Resident Evil: Village |
Nemyslím si, že sériu Resident Evil je potrebné nejako výraznejšie predstavovať.
8.0
Nemyslím si, že sériu Resident Evil je potrebné nejako výraznejšie predstavovať. Nedávno oslávila 25 rokov, má na konte obrovské množstvo hier, filmov a najnovšie aj mini-sériu na Netflixe. Keď som videl prvý trailer na Village, bol som nadšený. Resident Evil VII bol pre mňa návrat k poriadnej dávke hororu a skvelej atmosféry. Novinkou bolo aj to, že sme mali hru prvýkrát spracovanú ako FPS. A mal som pocit, že to tomu všetkému ešte aj bolo schopné niečo pridať. VR skúsenosti síce nemám, no spolu so všetkými bonusmi, ktoré hra priniesla som jej venoval dokopy asi 60 hodín a s výsledkom som bol úprimne veľmi spokojný. A všetko nasvedčovalo tomu, že Village chce touto cestou pokračovať.
V jadre by som mohol asi Resident Evil Village ohodnotiť ako hru, ktorá si zobrala to najlepšie zo svojich predchodcov a využili to s očakávaním rovnako skvelého zážitku aký bol pre mnohých (a aj pre mňa) Resident Evil 4. Otvorená dedinka so zmutovanými ľuďmi, kufríkový inventár, obchodník, zbieranie pokladov a podobne. A postupne si to všetko rozoberieme. Najprv si niečo povedzme o príbehu hry.
Uplynuli 3 roky od udalostí v Luisiane v dome Bakerovcov. Mia a Ethan presťahovaní a odvezení na bezpečné miesto a chránení Chrisom Redfieldom. Narodí sa im dcéra, ktorej dajú meno Rose a snažia sa žiť bežným normálnym životom a zabudnúť na to, čo sa stalo. Po tom ako jedného večera uloží Ethan svoju dcéru do postieľky, Chris nečakane vrazí do ich domu, pred Ethanovými očami zastrelí Miu a vidí ako mu unáša dcéru. Úder do hlavy prináša bezvedomie a preberá sa až pri havarovanej dodávke. Rose nikde nie je a jediná možnosť je ísť po zasneženom chodníku, na ktorom sú vidno niečie stopy. Tie Ethana dovedú do malej dedinky, ktorej obyvatelia však majú z niečoho strach. A netrvá dlho, aj Ethan bude stáť zoči voči nebezpečným lycantom, ktorí terorizujú dedinku.
Po niekoľkých stretoch s krvilačnými monstrami a smrti posledných obyvateľov sa Ethan bude mať možnosť stretnú s „Matkou Mirandou“ a štyrmi lordmi, ktorí ovládajú jednotlivé časti osady. Ethan tak spoznáva svojich nepriateľov a jeho cesta o záchranu Rose sa môže začať.
Veľmi pozitívne na hre hodnotím gameplay. Ostali elementy, ktoré urobili „Resident Evil 7“ skvelou hrou, no súčasne to bolo obohatené o akčné elementy, ktoré som si mal možnosť užiť v slávnom Resident Evil 4. Môžeme povedať, že hra si zobrala asi najlepšie elementy z oboch hier a využila ich skvele vo svoj prospech. Miestami si možno vzali príliš veľa elementov, no k tomu sa dostanem trošku neskôr. FPS štýl v studenom dedinskom prostredí a veľká dávka zbraní, akcie a celkom veľkého inventára vytvára solídny prvotný dojem.
Po vizuálnej stránke je hra tiež spracovaná solídne. Zdevastovaná dedinka pôsobí veľmi skutočne, interiéry zámku Dimitrescu sú absolútne nádherné na pohľad a rovnako atmoféru dotvára aj to studené a hmlisté počasie. Postavy sú tiež nadizajnované veľmi dobre a nech sa pozriem na ktorúkoľvek postavu, dokážem nejako vnútorne odhaliť jej charakter. Dobré je aj to, že si Capcom vybrali skvelých hercov, ktorí im mali možnosť dať svoje hlasy. A všetci pôsobia veľmi prirodzene. Maggie Robertson (Alcina Dimitrescu), Paula Rhodes (Angie), Neil Newbon (Karl Heisenberg), Aaron LaPlante (The Duke) alebo aj Jeff Schine (Chris Redfield). Je cítiť, že si herci s postavami rozumeli a dokázali im dať potrebný charakter, ktorý to má celé viesť.
Tiež mi vyhovuje, že jednotlivé oblasti hry prinášajú trošku iné elementy. Kým oblasť zámku najviac pripomína herne Resident Evil 4, v dome Beneviento sa z hry stane poriadne strašidelná „Escape Room“ zaplavené časti sú trošku platformové s posúvaním veci na miesto alebo prepínanie pák a v továrni zase budeme stáť proti robotickým zombies, ktoré treba trafiť na ich slabé miesta. Dočkáme sa aj nejakých hádaniek, ukrytých pokladov (niektoré skutočne parádne), pričom odporúčam dávať pozor a nepredávať všetky okamžite. Určité poklady sa dajú aj skombinovať do niečoho cennejšieho. A ak by vám hľadanie pokladov bolo málo, tak ešte tu máme aj malé labyrinty, kde musíte dostať guličku na správne miesto, aby ste získali odmenu. A musím uznať, tieto ma celkom bavilo hrať.
Tento Resident Evil možno nie je tak strašidelný ako jeho predchodca a element hororu je tu trošku potlačený. Na druhú stranu časť v dome Beneviento je niečo, čo mi prišlo absolútne desivé. Osobne si myslím, že nič strašidelnejšie som v celej hernej sérii nikdy nevidel. Možno aj z toho titulu, že táto časť je aj zo všetkých priestorov najviac ponorená do tmy. A výraznejšie to pridáva na atmosfére. Musím uznať, že aj keď som si užil všetky časti, tak táto bola pre mňa najviac pamätná. A samotná Donna Beneviento bola podľa mňa vynikajúca postava, ktorá si zaslúžila trošku viac času.
Keď už som načal postavy, môžem povedať, že sú podľa mňa veľmi zaujímavé. Kým normálne pred zloduchmi najradšej utekám, tak v tomto prípade tu máme postavy, o ktorých som sa toho chcel čo najviac dozvedieť. K tomu nám pomôžu aj nejaké tie zápisky alebo knihy, ktoré počas hrania objavíme. Každý z nich je niečím zaujímavým, no nebudem prezrádzať veľa.
Okrem našich zloduchov, je ale aj skvelým prínosom obchodník „The Duke“, ktorý má vo všetkých dôležitých lokalitách svoje stanovisko a môžete tak od neho nakúpiť celkom slušnú dávku zbraní, alebo aj nejaké extra náboje a liečebné flakóny (pokiaľ budete potrebovať).
Úrovne obtiažností ponúkajú aj celkom pestrú dávku výziev. Kým na „casual“ a „Normal“ úrovni je podľa mňa hra celkom jednoducho zvládnuteľná (aj počas prvého hrania), Hardcore úroveň už prináša trošku väčšiu výzvu a „Village Of Shadows“ úroveň je skutočne veľmi ťažká úroveň. Je síce pravda, že si môžete hry trošku zjednodušíť ak budete prechádzať hru na druhý alebo tretí pokus a ostanú vám všetky vaše zbrane a náboje z minulých hier. Vie to veľmi počas náročnejších úrovní pomôcť.
Okrem toho vám vie hru uľahčiť aj úspešné zvládnutie „výziev“, ktoré si na vás hra prichystala. Za každú splnenú výzvu získate určitý počet bodov, ktoré následne môžete v bonusovej sekcii vymeniť za nové zbrane (ktoré si budete môcť potom kúpiť u Duka), nekonečné množstvo nábojov alebo aj postavičky z hry. Záleží od toho, čo Vás zaujíma. A verte mi, stojí to za to. V rámci bonusov hra ponúka aj hru „The Mercenaries“, kde získavate body za zlikvidovanie čo najväčšieho množstva nepriateľov počas levelu a v prípade veľkých úspechov si dokonca môžete odomknúť v hre aj svetelný meč Darth Maula. Čo už je celkom slušná bonusová zbraň.
Toľko teda k pozitívnym stránkam hry, poďme sa pozrieť na tie negatívne. Je pravda, že som svoju prvú hru dal za asi 10 hodín celkového času (čo je fajn) no osobne ma mrzí, že na niektoré časti hry sa využilo viac času a inde ho strávime oveľa menej. Pravdou je, že v zámku a továrni podľa mňa strávite asi najviac času, kým dom Beneviento a zaplavenú časť dedinky prejdete celkom rýchlo. Záleží síce asi na schopnostiach jendotlivých hráčov, no minimálne v dome Beneviento by mi nevadilo stráviť viac času. Alebo celkovo mať RE hru, kde by sme mohli bez zbraní riešiť hlavolamy a dostávať celkom slušnú dávku hororu. Niečo ako priniesli Frictional Games. Je mi jasné, že Resident Evil je asi viac akčne orientovaná hra než bola „Amnesia: The Dark Descent“ alebo „Soma“ no je vidieť, že o niečo podobné sa tu pokúsili. A bola to rozhodne najlepšia časť. No súčasne aj najkratšia.
Pravdou je tiež, že Capcom sa veľmi snažili, aby nejakým spôsobom opäť priniesli hráčom Resident Evil 4. A to nielen prostredím. Rovnako to cítiť inventárom, obchodníkom alebo aj vylepšovaním zbraní a podobne. Hoci sú to skvelé elementy, neviem sa zbaviť pocitu, že tvorcovia sa viac odklonili od vskutku originálnych momentov v „Resident Evil 7“ a tak trošku priniesli to, čo funguje. Plus s avizovaným remakom „Resident Evil 4“ dáva aj zmysel, že sa nás už snažia na to asi aj nejakým spôsobom pripraviť. Nemôžem povedať, že mi to vyslovene vadí, ale je to vysoko cítiť.
Ďalší bod bude trošku asi komplikovaný ale poďme na to. Ako som povedal, v hre je veľké množstvo zaujímavých postáv aj s veľmi zaujímavými príbehovými linkami. Čo je ale škoda je fakt, že počas hry všetky tieto postavy zlikvidujeme a stráca sa tým pádom potenciál na budúce DLC. Ja by som si prial, aby sme mohli v DLC viac využiť potenciál jednotlivých zloduchov, ktorí mohli skutočne ešte zamiešať karty. Či už Alcina Dimitrescu alebo Karl Heisenberg alebo aj Miranda. Možno by sme mohli mať DLC, kde by sme trošku viac videli dedinku pred tým, než útoky lycantov začali a možno mohli spoznať viac niektorých občanov, ktorých sme stretli (alebo aj nestretli), no je ťažké povedať, s čím sa Capcom rozhodnú prísť. Možno dokonca aj využijú spomenutých zloduchov. Koniec koncov už počas minulej hry oživili postavy, ktoré sme považovali za mŕtve. Takže nádej stále žije. Ale je oveľa menšia.
Posledné dve negatívne veci so sebou trošku súvisia. V prvom rade je škoda, že Resident Evil Village neponúka možnosť využitia VR, ktorá podľa toho čo som videl hodnotenia viacerých kritikov pridala „Resident Evil 7“ veľmi veľa bodov. Tu to však absentuje. A je to škoda. Pričom si myslím, že to nemôže byť ťažké pridať. Ale nejdem súdiť. No určite by to zosilnilo atmosféru hry. A škoda je aj to, že táto hra má menej strašidelných momentov, než jej predchodca. Vraj bolo veľa sťažovateľov, ktorí hovorili, že predošlá hra bola príliš strašidelná. Vďaka tomu ale bola pre mňa jednou z najlepších Resident Evil hier, ktoré som kedy hral. A dúfal som, že to Capcom prenesie aj sem. Village je síce solídnou akčnou hrou, no nie je solídnou hororovou hrou.
Toľko teda k mojej recenzii na „Resident Evil: Village“. Myslím si, že ide o skvelú hru z dielne Capcom a ak ste fanúšikom série a máte radi trošku atmosférické akčné hry, toto vás určite zabaví. Ja som si celkovo hru užil, no som si vedomý toho, že mohla byť silnejšia. Z trailerov a dema som veril, že pôjde o jednu z TOP hier v sérii. To sa ale nakoniec nekoná. Napriek tomu ale hovorím, že čas strávený s hrou rozhodne stál za to. A určite to nie je hra, ktorú by som si prešiel len raz. Koniec koncov, už sa blížim ku svojmu štvrtému finále.
+ Zaujímavé postavy
+ Gameplay
+ Veľká dávka znovuhrateľnosti
+ Variácie nepriateľov a kvalitné boss súboje
+ Veľké množstvo zbraní
+ Hádanky, hlavolamy a poklady
+ Postava Duka
+ Bonusy
- Chcelo to viac strašidelných momentov
- silné Resident Evil 4 "deja vu"
- Neistá budúcnosť (DLC)