Elder Scrolls: Morrowind |
Tak som sa odhodlal napísať svoju historický prvú recenziu. Môj výber padol na tretí diel legendárnej The Elder Scrolls série, na Morrowind, ktorý je úžasným svetom poskytujúcim zábavu na desiatky, ba až stovky hodín a zároveň je i výzvou pre skúsených hráčov.
9.5
Tak som sa odhodlal napísať svoju historický prvú recenziu. Môj výber padol na tretí diel legendárnej The Elder Scrolls série, na Morrowind. Myslím, že sériu nie je treba bližšie predstavovať, len spomeniem, že prvé dva diely - Arena a Dagerfall, by sa dali nepochybne zaradiť (aj napriek chybovosti - Dagerfall nebolo možné bez patchu dohrať) medzi to najlepšie zo žánru RPG z 90. rokov. Hry The Elder Scrolls (TES) sa odohrávajú vo fiktívnom svete Nirn a popisujú udalosti odohrávajúce sa za vlády Uriela Septima VII., cisára Tamrielskeho impéria (Tamriel je jeden z kontinentov planéty). V Morrowinde oproti predchádzajúcim dvom hrám však nie je k dispozícii celá ríša, ale len jej menšia časť. Dejiskom tretieho dielu TES je ostrov, trocha krkolomne nazvaný Vvardenfell, ktorý je súčasťou provincie Morrowind (odtiaľ názov hry), domova dunmerov, rasy s temným vzhľadom pokožky a červenými očami.
Dej začína na palube väzenskej lodi , kde vás spoluväzeň zobudí a spýta sa na meno. Nasleduje krátka tvorba postavy a hurá, ste vonku na čerstvom vzduchu v malom prístavnom mestečku Seyda Neen. Tu je ale otázka, kam ďalej? Vvardenfell je obrovský a vaše jediné inštrukcie sú nájsť chlapíka menom Caius Cosades v meste Balmora. Lenže kde vôbec je tá Balmora? Ako sa tam dostať? Odpoveď na tieto otázky už musíte hľadať samy, hra vám veľmi nepomôže a v tom spočíva jej čaro. Tajuplnosť. Začínate ako úplný cudzinec, čo nemá ani potuchy kde sa vlastne ocitol a čo ho čaká a musí sa popasovať s nástrahami neznámeho sveta. Len tvrdou drinou je možné stať naozaj úspešným dobrodruhom, čo pozná každý kút. No aj po dlhých desiatkach hodinách hrania vás svet môže kadečím prekvapiť. Narazíte na quest, ktorý ste prehliadli, na jaskyňu, o ktorej ste nevedeli a skýva mocný artefakt...
Ešte sa nachvíľu pozastavím pri vytváraní postavy. Na výber máte celkom z desiatich rás, pričom každá je iná, má vlastné schopnosti v podobe kúziel a jedinečné vlastnosti. Séria TES je oproti väčšine fantasy RPG hier pri výbere rasy originálna a popri tradičných ľuďoch, či orkoch tu uvidíte aj obojživelných argoniancov alebo mačkovitých khajitov, ktorých inde nenájdete. Ako som už spomenul, každá rasa je iná a vhodná k inému typu boja. Chcete mága? Zvoliť si orka nebude asi najlepší nápad. Máte radšej tiché zakrádanie a útok odzadu? Bosmer alebo Khajit je správna voľba. No okrem rasy si budete musieť zvoliť aj vaše hlavné a vedľajšie skilly. Toto rozhodnutie dobre zvážte, v Morrowinde je totiž levelovanie závislé na vylepšovaní práve týchto skillov a ak si zvolíte zle a danú schopnosť nebudete využívať bude zvyšovanie úrovne spomalené. Taktiež nie je dobré kombinovať príliš veľa bojových skillov, keď maximálne budete využívať tak 2-3. Ak zas chcete byť zlodej, zakrádanie v ťažkej zbroji by vás asi prezradilo a táto kombinácia tiež asi nebude najlepšia. Okrem skillov, ktorých je v hre 27 (po 9 bojových, magických a zlodejských) máte možnosť vybrať si aj 2 vlastnosti z 10 možností. Medzi vlastnosti patrí napríklad sila (čím vyššia tým silnejšie údery a väčší inventár), inteligencia (viac many, vplyv na niektoré magické schopnosti) a ďalšie. Vlastnosti je možné zvyšovať každou úrovňou. Ďalšou možnosťou pri vytváraní postavy je voľba znamenia, tých je v hre 13 a každé prináša inú výhodu, či kúzlo. Možností máte skrátka dosť a môžete si vytvoriť postavu podľa svojich snov.
V hre sa nachádza obrovské množstvo predmetov. Zbrane a zbroje každého druhu, knihy, jedlo, alkoholické aj magické nápoje, zvitky s kúzlami. Všetkého je tu viac než dosť, nudiť sa určite nebudete. Okrem bežného vybavenia, ktoré je možné zohnať v každom lepšom obchode je samozrejmosťou aj dostatok unikátnych predmetov, niektoré dostanete za splnené úlohy, iné nájdete pri rôznych potulkách po nemilosrdnej divočine. Nepriateľov v hre je takisto mnoho a aj tu je Bethesda originálna a vytvorila stvorenia, ktoré inde nenájdete. Budete bojovať proti obyčajným krysám, ale aj proti mocným skoro božským daedrám. Ale všetko pekne postupne, kým budete ešte na prvej úrovni, tak dá pekne zabrať aj boj s krysou. Iba poctivým tréningom je možné stať sa bojovníkom, pred ktorým utekajú aj najmocnejšie bytosti. Ako sa budete postupne vylepšovať, spĺňať viac a viac úloh, čo vám obyvatelia naložia, bude sa meniť aj postov Vvardenfellčanov k vám. Spočiatku pre nich budete doslova odpad, budú vás nazývať otrokom. Záleží len na vás, či ich reči vyvrátite a stanete sa v ich očiach hrdinami.
Samotný ostrov Vvardenfell je drsným nehostinným miestom, kde prežijú len tí najlepší. Väčšina ostrova je pustinou vďaka sopke, čo sa nachádza uprostred. Nehostinnosť je cítiť všade. Atmosféra je dokonalá, taká aká má byť. Počasie je dynamické a závislé od regiónu, kde sa nachádzate, samozrejmosťou je striedanie dňa a noci. V noci je dokonca vidieť 2 mesiace a hviezdy, rozpoznať sa dajú aj samotné súhvezdia.
Samozrejmosťou sú vo svete Morrowindu frakcie a tých je naozaj dosť a zistiť ako do niektorých vstúpiť dá niekedy zabrať. Ani ja som za 6 rokov, čo hru hrám ešte nevyskúšal všetky možnosti, všetky frakcie. Tých je v základnej hre bez datadiskov pokiaľ dobre počítam najmenej 13. Pričom perlou sú tzv. Veľké Domy. V hre sú 3 – zlodejskí proimperiálni Hlaalu, magickí a flegmatickí Telvanni, bojoví a tradiční Redoran. Členom môžete byť iba jedného domu, každý má unikátne úlohy a po prejdení všetkých questov dostanete aj peknú odmenu (priznám sa, že za dom Redoran som nikdy nedohral). Podobnou možnosťou ako veľké domy sú upírske klany. Tiež sú tri a je možnosť byť členom iba jedného. Ja som však upírom nikdy nebol, nemôžem túto časť hry teda hodnotiť.
O hre by sa toho dalo narozprávať ešte mnoho, no na rade je hodnotenie iných dôležitých aspektov. Grafika je už predsa len zastaraná (hra má 8 rokov), ale neurazí. Na internete sú navyše k dispozícii mnohé pluginy a retextúry, ktoré dokážu dať Morrowindu podstatne lepší kabát. Na výber sú 2 typy pohľadu. Osobne odporúčam pohľad z prvej osoby, keďže pohľad z tretej osoby nevyzerá práve najlepšie. Zvuky sú dosť realistické a dopĺňajú úžasnú atmosféru. Nechýba ani vynikajúci soundtrack, ktorý zaraďujem medzi najlepšie. Obzvlášť hlavná skladba je skvelým dielom. Trocha nemotorne je vyriešený systém dialógov, keď klikáte na rôzne odkazy, zvyknúť sa ale dá. Systém boja tiež nie je najlepší, spočiatku si možno budete pripadať ako idiot, čo nevie trafiť nepriateľa ani z bezprostrednej vzdialenosti. V inventári sa dá ľahko stratiť, najlepšie je dať si najpoužívanejšie predmety do rýchlych slotov aby ste polhodinu nehľadali potrebný heal potion (liečivý odvar) medzi desiatkami iných nápojov.
Celkovo je TES: Morrowind úžasnou hrou plnou možností a príležitostí. Aj keď budete hrať dlhé hodiny, stále je možné nájsť niečo čo vás prekvapí. Obrovskou výhodou hry je aj tzv. Construction Set, kde je možné vytvoriť čokoľvek, od jednej novej NPC cez novú budovu až po rozsiahlu prestavbu sveta. Vďaka tomuto nástroju a širokej moderskej komunite môže narásť playtime kľudne z desiatok hodín na stovky. Spolu s datadiskami, kde vyniká hlavne prepracovaný Bloodmoon máte o týždne, ak nie mesiace zábavy postarané aj vďaka obtiažnosti, ktorá je skutočne výzvou (nie ako pri dnešných hrách, kde nie je problém odohrať hru na ťažkej obtiažnosti bez väčšej snahy). Ja som hru začal hrať pred 6 rokmi a stále mi má čo ponúknuť. Vvardenfell je skoro ako môj druhý domov. A hoci nerád dávam vysoké známky, toto je jedna z mála hier, ktorá si zaslúži skóre viac než 9/10.
Pre mňa osobne je najlepšou hrou na akú som narazil a priemerný Oblivion, ktorý je štvrtým a zatiaľ posledným dielom série, Morrowindu nesiaha ani po členky.