Secret Agent HD |
Skôr, než dopracujem svoju veľkú recenziu na "Anthem", pozrieme sa túto starú klasiku, ktorú v júli 2021 Apogee opätovne vydalo v HD verzii.
9.0
Skôr, než dopracujem svoju veľkú recenziu na "Anthem", pozrieme sa túto starú klasiku, ktorú v júli 2021 Apogee opätovne vydalo v HD verzii. Hru si môžete zakúpiť na Steame alebo GOG a pre fanúšika, ktorý prvýkrát mal možnosť hrať túto hru ešte niekedy roku 1994 alebo 1995 som si samozrejme tento zážitok nemohol nechať ujsť. Najmä keď Apogee oznámili, že do hry prichádza aj celá nová mapa. Nová epizóda, s 16-timi novými levelmi. To je niečo, čo som si nemohol nechať ujsť.
Takže som sa posadil za počítač, kúpil si hru do svojho GOG účtu a pripomenul si staré časy, keď sme mali len pixelovú grafiku a o 3D sme ešte len mohli snívať. Secret Agent pôvodne vyšlo vo februári 1992, kde sme dostali 3 mapy po 16-tich leveloch. Každá časť mala aj svoj príbeh, kde sme sa dostali do role agenta 006½, ktorý má zastaviť svojho úhlavného nepriateľa – Doctora Nobody, a prekaziť plány jeho organizácii D.V.S. (Diabolical Villain Society).
Neviem ani či mám nejako výrazne rozoberať príbehové časti hry, pretože v tom čase nás reálne nejaký príbeh ani výrazne nezaujímal. Stačilo sa naučiť hru správne ovládať a mohli sme sa pustiť do akcie. Alle aspoň v skretke. D.V.S. sa podarilo ukradnúť plány na super orbitálnu rubínovú zbraň. Tie boli uložené v troch pevnostiach, ktoré majú na svojich ostrovoch. Misou agenta 006½ je infiltrovať sa do každej tejto pevnosti a plány opätovne získať. Na to, aby sme ale mohli do pevností vstúpiť bolo treba predtým zlikvidovať 15 radarových centier, ktoré boli takticky rozmiestnené na mape.
Ako som spomenul, plány sú rozmiestnené na troch ostrovoch. Prvý nám Apogee ponúkli zadarmo ako shareware, zvyšné 2 epizódy už bolo treba zakúpiť. Tentokrát však HD verzia priniesla ešte aj novú epizódu s pokračovaním príbehu. Nakoľko však tím z Apogee prepracoval trošku aj gameplay, tú si rozoberieme samostatne. Pozrieme sa najprv na prvé 3 epizódy. „The Hunt For The Red Rock Rover“ , „Kill Again Island“ a „Dr. No Body“
Princíp hry bol v podstate veľmi jednoduchý. Bolo potreba sa preskákať a prestrieľať cez 15 levelov, ktorý nám otvoril cestu do finálneho levelu (pevnosti). Počas prechádzania levelov sme museli čeliť rôznym nástrahám ako sú nepriateľskí vojaci, roboti, laserové (ktorý bolo potrebné deaktivovať disketou), hroty a podobne. Cieľ bol vždy ten istý. Zlikvidovať radar, ktorý sme v leveli museli nájsť. Nájsť dynamit a otvoriť cestu von. Počas tejto cesty sme mohli nájsť rôzne poklady, plus niekoľko špeciálnych predmetov. Tie si teraz rozoberieme.
Prvým boli špeciálne okuliare, ktoré nám odhalili tajné schodíky, po ktorých sme mali možnosť skákať. Teniska nám umožňovala skákať oveľa ďalej a zvýšiť našu rýchlosť na 15 sekúnd, a blesk nám umožnil strieľať viac nábojov naraz. Ďalej sme v každom leveli mohli nájsť aj tri farebné písmená. „S“, „P“, a „Y“. V prípade, že ste ich zobrali v správnom poradí, získali ste bonusovú odmenu 10.000 bodov. Rovnako sme tu zbierali aj farebné kľúče, ktoré otvorili dvere príslušnej farby. Rovnako sme mohli zobrať aj predmety, ktoré nám hru skomplikovali. Symbol ½ našu rýchlosť na čas spomalí a „?“ zase zmení ovládanie šípok. A na záver sme tu mali ešte aj modrú flopy disketu, ktorú bolo treba priniesť do počítača označným písmenom „A“ a deaktivovať tak laser.
Gameplay hry bol relatívne jednoduchý, no vždy ma bavila jeho ohromná rýchlosť. Ak máte radi rýchle skákačky so strieľaním, tak toto bude hra presne pre vás. Možno neurobíte perfektný speedrun, no rozhodne by som netvrdil, že levely idú pomaly. Záleží však aj na tom, aký štýl hry vám vyhovuje. Ak chcete ísť takticky a získať čo najviac pokladov a bonusových odmien, možno si niektoré kroky trošku rozmyslíte. Ak navyše úspešne zvládnete level bez akýchkoľvek zranení, dostanete na záver 25.000 bonusových bodov. A to už za to stojí, nie?
Nepriatelia sú tiež celkom zaujímaví. Vždy ma fascinovali najmä vojaci. Máte ich 5 rôznych druhov, pričom každý potrebuje určitý počet rán, aby ste ho zlikvidovali. No zaujímavé to robí fakt, že keď zasiahnete vojaka, ktorý potrebuje viac ako jednu ranu, premení sa na vojaka nižšej sorty. To som nikdy predtým ani potom v žiadnej hre nevidel. Roboty fungujú trošku klasickejšie, no musím uznať, že priniesli celkom veľké variácie nepriateľov v tomto svete. Sú roboty, ktoré chodia po zemi, roboty, ktoré jazdia po strope a máme tu aj nepriateľov, ktorí majú len jedno slabé miesto. A potom tu máme aj robota, ktorý z času na čas vystrelí pod seba elektrický prúd. A jediné čo k tomu dodám je, že tento typ sa zlikvidovať nedá. Môžete ho iba podliezť alebo preskočiť.
Jediná väčšia kritika, ktorú udelím pôvodnej hre a prvým trom epizódam je sklamanie z finále. Je potreba prejsť 15 levelov na to, aby ste odomkli pevnosť. A s napätím očakávate, čo príde. Budeme mať nejaký veľký finálny boss súboj alebo nás čaká niečo veľkolepé? Nie. Mohol by som povedať, že ide len o rovnaký level, aké sme hrali počas celej hry. A musím priznať, to bolo celkom veľké sklamanie. Ale inak je „Secret Agent“ presne to, čo by som od takejto hry očakával. Slušná dávka zábavy s dobrou akciou. Veci sa však po rokoch môžu nejako dotiahnuť, že? A s novým dobrodružstvom priniesť aj nové herné inovácie. Poďme sa teda pozrieť na epizódu 4 – „The Spy Who Dumped Me“.
V jadre sa hra nejako výrazne nezmenila. Myslím si, že všetci, ktorí hrali prvé 3 epizódy si okamžite uvedomia, že sa nachádzajú v rovnakom svete, z akého roky dozadu odišli. Hra však prináša niekoľko noviniek. V prvom rade sú tu nové predmety. Jetpack, ktorý nám dáva možnosť lietať a potápačská výstroj, vďaka ktorej môžeme stráviť nejaký čas aj pod vodou. Levely okrem toho pôsobia miestami aj oveľa náročnejšie ako to bolo v prvých troch epizódach. Možno to bolo spôsobené tým, že to pre mňa bolo niečo nové, mal som vnútorne pocit, že štvrtá epizóda je skutočne pre tých, ktorí už majú nejaké skúsenosti.
Rovnako hra prináša aj nových nepriateľov. Besné psy, jedovaté pavúky (ktoré sa vedia zneviditeľniť), vesmírne lode, ktoré sa posúvajú buď vodorovne alebo zvislo a míny na strope, ktoré na vás môžu spadnúť. Ostatné mechaniky fungujú rovnako to bolo počas predošlých epizód. Nájsť dynamit, zlikvidovať radar a dostať sa k východu. Občas si však aj niekedy musíte urobiť vlastnú cestu k východu, nakoľko je zavalená kamením. Tie sa však dajú odstreliť vašou zbraňou.
Sú tu ale aj dve väčšie novinky, ktoré ma vysoko prekvapili. V prvom rade to bol záverečný level v pevnosti. Tentokrát budeme skutočne bojovať s našim nepriateľom „doktorom No Body“ a budeme ho musieť pomocou špeciálne zbrane a trošku talentu zlikvidovať. Takže boss level na záver. To je veľmi slušný prínos do hry. Druhou veľkou novinkou je aj tajný level, ktorý sa vám sprístupní po tom ako sa vám podarí získať čakan. Otvorí to úplne novú výzvu. Výzvu, ktorú som ohodnotil ako level pre absolútnych majstrov. Ak si myslíte, že už viete úplne všetko, zamyslite sa znovu. Tento level vysoko preskúša vaše schopnosti a trvalo mi to niekoľko stoviek pokusov, kým som konečne pochopil jednotlivé časti a bol som schopný ho prejsť. Apogee, toto vám vyšlo. Myslel som si, že hru ovládam perfektne. Presvedčili ste ma, že som sa mal stále čo učiť.
To sa teda týka novej epizódy. Čo sa ešte týka HD verzie ako takej, prináša ešte pár noviniek, ktoré ale potešili. V prvom rade sa do hry dostala hudba. Príjemné spestrenie, ktoré potešilo. A ak by vám prekážala, môžete si ju kedykoľvek vypnúť. Postavy vyzerajú oveľa lepšie. Náš agent pôsobí v tvári oveľa živšie ako pred rokmi a v prípade, že bude pár sekúnd stáť na mieste, jeho tvár sa začne hýbať a môže aj žmurkať. Sú to síce maličkosti, ale mňa rozhodne potešili.
Väčšia novinka je, že si hru môžete spustiť v troch možných obtiažnostiach. „Easy“ , „Normal“ a „Hard“. V „Easy“ obtiažnosti dostanete život navyše, no cena pokladov bude o polovicu nižšia. „Normal“ ponúka herný zážitok tak, ako to bolo v 90-tych rokoch. Najvýraznejšie som však zmenu pocítil v „Hard“ obtiažnosti. Náš agent vymení svoje červené tričko za čierny oblek, jeden život vám ubudne a zníži sa aj počet nábojov, ktoré v hre môžete nájsť. No poklady budú mať o 1,5x vyššiu hodnotu ako naposledy. A počas niektorých levelov to už je celkom slušná výzva. V hre samozrejme nechýbajú ani achievmenty, ktoré nás majú motivovať hru opätovne skúšať a prechádzať. Takže vo výsledku môžem povedať, že misia je splnená.
Secret Agent HD priniesol všetko čo som od neho chcel. Potešil moju nostalgiu, nakoľko išlo o jednu z absolútne prvých hier, čo som mal na počítači hrať, no súčasne priniesol aj niečo nové, čo ma ako dlhoročného fanúšika veľmi potešilo. Ak ste fanúšikom starých DOS-ových skákačiek a hru ste nikdy nehrali, myslím si, že jej pokojne dajte šancu. Verím, že vás poteší. Osobne som ale zvedavý, či sa v budúcnosti dočkáme viac takýchto nostalgických projektov. Prípadne, či Apogee neuvažuje prísť v budúcnosti aj s piatou epizódou. Možné je aj to, že vyhlásia konkurz o najlepšie užívateľké levely, ktoré následne dajú dokopy. Hra totiž po novom dáva možnosť aj vytvoriť si vlastné levely. Uvidíme. No rozhodne vzbudili môj záujem o to si zahrať staré klasiky, ktoré ma do herného sveta priviedli.
+ variácie nepriateľov
+ nová epizóda s inováciami
+ vizuálne vylepšené
+ možnosť vytvoriť vlastné levely
- občas sa dá v leveli zaseknúť