Warhammer 40 000: Dark Heresy 2 |
Pozrime sa bližšie na Dark Heresy 2nd edition. TTRPG zasadené do do sveta Warhammer 40 000, kde hráči na seba zoberú rolu Inkvizičných akolytov.
9.4
TTRPG zasadené do do sveta Warhammer 40 000, kde hráči na seba zoberú rolu Inkvizičných akolytov.
Aktuálne je to systém s ktorým mam najviac skúseností ako Game Master, a aj ako hráč.
Recenzia sa bude týkať Hlavnej knihy s pravidlami ako aj rozšírení:
- Enemies within
- Enemies without
- Enemies beyond
Core rulebook
Kniha je plná nádherného artu, od vecí ktoré by ste čakali bežne, ako sú namakane vyzerajúci Inkvizítori, az po záležitosti ktoré nie je možné bežne vidieť, ako sú škaredé ženy.
Dark Heresy stavia na základoch Galaxie z 40k a do väčšej hĺbky sa venuje sectoru známemu ako Askelon. Od mapy warpovych ciest az po popisky malých zabudnutých planét, ktoré sa tu nachádzajú.
Dozviete sa základy histórie sektoru ako aj politické rozdelenie, rovnako ako aj fakt, že Inkvizícia nie je na tom najlepšie čo sa miestnych pomerov týka... Konkrétne je zakázaná a je tomu tak uz asi sto rokov.
Dozviete sa aj o Inkvizícii a Impériu ako fungujú vo väčšom merítku. Pravidlá sú klasické pre starší Fantasy Flight systém, teda 2d10 a všetky hody sú riešené cez %, alebo iba sčítavate hodené hodnoty...
Napr: Nail ide strieľať dávku na nepriateľa zo svojej Lasguny ktorá dokáže spraviť 1d10+3 dmg. Nailove štatistiky hovoria, že má Balistic skill 40 a Lasgun vystrelí na dávku 3 rany. Nail zamieri (+10), nepriateľ je blízko (+10), a hod výjde 42... takže 52 je menej ako 60. Takže úspešne trafil s dvoma stupňami úspechu. Takže trafil 2 z 3 rán. Cieľ sa nevyhol zásahu a tak Nailov hráč hodí 1 desiatkovu kocku dva krát, priráta 3 a GM vyhodnotí škody.
Čo sa týka postáv, v Dark Heresy hráte ľudí. Každá postava má 3 veci ktoré ju definujú pravidlovo:
- Domovský svet (z kade pochádza)
- Minulosť (čo bola jej práca predtým)
- Rola (akú rolu plní v inkvizičnej partií ktorú tvoria hráči)
Domovský Svet, to to sú planéty definované podľa ich imperiálnej klasifikácie, pridáva vám základné predispozície ako rozdelenie bodov do štatistík, ako aj bonus typický pre miesta pôvodu, napríklad:
Postava z úľoveho mega mesta môže ignorovať postihy na pohyb a akcie spôsobené davom, ako aj sa davmi voľne pohybovať.
Minulosť vašej postavy určí vašu začiatočnú výbavu, ako aj skilly a talenty, pokým vás niekto bude poznať, najskôr asi použije titul, alebo oslovenie podľa vašej minulosti.
Napr.: Adeptus Administratum, pridá vám hlavne zručnosti v oblasti vedomostí a interakcie s inými ľuďmi, ako aj bonus na váš vplyv, všetko teda vybavíte ľahšie ako s inou minulosťou.
Rola, je najťažšia na vysvetlenie. Avšak je najviac definujúca pre vašu postavu. Nie je vaším titulom, ale určuje v čom je vaša postava dobrá.
Napríklad Assassin, je niekto kto zabíja nepriateľov a ciele inkvizície. Dostáva bonus ohľadom spôsobovania zranení.
Všetky tieto 3 kroky vám pridávajú aj Nadania, vďaka ktorým si môžete znížiť ceny XP za učenie sa nových Zručností, Talentov, Kúziel, alebo Tréningu štatistík V knihe nájdete pravidlá na boj, boj s vozidlami, ako aj sociálne interakcie, vyšetrovanie, získavanie predmetov, ale aj pravidlá pre mentálne a duševné zdravie... Ktorého zlá údržba moze viesť až k mutáciám.
Kniha má v sebe výborné inštrukcie pre Game Masterov, ktoré vás dokážu naučiť ako postaviť celú detektívnu kampaň, aj keď pravidlá pre predispozície NPC sú miestami príliš zahltené číslami a tak môžu blokovať zážitok z rozhovorov a vypočúvaní.
Napriek tomu obsahujú dobré definície charakterových typov ktoré môžete nájsť medzi ľuďmi... Alebo aj mutantmi, či xenos.
V základnej knihe nájdete aj pravidlá pre NPC, prvou kategóriou sú
Podporné postavy. Ktoré môžete požiadať o pomoc a v prípade úspechu ich môžete ovládať, až do úrovne toho, že namiesto vás pôjdu na nebezpečné miesta a už podľa ich zameranie, buď bojovať, skúmať, alebo jednoducho niečo kúpiť, či predať. Výskumníci, rogue traderi, astartes, assassini a pod.
Druhou kategóriou sú všeobecné NPC. Od bežných obyvateľov, až po vašich arcinepriateľov. V hlavnej knihe nájdete detailne spracovaných obyvateľov planéty Desoleum... Teda: Miestnych Imperialcov, kult papa Nurgla, Craftworld eldarov a aj chrumkavých Nurgle démonov.
Samozrejme v knihe nájdete aj celú zbrojnicu výbavy ktorá vám isto príde vhod so všetkým, čo vás môže stretnúť. Nájdete tu pravidlá pre zbrane, od nohy zo stola, cez pušky, až po autokanón.
Zbroje, od rób, cez hazmat suit, až po ľahkú energozbroj.
Výbavu od hodiniek, cez sadu na mučenie až po auspexové skenery.
Spotrebné materiály od cigariet, cez lekárničky, až po spook, ktorý vám dodá magické schopnosti.
Taktiež tu nájdete pravidlá pre psykerov a ich schopnosti, ako aj nástrahy ktoré čakajú na tých, čo sa zahrávaju s mocou Warpu. Kniha obsahuje hneď niekoľko ciest mágie, ako napríklad: Pyrokinéza, Telekinéza, Čítanie mysle, Predpovedanie budúcnosti, alebo Biomanciu.
Ako posledný feature spomeniem elitné postupy. Tieto môžete získať za skúsenosti ako nadstavby na vaše postavy.
Psyker - postava sa stane psykerom, pokým nie je zobraný pri tvorbe postavy s minulosťou Adeptus Astra Telepathica, ide o nepovoleného a neotestovaneho psykera, ktorý je menej stabilný a pravdepodobne nechce aby mu na to autority prišli.
Untouchable, alebo aj nedotknuteľný je anti psyker, niekto bez duše, s aurou veľmi nepríjemnou úplne pre každého.
Inkvizítor, postava sa stane Inkvizitorom a preberie na seba túto autoritu a zodpovednosť.
Ako poslednú časť knihy nájdete predpripravený príbeh, ktorý môžete použiť na otvorenie kampane, avšak rúbe dosť vysoko a obsahuje všetky trópy modernej fantasy, takže osobne som si ho až tak neužil, ale ako zbernica nápadov a NPC, je super. Celkovo veľmi schopný systém, avšak k plnému potenciálu prichádza s rozšíreniami:
Enemies within
Prináša do hry nové svety pôvodu, rovno aj s ich popisom a NPC predstaviteľmi, ako aj konkrétne planéty z Askelonu, rovno aj s nápadmi na príbehy...
A to to samo o sebe stojí za prečítanie. Taktiež nové roly a minulosti pre postavy, ako aj elitný postup:
Battle sister, ktorý z postavy s minulosťou v Adepta sororitas urobí plne vybavenú bojovníčku v energo zbroji a cisarovou modlitbou na perách.
Taktiež tu nájdete rozšírenie zbrojnice, hlavne o posvätené predmety a nástroje proti psykerom.
Rozšírenie pridáva menšie sily pre psykerov, od privolavania hávede, až po veci ako šťastie.
Medzi hlavné výhody rozšírenia patria dve časti. Prvou z nich je explikácia, ktorá umožňuje pátranie po konkrétnej osobe a ako také niečo prebieha v 41. miléniu.
Druhou veľkou výhodou je generátor kultov. Ktorý vám umožní vytvoriť vlastné kulty s celým mystériom a tajomstvami ktoré ich držia pri živote. Ako aj artefakty ktorými môže nejaký z týchto kultov disponovať.
V neposlednom rade nájdete bližšie informácie o Ordo Hereticus a ich hone na bosorky, separatistov ako aj čo spravili v minulosti v Askelone a ako odštartovali čistenie ktoré spôsobilo takmer kataklizmickú genocídu.
Enemies without
Prináša do hry nové svety pôvodu, rovno aj s ich popisom a NPC predstaviteľmi, ako aj konkrétne planéty z Askelonu, rovno aj s nápadmi na príbehy...
A to to samo o sebe stojí za prečítanie... A áno, rovnako je tomu aj v treťom rozšírení.
Prvým veľkým ťahúňom je pridanie leteckého boja, rovno aj s odpovedajúcou špecializáciou Eso.
Pochopiteľne zbrojnica je rozšírená o rôzne artefakty cudzích rás, ale aj o rôzne lietadlá a malé vesmírne lode.
Ďalšou veľkou vecou sú pravidlá pre Výskum. Konkrétnych druhov xenos, alebo technológií. A pokým vám chýbali Xenos NPCčka, tu ich nájdete neúrekom, od žoldnierov, cez genolupičov, až po celé armády... Takže verím, že pokým budete niečo potrebovať, tak to tu nájdete.
Aj tak šialené veci ako Solitaire, alebo Kroot shaper... No vzhľadom na pozíciu Askelonu na galaktickej mape, Tau tu moc čakať nemôžete.
Z príbehovej stránky sa dozviete o problémoch ktoré v sektore spôsobujú xenos, pašeráci a ako sa na to pozerala v minulosti Inkvizicia.
Zo zamerania na postavy, nájdete tu aj nové minulosti postáv, ako je kariéra v Námorníctve, alebo v posádke Rogue Traderskej dynastie.
Enemies beyond
A pokým vám chýbal Chaos v celej svojej kráse, tak tu nájdete padlých anjelov, démonov ich Panteón.
K vašim postavám pridá možnosti nových svetov, ako archetypov v štýle väzenských kolónií, alebo demonickych svetov, ako aj konkrétne príklady s celým pozadím a npc postavami z Askelonu.
Taktiež predstaví nové minulosti ako je exorcizovaný, ktorý mal stretnutie veľmi blízkeho druhu s arcinepriateľom.
Nové roly, ako napríklad Crusader, ktorý je ideálny na boj z blízka, alebo vodcu skupiny.
Elitný postup na Astropatha je nadstavbou na Psykera. Ten avšak musí byť schválený na Terre a získa tak prístup k mnohým špeciálnym talentom... Špeciálnym a vylepšeným kúzlam a to všetko...
Len za cenu bežného zraku.
Rozšírenie taktiež prináša do hry celú playádu špeciálnej výbavy do zbrojnice, hlavne v podobe artefaktov.
Posvätných a Posadnutých predmetov.
Hlavnou témou je démonológia, takže nájdete vo vnútri pravidlá pre dve nové cesty psykerov, posvätnú a temnú demonológiu.
Kde posvätná je hlavne o zahaňaní démonov a tá druhá je o ich vyvolávaní.
Nasledujú pravidlá pre vyvolávanie a zväzovanie démonov... Avšak, to čo sa s nimi dá robiť ďalej je to zaujímavé:
- Démonicke zbrane: Špeciálne zbrane so špeciálnymi vlastnosťami, ale aj potencionalnymi komplikáciami.
- Posadnutie a všetko to chrumkavé čo k nemu patrí.
- Zväzovanie a tvorba demonhostov.
- Démonicke pakty.
- Tvorba démonickych princov.
A samozrejme nás čakajú aj pravidlá pre NPC démonov a čistej destilovanej temnoty.
Taktiež obsahuje aj lore za tajomnými operáciami Ordo Maleus a ich výskumom warpových anomálii... A áno, tieto rifty majú aj pravidlá
Verdikt je jasný, zaručene odporúčam!
Pokým hľadáte TTRPG ktoré zaručene dlho vydrží, alebo len takmer bezodnú studnicu hlbokého lore a artu... Nebudem sťahovať hodnotenie napriek tomu, že hra sa uz nedá kúpiť takmer nikde v plnej knižnej podobe, keďže Games Workshop zmenilo vydavateľov TTRPG ale... Nehovorme o škaredých veciach, aj keď by som rád mal poriadny GM screen.
PS: Ak chcete nahliadnuť do skratiek pre pravidlá, tu je voľne dostupný link na pomôcku k hre: pravidlá
A náhodný generátor Domovských svetov, keďže listovať cez 4 knihy je skutočne nepohodlné:
dokument
+ Kreatívna voľnosť
+ Ľahko naučiteľné hody a mechaniky
+ Náhodné tabuľky stoja za to
+ Prehľadný GM sheet
+ Nadania umožňujú free building postavy
+ Iný ľudia si už dali tú námahu a vytvorili online quick reference
- Dump skills, ktoré sú potrebné k prežitiu (Dodge, Parry atď...)
- Extrémne striktný rule guys sa nekombinujú dobre s touto hrou
- Takmer absolútne nedostupná v knižnej podobe