Moderné hry, part. II |
Ak ste čítali prvý diel, asi už máte tušáka o čom bude druhý... :)
Ubehol nejaký ten rok od doby keď som uverejnil svoj článok Moderné hry, v ktorom som popustil svojho "ducha filozofického" a troška som analyzoval cestu, ktorou sa uberajú trendy najnovších hier. Veľmi ma potešilo keď článok vo vás našiel celkom slušný ohlas a dokonca sa istý jedinec podujal na napísanie "protičlánku". V každom prípade, nech už reakcie boli akékoľvek; presne o vyvolanie odozvy mi išlo. Tak si vravím, prečo nepriliať trocha oleja do ohňa? Nuž reku, nebudem behať okolo kaše a začnem. Môj predošlý výtvor sa venoval prevažne problematike, respektíve tuposti nových hier. Teraz by som troška upriamil pozornosť na marketing. Pánov v drahých oblekoch a kravatách v kožených kreslách, ktorý hru videli iba v podobe 50€, ktoré dáva hráč do ruky predajcovi.
Na začiatok predostriem jednoduchú otázku. Myslíte, že sa dnešné hry uberajú tým správnym smerom? Neboli tie staršie kúsky lepšie ako tie dnešné? V istom plátku venovanom práve hrám som kedysi čítal, že hry sú oveľa lepšie ako televízia. Vezmem ako príklad naše verejnoprávne kanály. S toho čo vysielajú, sa pri intenzívnom snažení ľudský mozog musí zmeniť na špongiu, ľudia blbnú a blbnú viac a viac, keďže nejaké pamätanie si mien zo Šeherezády veľa nových mozgových buniek nepridá. Hry sú lepšie práve v tom, že okrem rozprávania príbehu si hráč cibrí reflexy, kombinačné myslenie (za predpokladu že hra je RTS/logická), myslenie v krízovej situácií, kde pod nátlakom času treba rozhodnúť čo je správne, byť flexibilný a prispôsobovať svoju taktiku tej súperovej. Ale čo keď dnešné trendy zavedú hry do bodu, kedy aj pri nich začne mozog hráča mäknúť? Čo potom? Ako príklad si vezmem sériu Call of Duty (CoD). Česť pamiatke prvých dvoch dielov. Vychádza to každý rok a všetko o čo tam ide je strieľanie skriptovaných panákov, bez akéhokoľvek náznaku inteligencie. Kampaň trvajúca 4 hodiny. Okej multiplayer to troška zachraňuje, ale aj v porovnaní sním je tu omnoho viac lepších hier. Kto kedy videl RC autíčko s bombou na diaľkové ovládanie? To vážne USArmy je odkázaná na takéto zariadenia? Killstreak? Pche. Si lama a nevieš dať súpera? Zavolaj si vrtuľník s gatlingom, ten už porieši. Alebo diaľkovo navádzaná raketa, kde jedinou obranou je netrafenie? A čo tak C&C? Kedysi jediný nekorunovaný kráľ RTS žánru, dnes ledva predá pár kópií a verím že Tiberium universe is dead, a nepredá ani tých pár. Ani reštart značky nezachráni to čo dokázali múdre hlavy dokázať s povesťou hry, ktorá sa budovala v priebehu rokov.
Hrdware nepochybne suvysí so softwérom. Napríklad CryTek. Kde sú úžasné nápady z FarCry? Otvorené rozprávkovo krásne prostredie, palmy a šíre oceány? Dnes CryEngine 3, využíva to a to a DX15 a bumpmapping v.25.0.10, realistic light v.9.10.0, metalic surfaces a boh vie čo ešte. Len aby ľudia zošaleli z nových nVidia/ATI kariet. Ani netreba ísť ďaleko aby sa našlo pár ľudí, čo bez 14 jadrového CPU nepovažujú PC hodné ani za deravý groš. Nedávno som čítal príspevky chalana čo napchal do svojej základnej dosky 8gb DDR ram a na disku mu bežal Win XP Home Edition a vo veľkom píše, že doba 4gb ram je mŕtva-dodal, že to má kôli Gothic 4. Pozrime sa teda na požiadavky Gothic 4 Arcania. Recommende: Quad Core. V prvom momente mi napadlo OMG, čóó? Optimalizacia bola opomenutá. Samozrejme nie som blázon a hru som si skúsil na X360. Prvých 15 minút a moje pocity z hrania WTF? Hra, na ktoru potrebuje hráč počítač z NASA aby si zahral na full detajloch. Ale krásnejšie je to, že okrem tých HW nárokov hra nič iné ani neponúka
Úžasný nápad (myslím, že dnes už krachujucého) JoWoodu vziať právo na značku Piranha Bytes a dať to robiť SpellBoundu. Nepochybujem o kvalite tohto štúdia robiť vinikajúce taktické stratégie, ale dať im najlepšie rpg na svete do rúk, jedinú značku, ktorá dokázala statne konkurovať The Elder Scrolls, ba dokonca ju aj v niečom pokoriť? Ľuďom čo v živote RPG nevyrobili? Klaniam sa. Nie! uctievam šéfov. Krása hier, ich schopnosť prinášať istej skupine ľudí krásne a nezabudnuteľné zážitky z hier sa zmenila na až na politické klamanie kravaťákov ľudom, ktorý veria v dobré hry. Stále krútite hlavami a vravíte si, že to nieje pravda? Dobre. Čo tak ubisoft? Sám sa verejne priznávam, že v istej dobe som Ubisoft miloval a nenávidel EA zato čo robí s hrami. Dnes je doba iná. Na steame som na ich hry videl akciu raz za uhorský rok. Čím to asi bude? Podľa mňa hlad po peniazoch pochoval toto štúdio. Parádne super kvalitné hardcore hry v podobe Prince of Persia, Splinter Cell, Rainbow Six, Ghost Recon. Po istom čase (rozmedzie 2-5 rokov) by som za ich hru nedal ani fazuľky. Viď z brutálne ťažkého Splinter Cellu (mimochodom, ktorého prvý diel musel byť prerobený; obtiažnosť=stratené nervy) sa stala somarina. Precízny a tichý Sam Fisher sa zmenil na Ramba. Ono príbeh potenciál má ale... Rainbow Six: Vegas 1,2 je akože čo? Taktická akcia, zmenená na tupú strieľačku. Prince of Persia, krútim hlavou. Herným štúdiám prepína v hlavách, EA zmenilo Medal of Honor na Medal of Horor ala Call of Duty a ďalšie firmy sa ženú za kopírovaním CoD. Každý len špekuluje ako svoju hru (viď MP Crysis 2) zmeniť na zlatú baňu (CoD), ktorá sa vydáva každý rok s minimánimi zmenami práve ako CoD. A dostávame sa ku zlatému klincu programu. DLCčka, ou yeah. Mafiu DLCčka rovno zabili na plnej čiare. Dán Vávra ani radšej neodpovedá na otázky kladené fanúšikmi prvého bohovského dielu, lebo ani sám nepozná odpovede na domrvenú hru. Dúfam, že aspon príčiny ano. Hra, ktorá pred vydaním bola považovaná za hru dekády, ba storočia, vďaka totálne reálnej simulácií Mafiánskeho života skončile tak, že po roku nik nebude vediet o Mafii 2 povedať ani jedno slovo. Od drobností ako malo byť zasekávanie zbraní pri výstreloch až po filmovo úžasnú zápletku. Však ľudia dajte 10€ a môžte sa povoziť na dvoch nových autách a postavu možno obliecť do nového obleku. A nové NFS: Hot Pursuit? NFS = synonymom pre racingovú hru. Kvalitu ani nehodnotím, ale nová trať a pár nových áut za 7€? Čerešňa na torte je nový Warhammer, kde sa kampane jednotlivých frakcií musia samostatne dokúpiť...
Nuž, ale čo som vlastne chcel povedať týmto článkom? Nie nejde tu o kampaň zato aby ste nekupovali hry. Mne je úplne jedno či svoje prachy hodíte do kanála. Chcel som len poukázať na tú aroganciu, nenažranosť a neúctu k hrám zo strany vydavateľov. A tiež to, že brakov a tupých hier je viac a stále stoja nehorázne peniaze. Hry na konzolu aj po roku nejdú nižšie ako 30€. Ak by si hráč kúpil len každé dva mesiace hru tak konzolu preplatí za jeden rok a tá sa mu po dvoch pokazí. Plus ak vlastníte x360, ešte prirátajte účet za gold konto a aj internet tiež nik neproviduje zadarmo. Tu už ani nejde o to, že hry sú strašne tupé. A nieje to ani tak vina konzol, že hry sú konzolové. Ono možno aj trocha áno, ale hlavnú vinu nesú zato všetko práve tý ľudia v kravatách, ktorý o hrách prd vedia, ale všetko to riadia. A samozrejme aj my hráči, že si tie ich bludy kupujeme. Verím, že napríklad pôvodný zámer DLCčiek bol "šľachetný". Vydať PLNÚ a neskôr trocha hernú dobu predĺžiť a urobiť hráčom radosť, samozrejme je aj morálne zapýtať si za robotu aj adekvátne peniaze. Ale to čo urobila práve spomenutá Mafia 2 to je až tragikomické. Vystrihnuté scény, diery v príbehu, schody k neexistujúcim koľajniciam, nič zo sľúbeného v konečnom obsahu, výpis misií a ich značné chýbajúce percento vo finále ... proste samé woow efekty.
V konečnom dôsledku konštatujem (prezentujem len svoj osobný názor) že hry si pomaly ale isto kopú hrob. Samozrejme nie v takej podobe, že proste jedného dňa sa povie dosť a už nikto si nič nekúpi. Len z toho množstva DLCčkových výkalov si hráč s dobrým vkusom bude musieť počkať na dve, tri ozaj kvalitné hry. A možno aj raz hráči proste DLCčka chcieť nebudú a znova sa to vráti do doby, keď sa hry robili pre peniaze ale hlavne pre radosť a bez DLC. Ale toho sa nedočkáme, keď celý trh bude ovládať pár gigantov – Activision, EA, Ubisoft, TAKE2. Vlastne keď sa zamýšľam, UBI už ma pekne nahnuté ku červeným číslam. Assasins Creed predsa takú obrovskú beštiu nemôže uživiť. Síce ešte aj pár Mohykánov ešte ostalo, v podobe Blizzardu, VALVe a Rockstar, možno ešte pár iných, ktorý majú skutočný záujem o hráčsku komunitu a prinášať stále úžasné hry. Zvyšku prajem len to "najlepšie".
Snáď aspoň niekto po prečítaní chápe z tejto na prvý pohľad zlátaniny čo som chcel povedať :))
P3x0NE.