie grafiky je na rok 2002, ale vzhľadom na rok môže tá grafiku niekomu tak vadiť, že si s kľudným svedomím bude môcť od verdiktu odpočítať aj 50%.
Zvuky
Na druhú stranu, po zvukovej stránke znie hra dokonale aj v dnešnej dobe, čo je prinajmenšom potešiteľné zistenie. Zbrane znejú nadmieru reálne. A aj efekty s počasím sa autorom vydarili. Často budete môcť počuť snehovú vánicu, či prudký lejak. Keď sa budete nachádzať v meste, budete si môcť vychutnať v pozadí znejúce výbuchy a výstreli. dabingu si v hre príliš veľa neužijete, ale keď už nejaký bude, naozaj bude stáť za to. Nemci používajú Nemčinu, aj keď je škoda, že je toho od nich žalostne málo. Reč vášho veliteľav briefingu ma zasa príliš nepresvedčila, vpodstate ako celý briefing. Poslednou zložkou je hudba, ktorá zneje absolútne skvele. Mení sa počas misie, vzhľadom na situáciu. Kvalitná hudba hraje aj v menu, jednoducho, skvelo vystihuje atmosféru druhej svetovej vojny.
Atmosféra
Tá je v hre absolútne neuveriteľná a ak sa vám na nej už naozaj nič páčiť nebude, toto bude tá jediná výnimka. Atmosféra proste dotvára filmový zážitok. Vlastne hra je úplne ako film, ešte je aj presne naskriptovaná ako film. Asi najatmosferickejšou časťou hry je misia na Omaha Beach a vylodenie v Normandii. Ak sa vám aj po grafickej stránke nebude páčiť žiadna misia, verte mi, táto vás určite uchváti a a po dohraní si ju budete stále púšťať dookola. Nemôžem však vyzdvihovať len túto jednu misiu, lebo všetky sú úžasné a pri zahraní tejto hry ma napadá jediná vec. Ktorá hra má lepšiu atmosféru? Medal of Honor allied Assault, alebo Call of Duty? Podľa mňa je skvelá v oboch, aké ktorá je tá vaša naj?
Verdikt
Ten som dal hre vzhľadom na dnešnú dobu, lebo podľa mňa by to vzhľadom na rok vydania nebolo pre hru úplne fér. Je to jednoducho skvelá atmosferická akčná hra z obdobia druhej svetovej vojny. Musím však dodať, že ak sa vám mínusy, ktoré som vyššie uviedol zdajú byť až príliš hrôzostrašné a nebudete ju brať už predsalen s miernou rezervou, odrátajte si od konečného verdiktu takých trinásť percent, lebo 75% bude pre vás akurát. Takto som dal predsalen dosť vysoké hodnotenie.
Hratelnosť: 85%
Grafika: 91%
Zvuky: 92%
Spolu: 88%
Medal of Honor Allied Assault sa vám bude páčiť, pretože: má úžasnú atmosféru, čaká vás filmový zážitok, hra má dobrú znovuhratelnosť, hra má úžasné zvuky
Medal of honor Allied Assault sa vám nemusí páčiť, pretože: hra má staršiu grafiku, chyby v AI, zbytočné bugy
Druhá svetová
V hre sa vžijete do role Mika Powella. Člena svetoznámych Amerických vojenských jednotiek US Rangers. Hra sa odohráva v rokoch 1942-1945, takže v druhej polovici vojny. Na začiatku hry môžete absolvovať krátky tutoriál, ktorý vás oboznámy so základnými prvkami ovládania. Potom ste nasadený na svoju prvú operáciu s názvom Arzew. Odohráva sa na severe Afriky, konkrétne v Alžírsku. Pred operáciou vás čaká podľa mňa trochu zdĺhavý a nudný briefing, kde vás bude váš veliteľ oboznamovať so situáciou a vaše oči si budú môcť vychutnať pohľad na historické fotografie. Vždy som to však netrpezlivý na akciu odklikol a radím vám, aby ste urobili to isté. Nazačiatku vás čaká jazda v nákladiaku. Dá sa povedať, že je to taká animácia, hoci sa v nej môžete otáčať a pozerať po okolí. Nákladiak, ktorý išiel za vami, kontroluje Nemecká hliadka, ale tej sa niečo nezdá. Spolusediaci Nemca zastrelí a naoplátku Nemecký raketometčík vyhodí nákladiak do vzduchu. Vtedy sa dostávate do hry vy a vašou úlohou je dostať sa do vedľa stojaceho Afrického mesta. Vy a vaši druhovia zastrelíte stráže na hradbách a dostanete sa až do mesta. Vašou úlohou je zachrániť člena eltných Anglických prepadových jednotiek SAS. V jednej z budov sa dostanete na najvyššie poschodie chopíte sa guľometu a prečisíte Nemecké rady. Do tejto doby máte ešte veliteľa a musíte sa riadiť jeho príkazmi. Akonáhle však oňho prídete, všetko bude len a len na vás. Povedal som vám priebeh začiatku operácie Arzew. Myslím, že je to dosť, aby ste na hru chytili slinu, aj keď som už počul prípady, že tento začiatok ľudí od hry odradil.
Protredia, misie
V hre vás čaká šesť operácií rozdelených na tridsaťtri levelov. To dáva celkom slabú dobu hrania nejakých osem hodín. Na druhú stranu, hra má veľmi dobrú znovuhratelnosť. Na začiatku vás čaká Arzew sever Alžírska, kde sa dostanete na púšť, či napríklad aj letisko na ktorom bude vašou úlohou vyhodiť do vzduchu okolo stojace lietadlá v spoločnosti člena jednotiek SAS. V ďalšej operácii sa presuniete na sever do Nórska, kde púšť nahradí sneh, sneh a ešte raz sneh. T sa napríklad prezlečiete do Nemeckej uniformy a zoberiete doklady, čím budete mať voľnú cestu až dovnútra ponorky, ktorú budete mať vyhodiť do vzduchu. Občas sa vás niekto spýta na doklady, ktoré mu ukážete a budete mať voľnú cestu. Tretia operácia sa začína na preslávenej Omaha Beach, kde vás čaká vylodenie v Normandi. Pri tejto misii som si zaspomínal na zachráňte vojaka Ryana. Ak sa vám v dnešnej dobe bude zdať byť hra graficky zastaralá, pri tejto úžasnej atmosferickej misii na to určite myslieť nebudete. A bude vás to určite stáť pár životov, kým sa od pobrežia dostanete až na druhú stranu k Nemeckým bunkrom. Jedinou vašou ochranou totiž budú drevené kliny a Nemci stoja na druhej strane v guľometných hniezdach. Taktiež sa dostanete niekde na polnú cestu v jednej nočnej operácii, kde budete mať za úlohu zachrániť pilota, dostanete sa tam aj do tajného Francúzskeho úkrytu a vyhodíte do vzduch aj tank, čo bude celkom častá náplň vašich misií. V nasledujúcej operácii sa presuniete do Francúzskeho rozbitého mesta, kde to však budedosť ťažké a spôsobené tým, že Nemeckí sniperi vás vydia skôr, nže vy ich a často vás to bude stáť nejaký ten život. Problém je aj vtom, že sa často nachádzajú za mapkou, alebo schovaní niekde za oknami. Sniperkou ste však vyzbrojený aj vy, takže budete si s nimi ako tak rovný. V tejto operácii si dokonca zajazdíte aj v tanku. Potom vás už konečne čaká posledná operácia odohrávajúca sa niekde na Belgicko – Nemeckých hraniciach. Budete sa pohybovať v zasnežených lesoch, vyhodíte do vzduchu nejakú tu továreň, dostanete sa tam aj do mesta. V lese bude opäť problém s Nemeckými snipermi, ktorí vás vydia cez hmlu so smrteľne nebezpečnou sniperkou. Nakonci hry vás čaká adrenalínová akcia, kedy budete musieť včas utiecť z vybuchujúcej továrne. Je veľké plus, že hra stvárňuje skutočné misie, ktoré sa počas druhej svetovej vojny naozaj odohrali.
Váš inventár
V hre vás čaká celkom veľa kúskov zbraní. Sú to dve pištole, jedna je colt 45 a druhá je pištoľ s tlmičom. Colt by som používal v naozaj krajných prípadoch, keď do ostatných zbraní nie je munícia. Jeho efektivita je vysoká možno tak na päťmetrovú vzdialenosť. Pri pištoli s tlmičom je to iné. Dá sa použiť najmä vo chvíli, keď vás Nemci nespozorovali a vy ich chcete zlikvidovať v najväčšej tichosti. Táto pištoľ a sniperka sú jediné zbrane, s ktorými určite dáte na jednú ranu headshot. Ďalšou zbraňou je M1 Garand. Jeho efektivita je vysoká len na širokých priestranstvách a ajtak sa vám v takej situácii najviac zíde sniperka. Nazačiatku budete mať jeho, potom už sniperku. Keď s ním budete v úzkej uličke protičo i len trom nepriateľom, budete určite mŕtvy. To isté platí aj o sniperke springfield. Vonku bude určite vašim najlepším kamarátom. Nie je nad to, keď ste schovaný za skalou, ostreľujú vás štyria Nemci z bunkra a vy ich cez neprehľadnú hmlu postrieľate jedného za druhým ako psov. Štyri náboje, štyria Nemci. Nad ten pocit naozaj nič nemá. V prvej tretine až polke hry budete taktiež často používať Nemecký samopal MP40. On sa vám zíde v blízkych priateľských stretnutiach s nepriateľmi či už v budovách alebo bunkroch. Odhodíte ho však vo chvíli, keď dostanete do rúk klasický Americký samopal thompson. Po sniperke asi moja najobľúbenejšia a najčastejšie používaná zbraň. Do vašich rúk sa dostane taktiež ľahký gulomet BAR, ktorý si však užijete len v pár leveloch, ale zabíjanie s ním bolo tiež príjemné. Prakticky nakonci hry dostanete k dispozícii taktiež Nemeckú automatickú pušku Sturmgewehr44. To isté čo pri BAR. Výnimočná spolupráca na pár chvíl. Do rúk sa vám dostanú taktiež dva typy granátov. Ich využitie je však celkom slabé. Mike ich hádže celkom pomaly, zatiaľ vám Nemci uštedria pár rán. Najviac ich využijete vo chvíli, eď sa vám nejakým zázrakom podarí dostať do blízkosti bunkru a hodíte doňho Nemcom darček. Alebo aj vo chvíli, kedy vás v nejakej miestnosti zabije päťčlenná skupina Nemcov. Pri opakovanom pokuse im tam radšej hodíte pozdrav a vyšný odpor šokovaný situáciou a s nalomeným zdravým vám už nebude robiť žiadny problém. Do rúk sa vám dostane aj Nemecký panzerfaust a americká bazooka. Ich použitie je jasné. Nebudete ich mať k dispozícii často, iba vtedy keď v danej misii bude proti vám stáť tank. Ako poslednou zbraňou je shotgun. Jeho zmysel v tejto hre som však absolútne nepochopil. Nablízku je celkom účinný, ale načo to, keď samopal je ajtak účinnejší? Už pri dvojčlennej presile udete mať celkom veľký problém, lebo po kadej rane musíte brokovnicu prebíjať a zatiaľ vás sused Nemec zastrelí. Do vášho inventára patrí taktiež ďalekohlad, s ktorým zameráte cieľ a cez vysielačku nahlásite veliteľovi cieľ na zbombardovanie. Nebude sa to dať však vždy, ale len vo chvíli, keď vám to hra povolí. Do vášho inventára patria aj lekárničky. Sú tri typy. Veľká lekárnička, ktorá doplní zdravie vždy na 100%, stredná, ktorá vám zvýši zdravie o 50% a malá fľaška, z ktorej sa váš hrdina napije (čo samozrejme nevydíte) a zdravie sa mu zvýši o 25%. Do vášho arzenálu bude v jednej misii patriť už aj spomínaný tank a budete si môcť zastireľať aj z gulometných hniezd, aj keď väčšinou sa budete skôr vy brániť pred nimi. Často som si potom len tak sucho z neho zastrieľal do steny, aby som vedel, aké je to z gulometného hniezda strieľať. Do vášho inventára vlastne patria aj Nemecká uniforma a doklady, ktoré dvakrát počas hry použijete. Ako som už spomínal, bolo mi veľmi lúto, že okrem springfieldu a thompsona som nenašiel u ostatných zbraní príliš veľké použitie. Čo je dosť škoda, lebo arzenál je celkom pestrý. Kúskov nie je až tak veľa, ale sú od seba rozdielne a realisticky spravené. Aj keď nie je realistické, koľko kilogramov na pleciach Mike Powell unesie. Zbrane majú dva módy streľby. No streľby. Priblížiť sa dá len sniperka. Ostatnými musíte nepriateľa biť. Žiadny pohľad na zbraň cez rameno.
Umelá inteligencia, nepriatelia
Dá sa povedať, že vaši nepriatelia sa dajú rozdeliť na tri skupiny. Prvá najslabšia sú strážne psi, druhá je Nemecká ťažká technika a tretia sú Nemecká pechota.Zámerne som ich takto rozdelil, aj keď 98% nepriateľov sú Nemecká pechota. Od psov, čo sú mimochodom vlčiaky, nejakú extra AI samozrejme nečakajte. Občas chodia bok po boku vedľa stráží, a keď sa ozve streľba otočia sa k vám a utekajú rovno na vás. Vtedy sa oplatí mať v rukách samopal a obdariť psa pár kusmi olova. Ťažkej technike sa zrovna neolatí robiť voľný terč, pretože určite to pre vás nedopadne dobre. Strelba takého tanku je nebezpečná, aj keď vás presne netrafí, ale strela doletí tesna vedľa vás. Teraz sa idem venovať samozrejme najobšírnejšej Nemeckej pechote. Útočíť budú na vás aj dôstojníci, ktorí sú však vyzbrojení len pištoľou, takže väčšie nebezpečenstvo pre vás neznamenajú. Iba ak sú spolu aj s ostatnými vojakmi. Určite najnebezpečnejší sú snipery, pri ktorých je to naozaj na nervy.Keď vás vydia v lese cez hustú hmlu a ešte vás aj jednou ranou zabijú, to chce naozaj odvahu dať takéto možnosti miestnym sniperom. Vojaci sa dokážu aj pekne kryť a vyjdú z úkrytu akurát, keď sa utíši streľba, aj keď majú tendenciu vbehnúť vám rovno do rany. Čudnú je aj to, že utekám k vojakovi, ktorý je ku mne otočený chrbtom a on ma absolútne nepočuje. Potom už chudákovi uštedrím len headshot z milosti. Divné je aj to, že vojaka trafím a on ne na ne opätovať vašu streľbu. Niekedy sú dokonca aj nesmrteľní. Pomaly musím do vojaka vystrieľať celý zásobník zo samopalu, aby umrel, alebo prežijúaj päť rán z M1 Garand do hlavy. Inokedy zasa umrú na jednú ranu. Takéto veci naozaj dosť zamrzia a ak budete hrať hru v dnešnej dobe, znásobí sa to ešte viac. Nechápal som ešte jednu vec v misii s tankom. Nemec po mne strieľal s pištolkou a postavil sa mi do cesty, aby následne umrel pod náporom mojej hračky. Keď však vystrelíte na Nemca, tak si dokáže aj ľahnúť na zem a strieľať Na vás. Zaujímavé, že vy si ľahnúť neviete. Váš najnebezpečnejší pohyb je skrčiť sa. Dokonca ani vykúkať spoza rohov neviete, to je ďalšia vec, ktorá vás určite zamrzí. Rozmýšľal som, či to nebolo tým, že aká bola doba, ale v napríklad v tej dobe vydanom Ghost Recon sa takéto veci dali. Potešila ma ešte jedna vec. Keď nepriateľa trafíte, čsto leží na zemi a potom sa z posledných síl snaží postaviť. Nepoteší to však vo chvíli, keď je váš útek časovo obmedzený a vy musíte stihnúť utiecť napríklad z vybuchujúcej továrne, no nemôžete prejsť cez ležiaceho Nemca, ktorý ani po päťdesiatom náboji zo samopalu nechce za žiadnu cenu umrieť. Taktiež nepoteší, že hra je prísne lineárna a aj nepriatelia pôjdu na vás vždy rovnako. Hlúpy je aj neustály respawn nepriateľov. Hra sa snaží pôsobiť celkom realistick, ale často sa stane, že keď z nejakého miesta neprejdete hneď ďalej, nepriatelia budú stále viac pribúdať a vašej munície bude stále menej a menej. V hrwe budete mať na výber z troch obtiažností, easy ,medium a hard.Nejaké výnimočné zmeny v správaní nepriateľov nečakajte. Zmení sa jedna jediná, ale zásadná vec. Na easy vám jednou ranou odoberú 5% života, na medium je to raz toľko teda 10% života, ale na harde je to zabijácke. Tam je to 30 až 40% života. Prvá polka hry sa na harde dala hrať, ale také rozbité Francúzske mesto plné sniperov, alebo úplný koniec by sa mi na harde určite hrať nechcelo. Keby som to mal zhrnúť, AI nie je zrovna výnimočná. Celá hra je prísne naskriptovaná a aj nepriatelia sa správajú vždy rovnako. Občas sa vyskytnú aj nejaké tie bugy, ako napríklad neuveriteľná sleposť nepriateľov. ako som už spomínal, že stojím oproti nepriateľovi, trafím ho a on si ma nevšimne ani za nič. V dnešnej dobe vám to bude robiť ešte väčšie problémy, ale našťastie v roku 2002, kedy bola hra aktuálna, to bolo celkom normálne. Nebudem do toho počítať Ghost Recon, lebo to bolo veľmi príjemné vybočenie z radu.
Grafika
Toto je niečo, čím hra vo svojej dobe kraľovala. Grafika bola na svoju dobu úžsná, aj keď v súčasnej dobe je v tej hre strašne veľa vecí, čo vám môže na grafike vadiť. Textury vyzerjú veľmi dobre apresvedčivo aj v dnešnej dobe. Určite vám hra po tejto stránke vadiť nebude. Teraz však začnem postupne vymenovávať všetko, čo bolo v minulosti normálne, ale teraz to počítačovým hráčom môže vážne vadiť. Prvou sú neviditeľné steny. Za ne sa nedostanete a herná mapka je pri nich obmedzená. Stanú sa aj také veci, že nemôžete prejsť na voľnom priestranstve o meter vedľa ako ste, lebo tam mapka už nie je. veľi také veci zamrzia. Často sa mi stala aj taká vec, že som prešiel rovno cez strom. Blbosť je aj už spomínané rozloženie nepriateľov, že sa nachádzajú za mapkou. Dobre však vyzerá to, keď sneží, alebo prší. To sa autorom nadmieru podarilo a vyzerá to schopne aj v dnešnej dobe. Nočné misie vyzerajú tiež veľmi dobre, je to spôsobené aj tým, že chyby v grafike sa kryjú tmou. Veľmi ma v jednej misi šokovala jedna vec, ktorú som už veľmi dlho nevidel. Tapety. Mapka bola ohraničená stromamy nakreslenými na plátne. Nato som musel veľmi dlho pozerať, pretože to som nevidel už veľmi dlhú dobu. ešte raz upozorňujem, že hodnotenie grafiky je na rok 2002, ale vzhľadom na rok môže tá grafiku niekomu tak vadiť, že si s kľudným svedomím bude môcť od verdiktu odpočítať aj 50%.
Zvuky
Na druhú stranu, po zvukovej stránke znie hra dokonale aj v dnešnej dobe, čo je prinajmenšom potešiteľné zistenie. Zbrane znejú nadmieru reálne. A aj efekty s počasím sa autorom vydarili. Často budete môcť počuť snehovú vánicu, či prudký lejak. Keď sa budete nachádzať v meste, budete si môcť vychutnať v pozadí znejúce výbuchy a výstreli. dabingu si v hre príliš veľa neužijete, ale keď už nejaký bude, naozaj bude stáť za to. Nemci používajú Nemčinu, aj keď je škoda, že je toho od nich žalostne málo. Reč vášho veliteľav briefingu ma zasa príliš nepresvedčila, vpodstate ako celý briefing. Poslednou zložkou je hudba, ktorá zneje absolútne skvele. Mení sa počas misie, vzhľadom na situáciu. Kvalitná hudba hraje aj v menu, jednoducho, skvelo vystihuje atmosféru druhej svetovej vojny.
Atmosféra
Tá je v hre absolútne neuveriteľná a ak sa vám na nej už naozaj nič páčiť nebude, toto bude tá jediná výnimka. Atmosféra proste dotvára filmový zážitok. Vlastne hra je úplne ako film, ešte je aj presne naskriptovaná ako film. Asi najatmosferickejšou časťou hry je misia na Omaha Beach a vylodenie v Normandii. Ak sa vám aj po grafickej stránke nebude páčiť žiadna misia, verte mi, táto vás určite uchváti a a po dohraní si ju budete stále púšťať dookola. Nemôžem však vyzdvihovať len túto jednu misiu, lebo všetky sú úžasné a pri zahraní tejto hry ma napadá jediná vec. Ktorá hra má lepšiu atmosféru? Medal of Honor allied Assault, alebo Call of Duty? Podľa mňa je skvelá v oboch, aké ktorá je tá vaša naj?
Verdikt
Ten som dal hre vzhľadom na dnešnú dobu, lebo podľa mňa by to vzhľadom na rok vydania nebolo pre hru úplne fér. Je to jednoducho skvelá atmosferická akčná hra z obdobia druhej svetovej vojny. Musím však dodať, že ak sa vám mínusy, ktoré som vyššie uviedol zdajú byť až príliš hrôzostrašné a nebudete ju brať už predsalen s miernou rezervou, odrátajte si od konečného verdiktu takých trinásť percent, lebo 75% bude pre vás akurát. Takto som dal predsalen dosť vysoké hodnotenie.
Hratelnosť: 85%
Grafika: 91%
Zvuky: 92%
Spolu: 88%
Medal of Honor Allied Assault sa vám bude páčiť, pretože: má úžasnú atmosféru, čaká vás filmový zážitok, hra má dobrú znovuhratelnosť, hra má úžasné zvuky
Medal of honor Allied Assault sa vám nemusí páčiť, pretože: hra má staršiu grafiku, chyby v AI, zbytočné bugy
napísal Rainbow 17.7.2005
Páči sa mi!
8.8
MEDAL OF HONOR: ALLIED ASSAULT