Final Fantasy VII |
Nesmrteľná legenda prichádza ...
10
Final Fantasy, dvojica slov taká jednoduchá, taká silná zároveň, napĺňa srdcia hráčov po celom svete radosťou i smútkom, láskou i sklamaním, humorom i napätím.
Je to fenomén. Je to kult. Je to fantázia. Fantázia posledná? To teda ani náhodou ...!
Ako z rozprávky, čo poviete?
Firma Square Co. (dnes Square-Enix) sa po sérii nepríliš uspokojivých herných titulov rozhodla v roku 1987 ukončiť svoju činnosť. So svetom herného priemyslu sa ale chcela rozlúčiť dôstojne a tak poverila jej zamestnanca Hironobu Sakaguchi o výrobu poslednej hry. Hironobu Sakaguchi sa s tým, vediac že buď sa hra uchytí a bude to pre firmu spása, alebo prepadne a bude to koniec firmy, popasoval skutočne bravúrne. Dal vzniknúť základu série, ktorej prívlastok majstrovská, je vskutku oprávnený.
Od tohto okamihu sa firme Square Co. zmenil život. Hra dosiahla obrovské úspechy, firme priniesla obrovské zisky a hráči si ju okamžite zamilovali.
Prenesme sa do budúcnosti (a zároveň do minulosti), o 10 rokov dopredu (a zároveň 13 rokov dozadu), do roku 1997, kedy sa Squaresoft nedohodlo s Nintendom a uzavrelo zmluvu so Sony, v ktorej stálo, že bude vyrábať hry výhradne pre nich. A takto sa zasialo semiačko legendy, ktorá na štite svojom hrdo vyryté má dve nesmrteľné slová (a jednu číslovku). Dámy a páni, predstavujem vám legendu. Legendu naprieč celým svetom, šírymi krajmi a oceánskymi hĺbkami.
Final Fantasy VII
Hlavý hrdina sa volá Cloud Strife. Je to bývalý člen elitných jednotiek S.O.L.D.I.E.R., ktorého získala do svojich radov odbojová skupina AVALANCHE snažiaca sa o zastavenie korporátnej elektrárenskej spoločnosti Shinra. Planétou plynie „Prúd života“, ktorý v sebe nesie všetku múdrosť a poznanie a taktiež informácie o všetkých mŕtvych obyvateľoch. Shinra našla spôsob ako tento Prúd života, a s tým spojenú aj obrovskú moc a silu, ťažiť a ďalej ju využívať pre svoje účely, ktoré nie sú vôbec čisté. To ale ničí planétu a tá následkom toho pomaly umiera.
Takto nejako vyzerá hlavná zápletka príbehu, ktorý sa s postupom hry premení na veľkolepý epos o láske, zrade a v neposlednom rade taktiež o enviromentálnom posolstve. Je veľmi originálny a neskutočne precítený. Nie náhodou bol vyhlásený ako jeden z najlepších príbehov všetkých čias naprieč všetkými platformami. Je temný ale zároveň nežne jemný. Majstrovské dielo pánov Kazushige Nojima, Yoshinori Kitase, Hironobu Sakaguchi a Tetsuya Nomura.
Len prútikom ľahko šibnúť sťa krídla motýľa ...
Hrateľnosť je tu maximálna. Postave sa automaticky po každom dosiahnutom leveli automaticky zvýšia základné štatistiky a taktiež HP a MP. Systém používania kúziel a rôznych schopností je tu vyriešená pomocou guličiek tzv. matérií (gulička naplnená Mako energiou), ktoré sa vsádzajú do slotov v zbraniach a výzbroji. A tu je práve ta genialita v hrateľnosti. Kombinovať môžte všetko so všetkým a takto sa dopátrať ku fakt kvalitným výsledkom, ktoré sa odrazia v správaní a odolnosti postáv na bojisku. Niektoré sloty sú spojené do dvojíc, a to znamená ďalšiu hladinu vo využití matérií. Dajte do jedného slotu z dvojice napríklad matériu „Fire“ a do druhého matériu „All“ a dosiahnete to, že kúzlo Fire nezasiahne len jedného protivníka, ale všetkých ktorí sa tam práve nachádzajú. Existujú 4 druhy matérií: červené, modré, zelené a žlté. Červené sú matérie obsahujúce tzv. Summony (mýtické bytosti), ktorí sa vám v boji predstavia v úžastnej animácii a potom nepriateľovi uštedria zdrvujúci úder. Modré matérie sú matérie obsahujúce podporné vlastnosti, ako už spomínaný „All“, „Counter“ alebo „HP Absorb“. Zelené sú kúzelné matérie (biela, čierna mágia) napríklad Llightning“. No a nakoniec žlté sú matérie sú matérie príkazov, napríklad „Steal“ či „Morph“.
Je tu tzv. trojitá klasifikácia kúziel (môj odborný pojem) napr. Fire-Fira-Firaga. Fire je len malý plamienok, čo len škrt zápalky, no Firaga je už ohnivé tornádo ničiace všetko okolo. Môžte sa napr. pomocou žltej matérie „Enemy Skill“ naučiť nepriateľské schopnosti (celkovo 24) a následne nimi oplácať nepriateľom, čo ste od nich schytali. Každé z kúziel či schopností sa dá vytrénovať až na 4-5 úrovní čo znamená, čím väčšia úroveň, tým silnejšie je to kúzlo alebo ho môže častejšie používať. Nechcem vám zase prezradiť úplne všetko, aby som vás neukrátil o zážitok zo zisťovania čo a ako:)
Final Fantasy 7 triumfuje v hrateľnosti ostatné hry aj čo sa týka minihier. Je ich tu vskutku požehnane a sú neskutočne zábavné. Zoberme si napríklad mesto Gold Saucer (niečo ako na štýl Las Vegas), kde si tých minihier môžte užiť asi najviac. Spomeniem napríklad jazdu na chocobovi v pretekoch (chocobo - typické chovné zviera sveta Final Fantasy, niečo ako pštros a kura dohromady) alebo si môžete staviť na tie preteky a v animácii napnuto sledovať či váš favorit vyhraje. Môžte vkročiť do arény a bojovať v slede zápasov bez možnosti uložiť si. Môže nastúpiť do kabínky a v krásnej FMV si prezrieť celé mesto a jeho atrakcie.
Opusťme ale Gold Saucer a pozrime sa na minihry mimo tejto lokality. Minihry vás budú sprevádzať prakticky počas celej hry od začiatku až do konca. Napríklad jazda na motorke a s tým spojená ochrana vašich priateľov pred nepriateľmi (veľmi zábavné) alebo dlhý skoro 5 minútový zjazd na lyžiach. Jedna minihra (i keď v tomto prípade mini je troška odveci pojem, keďže táto minihra sa tiahne dlhú časovú dobu) je normálna RTS (real-time strategia) so všetkým čo k tomu patrí. Shinrove oddiely útočia na kopec, na ktorom je reaktor a na ňom sedí obrovský kondor. Vašou úlohou je pomocou jednotiek čeliť útokom a poraziť nepriateľov. Na začiatku si rozmiestnite jednotky (strelci, bojovníci, rôzne katapulty či opravárov) a po stlačení určeného tlačítka sa začne boj. Musím priznať že je to pomerne tuhé a tu sa ukáže či vo vás drieme duch stratéga. Ak sa vám podarí odraziť všetky útoky, tak vás čaká odmena v podobe vzácneho Summona menom.....haha, tak toto vám neprezradím. Je to len na vás. O tom že je táto hra výnimočná okrem iného aj v minihrách vám možno napovie toto. V koľkých hrách vidíte oživovanie človeka technikou dýchania z úst do úst a pritom sa toho v minihre priamo zúčastníte?
Čo sa týka výzbroje a zbraní tak v tejto hre nenájdete žiadne rozdelenie do tried. Každá z postáv má dopredu pevne určené čo bude používať ako zbraň a čo si môže na seba obliecť.
To flee, or not to flee? That´s the question
Tak ako aj predchádzajúce diely aj siedmy diel je RPG s ťahovým systémom súbojov, čo znamená, že keď nastane súboj, hra sa prepne na bojovú obrazovku, kde na jednej strane stojí nepriateľ a na druhej zase vaša partia. Po naplnení tzv. ATB (active time battle) ukazovateľa máte na výber z niekoľkých možností, buď zaútočiť zbraňou, kúzlom alebo použiť vec. Na základe už vyššie spomenutých matérií sa vám môže výber rozšíriť napr. o možnosť použitia Summona alebo možnosť kradnutia. Môžu nastať 3 druhy bojového postavenia. Normálne, kedy stojíte tvárou v tvár protivníkom, napadnutie zo zadu, kedy vás napadnú odzadu, resp. vy protivníkov a obkľúčenie kedy na vás nepriatelia zaútočia z pravej aj z ľavej strane súčasne, resp. vy ich. Každá z týchto možností má svoje výhody aj nevýhody, z pohľadu toho na ktorej strane stoja vaše postavy.
Ďalšou z možnosti čím môžte zaútočiť (a to veľmi silnou) sú špeciálne schopnosti Limit breaky, ktoré môžte použiť až po naplnení ukazovateľa. Ten sa naplňuje podľa počtu a sily úderov, ktoré dostávate od nepriateľov, čiže čím silnejší je úder čo dostanete, rozumej čím viac HP vám zoberie, tým sa ukazovateľ naplní viac. Každá postava môže mať až 4 úrovne Limity breakov, pričom na každej úrovni môžte mať 2 breaky. Proste možností je tu neúrekom.
Pri súbojoch je možné využívať tzv. elementárne zákonitosti, čiže na ohnivých nepriateľov najviac platia vodné kúzla a podobne.
Bohužiaľ, aj v tejto verzii si výrobcovia neodpustili systém náhodných súbojov, ktorý človeka naštve hlavne vtedy, ak sa rýchlo potrebuje dostať z jedného konca mapy na druhý a stále vás otravujú stovky nepriateľov. Zo súbojov sa dá ale utiecť a to po vybratí položky „Run“ z bojového menu alebo po použití patričného kúzla.
Je to len japonské kúzlo, či čar? ...
Keďže bol Squaresoft doteraz vo svojej existencii zvyknutý využívať grafické možnosti systému naplno, tak sme sa aj tentokrát dočkali na pomery a možnosti PlayStation skutočne majstrovského diela. Prekrásne predrenderované pozadia a dychberúce FMV právom dali hre označenie interaktívny film. Každá oblasť, každé mesto má svoju typickú a jedinečnú architektúru, vzhľad a charakteristiku. Po uliciach sa premávajú obyvatelia. Diskutujú a debatujú medzi sebou a tým dodávajú mestám život.
Je treba ale úprimne priznať že modely postáv až také skvelé nie sú. Sú vlastne spravené veľmi jednoducho, ale aj napriek tomu vás dokážu ohromným spôsobom získať a vyvolať vo vás pocity radosti, smútku, dojatia či šťastia.
Grafika sa taktiež zhorší pri prechode na bojovú obrazovku, ale zase to nie je až také hrozné, aby vám z toho vypadali zuby.
Nobuo Uematsu
Na opísanie toho, čo vytvoril tento hudobný génius, neexistujú dostatočne výstižné slová, ktoré by vystihovali presnú podstatu a genialitu hudobných motívov v siedmej časti série Final Fantasy. Ručím, že sa vám všetky zaryjú do pamäti minimálne do smrti. Okamžite mi prichádzajú spomienky na hudobné motívy na mape sveta, či v lokácií Cosmo Canyon. Slová ako jedinečné, dokonalé, skvostné, neuveriteľné, nadpozemské či geniálne ani z jednej desatiny správne neopisujú komplexnosť a dokonalosť jeho skladieb. Ťažko to opisovať slovami. To musíte zažiť.
Ending credits
O Final Fantasy 7 by sa dali popísať stohy papierov, ale to by v tejto recenzii nemalo zmysel. Bolo by to zbytočné ukracovanie potencionálnych hráčov, ktorí majú záujem o túto hru, o veľkolepý zážitok, ktorý ich čaká, ak sa do toho pustia. Radím vám, ak sa vám z nejakých fakt nevysvetliteľných dôvodov nedostala do rúk táto hra, napravte to! Objavte tajomstvá planéty a ukrytej sily energie Mako!
Final Fantasy 7 poskytuje maximálne prvotriedny RPG (JRPG) zážitok. Jedná sa o jednu z najlepších hier všetkých čias, aké boli kedy vyrobené a kto ju nehral, môže ľutovať pretože bol ochudobnený o neskutočné zážitky a tony pozitívnych i negatívnych emócií.
Je to fenomén. Je to kult. Je to fantázia. Fantázia posledna? To teda ani náhodou ...!
Recenzia pre Playstation verziu.
Zrecenzoval: SeeD Mako (alias Blackened Halo)
Hodnotenie: 100% (keby to bolo možné, dám viac)
PS: o plusoch či mínusoch sa tu nemá cenu vôbec baviť
Ďakujem za prečítanie :)
PS2
PC Vývoj: Square Enix / Square Enix Štýl: RPG | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|