Axelay |
Čo majú spoločné všetky strielačky s raketkou, ktoré boli tak populárne koncom 8O. a začiatkom 9O rokov?
8.0
Čo majú spoločné všetky strielačky s raketkou, ktoré boli tak populárne koncom 8O. a začiatkom 9O rokov? Skoro všetky obsahujú vysokú skoro až neférovú obtiažnosť. Zdolať ich je možné až po dlhom a opakovanom hraní kde už viete celú hru prakticky naspamäť. Letíte už polovicu hry bez straty jediného života štíty na maxime, lasery a rakety lietajú na všetky svetové strany. Nepriateľské jednotky miznú v explóziach skorej než sa poriadne objavia na obrazovke. Skóre narastá do mnohociferných čísel a nič na svete vás nemôže ohroziť . Vtom uprostred všetkých tých efektov a explózií BUUMM. Nenávratne končíte a spolu s vami aj všetky vaše štíty a vylepšenia.Takto podobne vyzerá väčšina pokusov zdolať hry typu Shoot em UP.
Odlišnosť hry Axelay spočíva hlavne v tom, že sa uberá trochu inou cestou. Namiesto toho aby ste ako v iných hrách zbierali vylepšenia počas hry, tu ich dostávate za prejdenie daného levelu a sú permanentné . Takže aj v prípade smrti vám ostávajú a nie je nutný ich opakovaný zber. Táto malá zmena má tak veľké dôsledky na hrateľnosť že, môžeme Axelay považovať za jednu najvyváženejších hier daného žánru. Hra ponúka tri obtiažnosti. Na prvej ju zvládne po krátkom oboznámení s levelmi a výbavou lode aj ten kto nemá skúsenosti s podobným štýlom hier. Na nadstavení normal je už hra sama o sebe menšia výzva ale nikdy neprekonateľná. Posledný hard je pre sado-maso veteránov ktorý nechcú dostať nič zadarmo . Axelay pozostáva bohužiaľ len zo 6. Levelov . Polovicu s nich absolvujete v horizontálnom smere . Zvyšok vo vertikálnom v nasledujúcej vzájomnej výmene. Na začiatku každého s nich si môžete vybrať zbrane podľa vášho výberu . Čím ďalej postúpite tým je ich vyber a sila väčšia. Naraz môžete mať až tri. Dokonca zásah nepriateľským projektilom neznamená okamžitú smrť, ale len nemožnosť používať vtedy navolenú zbraň. Smrť nastáva až po minutí všetkých zbraní alebo priamou kolíziou bez ohľadu na počet minutej výzbroje. Od zvolenej obtiažností závisí aj počet životov a pokračovaní. Takže opakovanie daného levelu na vás čaká až po minutí všetkých životov s tým že všetky zbrane máte opäť aktívne.
Rok vydania pôvodnej verzie na SNES je ešte rok 1993. A na svedomí ju má firma Konami ktorá už v tej dobe mala skúsenosti s podobnými hrami ako Gradius alebo Life Force. Vtedy to bola jedna s najlepšie vyzerajúcich hier s parallax scrolling efektmi a využívala pre SNES jedinečný Mode-7. Ten nabudzoval falošný pocit tretieho rozmeru. Vynikajúci soundtrack od Taro Kudou mal dokonca takú kvalitu že, vyšiel samostatne na audio cd. Titulný song Unkai slúži mne ale aj nejednému fanúšikovi ako vyzváňací tón na mobil.
Od roku 2009 je Axelay dostupný okrem originálu na SNES a emulátorov aj na stiahnutie s Virtual console na Wii len za 800 pointov. Škoda len že veria na WII je úplne totožná s originálom po technickej stránke. Môžem ho odporučiť pre všetkých ktorý nemajú moc veľké skúsenosti a dostatok voľného času na podobné hry. Odmenou im bude vyvážená a skvelá hrateľnosť podporená krásnou grafikou a kultovou hudbou.
Plusy Mínusy
- skvelá a vyvážená hrateľnosť - 6. Levelov - - vtedy vynikajúca grafika - žiadny coop - nadčasový soundtrack