Gothic 2 Gold - The Chronicles of Myrtana: Archolos

The Chronicles of Myrtana: Archolos

PC
pridal Brouzi 13.2.2022 o 15:15 pod používateľské články

8.0


The kingdom of Myrtana, united by the king Rhobar the second...

Týmito slovami sa začína legendárna hra Gothic od nemeckého štúdia Piranha Bytes, ktorá vyšla v roku 2001 a zaujala herných kritikov svojím príbehom, svetom, úlohami a najmä atmosférou. O rok vyšlo jej pokračovanie, ktoré vylepšilo jednotku a o ďalší rok nato nám štúdio prinieslo datadisk, ktorý dvojku rozšíril o kopec nových úloh, NPC, pribudla úplne nová oblasť, atď. Hry sú veľmi populárne (najmä v strednej Európe a Rusku), konajú sa larpy a dodnes vychádzajú mnohé módy od fanúšikov a komunity. A tu sa dostávame k jadru tejto recenzii.

 

 

Recenzia na mód?

Rozhodol som sa napísať recenziu na tento mód z jedného prostého dôvodu: mód má veľkosť a obsah ako hociktorý veľký AAA titul (a často aj viac v oboch prípadoch). Ja osobne som v ňom strávil viac ako 160 hodín a to som nepobil všetky monštrá, neprehľadal každý kút sveta a určite som nenašiel všetky NPC, ktoré zadávajú úlohy. Mód je teda svojim obsahom bohatý a ponúkne 100+ hodín kvalitnej zábavy. Za módom stoja poľskí fanúšikovia spomínaných hier a nebojím sa tvrdiť, že majú obrovský talent. Poďme však ku samotnému obsahu módu.

 

Príbeh a úlohy.

Archolos sa odohráva ešte pred udalosťami z prvej hry a dostávame sa do kože mladíka Marvina, ktorý uteká so svojim bratom zo svojho rodného ostrova pred vojnou, ktorú rozpútali proti kráľovstvu orkovia. Kráľovská armáda a námorníctvo utrpeli mnohé porážky a stále viac ľudí uteká pred vojnou na ostrov Archolos, kam mieri aj náš hrdina. Po "vylodení" sa Marvin ocitá na ostrove, o ktorom toho vie len málo a spoľahnúť sa môže len na seba a svojho brata. Začne tu nový a dobrý život, alebo urobili s bratom najväčšiu chybu svojho života? To sa ešte len uvidí...

Autori sa s príbehom pekne pohrali a čaká vás v ňom veľa prekvapení, zvratov a koniec, ktorý hráčom pôvodnej hry vyrazí dych. Celkovo je hra rozdelená do šiestich kapitol, ako to bolo aj v prvých dvoch dieloch. S príbehom sú neodmysliteľne spojené aj hlavné a vedľajšie úlohy, ktoré sú na vysokej úrovni. Nájdete minimum úloh typu - prines, zabi, odnes a pod. Samozrejme, nejaká sa nájde, ale je ich minimum. Úlohy sú naopak premyslené a neustále sa v ich priebehu niečo neočakávane zmení. Počas hrania som sa neubránil porovnávaniu s úlohami (či už s hl. alebo vedľ.) z tretieho Zaklínača a nebojím sa priznať, že sú na rovnakej úrovni (čisto subjektívne boli niektoré dokonca aj lepšie), pričom úlohy a vaše rozhodnutia majú dopad na herný svet, NPC a aj na samotný príbeh. Rovnako sa úlohy dajú splniť viacerými spôsobmi, čo podporuje znovuhrateľnosť a skúmanie ďalších možností. Za veľké plus pri úlohách považujem to, že hra sa s vami nemazná - v hre nenájdete žiadne šípky alebo iné ukazovatele, kam máte ísť, kde sa nachádzajú NPC spojené s danou úlohou a pod. Jedinú nápovedu máte v marvinovom denníku, kde si zaznamenáva každý progres v úlohe.

 

Herný svet, jeho mechaniky a RPG prvky.

 

Herný svet je už od začiatku pre hráča až na pár výnimiek celý otvorený a jediné prekážky v jeho skúmaní predstavuje nepriateľská fauna a NPC, ktoré pustia hráča do danej oblasti až po určitom progrese. Ale aj do niekoľkých z týchto oblastí existujú tajné chodníčky a spôsoby, ako sa tam aj napriek tomu dostať. Hráč len musí skúmať a všímať si svoje okolie.

 

 

Celkovo je herný svet živý, NPC vykonávajú rôzne činnosti (jedia, rozprávajú sa, pília drevo, pestujú zeleninu, spia, cvičia sa v boji a mnoho ďalšieho) a reagujú na dennú dobu a počasie. Hráč sa môže porozprávať s každou neutrálnou alebo priateľskou postavou, ktorú stretne, a pri NPC s vlastným menom je aj veľká šanca, že dostanete nejakú tú úlohu. Hráči pôvodných hier tu stretnú známe NPC postavy a pri niektorých sa aj dozvedia, ako a prečo vlastne skončili pod bariérou. Oproti pôvodným hrám pridali autori aj náhodné udalosti, ktoré majú často humorný charakter (napr. kameň, papier, nožnice) a príjemne dotvárajú atmosféru sveta. Počas hrania sa dozviete aj mnohé informácie o udalostiach, ktoré sa odohrávali pred vznikom bariéry. Vracia sa aj "nutnosť" pridať sa k jednému z dvoch gíld, pričom každá má svoje vlastné zbroje, úlohy, obchodníkov a učiteľov. Táto "nutnosť" podporuje aj znovuhrateľnosť, keďže veľa úloh je viazaných s členstvom v gilde.

Hráč po splnení úloh alebo pri zabíjaní príšer/nepriateľských NPC získava skúsenosti a pri dosiahnutí určitého počtu postúpi na ďalší level, pričom získa 10 výukových bodov, ktoré môže minúť na zdokonalenie sa v určitom atribúte (sila, obratnosť, mana), alebo sa môže  naučiť novú schopnosť, popr. sa v nej zdokonaliť. Na výber je viacero schopností, ktoré priamo ovplyvňujú gameplay, ako napr. ťažba, kapsárstvo, páčenie zámkov, alchýmia, atď. Poslednou možnosťou je zdokonaliť svoje bojové alebo magické schopnosti. Z bojových tu máme starú klasiku - jednoručné zbrane, obojručné zbrane, luky a kuše. Pri každej schopnosti sú tri stupne - začiatočník, bojovník a majster, pričom sa počíta, akú šancu máte udeliť kritický zásah, zobrazenú v percentách (0-30: zač., 30-60: bojovník, od 60: majster). Toto všetko sa však hrdina nenaučí len tak - hráč potrebuje nájsť učiteľa, kt. ho danú schopnosť naučí/vylepší alebo mu zvýši určitý atribút. Učitelia sú k tomu často dostupní až po pridaní sa k jednej z gíld alebo po splnení nejakej úlohy.

Mágia tu je v troch formách: 1. forma sú runové kamene: na ich používanie sa musíte naučiť magické kruhy, pričom na  naučenie každého nového kruhu potrebujete kompletnú sadu kníh daného kruhu a prečítanie každej jednej knihy stojí 10 výukových bodov. Čím vyšší kruh, tým viac kníh obsahuje. Z kúzel môžem spomenúť napr. povolať vlka, veterná päsť, ľadový blok, atď. 2. forma sú magické zvitky a ich jediným obmedzením je množstvo many. Ich používanie teda nevyžaduje znalosti mag. kruhov. 3. a poslednou formou sú teleportačné runy, kt. môžete kúpiť alebo nájsť. Ich používanie je rovnaké ako pri mag. zvitkoch. 

Okrem toho má hráč možnosť vykonávať rôzne ďalšie činnosti, ako napr. variť, piecť mäso, kovanie zbraní, výroba lukov, kuší a šípov/šípok, vyrábať magické elixíry a mnoho ďalšieho. Ku každej z týchto činností potrebujete recept alebo nákres, kt. môžete nájsť alebo kúpiť. Ako posledné tu sú zastúpené činnosti, ako spánok, pílenie dreva, sekanie mäsa a pod. Každý priaznivec RPG si tu nájde svoje a možností vývoja postavy tu je veľa.

Mód si berie z dvojky nielen celý systém herného UI, ale aj súbojový systém. Zo začiatku vás zabije všetko a vy naopak skoro nič. Postupne, ako získavate levely a skillujete sa, stávate sa skúsenejšími a už aj niečo vydržíte a porazíte. Pri inventári máte na výber medzi inventárom z jednotky alebo dvojky. Rovnako je to aj pri ovládaní.

 

Inventár - v tomto prípade ako v dvojke

 

Zvuk, grafika, technická stránka a inštalácia.

 

Momentálne je hra dostupná v poľskom dabingu s anglickými titulkami. Na prvý pohľad to neznie lákavo, ale dabing je na veľmi kvalitnej úrovni a postavy dabovali profesionálni poľskí herci a dabéri, čo je aj počuť. Momentálne sa pracuje aj na českom preklade, avšak konečná podoba je ešte hudba budúcnosti. Hudbu prevzali poľskí bratia z pôvodnej dvojky, ale pridali aj niekoľko nových skladieb a celkovo je hudba príjemná, pričom pri boji a na nebezpečných miestach graduje.

Čo sa týka grafiky, veľa od toho neočakávajte - je rovnaká (až na pár vylepšení) ako v dvojke, čiže 20-ročná. Mne ako starému hráčovi to vôbec nevadí, ale mnoho nových hráčov to môže odradiť. Komunita už však prišla s rôznymi graf. vylepšeniami, DX 11, nové modely a pod. Každý si tak môže hru graficky vylepšiť po svojom.

 

 

Technická stránka nie je najlepšia a ja osobne som mával dosť časté zaseknutia celej hry kvôli nedočítaniu textúr a hru som tak musel reštartovať. Rovnako sa môžu vyskytnúť rôzne menšie bugy, ktoré však hru výrazne nekazia. Ja osobne som sa až na spomínané nedočítavanie textúr nestretol s iným problémom. Na komunitných fórach boli hlásené aj väčšie bugy, ale ako sa zdá, všetko závisí na vašej PC zostave a aj na vašom šťastí... Hráči však všetky bugy a tech. nedostatky hlásia autorom, kt. sa ich snažia všetky odstrániť a stále vydávajú novšiu verziu módu. Toto všetko však treba brať s ohľadom na vek pôvodnej hry (20 rokov), na ktorej mód beží. Engine je už proste prastarý a inak to už žiaľ nebude.

 

Čo sa týka inštalácie, hráč ma na výber dve možnosti:

1. Inštalácia priamo na Steame alebo Gogu - podmienkou je, že musíte mať v knižnici Gothic 2 Gold. Mód je pritom úplne zadarmo.

2. Stiahnutie módu z ich oficiálnej stránky a vlastná inštalácia na discovú verziu / inú digitálnu verziu - tu je potrebné nainštalovať dodatočné patche a prekopírovať samotný mód do priečinka s hrou. Celý postup nájdete na ich oficiálnej stránke, alebo aj na česko-slovenskej fan. stránke.

 

Záver.

Celkovo sa jedná o skvelý mód pre Gothic 2 Gold s parádnou, "gothicovskou" atmosférou a hrateľnosťou, zaujímavými a originálnymi úlohami, uveriteľným herným svetom, kvalitným (hoci poľským) dabingom, zaujímavými NPC a s obrovskými možnosťami a RPG prvkami. Povinná jazda pre každého fanúšika Gothic. Čo však pri bodovaní módu zaškodí, je slabšia optimalizácia a tech. stránka s grafikou, ktorá nemusí sadnúť každému. Tu však treba zohľadniť aj to, že mód beží na 20-ročnej hre. Subjektívne by som hodnotil mód oveľa lepšie, ale treba byť objektívny.


napísal Brouzi 13.2.2022



Páči sa mi! (+12)

8.0
GOTHIC 2 GOLD - THE CHRONICLES OF MYRTANA: ARCHOLOS
+ parádna atmosféra a hrateľnosť

+ originálne a skvele napísané úlohy a príbeh

+ rozhodnutia, ktoré majú vplyv na úlohy, príbeh, svet a NPC

+ úlohy sa dajú vyriešiť rôznymi spôsobmi

+ RPG prvky a možnosti v hre

+ znovuhrateľnosť

+ zvuková stránka a dabing
- slabšia technická stránka a optimalizácia

- pre niekoho staršia grafika


+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
8.2
| LOTR:Return to Moria
[pridal Icoda 26.9.2024 1]
| TOP 10 hry 2000 rokov
[pridal PrecedaVlasť 18.9.2024 133]
| Najikonickejšie herné momenty minulej dekády
[pridal PaPoČa 4.7.2024 28]
8.0
| Enemy Front: Aspoň na chvíľku partizánom
[pridal roman2910 1.6.2024 6]
7.0
| Homefront
[pridal roman2910 30.5.2024 10]
| Moderné walking simulátory - úvaha
[pridal PrecedaVlasť 24.5.2024 136]
| Top hry rokov 90-tych
[pridal PrecedaVlasť 30.4.2024 104]
6.0
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 17]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29558)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk